Článek z http://www.romove.cz Vytištěno 28.09.2023 13:01
Aktivně proti předsudkům a rasismu 14-03-2008 Muzeum romské kultury
S datem 21. března se každoročně pojí Mezinárodní den za odstranění rasové
diskriminace. Valné shromáždění OSN vyhlásilo tento svátek za výroční den
brutálního potlačení pokojné demonstrace proti apartheidu v jihoafrickém
městě Sharpeville (21. 3. 1960), při kterém policisté zastřelili 69 lidí.
Mezinárodní den za odstranění rasové diskriminace se tak stal symbolickou
připomínkou všech snah za odstranění xenofobie a rasismu kdekoliv ve světě.
Pro připomenutí tohoto výročí se na dvě stě organizací zapojuje do
celoevropské kampaně European-Wide Action Week Against Racism (Evropský
týden proti rasismu), letošním mottem je „Colour Your Picture“.
„V rámci této kampaně připravilo Muzeum romské kultury týden workshopů,
přednášek, filmových projekcí a aktivit pro žáky a studenty s tématy
rasismu, lidských práv, diskriminace, uprchlictví, předsudků, Romů a dalších
etnických menšin“, sdělila nám lektorka Muzea romské kultury Martina
Francová. Nabídka je určena pro mateřské, základní a střední školy.
Kontakt:
Mgr. Martina Francová, lektorka
lektor@rommuz.cz
tel.: 775 339 039
Podrobný program:
17. 3. 8:00–10:00 Diskriminační zákony v Protektorátě Čechy a
Morava
Určeno pro 8. a 9. tř. ZŠ a SŠ.
Interaktivní program, při kterém se studenti seznámí s významnými
událostmi a zákony týkajících se dějin holocaustu Romů a Židů, s
příběhy pamětníků, pokusí se také definovat některé pojmy (rasismus,
xenofobie, holocaust aj.).
Nakonec si promítneme krátký dokumentární film „Nedovedu pochopit“.
10:00-11:30 Ukrajinci.cz
Určeno pro 8. a 9. tř. ZŠ nebo SŠ.
Lekce k tématu diskriminace na základě etnického původu. Shlédneme krátký
film o osudu dvou Ukrajinců v České republice, seznámíme se s pozadím
imigrace Ukrajinců do ČR a pokusíme se identifikovat hlavní stereotypy
vztahující se k ukrajinské menšině. Součástí lekce bude také malý kvíz
osvětlující některé mýty o Ukrajině.
Připraveno podle výukového programu Naši sousedé.
13:00-14:00 Interaktivní workshop – „Jaké je to být uprchlíkem?“
Určeno gymnázia/SŠ.
Zajišťuje o. s. Nesehnutí.
Workshop seznámí studenty a studentky zábavnou formou s lidskými právy
uprchlíků a s problémy, se kterými se potýkají ve světě i v ČR. První částí
workshopu je tzv. „hra na uprchlíky“. Všichni účastníci a účastnice hry musí
čelit simulovaným situacím, kterým musí ve skutečnosti čelit uprchlíci –
vytržení z domácího prostředí, ztráta majetku a blízkých osob, lhostejnost
úřadů, jazykové a kulturní bariéry atd. Po skončení hry vždy následuje její
zhodnocení, vysvětlení jednotlivých situací.
Volně naváže beseda o uprchlictví a souvisejících tématech.
18. 3. 8:00–10:00 Ano znamená ne?
Určeno pro 8. a 9. tř. ZŠ a SŠ.
Jaké pocity a problémy může přinést spolupráce lidí pocházejících ze
zcela odlišného prostředí? Prostřednictvím hry si studenti vyzkouší,
jak obtížná může být komunikace mezi příslušníky dvou odlišných
kultur.
Hra představuje situaci, kdy tým zahraničních stavitelů přijede do
vesničky Derdia a má za úkol naučit domorodé obyvatelstvo stavět
mosty. Kultura domorodců je úplně jiná, než kultura stavitelů,
přesto musí spolupracovat.
Připraveno podle příručky pro multikulturní vyučování T-kit.
10:00–12:00 O výcviku vodících psů
Určeno žákům ZŠ.
Zajišťuje o. s. Vodící pes.
Naše předsudky se zdaleka netýkají jen etnických menšin, ale třeba také
mentálně či fyzicky handicapovaných.
Povídání o tom, jak může být vodicí pes pomocí nevidomému člověku
zprostředkuje nevidomá slečna se svým psem. Ukáže, co vše společně zvládnou.
Povykládáme o tom, kteří psi se cvičí, jak výcvik probíhá, a jak se z
neposlušného štěňátka stane poslušný vodicí pes.
19. 3. 8:30–10:00 Pohádková středa
Určeno mateřským školám nebo prvnímu stupni ZŠ.
Přímo ve výstavních prostorách muzea, obklopení ukázkami romské
kultury, si promítneme televizní pohádku Krásná čarodějka (příběh o
věrné lásce Aranky a Kala natočený v roce 1991 na motivy romských
pohádek Marie Voříškové). Zážitek z viděného se pak společně
pokusíme přenést na papír za pomoci barviček, odstřižků látek ap.
(výtvarná dílnička). A u toho si budeme povídat o Romech, jejich
zvycích a životě, dojde i na další romské pohádky.
10:00–12:00 To všechno z lásky
Program určený pro SŠ.
Po shlédnutí stejnojmenného filmu Tomáše Kudrny (ČR / 2004 / 27 min) o třech
ženách, které se staly oběťmi domácího násilí, následuje beseda s pracovnicí
Intervenčního centra SPONDEA Janou Levovou o rozšířeném a současně nejméně
kontrolovaném druhu násilí. Dozvíme se, co je a co není domácí násilí, že
oběťmi nejsou zdaleka jen „slabé“ ženy, kam se obrátit pro pomoc, jak jednat
v případě podezření, že se v našem okolí domácí násilí děje aj.
12:00-13:30 Můžeme se domluvit?
Určeno pro žáky 8. a 9. tříd ZŠ nebo studenty SŠ.
Interaktivní formou se společně zamyslíme nad příčinami problematického
soužití Romů a neromů v naší společnosti, tak jak je vidí Romové a jak je
vnímá majoritní společnost. Studenti se pokusí navrhnout řešení, která by
mohla současnou situaci zlepšit.
25. 3. 10:00–12:00 O výcviku vodících psů
Určeno žákům ZŠ.
Zajišťuje o. s. Vodící pes.
Naše předsudky se zdaleka netýkají jen etnických menšin, ale třeba
také mentálně či fyzicky handicapovaných.
Povídání o tom, jak může být vodicí pes pomocí nevidomému člověku
zprostředkuje nevidomá slečna se svým psem. Ukáže, co vše společně
zvládnou.
Povykládáme o tom, kteří psi se cvičí, jak výcvik probíhá, a jak se
z neposlušného štěňátka stane poslušný vodicí pes.
26. 3. 9.00-11.00 Diskriminační zákony v Protektorátě Čechy a
Morava
Určeno pro 8. a 9. tř. ZŠ a SŠ.
Interaktivní program, při kterém se studenti seznámí s významnými
událostmi a zákony týkajících se dějin holocaustu Romů a Židů, s
příběhy pamětníků, pokusí se také definovat některé pojmy (rasismus,
xenofobie, holocaust aj.).
Nakonec si promítneme krátký dokumentární film „Nedovedu pochopit“.
11.00-12.00 Interaktivní workshop – „Jaké je to být uprchlíkem?“
Určeno gymnázia/SŠ.
Zajišťuje o. s. Nesehnutí.
Workshop seznámí studenty a studentky zábavnou formou s lidskými právy
uprchlíků a s problémy, se kterými se potýkají ve světě i v ČR. První částí
workshopu je tzv. „hra na uprchlíky“. Všichni účastníci a účastnice hry musí
čelit simulovaným situacím, kterým musí ve skutečnosti čelit uprchlíci –
vytržení z domácího prostředí, ztráta majetku a blízkých osob, lhostejnost
úřadů, jazykové a kulturní bariéry atd. Po skončení hry vždy následuje její
zhodnocení, vysvětlení jednotlivých situací.
Volně naváže beseda o uprchlictví a souvisejících tématech.
The original article can be found at: http://romove.radio.czcz/cz/clanek/21831 Copyright © Radio Praha, 1996 - 2003 |