Vytištěno 01.10.2023 13:14 10-03-2011 Milan Kopp, Klára Bílá
Česká republika stále neřeší diskriminaci romských dětí ve vzdělávacím systému. Kritiku na adresu ministerstva školství poslalo Evropské centrum pro práva Romů. Podle jeho představitelů romské děti stále končí v bývalých zvláštních školách - ty jsou přitom určené žákům s lehkým mentálním postižením. Ministerstvo teď dokončuje úpravy vyhlášek, které tomu mají zamezit. Opatření ale podle představitelů centra zavádí jen kosmetické změny. Nepříznivý verdikt Psal se rok 2007, kdy Evropský soud pro lidská práva odsoudil Česko za diskriminaci romských dětí. Česká republika totiž podle verdiktu porušila právo na vzdělání u 18 dětí tím, že je neoprávněně zařadila do zvláštních škol. Úpravy vyhlášek měly reagovat na rozhodnutí soudu. Dokonce i na loňskou kritiku České školní inspekce. To se ale nestalo, tvrdí Stanislav Daniel z Evropského centra pro práva Romů: „Opatření zůstala zakonzervovaná, v původní formě. Když Česká školní inspekce v minulém roce oznámila, že více než 5000 dětí je v praktických školách, ve speciálním vzdělávání, neoprávněně - vyhlášky tento stav nijak neupravují. Stav zůstává, navzdory změnám.“ Podle Daniela tak ve vyhlášce zůstává, že i zdravé dítě se speciálními vzdělávacími potřebami může skončit ve speciální škole: „Ustanovení, které toto umožňovalo, tam nadála zůstává a konzervuje a uzákoňuje se stav, který je absolutně protiprávní a staví počet dětí ve třídách, ve školách před zájmem dětí. Na základě tohoto ustanovení je totiž možné zařadit zdravé dítě, dítě bez jakéhokoli postižení do speciální školy.“ Posouzení je nezbytností Ministr školství Josef Dobeš ale úpravy brání a kritiku odmítá. Podle něj se žáci bez zdravotního handicapu do praktických škol dostanou jen ve výjimečných případech. Podle Dobeše tak úpravy reagují na štrasburský rozsudek. „Není možné romské dítě zařadit bez mentálního postižení do speciální či praktické školy, aniž by to potvrdil odborník, že tam to mentální postižení je. Pak i rodič bude seznámen s tím, co to pro dítě znamená do budoucna: nebude mít plné vyučení a takový a takový dopad… Toto jsou dvě opatření, která tam jsou, která jsou naprosto nutná, která problém ošetřují.“ Upravené vyhlášky by měly platit od nového školního roku. Kritiku školství od Evropského centra pro práva Romů přibližuje Klára Bílá Copyright © Radio Praha, 1996 - 2003 |