Vytištěno 30.05.2023 16:29 23-08-2012 Iveta Demeterová, Iveta Demeterová, Iveta Demeterová Pořad odvysílaný na regionálních stanicích Českého rozhlasu Prostřednictvím romského vysílání vás bereme mezi lidi, o kterých jste v minulosti mnoho nevěděli. Žijeme spolu sice dlouho, ale poznáváme se až nyní.
=[ Reportáž ]=
Soud rozhodne, kdo je vlastníkem nefunkční kanalizace v ostravském
Přednádraží
O vlastníkovi problematické kanalizace v ostravském Přednádraží bude s
největší pravděpodobností rozhodovat soud. Určovací žalobu se chystá podat
město Ostrava. Podle něj nefunkční odpadní potrubí patří státu. ČTK to včera
řekl náměstek primátora Dalibor Madej.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
=[ Reportáž ]=
Francie zmírňuje omezení pro práci Romů ze zemí Evropské unie
Francie zmírňuje omezení pro práci Romů ze zemí Evropské unie, jde většinou
o Bulharsko a Rumunsko. Nelegální a nevyhovující romská tábořiště ale bude
dále uzavírat a některé Romy vyhošťovat. Oznámila to dnes francouzská
levicová vláda, kterou Brusel vyzval k přijetí opatření s cílem zlepšit osud
romských přistěhovalců.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
=[ Reportáž ]=
Příručka Druhá směna pomůže učitelům s výukou o Romech
S výukou o Romech může učitelům na druhém stupni základních škol a ve
víceletých gymnáziích pomoci nová příručka s názvem Druhá směna. Ukazuje,
jak by se literatura či dějiny romské menšiny daly využít nejen v
multikulturní výchově, ale i v jiných předmětech. Publikace je součástí tříletého projektu sdružení Romea, který právě končí.
Tříletý projekt, který měl přispět k odbourání rasismu a xenofobie ve
školách, Romea odstartovala v září 2009. Kromě příručky a školení kantorů
byl jedním z výsledků také dětský časopis Romano Voďori, v překladu Romská
dušička. Kolegyně Iveta Demeterová oslovila koordinátorku projektu Radku
Steklou.
”První aktivitou projektu byl časopis pro multikulturní mládež s názvem 'Romano Voďori', v překladu 'Romská dušička'. Jeho cílem bylo zaujmout nejenom Romského čtenáře, ale i řadu dalších, tedy neromských dětí. Do vzniku časopisu bylo zapojeno 10 spolupracujících škol, respektive 10 dětských redakcí, které dohromady tvořilo asi 90 dětí. Další aktivitou projektu, která je víceméně závislá na časopisu, je vydávaní internetové mutace časopisu 'Romano Voďori', kterou posluchači naleznou na romanovodori.cz, kde je i interaktivní psychologická poradna. Třetí aktivitou byla série 30 přednášek, nebo spíše workshopů na 10 spolupracujících základních školách. První série byla na téma 'Předsudky a stereotypy', druhá nesla název 'Historie Romů' a třetí série se skládala z tvůrčích dílen s různými umělci, a to nejen z řad romské komunity. Čtvrtou aktivitou bylo vydání metodické příručky pro pedagogy druhého stupně základních škol, jejíž název zní 'Druhá směna'. Cílem příručky je přinést téma Romů, dějin a literatury Romů do běžné výuky v rámci běžných vyučovacích předmětů, nejen v rámci multikulturní výchovy. Romové jsou integrální součástí společnosti, tak by měli být i integrální součástí vzdělávacího systému, a tedy nejenom jedné hodiny za rok v rámci projektového dnu o Romech. Semináře pro pedagogy jsou poslední klíčovou aktivitou projektu. Probíhaly na 10 základních školách, opět jsou to spolupracující školy v rámci projektu. Prošlo jimi téměř 90 pedagogů. Jejich cílem bylo nejenom uvést pedagogy těchto 10 škol do toho, jaká je romská literatura, co to jsou romské dějiny, jak vypadají a kde je jejich potenciál z hlediska pedagogů a vzdělávání, ale představit jim i právě vydanou publikaci a ukázat jim, jak s ní mohou pracovat, jak jim může ulehčit vnešení těchto témat do výuky.” Na kolika školách budou pedagogové čerpat z této příručky? “Takových škol je 3740. A nejedná se pouze o základní školy, ale i víceletá gymnázia.” Hlavním cílem příručky je přinést téma 'Romové a historie' tak, aby se lišilo od předchozích informací, které žáci mají například z domova a z médií. Jak si to potom ohlídáte, jaká bude ta zpětná vazba? Vy byste opravdu věděli, že myšlení dětí je trochu jiné nebo pozměněné… “Zpětnou vazbu už mít nebudeme, protože nejsme v pozicích pedagogů, kteří dělají přímou práci s dětmi. Našim cílem bylo poskytnout takovou metodickou podporu pedagogům, aby zajistili, že smýšlení žáků o Romech, ale i potažmo jiných menšinách, protože inspirace v tomto ohledu je zcela zjevná, bude takové, jaké jsme si na začátku představovali.” Semináře a příručka spolu souvisejí, protože přinášejí přínos pro žáka. Ale všechno také záleží na ředitelích škol… “Musím říct, že z našich zkušeností vyplynulo, že právě ředitel je otevřený. Na příkladu našich 10 škol jsme se s tímto postojem setkali prakticky všude. Pak je i atmosféra v takové škole úplně jiná. Pedagogové mají úplně jiné hranice, jak mohou pracovat, mnohem otevřenější hranice a možnosti a samozřejmě i děti jsou už mnohem dále.” Jednou z metodiček příručky je i Vladímira Neužilová. Můžete nám přiblížit metodu kritického myšlení, která byla použita v příručce? ”Jsou metody, které vedou žáka postupně od získávání informací až k jejich zpracování a k tvořivosti.” Vy se tímto zabýváte dlouhá léta, a když se vám do ruky dostalo toto téma 'Romové, literature a historie', bylo něco, co vás mile překvapilo? “Z počátku bylo toto téma trošku tabuizované. Něvěděli jsme, co to bude, co se po nás bude chtít. Poté to bylo téma, které jsme nedokázali pochopit, respektive já - budu mluvit za sebe, texty na mě byly příliš expresivní. A postupně, jak jsme se domlouvali i s Radkou a Lukášem, kteří věděli, které autory chtějí, tak i já jsem je četla, zabývala jsem se jimi. A teď můžu říct, že jsem porozuměla romské literatuře a že tyto texty za romskou literaturu považuji, což tak na začátku určitě nebylo. A pochopila jsem i postoje, mnohé postoje, právě tady k té romské literatuře a přijala jsem je. Takže to považuji za hodně důležité i pro mě.” Budete čerpat z této příručky ve Vaší výuce? “Určitě, je to pro mě litaratura jako každá jiná, a teď s mým novým pohledemi i žádoucí, přijatelná a zajímavá.” Učebnice Druhá směna si můžete stáhnout ve formátu PDF na adrese http://www.romanovodori.cz/ucebnice/ Zde si můžete příspěvek poslechnout:
=[ Reportáž ]=
Pro romské děti ze Zvolena je už posedmé připraven letní tábor
Ve Zvoleně na začátku prázdnin otevřeli sedmý ročník letního tábora pro
děti. Pod záštitou města Zvolen ho organizují sociální pracovníci v terénu.
Na táboře se vystřídají děti z celého města. Bližší informace o průběhu celé
akce řekla kolegovi Robertu Hozovi terénní sociální pracovnice Želmíra
Jonášová.
Zodpovědní pracovníci se snaží každý rok uspořádat program pro děti tak, aby je zaujal. Všechno se ale odvíjí od množství finančních prostředků. “Každý rok máme jiný program. Minulý rok jsem byli v Banské Šťavnici, v Kremnici byly děti v dolech, byly i v Bojnicích, prostě chodíme, kam se dá, jak nám finanční prostředky dovolí. Záleží na sponzorech, jestli nám někdo dá peníze, abychom mohli dělat více turnusů. Stalo se nám, že jsem museli uspořádat jen jeden turnus, protože jsme neměli peníze. Nikdo nechce přispět sociálně znevýhodněným dětem. Větší nabídka je pro postižené děti nebo děti z dětských domovů.” Konkrétní program pro děti v den natáčení vypadal následovně. Opět Želmíra Jonášová: “Ráno jsme šli na ranč, kde jsme se vozili na koních, někteří se svezli dokonce i dvakrát, z toho měli asi největší radost. Děti se houpaly se na houpačkách. Hráli jsme hru - schovali jsme poklady, a kdo je našel, mohl si nechat sladkou odměnu, kterou našel. Také se opékaly buřty. Myslím si, že to byl celkem hezký den.” Pocity z právě proběhlého dne vyjádřila 13-letá Tatiana, která se zúčastnila letního tábora už počtvrté: “Mám z toho dobré pocity proto, že jsme se dnes svezli na koních, opékali jsme špekáčky, houpali jsme se na houpačkách. Pěkný zážitek.” O něco let mladší, 9-letý Bohouš, absolvuje tábor podruhé: “Jsem velmi rád, že jsem na tomto táboře. Je to tu stejně dobré jako poprvé.” Celkovou odezvu ze strany rodičů o této prázdninové aktivitě hodnotí Želmíra Jonášová: “Odezva je dobrá. Chtělo by to, aby mohlo přijet 50 i více dětí. Program mají velmi dobrý. Dostanou dárky, a to se jim moc líbí. Nenudí se doma, vidí, že si spolu můžou hrát. I když je to první den trochu chaotické, dájí se s nimi hry dobře zoraganizovat.” Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Mangav tumenge šukar rati. Hezký večer vám přeje Tomáš Bystrý. Copyright © Radio Praha, 1996 - 2003 |