Článek z http://www.romove.cz Vytištěno 26.09.2023 23:35
Jana Poláková z Muzea romské kultury: Sloučení muzea by Romové považovali za
krok proti integraci 08-04-2013 Martin Veselovský
Vláda chce šetřit. Tvrdí, že chce šetřit i na vlastním provozu a provozu
svých organizací. Lidé na ministerstvu kultury dostali nápad, že právě kvůli
šetření by nebylo marné sloučit své dvě příspěvkové organizace, konkrétně
Moravské zemské muzeum a Muzeum romské kultury. Ministerstvo to komentuje
jako běžný krok, který na běhu obou institucí nezanechá stopy. Vedení
Muzea romské kultury tvrdí: "Obě instituce jsou jako oheň a voda.
Společně nemůžou
nikdy fungovat a fakticky by to znamenalo zánik Muzea romské kultury."
Jana Poláková z Muzea romské kultury je hostem Martina Veselovského
v pořadu Dvacet minut
Radiožurnálu
Poslech v mp3
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Začíná Dvacet minut, přeji vám dobré odpoledne. V brněnském studiu Českého
rozhlasu sedí etnoložka Jana Poláková, pověřená vedením Muzea romské
kultury. Dobrý den do Brna.
Jana POLÁKOVÁ, etnoložka, pověřená vedením Muzea romské kultury:
Dobrý den.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
V čem je vlastně, paní Poláková, problém v tom úmyslu nebo vůbec v tom
nápadu začlenit Muzeum romské kultury do Moravského zemského muzea?
Jana POLÁKOVÁ, etnoložka, pověřená vedením Muzea romské kultury:
Víte, Muzeum romské kultury vzniklo v roce 1991 jako občanské sdružení,
vzniklo jako iniciativa romských i neromských víceméně nechci říkat
dobrodruhů, ale nadšenců a jako takové potom v roce 2005 transformovalo do
státní instituce. Chápu kroky, které mají vést k ekonomické úspoře, ale
Muzeum romské kultury nepředstavuje pouze nějakou v uvozovkách státní
organizaci. Muzeum hraje velkou a významnou roli v integraci Romů do české
společnosti a také v jejich etnoemancipaci a jako takové není institucí
pouze českou, ale celosvětovou.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Pardon etmoemancipace?
Jana POLÁKOVÁ, etnoložka, pověřená vedením Muzea romské kultury:
Pod pojmem etnoemancipace si můžeme představit například snahy o uvědomění
si vlastní identity etnické. Možná, že by to některým mohlo připadat, jako
že je to krok zbytečný nebo zvláštní, proč si uvědomovat, kam patřím, jsem-li
Čech, Vietnamec, Ukrajinec nebo Rom, nicméně musíme vzít v úvahu vlastně
historii romskou a to, že Romové dlouhou dobu byli na pozadí veškerého
zájmu, veškeré snahy států nebo tehdejších státních útvarů začlenit Romy do
společnosti. Romové jako národnostní menšina byli u nás uznání až v
devadesátých letech, do té doby byli považováni za sociálně patologickou,
například sociálně patologickou skupinu, takže ta etnoemancipace je opravdu
konkrétně u Romů velmi důležitý krok k tomu, aby byli ochotni se zařadit do
společnosti se vším všudy, aby byli ochotni se integrovat.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Rozumím. Tak, jestli jsem to správně pochopil, vám by prostě přišlo
začlenění vašeho muzea do Moravského zemského muzea v podstatě o nějaký
sestup o stupeň dolů, prostě byste byli jen součástí normální muzejní
instituce?
Jana POLÁKOVÁ, etnoložka, pověřená vedením Muzea romské kultury:
Určitě. Jak už jsem naznačovala, muzeum ze začátku bylo, pardon, neziskovou
organizací a i když v současné době je státní instituce, tak muzeum
nefunguje pouze jako paměťová instituce tak, jako funguje každé běžné
muzeum. Naše muzeum se nachází uprostřed sociálně vyloučené lokality v Brně,
někdy se ta lokalita nazývá Bronx a i když procentuálně už v současné době
zde nejsou zastoupeni pouze Romové, tak je zde výrazná většina
romského obyvatelstva a jak už jsem říkala, je to místo sociálně vyloučené.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Pardon, paní Poláková.
Jana POLÁKOVÁ, etnoložka, pověřená vedením Muzea romské kultury:
Ano.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Pořád ještě jsem úplně nepochopil, v čem by byl problém, kdyby se vším tím,
kde vaše muzeum sídlí, s tím, že je to prostě příspěvková organizace
ministerstva kultury a tak dále, kdyby byla formálně začleněná do jiného
jaksi rozsahem většího muzejního celku?
Jana POLÁKOVÁ, etnoložka, pověřená vedením Muzea romské kultury:
Už se k tomu dostávám, on to byl delší úvod.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Dobře.
Jana POLÁKOVÁ, etnoložka, pověřená vedením Muzea romské kultury:
My právě máme vlastně jednu částečností takzvaně sociálně edukační. My se
vlastně orientujeme na to, abychom pomáhali dětem z nejbližšího okolí
začleňovat se do českého vzdělávacího systému, máme individuální doučování,
máme dětský muzejní klub a vlastně tahle práce už je skutečně sociální a je
de facto mimo hlavní proud vlastně té činnosti paměťových institucí. A
zrovna konkrétně o tuto činnost, která je velmi dlouhodobě u nás vlastně
rozvíjená v muzeu, tak máme obavy, že by vlastně při sloučení mohlo dojít k
jejímu snížení, ne-li úplnému ukončení.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A proč myslíte, že by se tak stalo?
Jana POLÁKOVÁ, etnoložka, pověřená vedením Muzea romské kultury:
Není to součást činnosti paměťové instituce a Moravské zemské muzeum
deklaruje a vystupuje, tedy pokud já vím jako Brňák, jako paměťová
instituce.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Radiožurnál má k dispozici vyjádření prvního náměstka ministryně kultury
Františka Mikeše a on v tom vyjádření píše, cituji: "Sloučením se na obsahu
činnosti muzeí nic nezmění. Náprstkovo muzeum je součástí Národního muzea,
kdo to ví?" ptá se. "Muzeum romské kultury se tak bude dále jmenovat, jenom
dostává možnost využívat výhod administrativního a informačního zázemí ve
společném celku, což bude pro zřizovatele, tedy ministerstvo kultury,
znamenat úsporu a pro samotné Muzeum romské kultury větší možnosti pro
reprezentaci sama sebe." Nemá pravdu,
Jana POLÁKOVÁ, etnoložka, pověřená vedením Muzea romské kultury:
Myslím si, že větší možnost reprezentace sama sebe muzeum sloučením s
Moravským zemským muzeem nezíská. Naše muzeum je na úplně stejné úrovni, co
se týče tady těch možností. Naše muzeum je známé i v zahraničí. Navštěvují
nás pravidelně zahraniční návštěvy, velvyslanci v naší zemí různých států a
podobně, takže po téhle stránce si myslím, že bysme získali nějak extrémně
vyšší možnosti, tak to bysme určitě nezískali. Co se týče toho zaručení
vlastně té činnosti, tak myslím si, že zde vlastně není vůbec řečeno, o
které činnosti se jedná, o které činnosti se mluví. Mluvímeli o činnosti
muzejní, nebo mluvímeli právě i o té složce nemuzejní. Ono bohužel problém
tady u té složky takzvané nemuzejní, což je právě ta sociálně edukační
práce, je to, že může být kdykoliv řečeno toto není hlavní směr, kterým by
se mělo muzeum ubírat, a tudíž nebudeme dál na tento směr přispívat.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Na druhou stranu, už to bylo několikrát řečeno, vaše muzeum pobírá jako
příspěvková organizace peníze z rozpočtu ministerstva kultury a kde je
řečeno, že prostě se to nestane, i když budete samostatná instituce, že si
prostě váš zřizovatel to rozmyslí a řekne edukativní činnost prostě není
vaše hlavní činnost, soustřeďte se na zejména tu muzejní.
Jana POLÁKOVÁ, etnoložka, pověřená vedením Muzea romské kultury:
To samozřejmě není. Tady je spíš asi důležité si uvědomit, že velká část nás
jako Muzeum romské kultury nás považuje jako určitého reprezentanta romské
komunity nejenom v České republice, ale i obecně světové. A máli skutečně
být nějak deklarována integrace Romů do společnosti, tak muzeum je velmi
dobrý prostředek, ať už by ...
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Pardon, jenom abych to úplně ..., pardon, paní Poláková, abych to úplně
pochopil. Vy říkáte, že jaksi začlenění romského etnika do společnosti by
mělo být deklarováno tím, že budou mít samostatné muzeum své romské
historie. Není to naopak, nebylo by spíš zajímavé mít tu instituci prostě
uprostřed instituce jiné, která reprezentuje tu většinou společnost?
Jana POLÁKOVÁ, etnoložka, pověřená vedením Muzea romské kultury:
Jako na to můžu odpovědět jedinou větou já si to nemyslím, nemyslím si ...
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Já na to můžu odpovědět jedinou otázkou, proč si to nemyslíte?
Jana POLÁKOVÁ, etnoložka, pověřená vedením Muzea romské kultury:
Je to asi z toho důvodu, že se v romské komunitě dlouhou dobu pohybuji a
předpokládám, nechci říkat, že vím, ale předpokládám, jak by na toto vlastně
Romové zareagovali. Oni prostě k tomu muzeu mají vztah takový, že je to
jejich, jejich muzeum, je to muzeum Romů a pokud by došlo k nějakému
sloučení, tak by to považovali za krok proti romské integraci, za krok proti
nim samotným.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Opravdu?
Jana POLÁKOVÁ, etnoložka, pověřená vedením Muzea romské kultury:
Opravdu si to myslím.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Posloucháte Dvacet minut Radiožurnálu, etnoložka Jana Poláková, pověřená
vedením Muzea romské kultury je dnes jejich hostem. Řekněte mi, paní
Poláková, vlastně proč vůbec ten nápad, protože zatím ta věc, o které se
bavíme, je ve formě řekněme plánu nebo nápadu, který není ještě úplně
specifikován. Tak proč vyvolala tak podrážděnou reakci?
Jana POLÁKOVÁ, etnoložka, pověřená vedením Muzea romské kultury:
No, ten důvod je asi patrně ten, který už jsem říkala, a to vlastně to, že
Romové opravdu muzeum považují za své, za svoji reprezentaci a ten vztah
vlastně Romů k majoritě je v dnešní době hodně komplikovaný. Uděláli se
nějaký krok, ať už je v jakékoliv sféře proti Romům, může být vnímaný velmi
negativně.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Vy chápete to, o čem ministerstvo říká, že to je kvůli šetření ta úvaha o
sloučení dvou muzejních institucí, jako krok proti Romům?
Jana POLÁKOVÁ, etnoložka, pověřená vedením Muzea romské kultury:
Já ze své pozice samozřejmě nemůžu toto vnímat jako krok proti Romům, chápu
to jako součást snahy o ušetření. Ale mámli se držet vlastně toho usnesení,
tak rozhodně toto nelze chápat jako nějaké likvidování duplicit nebo něčeho
jako ..., už to slovo duplicita znamená, že je tady něco několikrát, ale
Muzeum romské kultury je naprosto výjimečná organizace, a to nejenom u nás,
ale dá se říct, že v takovém měřítku, v jakém vlastně má sbírky a jaké má
expozice, tak je jediné v Evropě.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Vůbec to nerozporuji, ptám se čistě jen teď vlastně na technickou stránku
věci, protože, když znovu čtu to vyjádření náměstka ministryně kultury, pane
Mikeše, ve kterém on říká: "Muzeum romské kultury se bude dále jmenovat
Muzeum romské kultury a jenom dostává možnost využít, řekněme, toho zázemí
Moravského zemského muzea." Tak co by prostě principiálně bylo špatně na
tom, že by na budově, ve které sídlíte, kromě cedule s nápisem Muzeum romské
kultury bylo ještě, já nevím, Moravské zemské muzeum napsáno?
Jana POLÁKOVÁ, etnoložka, pověřená vedením Muzea romské kultury:
Myslím si, že už by toto muzeum Romové nepovažovali za svůj stánek, za svého
reprezentanta.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
A to je váš odhad?
Jana POLÁKOVÁ, etnoložka, pověřená vedením Muzea romské kultury:
Toto předpokládám. Já jsem nedělala žádný výzkum, žádnou statistiku, nic
takového, ale toto skutečně z postoje našich návštěvníků a vůbec čistě ze
zkušenosti, kterou mám v romské komunitě, tak předpokládám.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Kdyby na to nakonec došlo, kdyby opravdu tyto dvě instituce byly sloučeny,
tak, jak byste se k tomu třeba vy postavila?
Jana POLÁKOVÁ, etnoložka, pověřená vedením Muzea romské kultury:
Musím se přiznat, že nad takovou věcí neuvažuji, protože si zatím vůbec
nechci připouštět, že by se něco takového stalo, takže bohužel na tohle
musím asi odpovědět nevím, opravdu nemám tušení, jak bych se k tomu
postavila. Pokud myslíte mě osobně.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Ano.
Jana POLÁKOVÁ, etnoložka, pověřená vedením Muzea romské kultury:
Já osobně bych asi byla velmi zklamaná a nejsem si jistá, jestli bych v té
instituci byla schopná a ochotná dál pracovat.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Ten řekněme důvod, proč vůbec ministerstvo kultury nebo lidé z tohoto
ministerstva něco podobného začali vymýšlet, je podle jejich slov snaha
ušetřit peníze, ušetřit prostě peníze, které jsou teď vynakládány na dvě
příspěvkové společnosti. Je to platný důvod z vašeho pohledu? Vy víte, jak
minimálně vaše instituce funguje, kolik to stojí peněz ročně, tak bylo by to
ušetření tak velké, jak zatím ministerstvo kultury říká,
Jana POLÁKOVÁ, etnoložka, pověřená vedením Muzea romské kultury:
Já nevím, jakou částku ministerstvo kultury uvádí v případě vlastně našeho
sloučení. Celá ta částka, kterou vlastně má ministerstvo na základě
lednového usnesení vlády ušetřit, je 15 milionů korun a to sloučení naší
instituce s Moravským zemským muzeem by přineslo úsporu plus minus milion
korun.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Na čem by se dalo ušetřit, na té administrativní části nebo na čem?
Jana POLÁKOVÁ, etnoložka, pověřená vedením Muzea romské kultury:
Pakliže by muzeum skutečně pracovalo nadále tak, jak deklaroval pan
náměstek, to znamená, že by činnost zůstala zachována, tak by v podstatě
pravděpodobně přestalo pracovat několik zaměstnanců, co se týče především
takové té ekonomickosprávní stránky, takže by se jednalo o platy těchto
zaměstnanců.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Když vidím vyjádření například vaší předchůdkyně nebo respektive dámy, která
donedávna instituci Muzea romské kultury vedla, která tvrdí, že obě
instituce, že Moravské zemské muzeum a vaše muzeum, jsou jako oheň a voda,
že společně nemůžou fungovat a fakticky by to znamenalo zánik Muzea romské
kultury, co to znamená, jak si to mám přebrat, co to znamená oheň a voda?
Jana POLÁKOVÁ, etnoložka, pověřená vedením Muzea romské kultury:
Já myslím, že tohle byste asi měl adresovat, tuhle otázku, přímo paní
kolegyni, která se takto vyjádřila. Fakt je ten, že naše muzeum tím, že
fungovalo dřív jako obecně prospěšná společnost, tak opravdu funguje vlastně
na poněkud jiné bázi. My, i když jsme státní příspěvková organizace, tak
například máme tu část, která se věnuje sociálně edukační činnosti, máme
financovanou především z projektů, takže vlastně i ta činnost i ta výše
dobrovolnosti, kterou do toho vkládají naši pracovníci, ta obětavost a i
když to možná zní divně, i když má spoustu lidí představu o muzeu jinou, tak
ten vklad vlastního času do toho je hodně vysoký a nemám ponětí, já jsem v
Moravském zemském muzeu nepracovala, takže vůbec nemám tušení, jakým
způsobem tam vlastně probíhá práce. Nicméně myslím si, že opravdu kdokoliv
dělá v oblasti, která se věnuje romské tématice, tak musí být nějakým
způsobem prostě naladěný na takovou trošku v uvozovkách neziskovou práci.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Komunikujete nějak s ministerstvem kultury a říkáte jim svůj názor vůbec na
ten úmysl sloučit obě instituce?
Jana POLÁKOVÁ, etnoložka, pověřená vedením Muzea romské kultury:
Samozřejmě já jsem měla několikrát schůzku s různými zástupci ministerstva
kultury a samozřejmě jsem všechny informovala o našem postoji, pochopitelně
vlastně vypracovávám informace podle toho, jak jsem požádána, nicméně
vlastně v současné době žádné zprávy o dalším postupu nemám.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Posloucháte Dvacet minut Radiožurnálu, etnoložka pověřená vedením Muzea
romské kultury je dnes ve studiu Českého rozhlasu. Dnes u příležitosti
zároveň Mezinárodního dne Romů Agentura pro sociální začleňování zveřejnila
výsledky průzkumu o zobrazování Romů v médiích. Četla jste ty výsledky nebo
viděla jste je?
Jana POLÁKOVÁ, etnoložka, pověřená vedením Muzea romské kultury:
Já se musím přiznat, že jsem včera úplně lehce zahlédla informaci o počtu
ghett, které se zvyšují, který se zvyšuje v dnešní době. Protože i včera
jsem pracovala, včera jsem přednášela na filmovém festivalu Jeden svět, tak
jsem bohužel neměla to nějak pročíst zevrubně. A dnes celý den od rána
vlastně běhám a organizuji společně samozřejmě s kolegy Mezinárodní den
Romů, oslavy Mezinárodního dne Romů u nás Brno, takže dnes jsem zcela mimo
internet a mimo jakékoliv zprávy.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Když bych to velice zhruba shrnul celou tu analýzu a celý ten výzkum, tak
mluví o tom, že česká média zobrazují Romy a romské etnikum velice povrchně,
velice často jaksi udávají ve zbytečném kontextu fakt, že centrem toho dění
je někdo romské národnosti a tak dále. Vy byste s takovou interpretací
souhlasila, anebo se řekněme tenhle ten postoj už lepší?
Jana POLÁKOVÁ, etnoložka, pověřená vedením Muzea romské kultury:
Já bych zřejmě použila jiné vyjádření, ale zase na druhou stranu musím říct,
že coby etnolog, tak zas tady k tomu nemám takový vztah, že bych to nějak
výrazně zkoumala. Myslím si, že ten vztah médií k Romům býval lepší v
určitém období. Například v devadesátých letech byl, bych řekla,
katastrofální a bohužel v současné době jakékoliv pozitivní příklady jsou
slušně řečeno neprezentovatelné anebo málo prezentované, nejsou prostě to,
co lidi táhne, každý chce slyšet nějakou senzaci, každý chce slyšet, co se
komu stalo a říct si fajn jsem rád, že na tom nejsem tak špatně. Takže to
zřejmě souvisí s tím, že mluvíli se o Romech, pak se velmi často mluví právě
v tom negativním slova smyslu, zdůrazňují se patologické jevy a hodně často
se neříkám, že vytrhují ty situace v kontextu, ale nemusí být vlastně
správně interpretovány.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Ještě jedna věc, vy jste na začátku našeho rozhovoru, paní Poláková, říkala,
že vztah Romů k majoritě je, myslím, že jste používala slovo složitý nebo
komplikovaný. V jakém slova smyslu?
Jana POLÁKOVÁ, etnoložka, pověřená vedením Muzea romské kultury:
No, on je ten vztah komplikovaný i obráceně i majority k Romům.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
No, to by mě nepřekvapilo, kdybyste říkala, takto opačně mě to spíš zaujalo.
Jana POLÁKOVÁ, etnoložka, pověřená vedením Muzea romské kultury:
On je to v podstatě vzájemný vztah. Budeli vám někdo dlouho říkat, že na
něco nemáte, že z vás stejně nic nebude a tak dále, tak ten člověk si tady
toto prostě vsugeruje, zapamatuje a bude mít pochopitelně nějaký odstup a
nebude se prostě k té společnosti nebo v té společnosti cítit tak, jak by se
tam cítit měl a já si myslím, že tohle je základ komplikovaného vztahu i
Romů vůči té majoritě. Jestliže vznikají segregovaná místa, kde se nějakým
způsobem koncentrují Romové, tak velmi často dochází k tomu, že oni vlastně
Romové na tomhle místě dostávají možnost mít tam hřiště, mít tam obchody a
tak dále a vlastně přestávají mít jakýkoliv důvod k tomu vyjít z toho
segregovaného místa a vejít do majority, a toto samozřejmě způsobuje to, že
ten vzájemný vztah je čím dál tím komplikovanější a také to, že ta etnika se
přestávají znát a mít chuť se poznat.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Tak děkuji za komentář. Etnoložka Jana Poláková pověřená vedením Muzea
romské kultury byla hostem těchto Dvaceti minut Radiožurnálu. Hezké
odpoledne.
Jana POLÁKOVÁ, etnoložka, pověřená vedením Muzea romské kultury:
Na shledanou.
Martin VESELOVSKÝ, moderátor:
Martin Veselovský byl také u mikrofonu Radiožurnálu, přeji dobrý poslech.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého
rozhlasu je společnost NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí
korekturou.
The original article can be found at: http://romove.radio.czcz/cz/clanek/25714 Copyright © Radio Praha, 1996 - 2003 |