Vytištěno 02.02.2023 09:46 26-09-2008 Anna Poláková, Anna Poláková, Marie Vrábelová, Jana Šustová, Marek Polák, Marek Polák Pořad odvysílaný stanicí Český rozhlas 1 - Radiožurnál Prostřednictvím romského vysílání vás bereme mezi lidi, o kterých jste v minulosti mnoho nevěděli. Žijeme spolu sice dlouho, ale poznáváme se až nyní.
Vítáme Vás u pravidelného pořadu "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří". Dnes vám představíme Elenu Gorolovou, která pomáhá ženám, které byly nedobrovolně sterilizovány. Popovídali jsme si také se Stani Vanou ze skupiny Dela Dap a Arnoštem Oláhem, který hrál v pražském romském klubu Khamoro. Mangav tumenge bacht the sastipen – Akana - šaj šunen romani relacia „O Roma vakeren“. Šunena romane giľa the nevimata - andalo romano dživipen. To je jenom namátkový výběr z programové nabídky. =[ Reportáž ]=
Elena Gorolová pomáhá obětem nedobrovolné sterilizace
V následujících minutách vám představíme Elenu Gorolovou z Ostravy, která
byla nedobrovolně sterilizována. Jak řekla Anně Polákové - dnes aktivně
pomáhá i dalším obětem nedobrovolné sterilizace.
Co vás vede k tomu, že děláte tuto práci? „Mě k tomu vede to, že i já sama jsem byla nedobrovolně sterilizovaná. Bylo mi 21 let, kdy mě sterilizovali, já jsem vůbec nevěděla, co to sterilizace znamená, a proto jsem začala proti ní něco dělat, abychom dosáhly toho, aby další ženy nebyly nedobrovolně sterilizované, aby se to nestávalo dalším ženám, našim dcerám, našim vnučkám.“ Jak se vyřešil váš případ? „Můj případ není vyřešený, protože jsem se ještě k soudu nedostala, protože nás všechny právník nemůže zastupovat a také protože na nás nejsou k dispozici finanční částky. Takže já bych ráda spolu s ostatními ženami bojovala dále a rády bychom dosáhly alespoň veřejnou omluvu nebo celkově nějaké plošné odškodnění.“ Celkově kolik žen je zahrnuto do tohoto projektu? „Do tohoto projektu může být zahrnuto dalších 80 žen, z nichž u 40ti žen můžeme podat stížnost k ombudsmanovi.“ Na tomto projektu nespolupracujete sami, kdo vám pomáhá, s kým spolupracujete? „Já spolupracuji na tomto projektu s kolegyní - sociální pracovnicí, jmenuje se Drahoslava Pavlitová, a další tři kontaktní osoby, které jsou zapojené do toho projektu, jsou samotné ženy, které byly nedobrovolně sterilizované, které jsou v tomto směru aktivní tak, že vyhledávají nedobrovolně sterilizované ženy.“ Kdo vás zastupuje? „V tomto směru jsme zastoupeni ředitelem Kumarem Vishwanathananem, ženy se mohou setkávat právě v tomto sdružení, ve Vzájemném soužití, spolek se schází jednou měsíčně.“ Vám se tento případ přímo stal, jak se s tím srovnáváte, co to pro vás znamená? „Pro mě to znamená hodně, proto jsem s tím šla neveřejnost, abych něčeho dosáhla. V této chvíli, kdy mi je už víc let, tak jsem se s tím už nějak srovnala, ale doposud jsem pořád na to myslela. Určitě bych chtěla další dítě, pokud by to bylo možné, máme dva syny, ale manžel, který byl vychován v dětském domově, chtěl víc dětí, přáli jsme si holčičku, i proto jsem se z toho dost psychicky zhroutila, z celé té kauzy, která na mě takto dopadá. Celkově je situace taková, že to ve mně pořád je, kdykoliv si na to vzpomenu, že mi bylo 21 let a že jsem byla hodně mladá, kdy mi to provedli.“ Pak jste byla i v zahraničí, kde jste se o tomto případu vyjadřovala. „Ano, byla jsem v zahraničí, byla jsem v New Yorku, v OSN na akci k odstranění všech forem diskriminace, pak jsem byla ve Švédsku, v obou případech dalo Švédsko i OSN doporučení naší vládě, ale naše vláda zatím nevzala toto doporučení v potaz.“ Jste aktivní žena, slyšela jsem, že studujete? „Čtvrtým rokem studuji na pedagogického asistenta, v Ostravě-Porubě, mohu říct, že to je docela obtížné.“ Jak zvládáte rodinu? „Rodinu zvládám, i když musím říct, že teď je trošku mimo, protože je teď hodně práce a ta škola a ta práce mě baví tím, že s tím můžu něco vydělat, takže je pravda, že rodina je teď trošičku mimo, ale oni mě drží, moje rodina.“ Říkala jste, že máte dva syny, jak jsou staří? „Staršímu bude 21 let a druhému je 18.“ Máte dospělé děti, vidí, jak bojujete, jak to vnímají oni? „Oni mě v tom podporují, i oni se mě ptali, když byli malí, proč nemůžou mít sestřičku, a tím pádem vědí, že tu sestřičku mít nemůžou nikdy mít, tak mě v tom podporují. Vážím si toho, že mám takové syny, moji synové mi nedělají problémy.“ Je to velice složitá situace, jak na to pohlíží romská komunita, když se vyjadřujete o tom, co se vám stalo? „Romská komunita se k tomu vyjadřuje dvěma způsoby. Jedna strana říká, že to, co my ženy děláme, není moc dobré, protože některé ženy, které už děti nechtějí, tak by se chtěly nechat sterilizovat. A protože my o tom mluvíme, tak si na to teď dávají v nemocnicích pozor. A druzí nám fandí, protože určitě vědí, že je to správná věc za něco takového bojovat. V naší komunitě je to docela ostuda, že jsem romská žena, která nemůže mít další děti. I já se tak cítím, protože ze začátku i manžel byl strašně proti tomu, když si vyšel s kamarády někam na pivo, tak mu říkali, že jako žena už jsem na nic, vznikaly z toho i hádky.“ Co byste chtěla jako žena vzkázat všem ženám? „Chtěla bych vzkázat těm, které byly nedobrovolně sterilizované, ať se nebojí, ať se určitě přidají, je to určitě více romský žen, ale hlásí se nám i neromské ženy, takže bych ráda oslovila i neromské ženy, že se mohou k nám přidat, a ať se nebojí, protože jim bylo neprávem něco uděláno v jejich těle, bylo do něj zasáhnuto, ať se k nám přidají.“ Zde si můžete příspěvek poslechnout:
=[ Reportáž ]=
Rakouská kapela !DelaDap
Rakouskou kapelu !DelaDap mnozí z vás znají právě z našeho pořadu O Roma
vakeren, a tak se Marek Polák vydal s mikrofonem na jejich koncert do Vídně,
kde oslovil vedoucího skupiny Stani Vanu.
Kolik má kapela členů? „Dnes má kapela 7 muzikantů, z toho jeden DJ, to jsem já, pak producent, permanentní zvukový technik a management, takže je to taková malá firma.“ Vy nehrajete tradiční romskou hudbu?
Vy jste na začátku mluvil o Indii. „Před lety jsem dělal projekt Indien Masala Mix, to bylo mícháni Bollywood sound s filmovou muzikou. Pochopitelně v té filmové muzice z Bollywoodu je mnoho tradičních elementů – bangra, různé instrumentování, pochopitelně rád pracuji i těmito elementy, přece i Romové přišli z Indie. Pro mě je velice zajímavé, když se podívám na bangru a když se hudebně podíváš na styl flamengo, tak tam jsou velice podobné postupy, takže pro mě bylo velice zajímavé, pro každou zemi, která mě zajímala, zjišťovat přínos romské muziky té hudbě a naopak, jak ta romská muzika byla ovlivněna tou tradiční muzikou jednotlivých zemí.“ Můžeme vyjmenovat, kde všude jste koncertovali a jaké byly vaše úspěchy? „Intenzivněji vyjíždíme na koncerty od roku 2003. Nejdřív jsme začali jezdit po Rakousku, měl bych zdůraznit, že základní báze kapely !DelaDap je ve Vídni, kde se všichni střetáváme, zkoušíme a z Vídně jezdíme po světě, takže hrajeme v Rakousku, Německu, pak jsme začali hodně hrát ve Španělsku, Rusku, na Ukrajině, v Bělorusku, Japonsku, teď letíme do Koreje za 14 dní, v Anglii jsme hráli. Spíš by bylo lepší říct, že jsme nehráli v USA a v Austrálii.“ Jaké byly ohlasy? „To mi připadá napínavé, že zpočátku, kdy jsme začali hrát a říkali jsme, že jsme klubová skupina s tématy romské muziky, tak na nás začali chodit různí lidé, někteří byli zvědaví na romskou muziku, někteří na klub, takže bylo zajímavé pozorovat, jak to nadšení pro !DelaDap začíná dostávat vlastní dynamiku, přestali se ptát, odkud to je, co to je, ale začali tancovat, začali velice pozitivně reagovat na tu muziku, aniž by se ptali, odkud to je, kam to jde, prostě měli čisté nadšení z muziky.“ Chodí na vaše koncerty Romové? „Já si myslím, že ano, protože my dostáváme hodně dopisů z celého světa, kde lidi, kteří říkají bachtale se hodně deklarují jako Romové, ale já si myslím, že je to hodně napínavé - jak ta cesta s klubovým zvukem k romskému publiku, a k tomu neromskému s tu romskou částí, to je to nejnapínavější, že tyto dva vlivy obohacují každý ten tábor. Bylo napínavé pracovat ve studiu s muzikanty, kteří jsou Romové, ukazovat jim studiovou práci, jak se pracuje s beatem, jak se pracuje s clickem, jak se pracuje s metronomem, jak se opakují části, jak se nastavují části. A naopak pro mě bylo velice napínavé poslouchat tu muziku, dostávat tu emocionalitu z těch muzikantů, kteří byli zvyklí hrát jen svým způsobem. Já jsem se tím strašně moc naučil a také si myslím, že jsem jim dokázal něco dát.“ Máte nějaké plány do budoucna?
Kdy vás můžeme vidět v Praze? „Já bych rád hrál v Praze, ale zatím to nějak neklape, my jsme hráli před třemi roky na Colors of Ostrava, pak jsme hráli ještě v tom samém roce v ČR, ale Praha se nám nějak vyhýbá, ale myslím si, že by pražské publikum ještě mohlo přijít na chuť !DelaDap.“ Zde si můžete příspěvek poslechnout:
=[ Reportáž ]=
O dějinách tzv. cikánského tábora v Hodoníně u Kunštátu
Letos v srpnu uplynulo 65 let od transportu Romů z takzvaného cikánského
tábora v Hodoníně u Kunštátu do Osvětimi. Podrobnosti o dějinách tábora v
Hodoníně a o poměrech v něm řekl Janě Šustové historik Muzea romské kultury
v Brně Michal Schuster.
Kolik lidí prošlo za dobu existence tohoto tábora tímto táborem a kolik lidí zde asi zemřelo?
Jak to bylo tady v Hodoníně u Kunštátu s pohřbíváním mrtvých, jaká byla kapacita pohřebiště?
Intervenovala třeba i církev nějak za ty zemřelé, že by je chtěla pohřbívat katolickým obřadem? „To je právě velice zajímavé u té církve, ta intervenovala řekněme ze zištného důvodu, protože místní černovický farář říkal, že pokud jsou tito vězni pohřbíváni nekatolicky, tak tím pádem církvi unikají poplatky, které by tak ten tábor musel platit za každého zemřelého právě tomu farnímu úřadu, takže tam byl ten přístup tehdejší církve takový dvojaký.“ My si letos připomínáme 65. výročí transportu Romů z Hodonína u Kunštátu do Osvětimi, jak tento transport probíhal, kdy přesně se stal a jakými dopravními prostředky probíhal?
Foto: Jana Šustová Zde si můžete příspěvek poslechnout:
=[ Zprávy ]=
Brno chce za evropské peníze opravit jednu z nejzanedbanějších částí města, kde žije hodně Romů. S pomocí dotací EU by se měla zvelebit veřejná prostranství a opravit domy v ulicích Bratislavská, Francouzská a Na Cejlu. Počítá se s úpravami za 311 miliónů korun, necelou polovinu z toho zaplatí město. Romské děti, jimž se kvůli původu řada českých zájemců o adopci vyhýbá, mohou najít vstřícnou rodinu v zahraničí. Zaznělo to na konferenci o mezinárodním osvojování dětí. Právě původ je vedle zdravotního handicapu nejčastějším důvodem, proč se v Česku nedaří najít pro dítě náhradní rodinu. Romské děti i děti s tmavší pletí jsou naopak velmi vstřícně přijímány například v Dánsku. Za vydávání neonacistického internetového časopisu potrestal havlíčkobrodský soud Erika Sedláčka a Libora Budíka nepodmíněnými tresty odnětí svobody v délce trvání tři a dva roky. Soud obžalovaným prokázal trestný čin podpory a propagace hnutí směřujících k potlačování práv a svobod člověka. Ministerstvo práce a sociálních věcí vydalo publikaci nazvanou „Příběhy úspěšných projektů Evropského sociálního fondu v České republice zaměřených na podporu a integraci Romů“. Představilo v ní 11 vybraných projektů, které pomohly zejména Romům z takzvaných vyloučených lokalit při začleňování do většinové společnosti. Drogově závislým v Brně není věnována dostatečná pozornost. Na kvalitnější práci s nimi, která má za cíl řešit jejich závislost na omamných látkách, scházejí peníze a lidé. Sdružení Podané ruce, které zajišťuje asi 80 % služeb v drogové prevenci, práci s narkomany a jejich léčby, má nyní čtyři terénní pracovníky, ale potřebovalo by jich dvakrát více. Zde si můžete příspěvek poslechnout:
=[ Reportáž ]=
Co vede Romy k emigraci?
Jaké jsou důvody Romů k emigraci do zahraničí, konkrétně emigrace do Kanady,
která se po první vlně, sice v menším měřítku, ale opakuje i letos? Co
dohání Romy k tomu, aby opustily své domovy a příbuzné? Na to se zeptala
Marie Vrábelová Miroslava Dvořáka z
Poradny pro občanství - Občanská a lidská práva.
Ale já si myslím, že se tak chovají i jiné společnosti, které Romům něco nabízejí klamavou reklamou, třeba mobilní telefon za korunu, ale už jim nikdo nevysvětlí, co za tím všechno je, a oni naivně na to přistoupí a ty dluhy vznikají stejně. „To máte samozřejmě pravdu, to jsem říkal už u těch finančních půjček, že je celá řada skupin, které se specializují skutečně na chudé lidi jako takové.“ Zde si můžete příspěvek poslechnout:
=[ Reportáž ]=
Na Romském talentu vystoupil také Arnošt Oláh
V sobotu se v pražském kulturním domě Vltavská uskutečnila celorepubliková
soutěž Romský talent. Jako vzácný host na talentu vystoupil Arnošt Oláh,
který dlouhá léta skládal romskou muziku a hrál v romském klubu Khamoro. Pro
mnohé Romy je Arnošt a Khamoro Legenda.
„Začínali jsme na Žižkově, bavili jsme lidi, ta historie toho všeho tady je. Dnešní čtyřicátníci to budou pamatovat, všem bych chtěl poděkovat a popřát jim zdraví a štěstí, ale hlavně to zdraví.“ Vidíte nějaký rozdíl mezi romskou hudbou, co je teď a co byla předtím? „Vidím rozdíl, a hlavně ho slyším, technický a umělecký rozdíl. Co se týká umělecké stránky, tak jsou tam hodně prvky, které mě překvapují, už se konečně dostává i k nám a jsem hrozně rád, protože za naší éry jsme to už měli tak nějak v sobě, ale špatně se to prosazovalo, je to technicky dobře připravené a má to řád a úroveň.“ Vy se teď věnujete čemu? Vy jste říkal, že jste začínal v kapele Khamoro, věnujete se nadále hudbě? „Já se teď spíš věnuji normálnímu životu, pracuji jak normální člověk, a co se týká muziky, tak se občas s kluky sejdeme, Emil Gadžor, Miroslav Kalea, já a Emil Stolah, a zahrajeme si, když je nějaká rodinná slavnost nebo tak něco, trošku se pořád prosazujeme, abychom byli vidět. A přeji všem romským účinkujícím a umělcům, aby to dotáhli na světovou úroveň.“ Zde si můžete příspěvek poslechnout:
=[ Reportáž ]=
Krátká dlouhá cesta
Krátká dlouhá cesta je název nového dokumentu, knihy a
internetové stránky o holocaustu za druhé světové války. Více
informací k dílu, které je přeloženo do řady světových jazyků,
řekl Marii Vrábelové autor sociolog Fedor Gál.
Takže to budou příběhy těch, kteří to přežili, nebo jaké to budou příběhy? „Je to jeden příběh a v průběhu vyprávění toho jednoho příběhu se prostřídá hodně lidí ze Slovenska, z Čech, z Izraele, z Německa, a lidí, kteří byli tenkrát děti, kteří přežili a já to budu komentovat.“ Je tam také zmínka o Romech?
Jak přijal Izrael Roma? „Já nevím nic o tom, že by tam bylo něco jako rasová diskriminace. Samozřejmě, když tam přijedou ruští imigranti se svou kulturou, se svými emocemi, se svými averzemi, tak samozřejmě imigranti z Etiopie, z Evropy, z Ameriky jsou jiní, ale jsou to lidé, jako každý jiný, se všemi svými chybami, předsudky, fámami, kulturami, nicméně žijí tam spolu a vybudovali spolu prosperující zemi na poušti.“ V čem bude tento dokument podstatný pro lidi, budou tam pamětníci, budou tam příběhy? „To hlavní poselství nespočívá v tom, co se stalo za války, to hlavní poselství je, že se to může kdykoliv opakovat. Lidé, kteří jsou schopní nenávidět a vraždit kvůli jinakosti jsou zde, stejně jak tady byli ve 30., 40. letech.“ Dnes je ale přeci jen jiná doba, myslíte sil, že něco takového hrozí? „V demokratických zemích, které respektují pravidla a právo, tak tam se to stát nemůže, ale co my víme, co se může stát v situacích ohrožení, v situacích ekonomické nebo jakékoliv jiné krize, co my víme, jaké vášně se spustí, když se objeví vůdce s velkým V a to, co můžeme udělat dnes je být připraveni, nebýt lhostejní. Ne strach, ale pasivita a lhostejnost jsou největší nebezpečí.“ Často se hovoří o židovském holocaustu, ale romský holocaust také poznamenal všechny rodiny, kdyby jste porovnal to číslo? „V Čechách to bylo 90 procent všech Romů, procentuálně víc jak Židů. Na Slovensku to bylo 90 procent Židů a podstatně míň Romů, protože jen 10 procent romské populace zahynulo při holocaustu, to není tím, že by Slovenský stát byl tolerantní k Romům a netolerantní k Židům, Romové měli přijít na řadu po Židech a válka mezitím skončila.“ Kdy bude mít ten dokument premiéru? „Na internetu budou naše webové stránky od 15. září, do konce roku bude kniha a film. Film bude mít premiéru v lednu v Praze a pak chceme vyrazit mezi lidi, chceme s nimi mluvit, chceme to promítat na malých městech po Čechách, na Slovensku, ale i v zahraničí. Ta parta, která pracovala na tomto projektu, musím říct, byla naprosto skvělá, hudbu dělal Marian Varga, za kamerou byl Richard Kryvda, režie Martin Hanzlíček, fotografie Miro Šmolík, grafika Radova Lencová, nemůžu je ani všechny vyjmenovat, ale mě se poprvé v životě stalo, že jsem pracoval v partě 20ti lidí, kteří emocionálně, mentálně, rozumem, srdcem souzněli s tématem a za to jim děkuji.“ Na jakých stránkách to můžeme vidět na internetu? „Vyťukejte si www.kratkadlouhacesta.cz.“ Proč název Krátká dlouhá cesta? „Mého tátu zastřelili, když mu bylo 35 let, měl krátký život, a jeho poslední cesta byla hrozně dlouhá, protože hladový, nemocný kráčel na pochodu smrti, každá minuta pro něj musela být věčnost.“ Zde si můžete příspěvek poslechnout:
„O Roma vakeren“ čili „Romové hovoří“ s datem 26. září je u konce. Ale naladit si nás můžete v pátek ve 20.05 - na vlnách Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu. V úterý a ve čtvrtek na VKV regionálních studií. Naše vysílání najdete také na internetové adrese www.romove.cz. Romale but lošale sam, hoj amen šunen. Irinen amenge, so kamen te šunen andro O Roma vakeren. Ada šuniben predal tumende. Romale mangav tumenge bachtalo dživipen Ačhen Devleha. Copyright © Radio Praha, 1996 - 2003 |