Vytištěno 01.10.2023 13:54 05-10-2013 Ivan Holas
Vše začalo prohraným sporem u Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku, objasňuje mluvčí Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy Marek Zeman. Soud dal před šesti lety za pravdu tvrzení, že mnohé romské děti byly z běžných základních škol vyřazeny nikoliv kvůli mentálním postižením, ale kvůli etniku. „Co se týče konkrétního sběru dat, toto souvisí s akčním plánem výkonu rozsudku, to znamená, že my jsme se zavázali, že každý rok budeme provádět šetření zaměřené na romské děti,“ vysvětluje Zeman a dodává: „Ve Štrasburku musíme dokázat, že plníme to, k čemu jsme se zavázali - zařazování dětí do praktických škol, aby tam nebyly zařazovány čistě automaticky jenom proto, že jsou romské, a to si myslím, že by měl být hlavní cíl, proč se všechna tato opatření dělají.“ Podle ministerstva podobné sčítání proběhlo už několikrát, současné výhrady proto příliš nechápe. Souviset to ovšem může s tím, že praktické školy mají právě kvůli kritice evropských institucí velmi nejistou budoucnost. Proto se také ředitelé většinou nechtěli vyjadřovat na mikrofon. Výjimkou je třeba ředitelka brněnské Základní školy Sekaninova Alena Kohoutová: „Metodika je nehumánní a pro naše děti ponižující. Myslím si, že nevyřeší nic jakékoliv sčítání, natož určování, podle jakého programu se žák, romský žák učí,“ říká Kohoutová a doplňuje: „Nesouhlasím a moc bych si přála, aby především šlo o to, aby děti byly ve škole, měly, co mají mít ve škole a mohly se ve škole v klidu učit. Je jedno, jestli je to škola taková nebo maková, jde o to, abychom děti mohli učit a děti se chtěly učit.“ Křeček: Je to i evropský problém I zástupce ombudsmana Stanislav Křeček má k praktickému provedení sčítání romských žáků s lehkým mentálním postižením určité konkrétní výhrady. Navíc se obává, abychom na základě striktního plnění požadavku Evropského soudu nevzali možnost vhodné formy vzdělávání i těm dětem, které sice nemají mentální problémy, ale kvůli sociálnímu vyloučení se nemohou v běžných školách dobře uplatnit. „Já mám velmi vážné podezření, že při řešení tohoto problému nám nikdo zvenku neporadí,“ soudí Křeček a pokračuje: „Já se velmi obávám, že ani soud pro lidská práva nemá informace o tom, jak situace ve skutečnosti vypadá, jaké problémy řešíme a s jakými problémy se musíme vyrovnat. Není to jen český problém, je to i evropský problém a hledat jednoduchá řešení k ničemu není dobré.“ Výsledky sčítání má Česká republika s dalšími dokumenty předložit výboru ministrů Rady Evropy do konce roku. Co vadí ředitelům praktických škol na sčítání romských žáků, zjišťoval reportér Ivan Holas Copyright © Radio Praha, 1996 - 2003 |