Vytištěno 23.09.2023 17:31 28-08-2009 Jana Šustová, Jana Šustová, Jan Berousek, Robert Ferko Pořad odvysílaný stanicí Český rozhlas 1 - Radiožurnál Prostřednictvím romského vysílání vás bereme mezi lidi, o kterých jste v minulosti mnoho nevěděli. Žijeme spolu sice dlouho, ale poznáváme se až nyní.
Vítáme Vás u pravidelného pořadu "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří". Blížíme se ke konci prázdnin a 1. září i mnoho romských dětí půjde s velkým očekáváním do první třídy. Proto budeme dnes věnovat větší pozornost základnímu školství, také navštívíme Muzeum romské kultury v Brně a nebudou chybět ani zprávy ze života Romů a řada písniček. Lači kijarati, čhavale, mangav tumenge bacht the sastipen. Akana šaj šunen romani relacia „O Roma vakeren“. Mukaha tumenge romane giľa the phenaha nevimata andalo romano dživipen. =[ Reportáž ]=
Semináře Romové – dějiny a kultura jsou zdrojem inspirace
Jste pedagog a chcete získat inspiraci, jak lépe své žáky vyučovat o
dějinách a kultuře Romů? Pracujete s romskými dětmi a zajímají Vás rady pro
jejich výuku? Nebo se obecně chcete o Romech něco nového dozvědět? Tak právě
pro Vás jsou vhodné semináře Romové – dějiny a kultura, které od letošního
roku pořádá Muzeum romské kultury v Brně. Další informace má Jana Šustová.
Kromě přednášek a workshopů jsou na seminářích i zajímavé besedy.
Na tvářích účastníků semináře bylo znát, že s jeho průběhem byli spokojeni a že je velmi zaujal. Ale vyjádřit se k němu mohli i jinak.
Zajímavá je také otázka, jací lidé na semináře o Romech chodí.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
=[ Reportáž ]=
Božena Fílová, koordinátorka romských poradců hlavního města Prahy
Na pražském magistrátu pracuje Božena Fílová, koordinátorka romských
poradců hlavního města Prahy. Najdete jí v Domě národnostních menšin. Jana
Berouska zajímalo, co předcházelo tomu, než se stala koordinátorkou.
„Ke své práci jsem se dostala výběrovým řízením v roce 2000, před tím jsem pracovala jako poradce na úřadu městské části Prahy 13.“ Jak funguje vaše koordinace s romskými sdruženími, která působí v Praze? „Na území hlavního města Prahy funguje bezmála 18 romských i pro-romských občanských sdružení, která jsou zaštítěna pod členským sdružením ROM Praha. Tato sdružení fungují tak, že každé má své specifické aktivity, kterých se stále drží, to znamená, že třeba jedno sdružení dělá volnočasové aktivity, druhé sociální práci a poradenství, další kulturu atd.“ Když k vám přijde nějaký Rom, že má problém třeba s diskriminací nebo s bydlením, jak mu můžete pomoct, jaké jsou vaše kompetence? „Nejsou skoro žádné, jsou jen takové poradní. Koordinátor hlavního města Prahy má hlavně koncepční, metodickou a analytickou funkci, zpracovávání materiálů. V oblasti sociální problematiky se většinou radím s jednotlivými městskými částmi, kam klient patří, zeptám se nejdříve na to, z které městské části je, zkontaktuji se se sociálním odborem a první otázka směřuje k romskému poradci konkrétní městské části, kteří jsou zastoupeni v poradním sboru romských poradců, jenž funguje také od roku 2000.“ V 90. letech byly poradci v každém okresním městě, zřizoval je okresní úřad, do dnešních dnů většinou tato funkce byla zrušena, myslíte si, že komunikace mezi úřady a Romy je lepší nebo horší za ta léta? „Já si myslím, že se Romové již dokáží trochu orientovat v samosprávách a místních správách, ovšem domnívám se, že jejich sociální situace a postavení v této společnosti vyžaduje stále to, aby byli podporováni prací v neziskovém sektoru, v oblasti sociálně-právního poradenství, v oblasti zaměstnávání a i v diskriminaci. Přijde-li za námi klient, který má problémy s diskriminací, která se převážně týká zaměstnávání, tak se ho snažíme nasměrovat na občanské sdružení Slovo 21 nebo Romeu, kde se domnívám, že se tímto problémem více zabývají.“ Zde si můžete příspěvek poslechnout:
=[ Reportáž ]=
Film Trial of a child denied vypráví o nucených sterilizacích
Žaloba odepřeného dítěte – Trial of a child denied je název dokumentárního
filmu, který vypráví o nucených sterilizacích romských žen v České
republice. Jeho natáčení začalo během soudního procesu Heleny Ferenčíkové,
která v roce 2007 jako první z poškozených žen vysoudila za nedobrovolnou
sterilizaci omluvu vítkovické nemocnice. Další podrobnosti má Jana Šustová.
Příběhy sterilizovaných žen už Dana Wilsonová znala z médií. Přesto ji při osobním setkání s nimi mnohé překvapilo.
Ačkoliv se film Trial of a child denied / Žaloba odepřeného dítěte zabývá sterilizací romských žen z České republiky, u nás se zatím nepromítal ani v kinech ani v televizi – s výjimkou jedné prezentace, kterou organizovali sami jeho tvůrci. Ale diváci ho mohou vidět na internetu.
V současné době natáčí Dana Wilsonová film z košického sídliště Luník, které obývají Romové. "Film bude o jedné mateřské škole na sídlišti Luník 9. Ta školka je opravdu kouzelné místo, zvláště proto, že čtvrť Luník vypadá dost drsně. Je to jedno z největších východoevropských ghett, všude jsou rozbitá okna, poházené odpadky. Školka má na oknech mříže a venkovní zdi jsou ocelové, v hale jsou ocelové dveře, zvenčí to vypadá spíš jako vězení. Ale uvnitř je to kouzelné místo, na děti čekají úžasně trpělivé paní učitelky, které je učí slovensky a také jak komunikovat s ostatními dětmi. Po třech letech v této školce jsou děti připravené integrovat se do současné slovenské společnosti. Podle mě je to směr, kterým by slovenské vzdělávání mělo jít. Myslím, že více než 95 % romských dětí nemá vyšší vzdělání než základní, romská populace na východním Slovensku roste, takže si myslím, že by bylo dobré důležitost vzdělání zdůrazňovat napříč všemi komunitami."
Celou verzi dokumentu Trial of a child denied najdete na
YouTube.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
=[ Zprávy ]=
Prezidenti zemí takzvané visegrádské čtyřky se na svém příštím jednání, které se uskuteční v září v polských Sopotech, budou zabývat bojem proti extremismu a romskou problematikou. Na setkání s českým premiérem Janem Fischerem to v Budapešti řekl maďarský prezident László Sólyom. Visegrádskou čtyřku, kromě České republiky a Maďarska, které jí nyní předsedá, tvoří ještě Polsko a Slovensko. V ubytovně Markéty Kuncové v Brně, kde žije asi 50 převážně romských rodin s přibližně stovkou dětí, měsíc neteče voda. Lidé si ji na pití, vaření i umývání musejí nosit z cisteren přistavených na ulici. Vodu brněnské vodárny a kanalizace uzavřely kvůli sporu o placení s majitelem a provozovatelem ubytovny. Konflikt obou stran nevyřešil ani zásah primátorova náměstka Daniela Rychnovského. Český premiér Jan Fischer a předseda romského sdružení Dženo Ivan Veselý se shodli na tom, že Rada vlády pro národnostní menšiny by měla být akceschopnější, než dosud. Podle Veselého je problém v tom, že Rada často mění statut, je v ní málo lidí a nemá dost peněz například na komunikaci s neziskovým sektorem. S pískotem a nesouhlasným bučením se setkala americká popová zpěvačka Madonna na koncertu v Bukurešti. Odsoudila totiž údajnou diskriminaci Romů ve východoevropských zemích. Madonna v přestávce koncertu řekla, že Romové jsou ve východní Evropě diskriminováni. Označila to za smutnou věc a dodala, že nikdo by neměl být diskriminován. Zde si můžete příspěvek poslechnout:
=[ Reportáž ]=
Na MŠMT vznikl odbor rovných příležitostí ve školství
Na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy vznikl samostatný odbor rovných příležitostí ve
školství. Jeho hlavním cílem je, aby všechny děti měly stejnou šanci na
vzdělání. Robert Ferko se ředitelky Michaeli
Marksové–Tominové zeptal, jestli mnoholeté projekty přinesly výsledky.
Co tedy konkrétně ministerstvo pro to dělá? „Od roku 1999, kdy vznikl podnět k žalobě ve Štrasburku, se začal zavádět systém asistentů pedagogů, existují přípravné třídy, o kterých se možná ještě budeme bavit později a třeba od roku 2001 jsou vyhlašovány dotační programy, kterých je celá řada, týkají se různých kurzů, práce s dětmi ze sociálně znevýhodněného prostředí.“ Plánuje se třeba vůbec něco do budoucna udělat, co by už konečně pomohlo, aby romské děti navštěvovaly normální základní školy a nechodily automaticky do zvláštních škol? „Co se týče realizace nějakých opatření, tak například od 1. září se paní náměstkyně chystá vyslat takový metodický dopis na všechny školy s tím, aby právě dětem ze sociálně znevýhodněného prostředí, samozřejmě s důrazem na romské děti, věnovali speciální pozornost právě z tohoto důvodu, aby tyto děti nepřecházely zbytečně na tzv. praktické školy. Nám se podařilo napsat tzv. koncepci včasné péče, jejímž cílem je přijmout konkrétní opatření, která by zachytila děti ze sociálně znevýhodněného prostředí ještě v předškolním věku a nejen ty děti, ale zejména rodiče. Jsou to opatření, která by umožnila nejrůznější kurzy třeba pro maminky s dětmi předškolního věku, které žijí v sociálně vyloučených lokalitách. Je tam možnost šířit informace právě mezi rodiči, proč nedávat dítě na praktickou školu, co to vlastně znamená praktická škola, protože řada rodičů se domnívá, že se tam dítě naučí praktické dovednosti a že je to v podstatě normální základní škola, ale to není pravda, protože to dítě, kdyby na konci mělo udělat nějaké rozdílové zkoušky, tak mu nějaké předměty budou chybět, některé předměty se tam vůbec nevyučují.“ Z řad učitelů je tam rasový předsudek vůči romským dětem, nebylo by dobré dohlížet na profesionální pedagogy, jaký oni mají přístup k romským dětem na školách? „Tady je právě důležitá osvěta a vzdělávání učitelů, další vzdělávání pedagogických pracovníků, kde samozřejmě tato oblast bude podchycena, ale já se domnívám, že něco jako rasový předsudek je běh na delší trať a změna vnitřního přesvědčení učitelů bude také trvat několik let, než se změní myšlení.“ My jsme se třeba setkali nedávno s jednou romskou paní, jejíž dcera chodí na základní školu, trpí dyslexií, od první do čtvrté třídy se jí věnovala třídní učitelka a bylo všechno v pořádku, ale od páté třídy mají jinou učitelku, ta si jí nevšímá, posadila jí do poslední lavice, kde seděla půl roku sama a pak učitelka navrhla rodičům, aby dcera přestoupila na zvláštní školu. Co si myslíte o podobných případech? „To je typický příklad toho, jak to v žádném případě nemá vypadat. Já se domnívám, že jediné, co můžeme dělat, je, pokud se někdo s podobným případem setká, tak aby na něj měl upozornit na krajském úřadu, případně také rovnou na ministerstvu, protože se domnívám, že pokud se tyto konkrétní případy nebudou řešit, tak se také nikam nepohneme, a jde o to, aby se o takovýchto případech dozvěděli na krajských úřadech nebo na ministerstvu.“ Podle zveřejněných výzkumů nevládních organizací nefunguje dobře ani sít pedagogicko-psychologických poraden, diagnostika je kulturně zatížena, samotné vyšetření je často ryze formální, rodiče nedostávají náležité informace. „My jsme si vědomi toho, že poradenský systém má velké rezervy, přinejmenším, to co jste řekl, je pravda a celá transformace poradenského systému je jedním z plánovaných opatření ministerstva školství, kde se vůbec kromě testů a diagnostiky musí nastavit nějak způsob práce těch pracovišť, aby lépe komunikovali s lidmi, s rodiči, oni musí dokázat zohlednit, z jakého prostředí dítě pochází, musí se tu vytvořit nové standardy, tady je potřeba udělat obrovský kus práce, který je třeba realizovat, ale to, že je alespoň tento problém pojmenovaný, to je velký pokrok oproti minulým letům.“ Zde si můžete příspěvek poslechnout:
=[ Reportáž ]=
I v roce 2009 trvá segregace romských dětí v ČR
Nevládní organizace upozorňují, že v České republice i v roce 2009 trvá
segregace romských dětí, které i častěji končí v praktických – dříve
zvláštních školách. Evropský soud pro lidská práva, už v roku 2007 zavázal
Českou republiku, aby odstranila diskriminaci ve školství. Autor projektu
doktor Jan Stejskal Ivetě Durdoňové řekl:
Ze strany některých učitelů dochází k nezájmu věnovat se romským dětem. Co by pomohlo, aby se tato situace změnila v tomto případě? „To, co říkáte, potvrzuje opravdu výzkum ústecké univerzity, který pomocí velmi šikovného výzkumného nástroje potvrdil to, že jedním z klíčových faktorů je to, proč jsou děti z romské menšiny vylučovány ze standardních škol a přeřazovány do škol praktických, jsou rasové předsudky učitelů. Tito učitelé dostali test se stejným příběhem s různou fotografií, fotografie se lišila pouze tím, že na jedné byl Honzík Rom a na druhé byl chlapec z neromské většiny a ukázalo se, že při stejném příběhu učitelé přeřazují romské dítě třikrát častěji než dítě neromské. Ukázalo se, že v mnoha případech se může jednat o přímou diskriminaci ze strany učitelů a to je jedna z cest, jak s těmi dětmi zacházejí. Druhá varianta je samozřejmě v to, že se dětem nevěnují, že je nechávají ve třídě sedět a nepokouší se vypracovat pro ně individuální vzdělávací plán. Především je ale potřeba říct, že by často stačila standardní míra zájmu, uznání a přijetí těch dětí.“ Je důležité, aby romské děti navštěvovaly mateřské školy? „Mají-li děti příležitost chodit do mateřských škol, pak je jejich vzdělávání na standardní škole zpravidla daleko snazší.My víme, že pro následující školní rok bude scházet v mateřských školách až 10 tisíc míst, dá se snadno předpovědět, že drtivá většina romských dětí, ačkoliv budou mít třeba zájem do školek chodit, tak se tam zkrátka nedostane.“ Z jakého důvodu jsou podle vás zřizované přípravné třídy pro základní školu v praktických školách? „Základní školy standardní, které učí podle standardního rámcového vzdělávacího programu, nejsou ochotny tyto třídy zřizovat, protože je jim zřejmé, že často by tam chodily romské děti, které se třeba nedostanou do mateřských škol a školy o to nemají zájem. Pochopitelně také existuje poměrně silný segregační tlak ze strany majoritní rodičovské veřejnosti pro to, aby škola měla co nejmíň, nebo pokud možno žádné romské děti a ředitelé pak nemají motivaci praktické třídy zřizovat.“ Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Takové tedy bylo „O Roma vakeren“ čili „Romové hovoří“ s datem 28. srpna. Naladit si nás můžete opět v pátek ve 20.05 - na vlnách Radiožurnálu a najdete nás také na internetové adrese www.romove.cz. Romale but lošale sam, hoj amen šunen. Irinen amenge, so kamen te šunen andro O Roma vakeren. Ada šuniben predal tumende. Romale mangav tumenge bachtalo dživipen. Ačhen Devleha. Klidný večer vám přejí průvodci dnešním O Roma vakeren - Iveta Durdoňová a Jaroslav Sezemský. Copyright © Radio Praha, 1996 - 2003 |