Vytištěno 19.05.2022 13:18 16-11-2007 Marie Vrábelová, Marie Vrábelová, Marie Vrábelová, Jana Šustová, Anna Poláková Pořad odvysílaný stanicí Český rozhlas 1 - Radiožurnál Prostřednictvím romského vysílání vás bereme mezi lidi, o kterých jste v minulosti mnoho nevěděli. Žijeme spolu sice dlouho, ale poznáváme se až nyní.
Vítáme Vás u pravidelného pořadu "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří". Bacht tumenge Romale, the lači rat. Pale hin parašťovin u amen sam pale tumenca. Jek ora šunena amaro vakeriben „O Roma vakeren“! Na vlnách Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu také dnes pro vás máme připravenou celou hodinu aktualit a zajímavostí ze života Romů a samozřejmě nebude chybět romská hudba. The adaďives predal tumende kerďam reporty, andalo amaro dživipen. Phenaha tumenge nevimata u šunena the romane giľa - šukar šuniben. Peršo amenca džana Prahate pre demonstracia. Tiž amenca džana pro jekh multikurturno festivaľis. Nejdříve se společně vydáme do pražského židovského města, které bylo ohroženo plánovaným pochodem neonacistů a také na Karneval rozmanitosti. Vakeraha tiž palo Roma, so imar jekh berš dživen ko Jesenikos. Phenana tumenge, hoj o Roma bajinde avri o sudos ko Štrasburk. Ve druhé polovině O Roma vakeren nám advokát David Strupek řekne, jaký význam má rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku na vzdělávací systém směrem k Romům u nás i v zahraničí. Řekneme vám také o projektu Živá knihovna. Tolik namátkou programová nabídka a teď už vám nerušený poslech přejí Anna Poláková a Jaroslav Sezemský. =[ Reportáž ]=
Anketa mezi účastníky protestu proti neonacistům
Naše metropole minulou sobotu zažila největší opatření roku. Ulicemi pražské
židovské čtvrti totiž chtěli na výročí Křišťálové noci pochodovat
neonacisté. Postavili se jim tisíce lidí, policie nakonec neonacisty až na
malé skupinky držela v okrajových částech Prahy. V Maiselově ulici před
židovskou synagogou byla také naše kolegyně Marie Vrábelová, která se ptala
lidí, proč se zúčastnili protestu proti neonacistům:
„Chceme zabránit tomu, aby tady byli zlí lidé, nacisti!“ Pane Veselý, vy jste sem přišel a máte na prsou hvězdu s označením Žid. Za koho tady jste? „Já jsem v podstatě Rom, ale dnes jsem tady za Židy, protože si myslím, že nikdo nemá právo hanobit památku vyhlazování Židů ani Romů. Nikdo nemá právo zpochybňovat holocaust nebo vyhrožovat dalším holocaustem.“ „Šedesát let po válce se děje něco takového! Já jsem ročník 1968, ale nedokážu si představit, když Němci tu jezdili po Židovském městě, sbírali lidi a vraždili je.“ „Přišla jsem podpořit Židovskou obec. Je to potřeba z důvodu nacistické hrozby.“
„Nelíbí se nám, co se děje a chtěli bychom, aby to skončilo jednou provždy. Tohle by se mělo tvrdě potírat.“ „Ten nacismus stejně jako komunismus je bohužel pro spoustu lidí přitažlivý, protože nabízí jednoduchá řešení. Lidé si myslí, že to nějak vyřeší jejich stávající situaci. Vůbec nechápu, jak je možné o tom nějak diskutovat, jestli povolit nebo nepovolit. Jasně, že nepovolit. Tohle už není demokracie, to je v tomto případě anarchie.“ „Žiji v Bratislavě a v Praze. Musel jsem přijít a svou přítomností se proti tomu vyjádřit.“ Foto: Jana Šustová Zde si můžete příspěvek poslechnout:
=[ Reportáž ]=
Fedor Gál: 10. listopadu jsem v Praze zažil étos listopadu 1989
I v dalším příspěvku si budeme povídat o demonstraci proti neonacistům,
kterou sledovala Marie Vrábelová.
„Dámy a pánové, bratři a sestry. Dívám se před sebe a vidím nádherné lidi, pro které je spravedlnost, čest a touha být čistí v tuto chvíli to hlavní. Pamatuji si smrtící lhostejnost, když nás odváželi jako jateční dobytek do koncentračních táborů, kde nás jako jateční dobytek zabíjeli. Pamatuji si, že po vyhubení Židů měli být na řadě Češi. Zabít nebo zotročit, to byl program nacistů pro Čechy. Obracím se na ty zmoudření schopné mladé lidi, kteří se dnes k nacismu hlásí. Jistě nechcete být hloupí, zbabělí a ubozí. Zamyslete se nad tím, co chcete udělat se svým životem. Nebrušte si zuby na mrtvých. Nezabíjejte je podruhé, potřetí, do nekonečna! Vzpamatujte se! Nechtějte, aby z vás lidé měli strach a aby vámi opovrhovali.“
„Já jsem tady samozřejmě sama za sebe, jsem tu za své dvě dcery, ale jsem tu i jako vedoucí delegace Izrael Evropského parlamentu. Jsem tu za nás za všechny, slušné demokraty. A to poselství, které je třeba tu dnes říci, je, že není jen potřeba demokracii hájit a obhajovat, ale podle slov sv. Augustina ’Kdo nekoná dobro, koná již zlo‘. Mým poselstvím z toho dneška je, abychom v těchto dnes nejen hájili demokracii, ale abychom se skutečně aktivně snažili všude dělat dobro tak, aby se ty věci, o kterých tu dnes mluvíme a které si ani nechceme připomínat, už nikdy neděly.“ Proč si myslíte, že v dnešní době nacisté vystupují a proč byl původně pochod povolen?
Kde si myslíte, že se v těch mladých lidech bere tolik nenávisti? „Extremismus vzniká jako nedostatečný výklad demokracie. Právě proto, že demokracii vnímáme jen jako jakési pasivní právo všech říci vše. To je špatné pojetí, demokracie je něco, co se musí každý den budovat, na čem musíme všichni spolupracovat.“ O názor jsem požádala i sociologa Fedora Gála.
Foto: Jana Šustová Zde si můžete příspěvek poslechnout:
=[ Reportáž ]=
Karneval rozmanitosti v Praze nabídl i multikulturní program pro děti
Dvanáct českých měst je letos na podzim dějištěm Karnevalu rozmanitosti,
jehož cílem je představit život lidí, kteří bývají obětí diskriminace na
základě pohlaví, sexuální orientace, etnicity a původu, věku, zdravotního
postižení nebo náboženství. A jelikož výchova k toleranci by měla začínat už
od dětství, Jana Šustová zjišťovala, jaký program připravili právě pro děti
v rámci Karnevalu rozmanitosti v Praze.
Vedete dílnu o romské hudbě. Kde jste se naučila romské písničky? „Zrovna tu, co jsem hrála, jsem se naučila z CD jako každý jiný, protože je od skupiny Bengas. Ale ty ostatní, které jsem měla připravené, jsem se asi naučila v rodině, nebo tak různě, možná od kamarádů. Asi jako každý průměrný Rom.“ Zpívalo se u vás doma hodně?
Když neromským dětem vysvětlujete, jaká je romská hudba, co jim říkáte? V čem je ta hudba odlišná od hudby většinové společnosti?
Čím se zabýváte ve svém profesním životě? Je vaše kariéra nějak spojena s hudbou? „Já sice dělám doktorát z etnomuzikologie, ale úplně přesně hudbou se nezabývám. Zaměřuji se na otázku multikulturního vzdělání. Ta hudba, hudební výchova, do toho určitě patří, ale jde spíše o teorii toho, co ta hudba znamená a co to znamená v praxi.“
„Teď předvádíme svátek sukok, stavíme si suku. Ale protože tu žádnou suku nemáme, snažíme se tu suku alespoň zdobit. Dříve se totiž zdobily různými lístky, palmovými listy, ovocem.“ Koukám, že hodně vystřihujete, máte tady barvičky... Co bude tím výtvorem?
Podobné programy pro děti děláte i ve vašem centru. Jak taková odpoledne probíhají? „Děláme nedělní dílny pro veřejnost, mohou přijít děti od čtyř let. Slavíme svátky, připomínáme různé tradice. Během týdne děláme také programy pro učitele a pro školy.“ Když by tam chtěl někdo přijít se svým dítětem, jaký má čekat program? „Nejdříve se seznámíme s tím svátkem a pak třeba hrajeme divadlo, když je to třeba Purim. Nebo vytváříme předměty, které se ke svátku váží nebo ochutnáváme tradiční jídla. Je to víceméně takové odpoledne jako tady.“
„Představujeme dva hlavní muslimské svátky: Velký svátek a Malý svátek. Velký svátek je těsně před Vánoci. Je to svátek, kdy probíhá pouť do Mekky a poutníci zde obětují zvířata. Muslimové na celém světě v ten den slaví Velký svátek. A Malý svátek je svátkem ukončení půstu v měsíci Ramadánu.“ Koukala jsem, že vystřihujete různé lampičky. Co je to za lucerničky a co v islámu znamenají?
„Zatím spíš děti, které o islámu nic nevědí nebo se s tím ještě nesetkaly. Dnes sice už hodně dětí vycestovalo například do Tunisu nebo do Egypta, ale mají spíš takové turistické vědomí. Je to různé, možná se s tím ve školy setkaly, ale některé děti se stydí za to, že jsou muslimové a že slaví jiné svátky.“ Foto: Jana Šustová Zde si můžete příspěvek poslechnout:
=[ Zprávy ]=
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
=[ Reportáž ]=
Fotograf Jiří Doležel zdokumentoval život romské rodiny vystěhované na Jesenicko
Jak už jsme se zmínili, také Praha hostila Festival rozmanitosti. Jeho
součástí byla výstava s názvem Dokumentární fotografie a diskriminace.
Vítězem se stal fotograf Jiří Doležel, který nafotil život rodiny
Kandráčových. Ta byla v loňském roce odsunuta ze Vsetína do zoufalých
bytových podmínek na Jesenicko. Marie Vrábelová pozvala Jiřího Doležela k
mikrofonu.
Jaký jste toho měl dojem, když jste fotil? „Z Kandráčových velmi pozitivní. Ale na druhou stranu jsem měl velmi negativní nebo nedobrý pocit z toho, co se jim stalo, jak to všechno proběhlo a jak to probíhá dál.“ Vlastně jste fotil bídu, to jste si uvědomoval? „To jsem si uvědomoval, ale také jsem si uvědomoval to jejich pozitivní naladění, takže tam jsou v podstatě dvě roviny.“ Víte o jejich situaci teď v současné době?
Když jste probíral fotografie, proč jste zvolil zrovna tyto a poslal je do soutěže? „Já jsem původně vůbec neměl v úmyslu tuto soutěž obesílat, protože jsem se do toho pustil až v červenci a já nemám ve zvyku dělat projekty v rychlíku, takže tomu dávám čas až ta časosběrná kolekce dozraje. Ale pár dnů před uzávěrkou této soutěže mi to nedalo, sednul jsem k počítači a začal jsem se v nich probírat, a tak se mi tam vystrukturoval tento soubor. A když jsem si jej párkrát prohlížel, tak jsem uznal, že není až tak špatný, a tak jsem jej poslal a vyhrál.“ Postižená rodina se vernisáže také zúčastnila a Marie Vrábelová oslovila Žofii Kandráčovou.
Vy jste byli vystěhováni ze Vsetína už před rokem. Co se změnilo za ten rok? „Za ten rok se nezměnilo vůbec nic. Je to čím dál tím horší. Děti jsou tam stále nemocné, nemůžou si tam zvyknout. My jsme také pořád nemocní. Ten celý barák je pro naše děti neobyvatelný a nehygienický.“ Co se na tom baráku změnilo? Je tam vlhkost, která jistě postupuje dál a dál. „Ano, to se akorát zhoršilo, protože ta vlhkost postupuje dál a dál, víc a víc. V tom baráku natož v tom pokoji se zkrátka nedá žít. Ty děti tam nemůžou spát. Pro mě je ten barák zbořeniště.“ Chodí děti do školy? „Dvě holčičky tam chodí do školky. Máme to daleko 1 nebo 2 kilometry, někdy jedeme autem, ale když manžel není doma, tak chodíme pěšky.“ A můžete investovat do oprav toho baráku? „Ne, nemůžeme, protože na to nemáme finance.“ Lidé tady chodí kolem těch fotografií a třeba si řeknou, jak tady v tom můžou bydlet. Jaký je to pro Vás pocit? „Ať to vidí celý svět, kam nás ten Čunek hodil, jak my žijeme. Všichni, celý okres, se za nás stydí. Tak ať s za to stydí i ten Čunek za to, kam nás dal.“ Foto: Jana Šustová Zde si můžete příspěvek poslechnout:
=[ Reportáž ]=
Česká republika porušila právo romských dětí z Ostravska na vzdělání
Tento týden Evropský soud pro lidská práva rozhodl, že ČR porušila právo
romských dětí z Ostravska na vzdělání a také zákaz diskriminace tím, že byly
zařazeny do zvláštních škol. Rodiče si stěžovali, že jejich děti skončily ve
zvláštních školách neoprávněně jen kvůli svému původu a že tím bylo porušeno
jejich právo na vzdělání. Soud stěžovatelům přiznal odškodné za morální
újmu. Anna Poláková pozvala k mikrofonu advokáta Davida Strupka.
Jaké důkazy byly ve prospěch Romů? „Dá se říct, že základním důkazem byla statistika, která ukázala tu obrovskou disproporci. Další důkazy už byly v zásadě podpůrné, byly to především správy různých organizací, které podporovaly tu statistiku, v zásadě i přiznání českého státu, které učinil před určitými mezinárodními institucemi. A poté byly přiloženy i další důkazy, jako například různé názory odborníků apod., ale ty už soud tolik v potaz nebral. Samotné spisy těch jednotlivých dětí nám až tolik nepomohly, protože z nich je poznat velmi málo. Určitě by nějaký odborník - psycholog dokázal rozebrat ty testy, říci, jestli jsou v pořádku, ale je známo, že i experti se v těchto otázkách ne zcela shodnou a že to je věc sporná. I to je důvod toho odlišného náhledu. Ten soud řekl: ‘Ten systém proti Romům fungoval diskriminačně a proto i těchto 18 bylo diskriminováno‘.“ Jaký dopad bude mít tento soud na Českou republiku a na školství obecně?
Jaký dopad bude mít tento rozsudek na romské rodiny, romské rodiče? „Co se týče Romů, myslím, že je důležité, že dostali signál, že se mohou bránit. Myslím, že je důležité, aby se Romové bránili již v tom samotném počátku a ne po několika letech, ale už přitom, kdy dochází k tomu zařazování, to znamená ve chvíli, kdy si je pozve učitel nebo ředitel školy a řekne: ‚Podívejte se, Váš syn nebo dcera by měli jít do třídy, kterou jsme otevřeli zvlášť, protože nezvládá učivo.‘ Tak v tuto chvíli se má rodič zeptat, co to znamená, jaké budou osnovy, jak moc bude pozadu, jaké bude mít šance, až to skončí. A po takové podrobné debatě by měl říct: ‚Tohle já nepodepíšu!‘ A to si myslím, že je ten hlavní signál pro rodiče.“ Myslíte si, že budou následovat i další žaloby?
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
=[ Reportáž ]=
Chcete bourat předsudky vůči Romům? Spolupracujte s projektem Živá knihovna!
V rámci Karnevalu rozmanitosti bylo možné v neděli v pražském Paláci Lucerna
navštívit také projekt Živá knihovna – nesuď knihu podle obalu. Ze Živé
knihovny si čtenář může vypůjčit místo knih lidi, proti kterým bývají
nezřídka ve společnosti předsudky. Tentokrát však v Živé knihovně chyběla
kniha s titulem Rom. Předsedkyně Organizace na podporu integrace menšin Jana
Tikalová svěřila naší kolegyni Janě Šustové, že hledají Romy, kteří by na
tomto projektu chtěli spolupracovat.
„Projekt Živá knihovna spočívá v tom, že místo knih jsou lidé, kteří jsou z různých menšin. A menšiny jsou to náboženské, etnické, s odlišnou sexuální orientací, názorového přesvědčení. Postatou je to, že člověk přijde a má možnost v rámci dialogu si s tím člověkem popovídat, zeptat se na takové otázky, na které třeba jednoduše nenajde odpověď, nebo na otázky na které nenajde odpověď ani v literatuře. A právě každý ten člověk se podělí o svůj příběh a o to, jaké to je být v menšině.“ Dalo by se říct, že Romové jsou u nás menšinou asi nejvíce diskriminovanou. S kým jste doposud spolupracovali s řad Romů? Kolik jste měli dobrovolníků?
Jak je to asi časově náročné? Co to obnáší spolupracovat s vámi? „Není povinnost účastnit se všech akcí. Živá knihovna proběhla tento rok třikrát, příští rok plánujeme tuto akci rozšířit i do škol a záleží jenom na člověku, na tom dobrovolníkovi, kolik svého času do toho investuje. A náročné časově je to tak, že knihovna je otevřená zhruba od 12,00 do 18.00 nebo 19,00 hodin. A ty rozhovory záleží na tom, kolik lidí přijde do knihovny a bude si chtít nějakou ‘knihu‘ půjčit, povídat si s ní. Rozhovory běží v nějakých 30 minutách.“
„Já bych doporučila se podívat na naše stránky www.opim.cz. Jsou to stránky Organizace na podporu integrace menšin, kde ten projekt je popsán. A pak nám může napsat e-mail, na který tam najde odkaz.“ Zde si můžete příspěvek poslechnout:
„O Roma vakeren“ čili „Romové hovoří“ s datem 16. listopadu je u konce. Ale naladit si nás můžete opět za týden v pátek ve 20.05 - na vlnách Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu. V úterý a ve čtvrtek na VKV regionálních studií. Naše vysílání najdete také na internetové adrese www.romove.cz. Příště vám nabídneme aktuality ze života Romů a nebude chybět ani romská hudba. Klidný večer vám přejí průvodci dnešním O Roma vakeren - Anna Poláková a Jaroslav Sezemský. Romale sam lošale, hoj amen šunen. Irinen amenge, so kamen te šunen andro O Roma vakeren. Romale irinen ada šuniben predal tumende. Mějte se moc pěkně, klidný víkend. Romale but bacht te sasťipen. Ačhen Devleha. Copyright © Radio Praha, 1996 - 2003 |