Bo me som Rom: Terne Čhave se vrací se svým čtvrtým, zatím nejosobnějším
albem
Sedm let po Andělem oceněném albu „More, love!“ vydávají Terne Čhave
vlastním nákladem svou čtvrtou desku Bo me som Rom (Protože jsem Rom).
Kapela zde znovu potvrzuje, že od ní můžeme čekat cokoliv, jen ne romský
folklór. Křty alba proběhnou v Praze, Hradci Králové a Brně.
První akcí, kde Terne Čhave desku oficiálně představí, budou oslavy
Mezinárodního dne Romů, a to již 8. dubna v pražské MeetFactory. Speciálními
hosty večera, kteří desku pokřtí, budou rapper, písničkář a producent Martin
Tvrdý aka Bonus a hudebník a skladatel Mário Bihári. V Hradci Králové a v
Brně se této role ujme Gadjo.cz.
Od vydání předchozího alba Terne Čhave ušli kus cesty. S ještě teplým CD
„More, love!“, které zabodovalo i v evropské hitparádě world music (WMCE),
kapela vystoupila na festivalech v Anglii, Španělsku, Francii a Německu, ale
v roce 2010 se nad ní zavřela voda… Únava, krize, konec…
Naštěstí, jako již jednou v minulosti, hudba zvítězila a v roce 2013 se
Terne Čhave vrátili k živému hraní. Téměř současně začaly přípravy na
nahrávání nového alba, tentokrát výlučně ve vlastní produkci kapelníka Gejzy
Bendiga.
Při skládání a aranžích nových skladeb posunuli Terne Čhave svůj pověstný
rom'n'roll ještě dál k rockovému zvuku, na čemž má jistě svůj podíl i zvukař
královéhradeckého Sound Art Studia a klávesák rockové Argemy Dan Škrášek.
Romští muzikanti byli vždy pověstní svou hudební všežravostí a dokázali si
přisvojit jakoukoli hudbu, kterou slyšeli. Díky nové dechové sekci se
stylový apetit Terne Čhave mohl rozšířit více, než kdykoli předtím. Na desce
Bo me som Rom můžete slyšet gypsy punk (Budapešť, Romano Drom), funky blues
(Love), soul reggae (Som zoralo) nebo taky klezmer jazz punk (Panková). A
výrazná část skladeb silně koketuje s 2Tone ska, což je ale pro Terne Čhave
naprosto logický vývoj. Kdo zná jejich energií nabité koncerty, možná ho už
dávno napadlo, že ska je vlastně pomalejší jamajský čardáš. Když se ale
přenesete přes stylové škatulky a zaposloucháte se do silných melodií těchto
skladeb, víte bezpečně, že takhle hrají a zpívají Romové ve střední Evropě.
Romství autorů skladeb se odráží i v textech, a to i přes zjevný odklon od
klasických romských témat. Ani na čtvrté desce se Terne Čhave nevzdali
romštiny jako hlavního jazyka pro vyjádření svých pocitů. Zpívají zde o
místě Romů (a všech lidí) v dnešním světě, o hledání vlastní cesty a
identity, ale i o tématech, jako jsou peníze, práce, svoboda nebo rasismus.
„Dlouho jsme zpívali hlavně o lásce, rodině a tradičním životě Romů, k
nesnášenlivosti kolem nás jsme se nijak zvlášť nevyjadřovali. Šlo nám
především o to, rozdávat lidem pozitivní energii. Když jsme ale sledovali v
médiích nenávistné pochody, které se u nás v posledních letech odehrávaly,
muselo se to projevit i v naší hudbě a textech,“ říká Gejza Bendig.
„Pro návrh obalu jsme hledali někoho, kdo se na situaci Romů u nás dokáže
podívat s porozuměním, nadhledem a hlavně humorem, aby obal odrážel naše
pocity v hudbě. Z toho pohledu byla Toy Box ideální volbou. Už po první
schůzce jsme si padli do oka a bylo nám jasné, že tahle nejmenší komiksová
hrdinka nezklame. Z obalu jsme nadšení, stejně jako z toho, že Toy Box
vystoupí s námi na všech našich křtech jako VJ.“
„Digipack pro Terne Čhave je volným pokračováním mého osobního projektu Malý
český nácek,“ říká Toy Box. „Nechala jsem se inspirovat komentáři, které
lidi píšou kapele na Bandzone. Snažila jsem se ukázat rasismus a xenofobii v
podobě, která je podle mě v současné době nejnebezpečnější… Takový ten
obyčejný, každodenní rasismus, který se projevuje nadáváním na cikány v
hospodě nebo tykáním Vietnamcům ve večerce. Takový ten malý český
přizdisráčský rasismus alá Já nejsem rasista, ale…. Můj postoj k celé věci
vyjadřuje nejlíp redesign kapličky na Řípu na zadní straně alba.“
Křty alba:
8. dubna, Praha, MeetFactory
23. dubna, Hradec Králové, Divadlo Drak
27. května, Brno, Kabinet múz
|