Úspěšní a pracující Romové nejsou výjimkami
Třetí březnový týden měli možnost účastníci závěrečné bruselské konference
projektu Roma MATRIX shlédnout netypickou fotografickou výstavu s Romy a o
Romech. Ta byla vyvrcholením několikaměsíční celoevropské kampaně bojující
neotřelými způsoby se stereotypy majoritní populace vůči nim.
Protirasistické mediální kampaně vytvářelo celkem šest partnerů v pěti
evropských zemích. Patřil mezi ně také IQ Roma servis se svou kampaní „My
pracujeme“, jež usiluje o zvýšení zaměstnanosti Romů a zaměstnavatele se
snaží přesvědčit, že „Dát šanci stojí jen Vaše odhodlání“. Celoevropskou
kampaň a její hlavní slogan „See the Person“ (Vnímej člověka) po celé Evropě
navíc podpořila série více než 70 veřejných fotografických výstav.
„Spolu s dalšími partnery z deseti evropských zemí jsme se hned na začátku
projektu domluvili, že se pokusíme pojmout tuto romskou protirasistickou
kampaň i pro nás dosud neobvyklým způsobem. Taky Romové, kteří se hned od
počátku účastnili plánovacích schůzek, zdůrazňovali, že je nutné je začít
prezentovat jinak, než jen formou tradičních obrázků, jako jsou Romové,
kteří tančí nebo zpívají, ze kterých se už stalo klišé. A že neustálým
zobrazováním několika výjimečných romských osobností spíše posilujeme
přesvědčení majority, že tyto pozitivní příklady jsou jen výjimkou.
Všichni se shodli na tom, že se tentokrát zaměříme na vytváření ‚překvapivě
pozitivních‘ obrazů Romů, které budou konfrontovat nebo dokonce i šokovat a
nabourávat zažité negativní názory na Romy. Že chceme, aby naše hlavní
kampaň, i ty lokální, byly neotřelé, zábavné, nevzbuzující v ostatních
pocity viny, ale nabízející řešení a víru, že žít spolu je možné,“
vysvětluje ideové pozadí kampaní Šárka Pólová, koordinátorka aktivit
projektu Roma MATRIX v České republice.
Proto se například sada plakátů, která je k vidění na území severoitalského
města Boloňa, snaží tamní majoritní veřejnost přesvědčit, že ačkoliv
existují nezpochybnitelné rozdíly mezi lidmi s různými tradicemi, v běžném
životě jsme si všichni velmi podobní. Prostřednictvím osobních výpovědí o
každodenních zvyklostech zobrazených Romů, které jsou v podstatě totožné,
jako u běžné italské populace, nabádá ostatní, aby „nehledali rozdíly tam,
kde žádné nejsou“.
Kreativní koncept maďarské kampaně je zase založen video spotech, ve kterých
hlavních postavy nosí neobvyklé masky a těší se v různých životních
situacích (ve škole, v práci, v obchodě) běžnému zacházení a rovnému
přístupu. Vše je uzavřeno momentem, kdy si herci masky svlékají a divák
odhalí, že jedná o Romy. Klipy chtějí podpořit hlavní poselství kampaně o
tom, že pro sociální začlenění opravdu žádné překážky nejsou, a to bez
ohledu na etnicitu lidí, kterých se to týká.
Bulharská kampaň zase užívá silný slogan „My nejsme výjimka“, aby ukázala,
že pozitivní příklady pracujících a úspěšných Romů nejsou případy
ojedinělými, ale že takových Romů je mnoho. Myšlenka kampaně vzešla přímo od
skupiny zdravotních mediátorů, kteří se rozhodli bojovat proti rasistickým
urážkám, kterých se jim pravidelně dostává, a to i navzdory jejich
nepopiratelným odborným schopnostem a kvalifikaci. Série billboardů umístěná
v jihobulharské Varně zase připomíná, že „Každý máme svůj sen“. A to i
romské děti, které jsou na těchto plakátech vyobrazeni vždy „v převlečení“
za svou vysněnou budoucí profesi.
V Česku se kampaň „My pracujeme“ úžeji zaměřila na negativní
předsudky a stereotypy, které brání Romům najít si zaměstnání. Skrze šest
televizních spotů, speciální webové stránky, rádiové spoty a pořady a
plakátovou i billboardovou kampaň prezentovala pozitivní zkušenosti, které
mají zaměstnavatelé se zaměstnáváním Romů a snažila se dokázat dalším
zaměstnavatelům i veřejnosti, že zde existují zaměstnavatelé, kteří se
veřejně hlásí k tomu, že zaměstnávají Romy a nemají obavy přijímat je.
Tato
jasně zacílená kampaň zaznamenala již v prvních měsících konkrétní výsledky.
Šest klientů IQ Roma servisu si našlo novou práci díky burze práce na
webových stránkách www.mypracujeme.cz, kam mohou romští uchazeči o práci
nahrát přímo své profily a nabídnout tak svým potenciálním zaměstnavatelům
své schopnosti a zkušenosti. Stránku se také pravidelně naučili navštěvovat
naši spolupracující zaměstnavatelé, do jejichž řad přibudou každý týden
minimálně dvě nové firmy, které se odhodlaly a rozhodly se dát šanci Romům.
Roma MATRIX, v jehož rámci byly kampaně realizovány, je evropský projekt,
který si klade za cíl boj proti rasismu, netoleranci a xenofobii vůči Romům
a zvýšení jejich integrace skrze akční programy napříč Evropou. Roma MATRIX
je veden Migration Yorkshire a je partnerstvím 20 organizací z 10 členských
zemí EU, v nichž žije 85 % romské populace Evropské unie (více na stránkách
www.romamatrix.eu).
Projekt je finančně podporován programem Evropské unie „Základní práva a
občanství“. Realizace kampaně v České republice byla spolufinancována
příspěvky Ministerstva práce a sociálních věcí ČR a Jihomoravského kraje.
|