Vytištěno 22.03.2023 13:31 29-08-2008 Jana Šustová, Jana Šustová, Marek Polák, Marek Polák, Anna Poláková Pořad odvysílaný stanicí Český rozhlas 1 - Radiožurnál Prostřednictvím romského vysílání vás bereme mezi lidi, o kterých jste v minulosti mnoho nevěděli. Žijeme spolu sice dlouho, ale poznáváme se až nyní.
Vítáme Vás u pravidelného pořadu "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří". Dnes jsme pro vás připravili rozhovor s frontmenem kapely Gipsy.cz Radoslaven Bangou. V reportáži Jany Šustové se vydáme také na pietní akt do Hodonína u Kunštátu a řekneme vám o výsledcích fotografické soutěže Romipen, kterou uspořádal Český rozhlas. Mangav tumenge bacht the sastipen – Akana - šaj šunen romani relacia „O Roma vakeren“. Šunena romane giľa the nevimata - andalo romano dživipen. To je jenom namátkový výběr z programové nabídky. =[ Reportáž ]=
Gipsy.cz, romská identita a patálie s "bílou paní"
Kapela Gipsy.cz koncertuje po celém světě a sklízí velké úspěchy. Nabízí
spojení romské hudby s hip hopem, které frontman kapely Radoslav „Gipsy“
Banga objevil, když začal hledat sám sebe a objevovat kořeny svého romského
národa. Po koncertě na Mezinárodním festivalu romského umění v Temešváru se
ho Jana Šustová zeptala, jak se vyrovnával se svou romskou identitou.
Gipsy uvádí, že romství sám v sobě našel především v odlišném cítění hudby.
Gipsy ve svých písních často využívá vtipy, kterými často bije do svých vlastních romských řad.
Jako nejlepší způsob boje proti předsudkům tedy Gipsy vidí právě legraci.
Gipsy za pomoci legrace překonává předsudky i v rodině své neromské přítelkyně.
Při koncertu na Mezinárodním festivalu romského umění v Temešváru Gipsy zpíval píseň o své bílé paní, bylo znát, že text vychází z jeho hluboké osobní zkušenosti. „To byla bohužel taková nešťastná chvilka v mém životě a byly takové podobné chvilky, kdy jsem musel vysvětlovat rodičům mé bílé dívky (to je tak trapné říkat bílé), co jako bude dál. Mám ještě lepší skladbu, ta se jmenuje barvoslepý svět, kde říkáme, že kdybyste byla bílá, tak jste zřejmě mrtvá, pro mě jste růžoví a já jsem snědý a to mi říká má inteligence, ne můj předsudek a otázka, jaké budete mít děti, mi přijde ubohá. Správná otázka je, jaký jsi člověk, jak si povedeš, postaráš se o ní, budeš na ní hodný? To mají být otázky, které mají pokládat otec a matka, a ne jaké jsi barvy pleti, jaké budete mít děti a kolik máš v kapse? Není přece důležité říct: miluješ ji, miluje ona tebe, jste spolu spokojení? A to je bohužel dnešní svět.“ Zde si můžete příspěvek poslechnout:
=[ Reportáž ]=
Do fotosoutěže Romipen přišla řada velmi kvalitních fotografií
V následujících minutách vám řekneme o fotografické soutěži Romipen, kterou
vyhlásil Český rozhlas na konci minulého roku u příležitosti desátého výročí
existence romských internetových stránek www.romove.cz, patnáctého výročí
od založení romské redakce Českého rozhlasu a na závěr roku 2007, který
Evropská komise vyhlásila Evropským rokem rovných příležitostí pro všechny.
Více řekla Marku Polákovi spoluorganizátorka Jana Šustová z Českého
rozhlasu Online.
31. května 2008 byla uzávěrka, porota vybrala vítězné práce?
Fotografie z Thajska, takže to vypadá, jako že i tam žijí Romové?
Jaké ocenění získají?
Kde můžeme zmíněné fotografie vidět? „Zatím jsou všechny fotografie dostupné na internetových stránkách www.romove.cz a jsou jednak s v češtině a v angličtině. Ve spolupráci s Muzeem romské kultury v Brně, které bylo i partnerem naší soutěže, chystáme výstavu v budově muzea, která by měla být od poloviny února do konce května příštího roku.“ Zde si můžete příspěvek poslechnout:
=[ Reportáž ]=
Pietní akt v Hodoníně u Kunštátu připomněl 65. výročí od největšího
transportu Romů do Osvětimi
Na 21. srpna letos připadlo nejen smutné 40. výročí vpádu vojsk Varšavské
smlouvy do Československa, ale také 65. výročí největšího transportu Romů z
bývalého protektorátního tzv. cikánského tábora v Hodoníně u Kunštátu do
Osvětimi. K uctění památky Romů, kteří byli v Hodoníně u Kunštátu vězněni
anebo zde dokonce zahynuli, se v neděli uskutečnilo pietní shromáždění.
Zúčastnila se ho i naše kolegyně Jana Šustová.
„Řada Romů z mladší generace, nebo těch, kteří už nejsou pamětníky událostí, ani neví, jak jejich dědové trpěli a umírali. A proto si tito Romové myslí, že není důležité ani potřebné uctívat památku na tyto oběti a považují to za marné a zbytečné, přitom současné projevy rasismu a nacionalismu odsuzují a neonacisté jsou pro ně největší hmatatelnou hrozbou. Neuvědomují si, že souvislosti smrti jejich dědů s dneškem jsou jasné a zřetelné. Popírání romského holocaustu je vlastně oslavou rasismu.“
Tábor v Hodoníně nebyl vyhlazovací, přesto v něm následkem nelidských podmínek přišla o život podstatná část všech koncentrovaných romských mužů, žen a zvláště dětí. Od srpna 1942 do 1. 12. 1943, kdy byl tábor v Hodoníně u Kunštátu zrušen, zde bylo vězněno celkem 1396 osob, z nichž 207 zahynulo, nejčastěji na zápal plic, na tuberkulózu nebo na břišní tyfus. Téměř polovina zde vězněných Romů byla v létě roku 1943 transportována do koncentračního tábora Osvětim. Celkem byly vypraveny tři transporty a my si letos připomínáme 65. výročí od toho nejpočetnějšího transportu, který byl v pořadí druhý, proběhl 21. srpna 1943 a bylo v něm přes 700 osob. Jak takový transport vypadal, nám přiblíží historik Muzea romské kultury Michal Schuster.
Lidé, kteří přežili věznění v Hodoníně u Kunštátu, na pietní akty nejezdí – a to nejen proto, že je pro ně těžké vracet se na místa utrpení. Další důvody jejich neúčasti uvádí ředitelka Muzea romské kultury Jana Horváthová.
Na místě bývalého protektorátního tzv. cikánského tábora v Hodoníně u Kunštátu dnes stojí rekreační zařízení, který vlastní soukromá majitelka. Půdorys tábora je však zachován v téměř nezměněné podobě, dokonce se zachovala jedna z původních dřevěných budov. V současné době probíhají jednání o tom, aby tento areál byl využit způsobem, který by důstojně připomínal utrpení Romů za 2. světové války. Ale jak to dopadne, není ještě vůbec jasné. Jak to většinou bývá, problémem jsou hlavně finance. Ale alespoň k malým úpravám těchto míst s tragickou historií snad dojde. Pokračuje ředitelka Muzea romské kultury Jana Horváthová.
Foto: Jana Šustová Zde si můžete příspěvek poslechnout:
=[ Zprávy ]=
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
=[ Reportáž ]=
V ústecké Matiční ulici opět pomáhali dobrovolníci
V ústecké Matiční ulici už podeváté pomáhali dobrovolníci ze tří kontinentů.
Dobrovolnický projekt připravil INEX – SDA ve spolupráci s neziskovou
organizací Člověk v tísni, která zde provozuje nízkoprahový klub Nový svět a
kontaktní místo terénní sociální práce. Více řekl Marku Polákovi vedoucí
projektu Marek Škorvaga ze Sdružení dobrovolných aktivit.
„Účastnilo se toho deset dobrovolníků a dva koordinátoři z Čech. Ti dobrovolníci byli z Evropy, měli jsme dvě Belgičanky, Španěly, dvě slečny z Itálie, kluka ze Srbska a potom jsme měli dobrovolnice mimoevropské, z Japonska, z Kanady a z Izraele.“ O co se vlastně jednalo, jaký to byl projekt, jaké dobrovolnické práce? Jedná se o to, že v Matiční ulici v Ústí působí od roku 2006 organizace Člověk v tísni s nízkoprahovým klubem a snaží se vytvářet programy pro děti ze znevýhodněných podmínek. Součástí toho je, že se každé léto koná dobrovolnický projekt s dobrovolníky ze zahraničí a vytvářejí programy pro děti, aby během léta měly nějaký program.“ Ti dobrovolníci jsou většinou studenti? „Jedná se většinou o mladé lidi. Letos jsme tam měli hodně mladé lidi ve věku 18 až 22 let, takže to byli všichni studenti, ale není to nutně podmínkou.“ Dobrovolníci připravují volnočasové aktivity, o jaké aktivity se jedná, můžete to upřesnit? „Jednak se jednalo o to, že se částečně měla opravovat budova toho domu, protože je dost poničený, a byly aktivity jednak pro děti. Záleželo na tom, co dobrovolníci umí, takže se s nimi kreslilo, připravovalo se divadelní představení, ale to všechno bylo limitované tím, že ty děti jsou přeci jen rychlejší, míň koncentrované, takže nakonec z toho bylo závěrečné vystoupení, kde právě zazpívaly a představily to divadelní představení.“ Kromě toho se absolvuje přednáška na téma Historie a současnost Romů. „To organizoval Člověk v tísni, nebo tedy pracovníci Člověka v tísni a jednalo se o to, aby ti dobrovolníci, kteří přijeli, byli seznámeni s tou problematikou, protože se dá předpokládat, že např. dobrovolnice z Japonska nemá asi žádné zkušenosti s Romy, nebo s problematikou z Ústí nad Labem.“ Mají ti dobrovolníci, ať už jsou z Evropy nebo ne, nějaké informace o Romech? „Byla tam třeba slečna, která pracuje v uprchlickém táboře v Belgii , pracovala i s romskými emigranty, nicméně většina z nich samozřejmě neměla moc představy o té problematice.“ Teď už tu představu mají po té dobrovolnické práci s nimi? „Já doufám, že už jí mají. Snažili jsme se jim ukázat tu problematiku z různých pohledů, jednak na příkladech těch dětí, jednak jsme se jim snažili vysvětlit historii toho problému, jak vzniknul, snažili jsme se jim ukázat ta ghetta, která jsou v Ústí nad Labem.“ Jaká byla jejich reakce? „Ze začátku byli překvapení, ale nakonec poznali, že ta práce s dětmi má smysl, že ty děti to hodně prožívají, že tam přijedou dobrovolníci z ciziny, že se o ně někdo zajímá, nakonec to bylo velmi intenzivní a něco si z toho určitě odnesly jak ty děti ze znevýhodněných komunit, tak ti dobrovolníci ze zahraničí, spoustu pozitivního.“ Jak se k vám může dobrovolník přihlásit? „Akce byla organizovaná ve spolupráci s Člověkem v tísni, který tam působí, a neziskové organizace INEX, sdružení dobrovolných aktivit, která organizuje v podstatě dobrovolnické akce, jednak vysílá dobrovolníky do zahraničí a jednak právě zprostředkovává i to, že i čeští dobrovolníci se mohou účastnit většinou dvoutýdenních akcí. Stačí se jen podívat na stránky www.inexsda.cz a tam jsou podmínky, může se přihlásit prakticky kdokoliv, kdo je starší 18ti let, musí absolvovat školení v rámci tohoto programu a musí umět anglicky, to je asi všechno.“ Vy tedy spolupracujete s Člověkem v tísni? „Tato spolupráce s Člověkem v tísni byla jen konkrétně na tomto jednom projektu, INEX zajišťoval ty dobrovolníky, a Člověk v tísni zajišťoval pak ten program a to místo, kde se to konalo. Jinak INEX pořádá kolem 100 dobrovolnických projektů v České republice po celý rok, většina se tedy koná v létě.“ Jejich cílem je co? „Tak cíle jsou různé, je několik typů těch projektů, jedná se jednak o ekologické projekty, např. kultivace krajiny, pak se jedná právě o práci s dětmi ze znevýhodněných podmínek, a nemusí to být jen děti, ale třeba i mentálně, tělesně postižení, dále se jedná např. o rekonstrukce historických památek. Co je jejich cílem, tak to vychází z toho, jakým témat se týkají, jednak představit dobrovolníkům tu problematiku, umožnit setkání dobrovolníků z celého světa, na druhou stranu pak podpořit projekty, které by se komerčně nebyly schopné uživit nebo realizovat.“ Dobrovolníci se setkávají z celého světa, mají oni zájem pracovat na něčem samostatně? „Určitě, já jsem se třeba sám účastnil před několika lety více dobrovolnických projektů v zahraničí a je to určitě zkušenost, kterou můžete pak využít normálně po návratu do Čech.“ Zde si můžete příspěvek poslechnout:
=[ Právní poradna ]=
Je možné za pobyt v nemocnici platit složenkou?
Jak je to s placením za pobyt v nemocnici složenkou a je-li možné někde
ušetřit, nebo naopak, kdy se platba může navýšit, se
zeptala Marie Vrábelová Miroslava Dvořáka z Poradny pro
občanství, občanská a lidská práva.
Takže když já nezaplatím v termínu, tak budu mít penále za ty účtenky? „Tak penále snad ne, ale může se ta pohledávka dostat do rukou exekutora a kdybychom brali jen minimální odměnu exekutora v takovémto případě, tak vám to naskáče na nějakých 7000 až 8000 korun těch předpokládaných výdajů a aby to šlo k exekutorovi, tak většinou je tam nařízeno nějaké soudní jednání, v tom soudním jednání je nějaký advokát, který bude zastupovat tu stranu, které dlužíte, ten si naúčtuje náklady řízení., čili může se vám stát, že z částky třeba 150ti korun budete platit 25 tisíc.“ Je možné, když to bude větší částka, platit po částech? „Určitě, ale obávám se, že tato možnost splátkového kalendáře nemusí být vždy, dokonce ani tím exekutorem. Exekutor, pokud budete v pracovněprávním poměru a budete mít solidní mzdu, tak nebude mít sebemenší důvod, aby se s vámi domluvil na splátkovém kalendáři, protože pro něj bude mnohem jednodušší uplatnit srážky na mzdu, nebo vám obstavit bankovní účet.“ Jak je to v případě chronických pacientů, kteří nespadají do tzv. dispenzární péče? „Tzn. dlouhodobé ústavní péče. Aby se tito pacienti zbavili té povinnosti platit ten 30ti korunový poplatek za návštěvu toho svého ambulantního lékaře, tak bych jim doporučoval, aby se při návštěvě ambulantního lékaře domluvili na vystavení tzv. opakované receptury. Ta možnost tady existuje, v podstatě se jedná o to, že je vystaven recept, který má dobu platnosti zhruba 6 měsíců, ale může být nejvýše až do jednoho roku a znamená to následující – v případě, že jsem chronik, a mám třeba atopický ekzém a musím neustále chodit za svým dermatologem, aby mi pokaždé napsal, jakmile mi dojde mastička, tentýž lék, tak se s ním dohodnu, a on mi vystaví tzv. opakovaný recept a já pak ušetřím těch 30 korun za návštěvu lékaře. Neušetřím však těch 30 korun za vydání toho léku. To je poplatek, který budu vždy v té lékárně platit.“ Ale v případě, že si jdu k praktickému lékaři jen pro recept na léky, tak také neplatím. „V případě, že jdete jenom pro léky, tak u drtivé většiny by tomu mělo samozřejmě předcházet vyšetření, čili tam už je to riziko, že bychom platili. Ale u některých typů léků a diagnóz platí to, že bychom platit nemuseli, ale v každém případě já si myslím, že by bylo zbytečné, pakliže ta důvěra existuje mezi pacientem a lékařem a ta nemoc je dlouhodobá, někdy několikaletá, chronická, pacient velice dobře zná svojí nemoc, ví, jak s ní zacházet, tak je zbytečné za tím lékařem chodit, pakliže nedojde k nějakému razantnímu zhoršení toho onemocnění a svůj lék si tak může sám vyzvedávat v lékárně.“ Jak je to v případě, že je mi nasazen lék, za který já zaplatím, zaplatím za návštěvu a zjistí se, že ten lék mi vůbec nepomáhá a musí se nahradit jiným lékem. Platím znovu? „Určitě, vždycky.“ A kdo nemusí vůbec platit u nás? „Tak zákon to stanoví poměrně jednoznačně, jedná se o všechny pojištěnce, kteří jdou na tzv. preventivní prohlídku, další kategorií jsou právě ti pacienti v rámci dispenzární péče, tzn. pacienti, kterým je poskytována dlouhodobá zdravotní péče, dále se to osvobození od placení poplatků týká pacientů, kteří musí projít hemodialýzou. Zároveň neplatíme žádné poplatky za to, když je nám provedeno nějaké laboratorní nebo diagnostické vyšetření, které si vyžádá náš praktický lékař, zrovna tak neplatíme, když jsme vyšetřeni lékařem transfuzní služby při odběru krve, zdali můžeme být dárci. Dále, co se ještě týká těch typů pojištěnců, kteří jsou osvobozeni poměrně nově, tak to jsou právě ti novorozenci, jimž je poskytována ústavní péče v souvislosti s porodem, zároveň neplatí děti, které jsou umístěné v dětských domovech, v diagnostických ústavech atd., dále lidé, kterým bylo nařízeno soudní ochranné léčení, lidé, kterým bylo soudem nařízeno infekční ochranné léčení, tzn. lidé, kteří mají např. tuberkulózu, a pojištěnci, kteří se prokáží rozhodnutím o hmotné nouzi, to potvrzení nesmí být starší 30 dnů.“ Zde si můžete příspěvek poslechnout:
„O Roma vakeren“ čili „Romové hovoří“ s datem 28. srpna je u konce. Ale naladit si nás můžete v pátek ve 20.05 - na vlnách Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu. V úterý a ve čtvrtek na VKV regionálních studií. Naše vysílání najdete také na internetové adrese www.romove.cz. Romale but lošale sam, hoj amen šunen. Irinen amenge, so kamen te šunen andro O Roma vakeren. Ada šuniben predal tumende. Romale mangav tumenge bachtalo dživipen. Ačhen Devleha. Klidný večer vám přejí průvodci dnešním O Roma vakeren - Anna Poláková a Jaroslav Sezemský. Copyright © Radio Praha, 1996 - 2003 |