Vytištěno 28.11.2023 23:19 13-11-2003 Mikuláš Kroupa
Vzdělávání národnostních menšin v České republice je podle úředníků
ministerstva školství na vysoké úrovni a téměř bez problémů. Maďarské,
slovenské, polské, německé děti navštěvují školy pro menšiny nebo běžné
české školy se speciálními programy pro cizojazyčné žáky a studenty.
Problémy však ministerstvo řeší především s romskou menšinou. Proč?
"Takové programy jsou například - zavádění přípravných tříd při základních školách, protože máme zjištěno, že romské děti často nemají zvládnutý český jazyk, nemají pracovní návyky, a tak dále." Promiňte, přeruším vás. To jsou jen programy, ale jaké konkrétní výsledky přináší? "Zvyšuje se počet žáků, kteří už dnes absolvují střední školu." Máte k tomuto nějaké přesnější statistiky?
Kolik tedy rómských dětí prošlo těmito vzdělávacími programy? "Tady v těch školách, o kterých jsem mluvil, jsou to řádově desítky, ale je tady problém. My nejsme schopni zjistit kolik je Rómů v různých typech škol, ročnících, třídách, protože u nás žádná statistika, kdo je nebo není Róm, neexistuje. Říká náměstek ministryně školství Jaroslav Müllner. Na konferenci k problematice vzdělávání menšin jsem oslovil sedmdesáti osmiletého pedagoga Miroslava Dědiče, který desítky let učil na rómské škole. Zeptal jsem se ho, proč je takový problém se vzděláváním Rómů? "Problém spočívá v tom, že přerod Rómů trvá teprve 50 let. Všechny ostatní národnosti se vzdělávaly celá staletí. Chtěl bych připomenout, že i český národ se od doby národního obrození přerodil a stal se z negramotného národa, ten přerod ale trval oněch dvě stě let. Rómům, kteří se začali víceméně přizpůsobovat kulturním požadavkům současnosti, to také bude nějaký čas trvat a nebude to možné, aby se to stalo během jedné generace." Copyright © Radio Praha, 1996 - 2003 |