Vyhledávání
28.11.2023
AKTUALITY

HISTORIE ROMŮ

TRADICE, KULTURA

OSOBNOSTI

SOUŽITÍ

KONTAKTY

FOTOGRAFIE

















Česky English Deutsch Francais
Úspěšní a pracující Romové nejsou výjimkami
30-03-2015 - IQ Roma servis

Romská módní návrhářka Concettat v Itálii (Foto: Sergio Forte, Matrix) Třetí březnový týden měli možnost účastníci závěrečné bruselské konference projektu Roma MATRIX shlédnout netypickou fotografickou výstavu s Romy a o Romech. Ta byla vyvrcholením několikaměsíční celoevropské kampaně bojující neotřelými způsoby se stereotypy majoritní populace vůči nim.

Protirasistické mediální kampaně vytvářelo celkem šest partnerů v pěti evropských zemích. Patřil mezi ně také IQ Roma servis se svou kampaní „My pracujeme“, jež usiluje o zvýšení zaměstnanosti Romů a zaměstnavatele se snaží přesvědčit, že „Dát šanci stojí jen Vaše odhodlání“. Celoevropskou kampaň a její hlavní slogan „See the Person“ (Vnímej člověka) po celé Evropě navíc podpořila série více než 70 veřejných fotografických výstav.

„Spolu s dalšími partnery z deseti evropských zemí jsme se hned na začátku projektu domluvili, že se pokusíme pojmout tuto romskou protirasistickou kampaň i pro nás dosud neobvyklým způsobem. Taky Romové, kteří se hned od počátku účastnili plánovacích schůzek, zdůrazňovali, že je nutné je začít prezentovat jinak, než jen formou tradičních obrázků, jako jsou Romové, kteří tančí nebo zpívají, ze kterých se už stalo klišé. A že neustálým zobrazováním několika výjimečných romských osobností spíše posilujeme přesvědčení majority, že tyto pozitivní příklady jsou jen výjimkou.

Všichni se shodli na tom, že se tentokrát zaměříme na vytváření ‚překvapivě pozitivních‘ obrazů Romů, které budou konfrontovat nebo dokonce i šokovat a nabourávat zažité negativní názory na Romy. Že chceme, aby naše hlavní kampaň, i ty lokální, byly neotřelé, zábavné, nevzbuzující v ostatních pocity viny, ale nabízející řešení a víru, že žít spolu je možné,“ vysvětluje ideové pozadí kampaní Šárka Pólová, koordinátorka aktivit projektu Roma MATRIX v České republice.

Proto se například sada plakátů, která je k vidění na území severoitalského města Boloňa, snaží tamní majoritní veřejnost přesvědčit, že ačkoliv existují nezpochybnitelné rozdíly mezi lidmi s různými tradicemi, v běžném životě jsme si všichni velmi podobní. Prostřednictvím osobních výpovědí o každodenních zvyklostech zobrazených Romů, které jsou v podstatě totožné, jako u běžné italské populace, nabádá ostatní, aby „nehledali rozdíly tam, kde žádné nejsou“.

Kreativní koncept maďarské kampaně je zase založen video spotech, ve kterých hlavních postavy nosí neobvyklé masky a těší se v různých životních situacích (ve škole, v práci, v obchodě) běžnému zacházení a rovnému přístupu. Vše je uzavřeno momentem, kdy si herci masky svlékají a divák odhalí, že jedná o Romy. Klipy chtějí podpořit hlavní poselství kampaně o tom, že pro sociální začlenění opravdu žádné překážky nejsou, a to bez ohledu na etnicitu lidí, kterých se to týká.

Mariella v bulharské kampani Každý máme svůj sen (Foto: Romamatrix.eu) Bulharská kampaň zase užívá silný slogan „My nejsme výjimka“, aby ukázala, že pozitivní příklady pracujících a úspěšných Romů nejsou případy ojedinělými, ale že takových Romů je mnoho. Myšlenka kampaně vzešla přímo od skupiny zdravotních mediátorů, kteří se rozhodli bojovat proti rasistickým urážkám, kterých se jim pravidelně dostává, a to i navzdory jejich nepopiratelným odborným schopnostem a kvalifikaci. Série billboardů umístěná v jihobulharské Varně zase připomíná, že „Každý máme svůj sen“. A to i romské děti, které jsou na těchto plakátech vyobrazeni vždy „v převlečení“ za svou vysněnou budoucí profesi.

V Česku se kampaň „My pracujeme“ úžeji zaměřila na negativní předsudky a stereotypy, které brání Romům najít si zaměstnání. Skrze šest televizních spotů, speciální webové stránky, rádiové spoty a pořady a plakátovou i billboardovou kampaň prezentovala pozitivní zkušenosti, které mají zaměstnavatelé se zaměstnáváním Romů a snažila se dokázat dalším zaměstnavatelům i veřejnosti, že zde existují zaměstnavatelé, kteří se veřejně hlásí k tomu, že zaměstnávají Romy a nemají obavy přijímat je.

Tato jasně zacílená kampaň zaznamenala již v prvních měsících konkrétní výsledky. Šest klientů IQ Roma servisu si našlo novou práci díky burze práce na webových stránkách www.mypracujeme.cz, kam mohou romští uchazeči o práci nahrát přímo své profily a nabídnout tak svým potenciálním zaměstnavatelům své schopnosti a zkušenosti. Stránku se také pravidelně naučili navštěvovat naši spolupracující zaměstnavatelé, do jejichž řad přibudou každý týden minimálně dvě nové firmy, které se odhodlaly a rozhodly se dát šanci Romům.

Roma MATRIX, v jehož rámci byly kampaně realizovány, je evropský projekt, který si klade za cíl boj proti rasismu, netoleranci a xenofobii vůči Romům a zvýšení jejich integrace skrze akční programy napříč Evropou. Roma MATRIX je veden Migration Yorkshire a je partnerstvím 20 organizací z 10 členských zemí EU, v nichž žije 85 % romské populace Evropské unie (více na stránkách www.romamatrix.eu). Projekt je finančně podporován programem Evropské unie „Základní práva a občanství“. Realizace kampaně v České republice byla spolufinancována příspěvky Ministerstva práce a sociálních věcí ČR a Jihomoravského kraje.



Související články
DatumNadpisRubrika
25.06.2016Brněnský projekt Rychlého zabydlení pomůže padesáti rodinámO Roma Vakeren
09.04.2016Z bývalé herny v Brně vzniklo nahrávací studio Amaro recordsO Roma Vakeren
27.02.2016Zubařka odmítla ošetřit Romy, nakonec se musela omluvit a odškodnit jeO Roma Vakeren
28.11.2015ReportážO Roma Vakeren
07.03.2015Klienti IQ Roma servisu si v Brně vybudovali posilovnuO Roma Vakeren
21.02.2015Výstava Nežít ve stínu představuje Romy, kteří nechtějí být vnímání jako stín společnostiO Roma Vakeren
10.02.2015Brněnští romští studenti vybudovali posilovnuZprávy ze života Romů
07.02.2015Na místě dřívější herny vznikne v Brně nahrávací studio pro romské hudebníkyO Roma Vakeren
08.11.2014Občanské sdružení IQ Roma Servis je nominováno na cenu Roma SpiritO Roma Vakeren
Všechny články (POZOR - možnost velmi dlouhého výpisu)
Článek
Tisknout
Poslat e-mailem

Vybíráme z rubriky "Zprávy ze života Romů"
29.05.19  Khamoro se letos zařadilo mezi deset nejlepších evropských festivalů
17.03.19  Věra Bílá plánovala velký návrat
01.08.17  Došlo k obratu - stát by mohl vepřín v Letech koupit už září
09.11.16  V Žatci uctili památku mrtvého Roma
07.11.16  Vláda chce posudek na cenu pozemků pod vepřínem v Letech
11.10.16  Tajemství romského šperku odhalí výstava v brněnském muzeu
13.09.16  Stovky Romů z celé země se chystají na pouť na Svatý Kopeček
06.09.16  Babiš v Letech uctil památku romských obětí bývalého tábora
05.09.16  Vláda preferuje odkoupení vepřína v Letech na Písecku
13.08.16  V Živé knihovně si dnes mohou lidé povídat se zástupci menšin
Archiv rubriky

Nejčtenější články
803741   26.02.00 Odchod Romů z České republiky
314875   12.10.07 Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
299978   11.09.98 Romske aktuality
270305   14.03.00 Romský jazyk
172304    Historie a původ Romů
141366   12.02.02 Historie Romů na území České republiky
121078    Tradiční způsob života Romů na území bývalého Československa
103410    Fotografie
90594   18.09.98 Můj svět - Fotografie romských dětí
86379   16.01.04 Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
Copyright © Český rozhlas / Czech Radio, 1997-2023
Vinohradská 12, 120 99 Praha 2, Czech Republic
E-mail: info@romove.cz