Vytištěno 29.06.2022 15:57 19-02-2002 Zajímavé je, že starší evropské prameny spojovaly Romy s hudbou jen zřídka. Zmiňován je jako jeden z mála například romský patriarcha Abram Wood, který přišel údajně se svými houslemi do Walesu na počátku 18. století. Jeho synové se poté s úspěchem začali věnovat hře na velšský národní nástroj: harfu. Romové během své historie procházeli mnoha zeměmi, a tak je logické, že přejímali prvky folklóru jiných zemí a obohacovali je o tradiční romské prvky. Protože jim hudební nadání bylo vlastní, brzy se proslavili po celé Evropě. V 19. století vynikli zejména v Uhrách, Rusku a Španělsku. Postupem času se za nejprestižnější romské povolání začalo považovat provozování hudby namísto kovářských prací. Uhry
V roce 1814 hrál na vídeňském kongresu pro shromáždění monarchů a diplomatů. Bihári a jeho následovníci dali vzniknout stylu verbunkos, který se stal součástí maďarské hudební tradice. Mezi Biháriovy obdivovatele patřil i skladatel Ferenz Liszt, který o něm psal v práci s názvem Des Bohémiens et leur musique en Hongrie - Bohémové a jejich hudba v Uhrách (1859). Tvrdil o něm, že dovedl romskou hudbu k vrcholu. Sám Liszt ve svých Uherských rapsodiích napodoboval manýrismus romských kapel. Liszt ve své práci zmiňuje, že maďarští Romové jsou ochránci a reprezentanty národní hudby. Ferenc Bunkó (1813 -1889), šéfdirigent cikánských hudebníků, kteří se účastnili války za uherskou nezávislost v roce 1848, po níž se Uhry dostaly pod kontrolu absolutistické Vídně, vystoupil několikrát se svým orchestrem v Paříži a Berlíně. Hráli i na večeři korunního prince - a dostalo se jim vřelého přijetí. Rusko
Repertoár těchto sborů tvořily lidové ruské, polské a ukrajinské písně a také sentimentální písně dobových ruských skladatelů. Romská hudba tvořila živou součást ruské hudební kultury devatenáctého století. Bolševická vláda zhruba o šedesát let později podobná vystoupení zcela zakázala. ŠpanělskoŠpanělští Gitanos měli k hudbě, která je proslavila, podobný vztah jako uherští a ruští Romové - měli i podobný repertoár. Sami tuto hudbu nevytvořili, ale výrazně do ní zasáhli. Od konce patnáctého století začali interpretovat španělské písně a tance, do nichž časem vnesli romský půvab. Jejich tance se staly běžnou součástí světských i církevních oslav - například při každoročním procesí u příležitosti svátku Božího těla. Král Filip IV. se snažil jejich vystoupením zamezit, ale nesetkal se s valnou odezvou.
Španělský dramatik Federico García Lorca nazval cante jondo "hudbou krve, která překypuje citem." Zpočátku zpěvák improvizoval a byl doprovázen pouze rytmickým ťukáním. Kytara a tanec přišly až později. Dokázaly, že je možné koncept flamenca dále rozvíjet. V první polovině devatenáctého století se centry flamenca stala města Cádiz, Jerez a Sevilla. Všichni známí hudebníci, kteří v té době hráli flamenco, pocházeli z usedlých romských rodin v Andalusii. Jejich hudba se ale v té době flamencem nenazývala. Šlo o výraz, kterým byli původně označováni sami Romové - dřív, než se jím začal označovat nový styl, vytvořený profesionálními hudebníky v městských café cantates (kavárny, kde se zpívalo). Takových kaváren bylo od roku 1847 stále víc - první z nich, El Café de los Lombardos, byla otevřena v Seville. Skladatelé flamenca už nehráli anonymně a jednotliví autoři se proslavili pod nejrůznějšími přezdívkami. Andalusané se na vzniku flamenca podíleli stejně jako Romové, jejich styly se vzájemně ovlivňovaly.
Copyright © Radio Praha, 1996 - 2003 |