Vytištěno 02.06.2023 14:34 23-01-2009 Marie Vrábelová, Marie Vrábelová, Marie Vrábelová, Jana Šustová, Anna Poláková Pořad odvysílaný stanicí Český rozhlas 1 - Radiožurnál Prostřednictvím romského vysílání vás bereme mezi lidi, o kterých jste v minulosti mnoho nevěděli. Žijeme spolu sice dlouho, ale poznáváme se až nyní.
Vítáme Vás u pravidelného pořadu "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří". Hned v úvodu se dozvíte o publikaci, kterou vydala organizace Liga lidských práv. Nebudou chybět zprávy ze života Romů a právní poradna. Mangav tumenge bacht the sastipen – Akana - šaj šunen romani relacia „O Roma vakeren“. Šunena romane giľa the nevimata - andalo romano dživipen. =[ Reportáž ]=
Liga lidských práv vydala novou publikaci o bezplatné právní pomoci
V následujících minutách se dozvíte, že Liga lidských práv vydala novou
publikaci. Tato organizace se věnuje především problematice lidských práv
ve zdravotnictví, práv dětí, dodržování lidských práv ze strany policie,
zvyšování ochrany obětí týrání a násilných trestných činů i dalšími otázkami
spojenými s rekodifikací v oblasti trestní spravedlnosti. Více informací
řekla Marii Vrábelové Jana Marečková z této organizace.
Co by konkrétně pomohlo? „Tak určitě základem všeho je právní úprava, která by garantovala jakýsi právní rámec a nastavila základní mantinely toho, jak by ten systém měl fungovat. A samozřejmě druhá velice důležitá věc je to, aby stát poskytoval finanční prostředky.“ Těm, co poskytují právní pomoc zdarma? „Myslím to tak, že by měl fungovat systém, kdy stát bude platit právě těm poskytovatelům právní pomoci, ať už to jsou advokáti nebo nějací jiní poskytovatelé.“ Jaká je současná praxe? „Praxe je taková, že ten systém je takový celkem těžkopádný a není vždy zcela jednoduché se té právní pomoci domoct ze strany klientů, protože jednak nejsou informováni a jednak samotný proces požádání o právní pomoc a prokazování, že ten člověk má na ní nárok, nebo je v situaci, kdy by ji potřeboval, tak to je velice složité.“ Zde si můžete příspěvek poslechnout:
=[ Reportáž ]=
Německá dobrovolnice pracuje s romskými dětmi v Českém Brodě
Mladí lidé ze zahraničí mohou přijíždět do České republiky na zhruba roční
dobrovolnickou práci a naopak čeští dobrovolníci mohou sbírat zkušenosti v
jiných zemích. U nás dobrovolnou službu koordinuje občanské sdružení
Servitus. S jednou mladou účastnicí dobrovolné služby hovořila Jana Šustová.
Theresa Brosge přijela do České republiky ze severního Německa. Je jí dvacet let a hned po maturitě se zapojila do programu Dialog Romů a gádžů prostřednictvím dobrovolné služby. Momentálně bydlí v Českém Brodě, kde pracuje v občanském sdružení Leccos, které mimo jiné provozuje nízkoprahové zařízení pro děti a mládež s názvem Klub Zvonice. Zajímalo mě, jestli do něj chodí pouze romské děti. Je to smíchané. Ty děti a mládež jsou většinou ve věku od šesti do patnácti let. Řekla bych, že je tam zhruba 50 % romských dětí a ti ostatní jsou ze sociálně slabých rodin. A jaká je Vaše úloha v této organizaci? Jsem každý den v klubu pro mládež, hraji si s dětmi nebo s nimi maluji. Jsou tam i jiní lidé, kteří tam pracují a já jim pomáhám. Když mám nějaké nápady, mohu i sama něco organizovat. Když jste přijela do České republiky, asi jste nejprve vůbec nemluvila česky. Jaký byl ten začátek mezi dětmi, když jste mezi ně přišla? Ano, ten začátek s dětmi byl opravdu těžký, protože jsem skoro vůbec nemluvila česky a děti zase nemluvily anglicky, nebo nanejvýš uměly jen pár slov. Ale měla jsem tam své kolegy z práce a když jsem něco potřebovala sdělit, tak jsem se pořád ptala, jak se co řekne. A tak to pomalu šlo. Co vás vedlo k tomu, že jste se na rok přihlásila na dobrovolnou službu? Považovala jsem za zajímavé dělat po dobu jednoho roku práci, kterou jsem ještě nepoznala a k tomu navíc být v zahraničí. Tak jsem se o takové možnosti informovala a našla jsem nabídku spolupracovat na projektu Dialog Romů a gádžů. Připadalo mi to zajímavé, protože tuto tematiku z Německa moc neznám. Myslím, že máme v Německu málo Romů, a proto se jim nevěnuje velká pozornost. Česká republika je navíc zajímavá země, o které toho moc nevíme - přitom je tak blízko a zároveň tak daleko. Co byste chtěla dělat po návratu do Německa? V budoucnu bych ráda studovala, pravděpodobně nějaký obor související s jazyky nebo politikou nebo sociologií. V čem vidíte přínos Vašeho ročního působení v projektu Dialog Romů a gádžů? Myslím, že práce v klubu pro děti je důležitá, protože si tam hrají romské děti s dětmi gádžů, a tak tam není vidět žádné rozdělení. Považuji také za důležité, že tam pracuji jako dobrovolnice, protože se mě lidé často ptají: „Co děláš v České republice?“ A já jim odpovídám: „Pracuji tam jako dobrovolnice s romskými dětmi.“ A častou reakcí na to je: „Hmm, to je určitě nebezpečné, oni kradou a to je přece blbý...“ A na to můžu říct: „Ne, moje zkušenosti jsou jiné.“ A až se vrátím do Německa, mohu o tom vyprávět svým přátelům. A proto si myslím, že je to důležité. Absolvovala jste také odborné semináře – některé už před Vaší dobrovolnou službou a další během ní. Co to je za semináře a jsou některé z nich zaměřeny na Romy? Ano, měla jsem přípravné semináře na celý ten rok. Pak byly semináře i tady v České republice. Ale navíc jsem ještě absolvovala semináře o Romech, které se nekonají v České republice, ale například v Maďarsku nebo v Rumunsku a jsou velmi zajímavé. Tam se setkávám s dobrovolníky, většinou to jsou Němci, kteří právě absolvují svou dobrovolnou službu v Maďarsku, Rumunsku a na Ukrajině. A na seminářích se mluví o romské kultuře, o tom, co my sami děláme v těch projektech, jaké jsou naše zkušenosti a setkání. Setkáváme se také s dobrovolníky z řad Romů, kteří sami konají dobrovolnou službu v nějaké cizí zemi. Například na posledním semináři byli tři Romové z Maďarska, kteří momentálně slouží ve Francii a bylo to moc zajímavé, protože jsme se tak mohli dozvědět, jak se jim daří. Jak dlouho trvá takový seminář? Jeden týden. Kolik účastníků mívají tyto semináře? Těžko říct. Myslím, že nás bylo asi třicet, ale mezi tím bylo pár dobrovolníků, potom ti, kteří to organizovali, pak hosté a tak to bylo velmi promíchané. Jak už bylo naznačeno, v rámci projektu Dialog Romů a gádžů prostřednictvím dobrovolné služby mohou jet do zahraničí i Romové. Zuzana Soběslavská z občanského sdružení Servitus k tomu uvedla důležitou myšlenku: pracovat s Romy, nikoliv pro Romy. To je jedna ze zásad této Roma-Gadje iniciativy: přijmout romského dobrovolníka mezi sebe a pracovat s ním, dát mu možnost se rozvíjet, rozhodovat se, být samostatný a zároveň přijímat ho, nikoliv jenom tolerovat, ale skutečně přijímat. Když něco toleruji, tak mi to nemusí být příjemné, ale vydržím to. Ale přijmout a respektovat je něco jiného. To je jeden ze základních principů Roma-Gadje iniciativy, tedy pracovat S Romy, nikoliv pro Romy. Pokud byste se i vy chtěli zúčastnit dobrovolné služby v zahraničí, kontaktujte občanské sdružení Servitus. Jeho internetové stránky najdete na adrese www.servitus.cz. Do konce ledna probíhá uzávěrka přihlášek na službu od září tohoto roku. Zde si můžete příspěvek poslechnout:
=[ Reportáž ]=
Je třeba změnit pravidla pro přístup nemajetných lidí k právu
Je třeba změnit pravidla pro přístup nemajetných lidí k právu. Bojují o to
nestátní a neziskové organizace. Marie Vrábelová oslovila Josefa Mrázka ze
Svazu pacientů, kteří pomáhají lidem odvolávající se k spravedlnosti.
Co by tomu pomohlo, co myslíte, že by bylo nutné udělat? „Takovýchto případů stále přibývá.“ Možná by přibilo i těch případů, které nejsou na první pohled úplně jasné? „Ve zdravotnictví je stále více problémů, těch chyb, závad nebo poruch poskytování péče stále přibývá.“ Protože lidé se většinou přijdou poradit, ale když se řekne, že si musí podat žádost k soudu, tak se většinou ti lidé leknou, protože vědí, že na to peníze nemají. Myslíte si, že by se to nějak dalo změnit? „V každém případě by měl ten člověk mít šanci, aby byl správně zastoupen při soudní jednání, v tom je potřeba skutečně něco udělat, legislativu trošku upravit, neboť zařízeno to není a naopak potřeba toho stále roste, ty předpisy a celý ten systém se komplikuje, takže pro neznalého občana je stále obtížnější se tím nějak poradit, prakticky už si s tím nemůže neodborník poradit.“ Zde si můžete příspěvek poslechnout:
=[ Zprávy ]=
Provozovatelé sociálních služeb v Moravskoslezském kraji dostanou letos od státu téměř o polovinu peněz méně, než loni. Kraj, obce i nestátní neziskové organizace požadovaly na provozované sociální služby více než miliardu korun, získají však pouze zhruba 44 procent požadovaných dotací. Kraj nyní zvažuje, že organizacím, jejichž je zřizovatelem, poskytne na dočasnou dobu návratnou finanční výpomoc. Domnívá se totiž, že stát ještě v průběhu roku uvolní do sociální oblasti další peníze a organizace tak svému zřizovateli budou moci půjčku vrátit. Občanské sdružení Savore, které romským dětem v Šumperku po léta poskytovalo možnost smysluplně trávit volný čas, končí. Nemá totiž dostatek odborníků, kteří by naplnily standardy vyžadované novým zákonem. Tím se mu ještě zhoršil přístup k penězům, kterých mělo i v minulosti nedostatek. V krajských nemocnicích přestanou lidé platit poplatky nejpozději 1. února. V Brně se na tom shodli hejtmani na zasedání Rady Asociace krajů. Lidé v krajských nemocnicích poplatky sice zaplatí, ale jen formálně, kraje jim je vzápětí formou daru vrátí. Hejtmani zároveň preferují, aby poplatky zanikly v celé republice a byly zrušeny formou zákona. Alex Koenigsmark zvítězil s filmovou povídkou Černá krev ve druhém kole loňského ročníku soutěže Filmové nadace RWE a Barrandov Studio. Vítězná povídka Černá krev vychází z reálných událostí konce 18. století. Tehdy bylo na základě procesu s domnělými kanibaly popraveno několik desítek lidí romské národnosti. V Koenigsmarkově zpracování však nejde jen o prosté převyprávění historického příběhu. Autor jej použil jako metaforu pro současné dění, zvlášť tématiku lidské honby za senzacemi a bulvárního tisku. Zde si můžete příspěvek poslechnout:
=[ Právní poradna ]=
Kdy můžeme dostat výpověď z nájemního bytu bez přivolení soudu
V dnešní právní poradně si doplníme, kdy můžeme dostat výpověď z nájemního
bytu bez přivolení soudu. Otázku, jaký je další
prohřešek, který vede k výpovědi z bytu, položila Marie Vrábelová
Miroslavu Dvořákovi z Poradny pro občanství - Občanská a lidská
Práva.
Zaplacení těch tří nájmů se týká jednoho roku, nebo třeba deseti let, co tam bydlím? „Týká se období tří let, teprve kdyby ta úhrada nebyla v době do tří let zpětně, tak vy máte právo uplatnit námitku promlčení, čili v tomto případě, ale jen pod podmínkou, že tu námitku promlčení uplatníte. Když jí neuplatníte, tak se přihlíží k tomu, že to akceptujete, takže to je důležitá věc, že tady zákonodárce vyžaduje aktivní krok. Když uplatníte tu námitku promlčení, obecná lhůta v tomto případě jsou tři roky, tak vlastně nemusíte platit nic, protože už je mimo zákon to po vás vymáhat. V případě, že splníte tuto podmínku, tj. uplatníte tu námitku, pokud ne, tak bohužel budete muset plnit. A zároveň bych chtěl říct, že samozřejmě každý z nás se občas může dostat do zoufalé situace, kdy nemůže platit nájem v té výši, jak je povinen a jak vyplývá ze smlouvy. Tady, když by to bylo v situaci, kdy bychom třeba byli v nemocnici s nějakým onemocněním, nebo bychom pečovali o příbuzného a nevyskytovali bychom se v tom našem bytě, kde bydlíme, nebo bychom byli v nějaké tíživé sociální situaci, protože máme hodně dětí a ztratili jsme zaměstnání, tak je docela možné, že toto by byly ty důvody, které by ten soud vedly k tomu, aby tuto žalobu zamítl. Chtěl bych možná ještě zmínit jednu záležitost, která se s tímto výpovědním důvodem váže a to je, že z hlediska hmotně-právní úpravy platí, že i kdybychom dodatečně zaplatili ty tři měsíce nebo více nájmů, které jsme kdysi nezaplatili a které byly důvodem pro udělení té výpovědi, tak to samo o sobě pro nás není polehčující okolnost a zkrátka jednou už jsme tu hmotně-právní kvalifikaci tohoto výpovědního důvodu naplnili a neznamená to automaticky, že výpověď nebude přiznána. Takže to je trošku změna oproti tomu, na co jsme byli dřív zvyklí, před rokem 2006, že tenkrát skutečně ten požadavek na to, abychom si to hlídali a abychom si pamatovali ty tři měsíce a dost v průběhu tří let, že to je zkrátka věc, z které se nevysekáme.“ Zde si můžete příspěvek poslechnout:
=[ Reportáž ]=
Ve filmu Cinka Panna hrála i řada Romů
5. února přijde do českých kin celovečerní film Cinka Panna, který vypráví
příběh nejslavnější romské primášky. Cinka Panna žila v 18. století a
pocházela z rodu významných romských primášů. Ale i přesto byla její cesta k
hudbě složitá, protože byla žena. O tom, jaké herce ve filmu Cinka Panna
uvidíme, si se scénáristou Ľubomírem Slivkou povídala Jana Šustová.
„Tak Romové byli hlavně na maďarské straně, Beľa Baláž byl přímo z romského divadelního souboru. Byla tam paní Lucia Gažiová, která hrála matku Cinka Panny a ve svém životopise uvádí, že je poloviční Romka. Pak tam byl Balázs Galko, který se hlásí k romské národnosti. А potom jsme Romy obsazovali hlavně do menších postav – Ferko Kačica hrál nejstaršího bratra Cinka Panny, sám hraje na housle a jeho otec Fero Kačica také hrál druhého houslistu v tom souboru, s kterým vystupuje primáš Cinka, jeho dcera pak jde v jeho šlépějích. Bylo tam mnoho epizod, kde jsme obsadili Romy.“ Přáním režiséra Dušana Rapuše bylo, aby v hlavních rolích vystupovali profesionální herci.
A co se týče postavy hlavní hrdinky, je její představitelka Romka? Odkud pochází a kde jste jí našli?
Představitelka Cinky Panny Anna Gurji musela často ve filmu předvádět hru na housle, i když na ně původně neuměla hrát. Režisér Dušan Rapoš vypráví, jak to vše vlastně s houslemi bylo.
Kolik je vlastně této herečce let?
V tom filmu si zahráli i děti z dětských domovů, jaká s nimi byla spolupráce, jak jste je našli a jaké na ně máte vzpomínky? „Ty nejkrásnější, děti byly z dětských domovů z Čech, ze Slovenska, z Moravy, měli jsme s nimi velmi krásné vztahy. Jednak to byly děti nesmírně talentované, my jsme vždy přišli do dětského domova, že vybereme pár dětí, které jsou nejšikovnější a ty děti začaly tančit a zpívat a my už jsme objednávali autobus, protože všichni byli úžasní. Občas tam byl nějaký takový čert, trošku zlobivý a to vždy vychovatelé říkali, ať ho nebereme, ale my jsme říkali, že ho vezmeme, že až uvidí kameru a světla, tak se úplně změní. A ty děti, které byly takoví lumpíci, byly na placu ty nejhodnější, tam poslouchaly a byly úžasné a velmi se snažily. To bylo krásné a bylo to velmi emocionální a jsem rád, že dostaly takovou šanci, protože takovéto filmy s romskou tématikou s nedělají každý den. Těžko bychom je mohli přizvat do jiných filmů, takže jsem rád, že jsme spolupracovali i takovýmito zlatými dětmi.“ Zde si můžete příspěvek poslechnout:
„O Roma vakeren“ čili „Romové hovoří“ s datem 23. ledna je u konce. Ale naladit si nás můžete v pátek ve 20.05 - na vlnách Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu. V úterý a ve čtvrtek na VKV regionálních studií. Naše vysílání najdete také na internetové adrese www.romove.cz. Romale but lošale sam, hoj amen šunen. Irinen amenge, so kamen te šunen andro O Roma vakeren. Ada šuniben predal tumende. Romale mangav tumenge bachtalo dživipen. Ačhen Devleha. Klidný večer vám přejí průvodci dnešním O Roma vakeren - Jan Mišurec a Jaroslav Sezemský. Copyright © Radio Praha, 1996 - 2003 |