Vytištěno 23.09.2023 16:21 12-02-2011 Jana Šustová, Jana Šustová, Iveta Demeterová, Tomáš Bystrý Pořad odvysílaný stanicí Český rozhlas 1 - Radiožurnál Prostřednictvím romského vysílání vás bereme mezi lidi, o kterých jste v minulosti mnoho nevěděli. Žijeme spolu sice dlouho, ale poznáváme se až nyní.
Vítáme Vás u pravidelného pořadu "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří". Dnes navštívíme konferenci, která představila plány na zlepšení přístupu Romů k bydlení. O tom, že můžeme podědit i talent k předpovídání budoucnosti, vám řekne náš dnešní host. Zajedeme do sousedního Polska za romskými dětmi a nebude chybět celá řada romských písní. Sam lošale hoj san amenca. Anas tumenge aktuálna informacii, interesna manuša. Adadžives povakeraha pal o sgeĺipen savo esas andre Praha, avela o Pavel Karvay jov genel palo vast, the čivel karty u palis tradaha pale čhave andre Poľsko. The bašavaha romane giľa adarig the pal aver luma. Lačhi kijarati, čhavale, mangav tumenge bacht the sastipen. Akana šaj šunen amari - romani relacia "O Roma vakeren". Čhavale, Oven amenca, mukaha tumenge romane giľa the phenaha nevimata andalo romano dživipen. =[ Reportáž ]=
Konference o zlepšování přístupu Romů k bydlení
Přes 140 hostů z České republiky i ze zahraničí se minulý týden v Praze
zúčastnilo konference, která se zabývala bytovou politikou. A to jak z
hlediska dobré lokální praxe, tak i financování a legislativy. Další
podrobnosti má Jana Šustová.
“Tematiku bydlení vnímáme jako součást komplexního přístupu boje se sociálním vyloučením. Do současné doby byla vždy prioritní oblastí oblast vzdělání nebo zaměstnanosti. Z našeho pohledu je ovšem jasné, že pokud se nebudeme věnovat bydlení, neobsáhneme celý komplex dané problematiky. K této problematice je totiž, podle nás, nutné přistupovat jako k celku. Proto jsme se rozhodli, že ve spolupráci s našimi partnerskými organizacemi ze zahraničí, ale i z České republiky, uspořádáme konferenci, jejímž cílem by mělo být diskutovat a debatovat o možnostech financování nejrůznějších projektů, které se věnují problematice bydlení, o situaci, která je v tuto chvíli na úrovni Evropské unie. Bylo totiž rozhodnuto, že je možné z prostředků Evropského fondu pro regionální rozvoj financovat projekty, které řeší bydlení. Z tohoto důvodu jsme si říkali, že je důležité a dobré v tuto chvíli ukázat, jaké možnosti jsou, a zároveň ze strany neziskových organizací přicházet s návrhy, jakým způsobem by se tato problematika mohla řešit.” Robert Basch považuje za velmi významný přístup Evropské komise: “Došlo k rozhodnutí, že je možné financovat projekty věnující se podpoře bydlení a problematice bydlení v rámci sociálně vyloučených komunit z prostředků Evropského fondu pro regionální rozvoj. Z mého pohledu je to velmi důležité, protože dosavadní přístup byl, což bylo patrné i v České republice, že z těchto prostředků se financovalo zateplování paneláků, v podstatě věci, které nemají se sociálním bydlením jako takovým nic moc dočinění. Byly to sice projekty na bydlení, ale v podstatě to neplnilo účel, který to mělo plnit. To je jedna věc, která je pro mě zajímavá. Druhou je, jak zmínil pan náměstek z Ministerstva pro místní rozvoj, pan Kalous, že v tuto chvíli poskytují prostředky na problematiku sociálního bydlení už nejen obcím, ale i soukromým subjektům.” V roce 2007 prováděla Fundamental Rights Agency (Agentura pro základní práva) výzkum o bydlení Romů v členských státech Evropské unie. Co se týče uplatňování standardů adekvátního bydlení z pohledu lidských práv, není situace v unii příliš dobrá, jak uvádí Eva Sobotka z Agentury pro základní práva: “Situace segregace nebo vysídlování z bytů po prodeji soukromému majiteli, to je otázka všech nových členských států Evropské unie, od roku 2004, 2007, tedy všech postkomunistických zemí. Jestli mohu ještě podotknout, situace kočujících Romů, travellerů, ve Francii a v Irsku má jisté paralely. Jsou tam podobné problémy, ale týká se to vyloženě místa, kde se mohou zastavit na svých cestách a umístit karavan. A to je, například ve Francii, pod správou místních samospráv.” Jak výzkum Agentury pro základní lidská práva, tak i konference Zlepšování přístupu Romů k bydlení, se zaměřovaly i na příklady dobré praxe, jak a kdy se podařilo úspěšně vyřešit bytovou situaci sociálně vyloučených osob. Evu Sobotku vedle české Vesničky soužití zaujal projekt z Budapešti: “Týká se to tzv. integračních plánů měst. To znamená, že když město chce nějakým způsobem renovovat určitou bytovou kapacitu, musí také předložit desegregační plány, aby získalo dotaci Evropského fondu pro regionální rozvoj. Považuji to za pozitivní, protože člověk se přeci jen musí nějakým způsobem zamyslet nad tím, jak život v daném městě vypadá, jak spolu lidé komunikují nebo nekomunikují. Zamyslet se nad tím, zda je v pořádku segregování sociálně slabších do průmyslových zón, což je velmi častým jevem.” Zde si můžete příspěvek poslechnout:
=[ Reportáž ]=
O rodině Pavla Karvaye
Někde se dědí z pokolení na pokolení například vlohy k malování, v rodině
Pavla Karvaye vidí do hloubky duše člověka. Nyní nám Pavel Karvay povypráví
nejen o svém životě, ale i svých dětech a o práci v armádě, kde vlastně
fungoval jako psycholog.
“Jsem původně vojákem z povolání. Vystudoval jsem vojenskou univerzitu, obory politologie a sociologie.” Této oblasti jste se někdy věnoval? “Ano, v armádě. Od propuštění z armády jsem se tomu fakticky profesionálně nevěnoval. Od revoluce až doposud se věnuji hlavně věšteckým službám a poradenské činnosti.” Jak jde dohromady armáda a věštectví? “Myslím si, že se to dá velmi dobře sloučit a spojit, protože i armáda potřebuje prognózy.” Po revoluci, když jste odešel z armády, věnoval jste se už jenom věštectví? “Tři roky jsem nejdříve navštěvoval úřad práce, sháněl jsem práci. Jelikož jsem práci nesehnal, byl jsem k tomu v podstatě donucen.” Kdy vy jste vlastně tyto vlohy, talent k předpovídání u sebe objevil? “U mě to bylo, dá se říci, v rodině, protože toto nadání, talent měli i mí předkové, prapředkové. Matka ženám vykládala sny, babička také.” Vy jste to bral jako součást svého života? “Nic výjimečného.” Dokážete sám sobě poradit? Sám sobě vyložit? “Sám sobě, úplně objektivně, se dá něco těžko vyložit.” Říkal jste, že se to u vás dědí. Máte děti. Objevil jste u nich věštecké schopnosti? “Skutečně se to dědí, protože moje nejstarší dcera už odmalinka vykládala lidem, a to měla dva, tři roky. Měla tyhle schopnosti, a to ne proto, že bych ji to učil nebo že bych se na ni zaměřoval tak, aby se tomu věnovala. To vůbec ne. Mám další dvě, takže u všech třech dětí tam vždycky něco takového je. Nejsem jenom klasický kartář nebo chiromant. U mě je to komplexnější. Vykládám z ruky, z fotografie, z písma, z kávové sedliny, z karet, ze snů. Dělám osobní horoskopy.” Kdybyste teď dostal nabídku, abyste se vrátil zpátky do armády, udělal byste to? “Ano, samozřejmě. V armádě je to také práce s lidmi, obzvláště v těžkých, svízelných situacích. Pracoval jsem tam s mladými lidmi. Taky jsem se tam pořád o ně musel starat, pomáhat jim, řešit problémy.” Tam jste vlastně využil svých schopností? “Samozřejmě.” A oni o tom věděli? “Ne. Vždy, když jsem s nimi měl pohovory a něco jsem jim o nich řekl, byli sice překvapení, protože se často stalo, že jsem některé vojáky viděl poprvé. Mysleli si ale nejspíš, že to patří k mé práci, že jsem lepší psycholog nebo něco takového.” Takže vám stačilo jen to, že jste s někým hovořil, a už jste viděl pod slupku daného člověka? “To mi stačí. Za klasického věštce se nepovažuji. Jsem spíš dešifrátor lidského podvědomí. Stačí mi chvilku jakkoli komunikovat s člověkem a už ho poodhalím.” Zde si můžete příspěvek poslechnout:
=[ Reportáž ]=
Polští studenti se zajímavou formou seznamují s Romy a jejich osudy
Pro lepší soužití Romů a ne-Romů často stačí jen dobré nápady, jejichž
realizace nemusí být nijak finančně nákladná. Za inspirací se teď vydáme k
našim polským sousedům do Lycea Boleslava Chrabrého v historickém centru
Vratislavi. I když tuto střední školu žádní Romové nenavštěvují, přesto její
studenti spolupracují s romskými rodinami, které bydlí v okolí lycea. Se
zajímavými aktivitami seznámila Janu Šustovou pedagožka Maria Łój.
My neděláme projekty pro Romy, my děláme projekty s Romy pro všechny. Nejdřív to byly kurzy romských tanců, které vedla paní Czesławą Wiercińską, což je Romka. V různých školách se děti v hodinách tělesné výchovy učily romské tance, měli jsme k tomu ušité speciální sukně a mládeži se to moc líbilo. Druhý projekt jsme dělali společně s Britskou radou a také jsme měli dotace z vládního programu ve prospěch romské komunity. Naši žáci a romské děti, které bydlí v okolí školy, připravili představení o Cikánech, žluvě a strašném drakovi. Bylo to představení pro malé děti a s ním jsme jezdili po školách. Po představení děti malovaly obrázky, z nich jsme vybrali osm obrázků a vyrobili z nich pohlednice. A tehdy nám jedna z romských matek, která neumí číst ani psát, řekla: ‘Když člověk nečte, nepíše, nepracuje, tak nežije. Pomozte mým dětem s učením.‘ A tehdy jsme zorganizovali dobrovolnickou pomoc a naše studentky začaly navštěvovat romské děti v jejich domovech a pomáhat jim s učením. A to už trvá delší dobu. Třetí projekt se jmenuje Romské rodinné kroniky – v čem spočívá?
Jak Vás napadlo udělat projekt rodinných kronik?
Jak na projekt reagují studenti, kteří chodí do romských rodin a vytváří ty kroniky?
A co na ty kroniky říkají romské rodiny? Dnes vyprávěl kněz, že ho jedna z matek prosila, aby jí pomohl do kroniky nalepit zprávu, že se v rodině narodila dcerka. Teď budeme dělat další edici toho projektu, částečně se stejnými lidmi, protože to jsou velké rodiny a jiní lidé ze stejných rodin chtějí také mít kroniky. A myslím, že to je takový nejlepší důkaz úspěchu, když si Romové sami mezi sebou řekli, že někdo k nim přichází takové kroniky dělat.
Zůstávají v rodinách. Tady ve škole jsme uspořádali slavnost, při které byly kroniky věnovány rodinám. Jedna zůstala ve škole, protože ta rodina odjela do Anglie, ale až se vrátí, kronika na ni bude čekat. Zde si můžete příspěvek poslechnout:
=[ Reportáž ]=
O jídle
Teď se opět vydáme za dětmi do základní školy na Havlíčkově náměstí v Praze.
Minulý týden si s nimi Tomáš Bystrý vzhledem k blížícímu se dni zamilovaných
– sv.Valentýnu povídal o lásce. A protože se říká, že láska prochází
žaludkem, tentokrát bude řeč o jídle.
“No, jenom trošku. Loupu třeba brambory nebo mrkev. Ale jinak doma nevařím.” Co vy, kluci? “Uvařím si, na co mám chuť.” Co si třeba dokážeš uvařit?
“Kaši s párkem.” Pišot? Řekni pro naše posluchače, kteří nevědí, co je pišot.
“To ja takový jakoby...” Jsou to tedy v podstatě takové pirohy. “Ano.” Jaké je vaše nejoblíbenější jídlo?
“Halušky.” A s čím?
“Se sýrem.” Vaří, podle vás, rodiče, to, co chcete vy? Nebo máte třeba oddělené jídlo, že by si rodiče uvařili něco pro sebe a něco jiného pro vás? Jak to u vás je?
“Ne. Maminka uvaří a my to jídlo sníme spolu dohromady.” Goja. Na to jsme ještě nenatrefili... Co to jsou goja?
“Goja? To jsou střeva.” Jaká je to vnitřnost?
“Střeva.” Ještě zpátky ke gojům. Chutnají vám goja?
“Jo.” Proč?
“Protože jsou takový... Smrděj! A mně to nechutná, fakt.” Chodíte třeba do restaurace sami? Nebo s rodiči? “Já chodím sám. Já chodím sám.” A co si třeba objednáváš?
“Třeba hambáče.” Víte ale, že nejsou moc zdravé? “To já vím, ale mám je rád, protože jsou pikantní.” Zde si můžete příspěvek poslechnout:
=[ Reportáž ]=
Časování slovesa být
Ani dnes nebude chybět minikurz romského jazyka. Připravte si poznámky,
protože Iveta Durdoňová a Tomáš Bystrý vám přiblíží časování slovesa být.
Pojďme si vyjmenovat všechna osobní zájmena, bez nichž se při časování slovesa být neobejdeme. Já se řekne me, ty se řekne tu, on může být podobu jov nebo ov, ona pak joj nebo oj. Jednotná spisovná romština neexistuje, jen snad mezinárodní romština má nějakou kodifikaci, ale ovládá ji skutečně jen malé procento Romů. Proto jedni říkají jov a joj a druzí zase ov a oj, vše se odvíjí podle toho, odkud jednotliví Romové pocházejí, k porozumění to ale nepřekáží. Pokračujme v časování slovesa být, schází nám už jen množné číslo. My se řekne amen, vy tumen, oni i ony romština nerozlišuje, pro oba rody zní stejně - jon nebo on. Tak to shrňme. Jak tedy vypadá časování slovesa být v přítomném čase? Nejdříve jednotné číslo:
já jsem – me som A teď množné:
my jsme – amen sam Teď si zkusme pár slovních spojení na procvičení:
Já jsem štíhlá - Me som saňi A teď množné číslo:
My jsme mladí - Amen sam terne V dalších kombinacích můžete pokračovat sami, budeme vám držet palce. Pokud si s něčím nebude vědět rady, nebojte se nám svůj vzkaz napsat. Ještě je na místě si říci, jak se tvoří slovesný zápor. Obecně se tvoří záporkou na.
Já nejsem – Me na som Základní slovník máme sice vybavený, ale abychom mohli alespoň na nějaké úrovni v romštině komunikovat, něco nám ještě schází... Abychom dokázali odpovědět na otázku, musíme vědět, jak se řekne ano a ne. Jednodušší je to se slůvkem ne – to se řekne na a vyslovuje se s takzvaným rázem na konci. Pro ano máme však celou řadu výrazů: ha, he, ale i hi. Setkáte se také s ehe, uva, ova, igen nebo hej – to je ze slovenštiny. Odlišnost v souhlasu opět závisí na tom, z jaké části ti či oni Romové pocházejí. Dobrý slovní základ máme tedy za sebou. Příště se, milí posluchači, naučíme počítat. Ačhen Devleha či aver kurko kana tumen sikavaha buteder. Na slyšenou u dalšího mini kurzu romského jazyka. Zde si můžete příspěvek poslechnout:
O Roma vakeren s datem 12. února už patří minulosti. Naladit si nás můžete ale opět v sobotu po 20. hodině na vlnách Radiožurnálu a najdete nás také na internetové adrese romove.cz. Romale sam rado hoj sanas amenca. Irinen amenge, so kamen te šunen andro O Roma vakeren. Ada šuniben predal tumende.The žutinel tumen o Del. Klidný večer vám přejí průvodci dnešním O Roma vakeren - Iveta Demeterová a Jaroslav Sezemský. Copyright © Radio Praha, 1996 - 2003 |