Mami, tati, já chci do školy!
O tom, že romské děti patří do základních, nikoliv do praktických škol,
diskutovali pracovníci občanského sdružení Slovo 21 přímo s romskými rodiči.
Tento projekt, který navázal na loňskou úspěšnost, informuje nejen o
rozdílech mezi základní a praktickou školou, ale také o možných dopadech,
které souvisejí právě se zařazením dítěte do základní praktické školy. Do
projektu se zapojilo 160 romských rodičů a více než 180 dětí z deseti
různých lokalit.
Projekt „Mami, tati, já chci do školy“ si klade za cíl, aby se romské děti
zapojily do hlavního proudu vzdělávání a snížil se tak počet romských žáků v
praktických školách. V celkem deseti městech ČR - Chomutově, Mostě, Ostravě,
Bruntále, Mimoni, Rumburku, Praze, Trmicích, Nymburku a Slaném získali
romští rodiče kvalitní informace nezbytné pro budoucnost jejich dětí.
Na workshopech se dozvěděli o svých právech a právech svého dítěte pomocí
divadelních scének. Herci na různých modelových situacích vytvářeli
opravdový příběh ze života. Příkladem jsou momenty, ve kterých romští rodiče
při zápisu do školy narazí na stereotypní učitelku nebo situace, kdy ostatní
členové rodiny věří, že praktická škola je pro děti tou nejlepší cestou.
Workshopů se zúčastnili také sami předškoláci, pro které byl připravený
„dětský koutek“. S lektorkou vyplňovali nejrůznější pracovní listy a učili
se vše, co je může potkat během zápisu do školy. Romským rodičům byl také
promítnut úspěšný videoklip Nebuď dilino! z dílny Občanského sdružení Slovo
21, který má skoro 130 tisíc zhlédnutí na YouTube. Klip se snaží upozornit
právě na segregaci romských dětí v českém školství.
Zhruba čtvrtinu všech dětí, které praktické školy navštěvují, tvoří Romové,
ačkoliv jedinců s lehkou mentální retardací, jimž jsou tyto školy určeny, je
v ČR diagnostikováno 2,6 % populace. Na základě rozsudku D. H. versus ČR,
kdy v roce 2007 vyhrála skupina ostravských dětí žalobu, podanou k
Evropskému soudu pro lidská práva za odepření plnohodnotného vzdělání, byla
česká vláda povinna odstranit segregaci ve vzdělávání.
Výsledky šetření České školní inspekce z roku 2012 ale ukázaly, že ani po
pěti letech od tohoto rozsudku se nepodařilo segregaci zcela vymýtit. Nadále
tak vznikají na různých místech republiky segregované romské třídy, někde
dokonce i školy. Velké procento romských rodičů má nedostatek informací o
možnostech vzdělání svých dětí, což také přispívá k pokračující segregaci
romských žáků v bývalých zvláštních školách.
„Řada romských dětí na současné nastavení systému doplácí, zažívá neúspěch,
potýká se s předsudky učitelů a vyloučení z kolektivu spolužáků. Proto
romské děti končí často v praktických školách, ačkoli intelektově by na
klasické základní vzdělání dosáhli,“ říká Michal Miko, koordinátor projektu.
Intenzivními workshopy prošlo 160 romských rodičů (vloni to bylo 190
rodičů), kteří hrají hlavní roli při výběru vzdělání, jež následně ovlivňuje
osud dětí. Od lektorů získali motivaci a cenné rady - například jak se
bránit v situaci, kdy chce základní škola dítě neoprávněně umístit do
praktické školy nebo kam se mohou obrátit s žádostí o pomoc, pokud se
setkají s problémem ohledně vzdělávání svých dětí. Dozvěděli se také, jak
připravit děti na zápis do školy a jak s nimi pracovat doma.
Vytvořila se tedy originální metodika, díky které se rodiče na workshopech
aktivně podíleli. Více než 180 dětí (loni to bylo 213 dětí) se zapojilo do
dílny pro předškoláky. V neposlední řadě se podařilo zapojit místní
organizace, které budou vzniklou metodiku používat pro další práci s
romskými rodiči. Projekt „Mami, tati, já chci do školy“ napomohl k
emancipaci romských rodičů a k jejich podílení se na integraci dětí do
běžného vzdělávacího systému.
|