Vytištěno 21.03.2023 21:15 25-11-2009 Martina Bílá, Lenka Rafelová
Podle náměstkyně ministryně Kláry Laurenčíkové ministerstvo hodlá školám rozeslat také metodické doporučení, jak mají dětem pomáhat: "Dalším opatřením, které chystáme je novela vyhlášek o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a o činnosti školských poradenských zařízení." "Jsou tam takové změny, že poradenské zařízení je povinno vypracovat diagnostickou zprávu a provést diagnostiku vzdělávacích potřeb dítěte do třech měsíců. Rodiče budou podepisovat informovaný souhlas před samotným vyšetřením. Po zprávě budou plně seznamováni se svými právy i případnými důsledky a riziky, která vyplývají z toho daného závěru," dodává Laurenčíková. Ministerstvo školství k opatřením přistupuje kvůli dva roky starému rozsudku. V roce 1996 a 1998 podle evropského soudu Česká republika neoprávněně zařadila 18 Romů do zvláštních škol. Tím je nepřímo diskriminovala ve vzdělávání. V důsledku toho měli tito lidé snížené šance na získání lepšího zaměstnání. Jan Stejskal, koordinátor neziskových organizací ale tvrdí, že romské děti jsou do speciálních škol umisťovány stále: "Diskriminační bariéry a odlišné způsoby jednání a zacházení s dětmi z romské menšiny bohužel přetrvávají. Nejedná se jenom o to, že by těmto dětem, pokud jsou ze sociálně znevýhodněného prostředí, měl být poskytován nadstandard, ale musí se především respektovat to, že děti z romské menšiny mají právo na rovnou příležitost a na stejné zacházení jako děti z české majoritní společnosti." Podle studií, které si nechalo ministerstvo letos zpracovat, navštěvují praktické školy dvě neromské děti ze sta. U romských dětí jich je třicet ze sta. Praktické, dříve zvláštní, školy jsou přitom určeny žákům s lehkým mentálním postižením. Copyright © Radio Praha, 1996 - 2003 |