Vytištěno 28.11.2023 11:04 28-12-2007 Pořad odvysílaný stanicí Český rozhlas 1 - Radiožurnál Prostřednictvím romského vysílání vás bereme mezi lidi, o kterých jste v minulosti mnoho nevěděli. Žijeme spolu sice dlouho, ale poznáváme se až nyní.
Vítáme Vás u pravidelného pořadu "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří". Bacht tumenge Romale, the lači rat. Pale hin parašťovin u amen sam pale tumenca. Jek ora šunena amaro vakeriben „O Roma vakeren“! Na vlnách Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu také dnes pro vás máme připravenou celou hodinu aktualit a zajímavostí ze života Romů a samozřejmě nebude chybět romská hudba. The adaďives predal tumende kerďam reporty, andalo amaro dživipen. Phenaha tumenge nevimata u šunena the romane giľa - šukar šuniben. Peršo amenca džana Prahate andro studio Citadela, kaj dikľam bajišagos palo romano dživipen. Tiž amenca džana andro jekhetaniben pro Karlovarsko, kaj keren lačhi buťi predalo Roma. Nejdříve se společně vydáme do pražského studia Citadela na předpremiéru inscenace Cikánská suita – sociální performance. Také vám řekneme o práci sdružení Český západ, které působí na Karlovarsku. Tolik namátkou programová nabídka a teď už vám nerušený poslech přejí Anna Poláková a Jan Mišurec. =[ Reportáž ]=
Nová sociální performance Cikánská suita
V závěru roku se společně ohlédneme za jednou zajímavou akcí, na kterou jsme
se vydali po pozvání našeho kolegy Richarda Samka a byly jsme mile
překvapeny. V pražském Studiu Citadela byla předpremiéra inscenace Cikánská
suita – sociální performance v režii Ivany Hessové.
Byl tam i holocaust Romů za války a končí to útoky na Romy. „Já jsem zkrátka nechtěla končit happyendem jako každý americký film, protože si myslím, že život je takový, že je pořád mezi námi skrytý rasismus, pořád, i když lidé o sobě tvrdí, že nejsou rasisté, tak je slyším říkat větu: ‘Je špinavej jako cikán‘. Takže ani já jsem nechtěla končit happyendem, že jsme na svatbě a tam tančíme a všichni jsme v pohodě, protože to tak prostě není, ten všední život nám ukazuje, že to tak není.“
„Já tančím indický tanec Katakh a ten tanec spojuji s různými etniky a Romové jsou etnikum, které je mi nejbližší, protože žijí vedle mě a já vždycky, když s někým pracuji, tak chci poznat jeho historii. Takže já jsem divadelně a tanečně zachytila všechny momenty indické kultury, bílé kultury, romské kultury, chtěla jsem to spojit v jeden celek, kterému by divák rozuměl, kde by plakal a zároveň se smál, prožil by vášeň, smutek radost. Je tam hudba, tanec, slovo, všechny aspekty, které máte v divadle.“ Zde si můžete příspěvek poslechnout:
=[ Reportáž ]=
Co si myslí o inscenaci Cikánská suita herci
V pražském studiu Citadela inscenaci Cikánská suita – sociální performance
si zahrál Marek Balogh, který vystudoval Státní konzervatoř v Košicích a AMU
v Bratislavě. Dnes žije v Praze.
„Je to určitě velké posílení identity.“ Jak jste to cítil, když za Vámi přišli a řekli, že byste tu mohl vystupovat a viděl jste to? My třeba, když jsme to vystoupení viděli, tak ve mně se prostě svíralo srdce, protože i přesto všechno, že tím procházíme a víme o tom, tak když to vidíme, tak je to hrozně těžká situace. Co to bylo pro Vás, když jste to začali zkoušet? Jak jste to vnímal?
Odkud Vy pocházíte? „Pocházím ze středního Slovenska, z městečka Lučenec na jihu položeného, je to dvacet kilometrů od maďarských hranic a města Salgótarján. Je dost známo tím, že zde působil světoznámý skladatel Franz Lehár.“ Říká Marek Balogh. V inscenaci si zahráli i manželé Angelika a Richard Samkovi. Richard: „Myslím si, že Ivaně Hessové a Janu Ačovi Slepčíkovi se podařila jedna věc: skloubit romství. Kde je jednak historie Romů – kočování, holocaust, bída, ale i láska, svatba, štěstí a radost s takovými dávnými kořeny, jako je Indie. A Ivaně a Ačovi se podařilo toto skloubit dohromady a myslím si, že je to velké poselství, protože je to jedno z prvních představení, kde se snaží opravdu říct, kdo jsou Romové, kde je jejich podstata a kde je ta historie.“ Angelika: „Tak pro mě ten indický a romský tanec znamená hodně, protože se mi líbí a oba jsou vlastně naše národní. A bylo to strašně zvláštní tím, že jsme oba spojili dohromady - i ten indický i ten romský a je vidět, že ten tanec má něco společného, že opravdu pocházíme z Indie.“ Byly tam různé scény o tom, jak Romové kočovali, o tom jak prošli holocaust, nakonec se hovořilo i o tom, kolik lidí i v dnešní době zemřelo kvůli tomu, že jsou jiní a zaznělo tam i to, že vzniká jakási Národní garda. Jak Vy to cítíte? Jste žena, jednou jistě budete i matka. Žijeme v té společnosti, prošli jsme tou historií. Jak to cítíte? Angelika: „No já si myslím, že díky tomu příběhu, díky tomu, jak je udělaný a jak je vymyšlený, hodně lidí pochopí, že na tom světě by to nemělo být tak, jak to je, že se lidé nenávidí a proti sobě bojují. Ten příběh je zajímavý tím, že se ti lidé spojí a do budoucna by to pro hodně lidí mohlo dát takovou vizi, že by se dalo žít pohromadě a nemusely by být žádné války, skinheadi a tak.“ Zde si můžete příspěvek poslechnout:
=[ Reportáž ]=
Předpremiéru inscenace Cikánská suita navštívila řada významných osobností
Do pražského studia Citadela se na předpremiéru inscenace Cikánská suita –
sociální performance vypravila i řada osobností mezi nimi i Milena Černá z
Výboru dobré vůle nadace Olgy Havlové.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
=[ Zprávy ]=
S řešením problematické situace Romů v roudnické Masarykově ulici pomůže Džamila Stehlíková a jí zřízená Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v rámci pilotního projektu na odstranění romských ghett. Roudnice byla vybrána vzhledem k početné komunitě olašských Romů, která je pro svoje specifika pro tento projekt zajímavá, uvedl tiskový mluvčí roudnické radnice. Břeclavský zastupitel Tomáš Nepraš za svoje výroky, že Romové jsou černá lůza a další, které Nepraš vyslovil v červenci v rozhovoru pro deník Aktuálně.cz, nebude potrestán. Nebyly zjištěny takové skutečnosti , které by zakládaly podnět ke stíhání, řekl Milan Janůvka z policejního ředitelství v Břeclavi a dodal, že se nepodařilo hodnověrně doložit, že by Nepraš urážel Romy. Zástupkyně Forstová si nyní po upozornění Aktuálně.cz nechala poslat policejní spis a doporučila znovu prověřit všechny okolnosti případu. Čechy letos v politice nejvíce zklamal předseda křesťanských demokratů Jiří Čunek. Může za to jeho charakter. Vyplývá to z průzkumu společnosti Median pro MF Dnes. Vítězem v kategorii Zklamání roku 2007 ho prohlásila téměř třetina dotazovaných. Zde si můžete příspěvek poslechnout:
=[ Reportáž ]=
Sdružení Český západ změnilo romské ghetto v českém zapadákově
"Romské ghetto v českém zapadákově" - asi tak by se ještě před pár lety dala
nazvat romská komunita ve vesničce Dobrá Voda u Toužimi. Romové zde žili v
chátrajícím panelovém domě a téměř všichni byli nezaměstnaní. Ale že i z
takovéto lokality se dá udělat pěkné místo k bydlení, to za několik let své
činnosti v Dobré Vodě dokázalo občanské sdružení Český západ. Panelový dům
se postupně opravuje, Romové zvelebují veřejné prostranství a mnozí z nich
získali zaměstnání. A kolik lidí celkově v Dobré Vodě žije a kolik z nich je
Romů, na to se Jana Šustová zeptala magistry Lenky Kuřátkové z občanského
sdružení Český západ.
Samozřejmě velmi důležitá je zaměstnanost lidí. Jak na tom byli a jsou obyvatelé Dobré Vody nám řekne Mgr. Eva Haunerová, tisková mluvčí občanského sdružení Český Západ. „Před příchodem Českého Západu byla v Dobré Vodě téměř stoprocentní nezaměstnanost, pracovalo tady pouze několik lidí. To bylo dáno stavem po revoluci, kdy mnoho lidí bylo propuštěno. A v dnešní době pracuje v Dobré Vodě už přes šedesát procent obyvatel. Pracují jednak v Českém Západě, který zaměstnává 11 Romů z Dobré Vody, 8 z nich pracuje na veřejně prospěšných pracích a tato místa byla vytvořena ve spolupráci s úřadem práce v Karlových Varech a další tři pracovníci pracují přímo v týmu o. s. Český Západ. Další lidé pracují například v Lesích ČR nebo na volném pracovním trhu.“ Potom tady máte krejčovskou dílnu, co všechno v ní vyrábíte a jak dlouho už tady existuje?
Kde pak ty výrobky prodáváte? Jakým způsobem?
Máte také nějaké studenty? Našli jste někoho z romské komunity, třeba i ze starších lidí, kteří si nějakým způsobem doplňují vzdělání? „Dva naši zaměstnanci, Anna a Tomáš, se rozhodli si doplnit vzdělání a nyní už druhým rokem studují na Evangelické akademii v Praze dálkové studium, a pak ještě máme studentku v Sokolově, která začala letos prvním rokem studovat.“ A co se týče vzdělávacích aktivit, určitě jich tu máte také hodně, co konkrétně?
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
=[ Reportáž ]=
Díky odpolednímu klub v Toužimi mohou děti z Dobré Vody smysluplně
trávit čas
Děti z Dobré Vody chodí do školy do Toužimi, která je vzdálená 10 kilometrů.
Avšak autobus mezi oběma lokalitami jezdí pouze 2x denně, a tak děti musí v
Toužimi po skončení školy čekat na spoj, který jede až v půl čtvrté
odpoledne. A tak pro ně sdružení Český západ založilo v Toužimi odpolední
klub, aby tento čas měly kde smysluplně trávit. Dětem se v klubu věnuje
magistra Lenka Kuřátková.
„Ze začátku byl tento klub zřízen jen pro děti z Dobré Vody a ten počet byl kolem deseti až patnácti dětí. Někdy tu třeba zbyly jen čtyři děti, záleželo na tom, kolik jich ten den bylo ve škole a nebo třeba, jaké je počasí, protože když je hezky, tak radši běhají někde venku. A teď od září tohoto roku 2007 jsme nabídly našim dětem, že když budou chtít, tak si s sebou mohou přivézt kamarády ze školy, spolužáky kvůli tomu, aby ten klub nebyl uzavřený jen pro děti z Dobré Vody. A tak se někdy stane, že je tu třeba 17 dětí a to už je opravdu hodně. Oni jsou i věkově hodně rozmanité, protože sem chodí děti ze třetí třídy, nebo také z osmé nebo deváté třídy.“ Co tady je za program a jaké aktivity tu s dětmi děláte?
Vy máte na nástěnce takový rozpis, jak se kupují svačiny. Co to znamená? Učíte ty děti tímto rozpisem něco?
To financujete vy jako občanské sdružení Český západ? „My získáváme peníze pomocí projektů, už když ty projekty píšeme, tak dodáváme, že žádáme jako jednu z položek nějakou finanční částku právě na ty svačiny, na ty potraviny.“ A jak dlouho už tento klub pro děti v Toužimi funguje?
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
=[ Reportáž ]=
Pracovníci sdružení Český západ nabízejí dětem program i o prázdninách a o víkendech
Nástěnka v odpoledním klubu pro děti v Toužimi je plná fotografií z různých
výletů, aktivit a akcí v Dobré Vodě i mimo ni. Jana Šustová se zeptala Lenky
Kuřátkové z občanského sdružení Český západ, zda a kdy s dětmi jezdí na
výlety.
Jak tráví vlastně prázdniny děti z Dobré vody, jezdí někam nebo jsou spíš tady doma? „Právě že jsou spíš doma. Někdy můžou třeba na pár dní i na pár týdnů zajet třeba za svou starší sestrou, která už má svou rodinu, takže to je taková větší prázdninová návštěva, ale jinak jsou většinou právě v Dobré Vodě. Moc se nikam nedostanou.“ Takže ty výlety, které organizujete, jsou možná takovým zpestřením prázdnin těch dětí, dá se to tak říct? „To určitě a hlavně to jsou pro děti velké zážitky. Také často, když jsme někde byli ať už v Plzni nebo někde, tak když se tam pak vrátíme, tak ty děti si to tam pořád pamatují nebo když to vidí na fotce, tak to mají hodně v živé paměti. I všechny tyto akci, kdy jsme někde byli, si to hodně pamatují, je to pro ně určitě významné.“ A jak jsou důležité tyto výlety pro děti z klubu v Toužimi, na to jsem se zeptala přímo jich. Jako první jsem v odpoledním klubu oslovila Gabrielu Berkiovou z páté třídy. Ty jsi přímo z Dobré Vody, jak často chodíš sem do klubu? „Každý den když přijdu ze školy, tak sem hned jdu.“ Co tady tak ráda děláš za program? „No, to co chceme třeba s holkama, nebo si pouštíme rádio.“ A máš tu hodně kamarádek? „Jo, třeba tady je jedna.“ A co třeba děláš o prázdninách, jsi tady v Dobré Vodě nebo někam jezdíš? „No, jezdíme buď k babičce nebo tady s Lenkou do Nečtin. Buď jsme dělali pletené košíky nebo tak něco.“ Další chlapci, které jsem v klubu zastihla, sami z Dobré Vody nepochází, ale přišli kvůli kamarádům z této vesnice. Jak často sem chodíš do klubu? „No každý den.“ A ty jsi z Dobré Vody? „Ne, z Kozlova.“ A jak jsi našel ten klub tady? Kdo ti o něm řekl? „Tady kámoši.“ A kámoši jsou odkud? „Z Dobré Vody.“ A odkud je znáš? Taky ze školy? „Jo.“ A ty jsi odkud, taky z Kozlova? „Jo. A tady kvůli němu jsem našel klub.“ A co tady děláte? „Hrajeme, co se dá.“ Taky jsem koukala, že jste měli nějaké soutěže s činkami, hráli jste taky? „Jo.“ A jak ta soutěž probíhala? Musel člověk tu činku uzvednout víckrát? „No, jednou rukou, pak druhou no a takhle to bylo.“ Zde si můžete příspěvek poslechnout:
„O Roma vakeren“ čili „Romové hovoří“ s datem 28. prosince je u konce. Ale naladit si nás můžete opět za týden v pátek ve 20.05 - na vlnách Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu. V úterý a ve čtvrtek na VKV regionálních studií. Naše vysílání najdete také na internetové adrese www.romove.cz. Příště vám nabídneme aktuality ze života Romů a nebude chybět ani romská hudba. Klidný večer vám přejí průvodci dnešním O Roma vakeren - Anna Poláková a Jan Mišurec. Sam lošale, hoj amen šunen. Irinen amenge, so kamen te šunen andro O Roma vakeren. Romale vinčinas tumenge bachtalo Nevo berš, mangas tumenge the tumare fameľienge bacht, zor the saťipen u kaj tumenca savorenca teel o Del. Romale irinen ada šuniben predal tumende. Mějte se moc pěkně a přejeme Vám hodně štěstí a zdraví do Nového roku. Romale but bacht te sasťipen. Ačhen Devleha. Copyright © Radio Praha, 1996 - 2003 |