Vytištěno 28.01.2023 00:50 30-03-2010 Jan Hloch
Vládní rada pro menšiny se v pondělí proměnila na Radu pro
záležitosti romské menšiny. Zároveň se také změnil její šéf,
když po odstupujícím ministrovi pro lidská práva Michaelu Kocábovi
převzal tuto agendu předseda vlády Jan Fischer.
Rezignující Kocáb vysvětlil důvody a cíle této změny. "Toto propojení je předpokladem pro úspěšnou koordinaci implementace vládní politiky na lokální úrovni. Zvládnutí integrace největší národnostní menšiny do společnosti a překonání letitých předsudků bude významným úkolem také pro následující vlády."
"Ať se tady učí kdo chce co chce, když je to volitelný předmět - máme svobodu, ale já to považuji za nesmysl. To, co romským dětem dělá největší problémy není romština, ale čeština. Proto jsou tzv. diskriminované a z Evropy nás obviňují, že romské děti diskriminujeme. Je však diskriminuje samotný původ, protože neumí dost dobře česky."
"Já si myslím, že by jim strašně moc pomohla výuka češtiny. Dejme jim náskok. Proč se mají učit romsky? V romštině neexistuje žádná přeložená literatura - Tolstoj, Hemingway, světová poezie nebo Shakespeare." Důvody, proč ministerstvo školství prosazuje výuku romštiny shrnuje náměstkyně ministerstva a zároveň ředitelka sekce speciálních programů ve školství Klára Laurenčíková.
Faktem je, že podepsat a ratifikovat evropskou chartu regionálních a menšinových jazyků ČR nikdo nenutil a mnohé země na ní ani nepřistoupily. Příkladem je třeba Francie, která svou identitu a především francouzštinu úzkostlivě chrání a na podmínky evropské jazykové charty jednoznačně odmítla přistoupit. Laurenčíková si však stojí za tím, že výukou romštiny by se Romům projevila patřičná úcta a zároveň se jim dodala i notná dávka sebevědomí.
Tuto tezi Josef Klíma rozporuje.
"Romové o to nemají zájem, ti se chtějí prosadit, jít do světa
a dosáhnout stejných životních podmínek jako všichni ostatní -
Francouzi, Němci, Češi nebo kdokoliv jiný."
Copyright © Radio Praha, 1996 - 2003 |