Vytištěno 30.11.2023 01:34 02-09-2004 ČTK Ostravský hotel Imperial nebude v hotelové kavárně, restauraci a na terase obsluhovat Romy, kteří se tady chovali nebo budou chovat hlučně. Rozhodlo o tom vedení hotelu, píše dnešní Mladá fronta Dnes (MfD) v regionální příloze pro Moravskoslezský kraj. Krajská koordinátorka pro národnostní menšiny Helena Balabánová se podle deníku domnívá, že by se takové jednání mohlo obrátit proti majiteli hotelu. "Mrzí nás to, ale analýzy tržeb z kavárny a terasy podniku z posledního roku prokázaly, že návštěvy hlučných, zejména romských hostů, zavinily nižší tržby a odchod některých klientů jinam," řekl listu zástupce ředitele hotelu Imperial Vít Neiser. Podle předsedy Unie olašských Romů Josefa Stojky jde ale o uplatňování kolektivní viny a číšníci navíc neobsluhují všechny Romy. "Včera se šel do Imperialu naobědvat můj bratr a odešel s nepořízenou," uvedl Stojka. Dodal, že na rozhodnutí doplatí i Romové, kteří se vždy chovali slušně. Romové a hotel před časem uzavřeli dohodu, že pokud bude Romů v kavárně, restauraci či na terase určitý počet, budou obslouženi. Maximum bylo osm Romů v restauraci a stejný počet na terase. Nyní ale už neplatí ani tato dohoda. V hotelu se scházela olašská vláda. V srpnu vyhrál spor s Romy kvůli rasové diskriminaci náchodský restauratér. Muž čelil žalobě, že personál jeho restaurace odmítl Romy obsloužit kvůli barvě pleti. Podle soudkyně se podařilo prokázat, že nešlo o rasovou diskriminaci a že personál zařízení se všemi hosty zachází stejně bez ohledu na jejich příslušnost k etniku. V jiné kauze z konce letošního března rozhodl prvoinstanční pražský soud o tom, že nadnárodní firma Rossmann se musí omluvit Romce Renátě Kotlárové za diskriminaci při přijímacím pohovoru do zaměstnání. Žena by navíc od společnosti měla dostat jako odškodné 50.000 korun. Verdikt ještě není pravomocný. Copyright © Radio Praha, 1996 - 2003 |