Vytištěno 23.09.2023 15:55 19-05-2012 Andrea Čánová, Gabriela Grmolcová, Iveta Demeterová, Robert Hoza Pořad odvysílaný stanicí Český rozhlas 1 - Radiožurnál Prostřednictvím romského vysílání vás bereme mezi lidi, o kterých jste v minulosti mnoho nevěděli. Žijeme spolu sice dlouho, ale poznáváme se až nyní.
Vítáme Vás u pravidelného pořadu "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří". Dnes si povíme o pietním aktu v Letech u Písku, věnovanému obětem romského holocaustu za druhé světové války, informujeme vás o pohřbu devětatřicetiletého Martina Hospodi z východního Slovenska i o tom, že podle Českého helsinského výboru roste u nás averze většinové populace vůči Romům. Navštívíme také Idu Kelarovou, která nám představí svoje nové CD a samozřejmě nebude chybět celá řada romských písní, které vám určitě zpříjemní dnešní O Roma vakeren. =[ Reportáž ]=
Romové, zástupci parlamentu i diplomaté uctili památku obětí romského
holocaustu
Romové, zástupci obou komor parlamentu, velvyslanci deseti evropských zemí a
Spojených států amerických položili květiny a věnce k uctění obětí romského
holocaustu. Pietní místo prošlo v uplynulých letech výraznými úpravami, ale
romské iniciativy se nesmířily s tím, že přímo na místě bývalého tábora
stojí vepřín.
„A my stále upozorňujeme na vzrůstající protiromské nálady,“ řekl předseda Výboru pro odškodnění romského holocaustu Čeněk Růžička, kterého u pomníku oslovila Iveta Demeterová. „Právě tady pociťuji silnější averzi vůči nám. Předsudky, nenávist. Nejvíce ji šíří chorobně postižení politikové. A pokud něco řeknou veřejně, stává se to normou.“
„Strana rovných příležitostí vznikla na popud současné situace. Romové potřebovali, aby za ně někdo jednal. Zatím je to pouze o nás, bez nás. Vytýkají nám, že zneužíváme dávky, finanční prostředky. My bychom chtěli lidem ukázat, že to není pravda. Potřebujeme, aby naše děti byly vzdělané v normálních školách, potřebujeme práci. Romové byli zvyklí za komunismu dělat. I přesto jim dnes někdo předkládá, že museli, že byli nuceni! To není pravda. Nevěděli, co jsou exekuční příkazy, nikdo je nevyháněl z práce. A my teď chceme dávat jakýsi apel,“ říká předseda Strany rovných příležitostí Štefan Tišer.
„To je na památku, protože zde byla moje maminka, otec i sourozenci. Všichni zahynuli. Ani nemůžu mluvit dál. Když sem přijedu, tak vždycky brečím.“ „Mně tady zemřel děda a strejdu ke konci tábora odvezli do Osvětimi, kde zahynul.“ U mikrofonu mám senátora Tomáše Töpfera. Ve svém projevu jste velice emotivně hovořil o své rodině, o Osvětimi... „Můj tatínek byl z deseti dětí a šest jeho sourozenců včetně mé babičky, jeho matky, zůstali v koncentračních táborech. Moje maminka byla z pěti sester, z nichž dvě zahynuly, také v Osvětimi. Takže mě se na těchto místech a na těchto pietních shromážděních hovoří velmi těžce. Naše rodina zažila, co to je holocaust. A co se týče rasismu, nebo pocitu, že je člověk vylučován z většinové společnosti, říkám, že se vždycky najde někdo, kdo vám připomene, že jste Žid. Anebo že jste Romka. Proto v sobě tento pocit jakési sounáležitosti mám hluboce, geneticky zakořeněný. Každý z nás se může chovat tolerantně. Každý může poskytnou práci, pokud jí disponuje, nabídnout ji těm, kteří ji potřebují. Nemusí to dělat okázale, ani veřejně. Když každý začneme od sebe, tak to bude dobré. Všimněte si, že v dnešních projevech mnohokrát zaznělo, že existuje pomyslný vztyčený prst, který ukazuje na ty druhé a určuje, kdo vlastně za něco může. Někdy je dobré tento prst otočit na sebe a zamyslet se, jestli i já pro věc dělám dost.“ Zde si můžete příspěvek poslechnout:
=[ Reportáž ]=
Karvinští Romové se rozloučili se zastřeleným Martinem Hospodi
Karvinští Romové žádají, aby podnikatel, který kuší smrtelně zranil jejich
známého, čelil obvinění z vraždy. Policie ho stíhá pro těžkou újmu na zdraví
s následkem smrti. Devětatřicetiletého Martina Hospodi postřelil šípem podnikatel z
Chotěbuzi. Podle jeho verze bránil dům proti zlodějům. Romové, kteří byli
na místě, to odmítají s tím, že jen hledali staré železo, které chtěli
odvézt do sběrny. Na smutečním obřadu se přišla se zastřeleným rozloučit
stovka lidí. Byla u toho i reportérka Andrea Čánová.
„Uspořádali jsme sbírku. Složilo se pár podnikatelů od nás z Karviné i z Brna. Přispěli i lidé, kteří jsou opravdu sociálně slabí, částkami po deseti, dvaceti korunách, což bylo velmi hezké. Cítili jsme to jako nutnost, protože nejbližší rodina mrtvého není z Karviné.“ Eva Kropivnická, terénní pracovnice Magistrátu města Karviná: „Lidé brečeli, dávali po deseti, po padesáti koruně. Překvapilo mě, že dávali i ti, kteří mají šest, sedm dětí, i když sami nemají ani na chleba, bylo před dávkami. Brali to jako povinnost, takové naše romství. My se složíme, i když nic nemáme. Dáme i to poslední.“ Martin přijel do Karviné z východního Slovenska. Jeho rodiče nakonec na synův pohřeb nedorazili. „Oni se všichni zhroutili! My nejsme zase takoví boháči!“ Čili se omluvili, že nemohli přijet? „Ano. Zavolali.“ Skupinka romských mužů, stojící opodál, diskutuje o tom, jak se to všechno v Chotěbuzi vlastně seběhlo. Verzi podnikatele, který střílel z kuše a tvrdí, že chránil svůj majetek před zloději, odmítají. „Ani na pozemek mu nevlezli, byli na cestě.“ „Byli na cestě, u auta. A on nakonec vystřelil...“ „Utíkali do auta, protože viděli, že má něco v ruce a ten Martin už to nestihl. Otevíral auto a najednou ho zasáhl šíp.“ „Já bych to řekl takhle. Bereme podporu tři tisíce čtyři sta na celý měsíc. Z toho musíme platit nájem, něco dětem do školy, jídlo, něco na sebe. A to je málo. Takže to byli lidé, kteří chodí sbírat šrot, ne krást, ale sbírat, aby uživili děcka. A jeden nakonec přišel o život.“ Z kaple se najednou ozývá docela hlasitý projev. Martinův bratranec, Gabriel Gujda, byl v Chotěbuzi, když se vše stalo. „Já, Gabriel Gujda, jsem viděl na vlastní oči vraždu člověka!“ A neváhá před novináři dokázat, že není zloděj. „Nebyli jsme ani obvinění! A za co také? Že jsme byli 15 vteřin venku? Kvůli tomu máme být zloději? Proč? Já osobně mám čistý trestní rejstřík, nikdy jsem nebyl trestaný, klidně vám ho můžu ukázat! Pořád ho sebou nosím, podívejte se! Kdybych byl zloděj, tak v tomto papíru je to napsané. A co tu stojí? Čistý rejstřík! Jsem tedy zloděj?“ Příchodem faráře se situace v kapli uklidňuje, lidé se modlí. „Jestliže vám zesnulý pan Martin během života jakkoli ukřivdil, zarmoutil skutkem, urazil slovem, prosím, abyste mu ze srdce, upřímně odpustili.“ Průvod s rakví doprovází tóny houslí a harmoniky. „Tělo našeho bratra Martina položíme do země, neboť člověk je prach a v prach se obrátí.“ „Jak pán, který zemřel, tak i pan střelec, oni oba jsou oběťmi té všeobecné nálady ve společnosti. Jakmile se objeví Rom, hned vyvolává u majority úzkost. A jakmile se z majority objeví někdo holohlavý, tak zase vyvolává úzkost u Romů,“ říká romský aktivista Kumar Vishwanathan. Zde si můžete příspěvek poslechnout: =[ Reportáž ]=
Podle Českého helsinského výboru u nás roste averze vůči Romům
Podle Českého helsinského výboru roste u nás averze většinové populace vůči
Romům. Průzkumy ukázaly, že za deset let stoupla asi ze 60 na 75 procent. Na
druhou stranu jsou tu však i značně pozitivní aspekty ve vývoji postoje
většinové společnosti vůči romské menšině. To řekl v rozhovoru Gabriele
Grmolcové člen Českého helsinského výboru Petr Uhl.
Kromě jiného jde podle Petra Uhla o existenci občanských iniciativ, včetně těch romských a proromských, které se na ochranu základních lidských práv soustředí. „Myslím si, že se vládní úsilí z dob Václava Klause, z roku 1997, dostalo postupně níže, tzn. přes kraje na obce. A to je dobře. Aktivovala se občanská společnost. Dnes je spousta organizací, které nějakým způsobem konkrétně pomáhají se vzděláním, s integrací, se zaměstnáním, s bydlením, a mají pozitivní výsledky a lidé to vědí.“ Druhou, podle Petra Uhla negativní stránkou, je rostoucí averze většinové společnosti vůči Romům. „Protiromské nálady jsou do značné míry spojeny s určitým ochuzováním a upadáním do chudoby nejširších vrstev, a to především Romů, protože nemají kvalifikaci, nemají práci. Je to takový začarovaný kruh. Čili, segregační momenty ve společnosti jsou také vidět a je třeba je překonávat.“ I když v Česku roste počet příznivců neonacismu, většinově se lidé od tohoto extremistického názoru distancují, jak říká člen Českého helsinského výboru Petr Uhl: „České obyvatelstvo není naštěstí neonacistické. Většinově k tomu lidé mají dokonce odpor. Čili, právě na tom zneužívání sociálních problémů neonacisty nebo pravicovými radikály je vidět, že lidé nejsou prosťáčkové Boží a nenechají se jen tak poštvat. Alespoň ne všichni a ne úplně.“ Čím si tedy vysvětlujete zmíněnou averzi vůči Romům? „Tady byla silná averze vůči Židům, těsně po první světové válce zde byla silná averze vůči katolíkům, nebo alespoň vůči katolickému kléru. Vždycky je zapotřebí hledat kolektivní vinu a odpovědnost. Je to dané také tím, že jsme tu byli čtyřicet let tak trochu zadrátovaní a proto tu nežili žádní jiní lidé, kteří vypadají jinak.“ A nepřipadá Vám, že štvavou kampaň trochu vedou i média? Jak to vidíte v rámci vývoje různého podněcování k nenávisti? „Nepřesnosti mívá i veřejnoprávní televize, ale ne třeba v oblasti podněcování nenávisti, ale v jiných. V médiích jsou části života pouhým sportovním zápasem, ničím jiným. Vždycky je tam jedna ekipa proti druhé a my někomu fandíme.“ Zde si můžete příspěvek poslechnout:
=[ Reportáž ]=
Beata Berkyová založila v Poltáru dvě občanská sdružení
Městečko Poltár nedaleko Lučence, známé sklářským průmyslem, dnes prožívá
vážné problémy. V místních sklárnách pracovali i Romové, kterým se
nepříznivá situace nevyhýbá. V rámci svých možností jim pomáhá asistentka
terénního sociálního pracovníka městského úřadu v Poltáru Beata Berkyová.
Více už Robert Hoza.
Beata Berkyová pochází z Kokavy nad Rimavicou. Vystudovala střední odborné učiliště obchodní s maturitou a přes prvního zaměstnavatele se brzy dostala k práci s mládeží. „Souběžně s prací jsem se věnovala aktivitám, které on organizoval. Měl v Poltáry na starosti mládež. Připravoval pro ně volnočasové aktivity. A mě to zaujalo a začala jsem mu pomáhat při organizování miss, diskoték, sportovních akcí. Zalíbilo se mi to natolik, že jsem z jeho podnětu založila občanské sdružení Klub romské mládeže, kde jsem se začala aktivněji věnovat této problematice.“ V jakém stavu mládež byla ve chvíli, kdy jste začala organizovat vaše aktivity a jaká je v současnosti? „Mládež z Poltár neměla žádné cíle, svůj volný čas trávili stereotypně – chodili do školy, poflakovali se po městě, navštěvovali pohostinství. Když viděli, že se tu něco děje, začali se o to zajímat. Založili jsme si soubor, ve kterém jsem měla třicet dětí. Začali jsme nacvičovat, věnovali jsme se jim a oni zpozorněli – někdo se o nás zajímá. Začali jsme chodit na různé festivaly, taneční přehlídky a tím se mládež změnila a přestala se věnovat dřívějším činnostem. Nakonec jsem pootevřela vrátka i sociální práci.“ Postupně přicházely nabídky na zvyšování kvalifikace při práci s mládeží. V Banské Bystrici absolvovala kurz zaměřený na romského asistenta – učitele a rok působila v této pozici na Základní škole Poltár. „Pomáhala jsem jim v případech, kdy si učitel doopravdy nevěděl rady. Děti byly někdy velmi hyperaktivní, nedávaly pozor, nenosily si pomůcky, vyskytovalo se záškoláctví. Toto všechno jsme řešili. Navštěvovali jsme rodiny, přibližovali jsme školu rodičům, vysvětlovali jim, jaké následky vyplynou z toho, když děti nebudou pravidelně docházet do školy. Apelovali jsme, aby se zlepšila příprava dětí na vyučování. Tím, jak jsem pracovala ve škole a docházela do rodin, dostala jsem se i k tomu, že jsem naslouchala jejich problémům, k tomu, jaké jsou problémy v komunitách. Rodiče se na mne pak obraceli s problémy celé rodiny. Zvykli si na mne do té míry, že jakmile bylo něco třeba zařídit na úřadech nebo na školách, chodili za mnou. Z mého bytu jsem si zřídila takové malé komunitní centrum a byla jsem pro lidi z Poltár zpovědnicí. A to mne přesvědčilo k otevření dalšího sdružení, kterým je Unie romských mateřských center, ve kterém jsme pracovali přímo s matkami.“ Po úspěšném zvládnutí konkurzu Beata Berkyová v současnosti pracuje na pozici asistenta terénního sociálního pracovníka při Městském úřadě Poltár. Ráda by si ale zvýšila kvalifikaci. „V současné době zvažuji podat přihlášku na vysokou školu v Banské Bystrici, obor sociální práce, protože pro moji činnost je to doopravdy potřeba.“ Zde si můžete příspěvek poslechnout:
=[ Reportáž ]=
Ida Kelarová vydala nové album Šunen savore - Poslouchejte všichni
Mezinárodně uznávaná zpěvačka a pedagožka Ida Kelarová a její Jazz famelia
vydala nové album Šunen savore - Poslouchejte všichni a na tomto nosiči
spolupracovala s jazzovým orchestrem. Na podrobnosti a zajímavosti se Idy
Kelarové zeptal Jan Josef Horváth.
Kolikáté toto cédéčko vlastně je? „V podstatě druhé, přestože jsme natočili jedno jazzové DVD v Lucerně.“ Co vaše letní kurzy zpívání pro děti?
Co Svojanov? Lidé ho měli rádi, kam se poděl? „Za prvé se stal malým. On se sice úspěšně rozkřiknul, ale začalo na něj jezdit tolik lidí, že už jsme se tam docela mačkali. Tedy to byl jeden z důvodů, proč jsem s tím skončila. Potom to byly pochopitelně finance, kterých se ani jeden rok nedostávalo. A třetí, asi největší důvod je, že se tam vyměnilo několik kastelánů a hrad se proto zaměřil úplně jinak, dnes už se tam podobné festivaly v podstatě nedají dělat. Momentálně, protože se nás na to hodně lidí ptá, jezdíme a hledáme jiný hrad, na kterém bychom to mohli od příštího roku obnovili. Myslím si ale, že prací, kterou dělám, zároveň zviditelňuji romskou kulturu. Kolem mě jsou vynikající muzikanti a úžasné, talentované děti, takže to naše krédo ‘měnit svět‘ děláme svojí cestou. Z mého pohledu mohou být umělci silnější než politici.“ Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Za chvíli bude 21 hodin, O Roma vakeren s datem 19. května už patří minulosti. Naladit si nás můžete ale opět v sobotu po 20. hodině na vlnách Radiožurnálu a najdete nás také na internetové adrese www.romove.cz. Klidný večer vám přeje Jaroslav Sezemský. Copyright © Radio Praha, 1996 - 2003 |