Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
Pořad odvysílaný stanicí Český rozhlas 1 - Radiožurnál
Pořad "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří" pravidelně připravuje romská
redakce Českého rozhlasu.
Na těchto stránkách přinášíme textovou a zvukovou verzi pořadu, který se
vysílá na okruhu Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu každou sobotu od 20 do 21
hodin.
"O Roma vakeren" se vysílá také v regionech, na VKV (FM) regionálních
studií si pořad pro daný region můžete naladit vždy v úterý a ve čtvrtek od
19:45 do 20:00 hodin.
Další informace o pořadu najdete na stránkách www.rozhlas.cz nebo na facebookovém profilu pořadu na
adrese
facebook.com/oromavakeren
Vítáme Vás u pravidelného pořadu "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří".
Dnes se opět věnujeme tématu odebírání dětí ve Velké Británii. Dále
představíme vzdělávací projekt neziskové organizace Aufora a povíme si o
knize Nenechali se vyloučit.
Poslech celého pořadu v mp3
=[ Reportáž ]=
Jak mohou české úřady pomáhat českým občanům v zahraničí v případě odebírání
dětí
Za poslední dva roky se na českou ambasádu v Londýně obracejí čeští rodiče,
že jim britské sociální úřady odebraly děti a chtějí je předat do
pěstounských rodin. Podle dostupných informací, čtyřiceti procentům z nich
se podaří zůstat ve své rodině nebo u příbuzných, další možností bývá, že se
vrátí do České republiky.
O tom, jak se české úřady mohou v těchto případech angažovat a pomáhat
občanům České republiky, mluvila Tatiana Čabáková s Janou Rajnišovou,
ředitelkou právní a konzulární sekce Ministerstva zahraničních věcí.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech v mp3
=[ Reportáž ]=
Díky projektu Učí (se) celá rodina už se děti těší do školy
Záškoláctví, nedělání úkolů nebo problémy se spolužáky. I to pomáhají řešit
romským dětem a jejich rodičům lidé z neziskové organizace Aufori. Před
dvěma měsíci za podpory Ministerstva školství rozjeli na Královéhradecku
program s názvem - Učí se celá rodina. A práce pedagogů a psychologů už
přináší první výsledky…. Více už v příspěvku Lucie Valáškové.
Jirka Gábor chodí do čtvrté třídy na základní škole v Třebechovicích pod
Orebem. Jeho matka Blanka Gáborová přijala před osmi týdny nabídku od
organizace Aufori.
Od té doby k nim domů pravidelně jednou týdně přichází učitel, aby Jirkovi
pomáhal.
„Jirka s tím měl velké problémy ve škole, děti mu tam hrozně nadávaly. A pan
učitel Dostál nám hodně pomohl. Začalo se to řešit. Jak tam s námi ve škole
pan Dostál byl, tak od té doby už je to lepší,“ říká matka.
Kromě toho se ale Jirkovi zlepšily i známky. I když nestihli dohnat všechno
a Jirka bude muset opakovat čtvrtou třídu, tak chodí do školy rád. Navíc
bude mít doučování i během prázdnin.
„Mám lepší známky, pan učitel mi to lépe vysvětlí. Když přijde, tak mě
matematika více baví.“
Vysvětlit, ukázat
Stejně jako ke Gáborům přicházejí lidé z Aufori i do dalších zhruba patnácti
rodin. Petr Dostál za neziskovou organizaci vysvětluje, jaké jsou cíle
jejich programu:
„Je to hlavně o tom, aby se rodina zapojila. Aby rodiče pochopili, že škola
je strašně důležitá pro budoucí život malých dětí. U dětí na prvním stupni
je potřeba, aby se učili každý den. Chvilku, ale každý den. Spíše rodičům
ukazuji, co mají dělat, když tam nejsem. Vysvětlím, pomůžu.“
Kromě doučování pracovníci z Aufori děti doprovázejí do školy nebo
komunikují s jejich učiteli. A také jsou mezi nimi i psychologové, kteří se
jim věnují.
Kladně hodnotí program Učí se celá rodina i oddělení sociálně-právní ochrany
dětí královéhradeckého magistrátu.
Podle vedoucího odboru sociálních věcí Marka Šimůnka je zapojení rodičů do
vzdělávání dětí tou správnou cestou:
„Tento projekt vhodně doplňuje stávající služby, které v Hradci Králové
máme. Když se například nedaří zvládat z hlediska výchovných problémů dítě,
je možné působit přímo na děcko i rodiče a tím dosáhnout zlepšení v různých
oblastech.“
Nezisková organizace má na program peníze od ministerstva školství do konce
letošního roku. Další výsledky ukáží, jestli se lidem z Aufori podaří získat
podporu i na další práci.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech v mp3
 |
Související články | Datum | Nadpis | Rubrika |
02.04.2016 | Co přinese inkluze pedagogům? | O Roma Vakeren |
13.02.2016 | Sběr dat pomáhá lépe integrovat děti v britských školách | O Roma Vakeren |
23.01.2016 | Britské zkušenosti s pedagogickou prací s romskými žáky se přenáší i do
Česka | O Roma Vakeren |
16.01.2016 | Proč základní školy odmítají romské žáky? | O Roma Vakeren |
09.01.2016 | Co přinesl rok 2015 a co ovlivní život některých Romů i v budoucích letech | O Roma Vakeren |
09.01.2016 | Třetinu žáků Základní školy Trmice tvoří romské děti a jsou dobře začleněny | O Roma Vakeren |
21.11.2015 | Lucie Ščuková se za Česko zúčastnila konference Inclusiv education – Take
action! | O Roma Vakeren |
25.04.2015 | Podle zprávy Amnesty International Česko stále diskriminuje romské děti ve
školství | O Roma Vakeren |
07.03.2015 | Magdalena Karvayová v Ostravě motivuje romské rodiče, aby své děti zapsali
do nesegregovaných základních škol | O Roma Vakeren |
14.02.2015 | Kanadský velvyslanec Otto Jelinek diskutoval s Romy o problémech ve
vzdělávání Romů v Česku | O Roma Vakeren |
07.02.2015 | Novinky v českém školství | O Roma Vakeren |
13.12.2014 | Online příručka Chci to řešit nabízí učitelům řešení projevů šikany,
nesnášenlivosti nebo xenofobie ve školách | O Roma Vakeren |
06.12.2014 | Ministr školství navrhuje povinnou docházku do školky v posledním roce před
nástupem do školy | O Roma Vakeren |
29.11.2014 | Česko se ohradilo proti obvinění Evropské komise, že ve školách diskriminuje
Romy | O Roma Vakeren |
29.11.2014 | Výstava Jak ztratit další generaci představuje fotografie Romů, kteří se
postavili proti diskriminaci ve vzdělávacím systému | O Roma Vakeren |
13.11.2014 | Smutné výročí rozsudku D. H. připomíná, že se situace Romů v Česku ani po
sedmi letech nezměnila | Zprávy ze života Romů |
10.09.2014 | Novela školského zákona může být krok správným směrem, řekli rodiče a
neziskové organizace předsedům parlamentních školských výborů | Zprávy ze života Romů |
06.09.2014 | Budoucí školský ombudsman nepovažuje fungování praktických škol za problém | O Roma Vakeren |
17.07.2014 | Mami, tati, já chci do školy! | Zprávy ze života Romů |
19.05.2014 | Vyjádření ředitelky Muzea romské kultury Jany Horváthové
k návrhu novelizovat školský zákon | Zprávy ze života Romů |
08.04.2014 | Nápad poslanců TOP 09 na výuku v romštině považují ve škole v Obrnicích za
nesmysl | O Roma Vakeren |
08.04.2014 | Speciální romské třídy na školách a romština jako pomocný vyučovací jazyk -
zbytečnost nebo šance? | O Roma Vakeren |
22.02.2014 | Skupina Aufori v Hradci Králové rozjíždí program Učí (se) celá rodina | O Roma Vakeren |
15.02.2014 | Proč se v Česku v praxi nedaří inkluzivně vzdělávat? | O Roma Vakeren |
25.01.2014 | Pracovníci sdružení Vzájemné soužití doprovázeli romské děti k zápisu do
základních škol | O Roma Vakeren |
17.01.2014 | Romské děti: Nechte nás s Vašimi dětmi sedět v jedné lavici! | Zprávy ze života Romů |
24.08.2013 | Přípravy do školy | O Roma Vakeren |
14.05.2013 | Vzdělávání v Karlovarském kraji bude více inkluzívní, slíbil kraj | Zprávy ze života Romů |
21.02.2013 | Rada Evropy tvrdě kritizuje Česko za údajnou diskriminaci Romů | Zprávy ze života Romů |
18.02.2013 | United Gipsy Crew: Rapem proti segregaci | Zprávy ze života Romů |
16.02.2013 | „Pošlete ho do základky, aby z něj něco bylo“ – rapují mladí Romové | O Roma Vakeren |
12.02.2013 | Nedávejte děti do praktických škol, vzkazují mladí rapeři romským rodičům | Zprávy ze života Romů |
01.12.2012 | V českém školství se pět let po rozsudku Evropského soudu pro lidská práva
nic nezměnilo | O Roma Vakeren |
27.11.2012 | Ministerstvo školství chce omezit praktické školy kvůli diskriminaci Romů | Zprávy ze života Romů |
26.11.2012 | Ministerstvo chystá plán, jak nerušit praktické školy. Alespoň prozatím | Zprávy ze života Romů |
17.11.2012 | Uplynulo pět let od rozsudku Evropského soudu pro lidská práva o
diskriminaci romských dětí v českém školství | O Roma Vakeren |
10.11.2012 | S bojem proti rasismu začíná Diecézní charita ostravsko-opavská již na
základních školách | Zprávy ze života Romů |
08.11.2012 | Zamčenou pyramidou knih upozornili aktivisté na diskriminaci romských dětí | Zprávy ze života Romů |
08.11.2012 | Navzdory zákonům a kritice zvenčí jsou tisíce zdravých dětí v praktických
školách | Zprávy ze života Romů |
02.10.2012 | Nová kniha vnáší světlo do desegregace Romů ve školství | Zprávy ze života Romů |
09.08.2012 | V Česku roste počet tříd pro sociálně znevýhodněné předškoláky | Zprávy ze života Romů |
02.08.2012 | O situaci na praktických školách bude jednat ministr školství s ombudsmanem | O Roma Vakeren |
18.02.2012 | Jak si vedou romské děti z Česka v britských školách | O Roma Vakeren |
01.09.2011 | Děti ve Varnsdorfu raději nenosí s sebou peníze ani mobily | Zprávy ze života Romů |
16.07.2011 | Koalice Společně do školy usiluje o rovný přístup romských dětí ke vzdělání | O Roma Vakeren |
16.07.2011 | O osudech Národního akčního plánu inkluzivního vzdělávání | O Roma Vakeren |
30.05.2011 | Odborníci pracující na přípravě Národního akčního plánu inkluzivního
vzdělávání končí | Zprávy ze života Romů |
28.05.2011 | Projekt Nová šance usiluje o umístění romských dětí do základních škol | O Roma Vakeren |
15.01.2011 | Romské děti z vyloučených lokalit končí svou školní kariéru dříve než jejich
vrstevníci | O Roma Vakeren |
29.12.2010 | Podle průzkumu mají romské děti menší šanci na středoškolské vzdělání | Zprávy ze života Romů |
29.12.2010 | Kam odcházejí romské děti po základní škole | Zprávy ze života Romů |
26.11.2010 | O školství s Milanem Kováčem | O Roma Vakeren |
30.04.2010 | Podtatranská základní škola Šumiac má úspěchy v integraci romských dětí | O Roma Vakeren |
05.03.2010 | Z§vůle práva žádá vyšetření motivu pobodání romského žáka | Zprávy ze života Romů |
09.10.2009 | Ve výuce dějepisu asi nastanou změny | O Roma Vakeren |
25.09.2009 | Konference na téma překonávání sociálního znevýhodnění ve vzdělávání | O Roma Vakeren |
25.09.2009 | Projekt Motivace romských rodičů na poli vzdělávání | O Roma Vakeren |
11.09.2009 | Základní školu Masarykova opouštějí děti | O Roma Vakeren |
28.08.2009 | I v roce 2009 trvá segregace romských dětí v ČR | O Roma Vakeren |
15.05.2009 | Mají být ve třídě pouze romské děti? | O Roma Vakeren |
28.11.2008 | Koalice neziskových organizací Společně do škol | O Roma Vakeren |
28.11.2008 | Andrej Mirga, poradce pro Sinti a Romské záležitosti ve Varšavě | O Roma Vakeren |
28.11.2008 | Mnohé romské děti zažívají na škole šikanu | O Roma Vakeren |
21.11.2008 | Mezinárodní konference Vzdělání bez bariér – Romské děti v České republice | O Roma Vakeren |
21.11.2008 | Podle ministra školství budou moci romské děti chodit do běžných základních
škol až za několik let | O Roma Vakeren |
21.11.2008 | Nadace OSF Praha | O Roma Vakeren |
21.11.2008 | Romské děti jsou mnohdy automaticky zařazovány do praktických škol | O Roma Vakeren |
03.10.2008 | Doučování dětí ve vyloučených lokalitách | O Roma Vakeren |
08.08.2008 | I o prázdninách se některé děti připravují do školy | O Roma Vakeren |
18.07.2008 | Chorvatsko nediskriminovalo romské žáky, řekl soud ve Štrasburku | Zprávy ze života Romů |
13.06.2008 | Jaké vzdělávací aktivity nabízí Základní škola na pražském Havlíčkově
náměstí | O Roma Vakeren |
17.08.2007 | Nová příručka "Jak pracovat s romskými žáky" | O Roma Vakeren |
03.08.2007 | Ivan Veselý byl jmenován do pracovní skupiny při MŠMT pro vzdělávání romských dětí | O Roma Vakeren |
04.10.2006 | Kvalitní a systematické vzdělávání je klíčem k integraci Romů | Zprávy ze života Romů |
19.09.2006 | Nová škola představuje projekt Rozlety a zve k zapojení žáků základních škol | Zprávy ze života Romů |
01.09.2006 | Nový školní rok začíná... | O Roma Vakeren |
29.08.2006 | V bezplatném kurzu pro zájemce o ukončení základního vzdělání je ještě několik volných míst | Zprávy ze života Romů |
12.05.2006 | Základní škola v Cítolibech u Loun | O Roma Vakeren |
24.02.2006 | V Evropském parlamentu zněly stížnosti na diskriminaci romských dětí | O Roma Vakeren |
24.02.2006 | Romské děti nemusí končit ve zvláštních školách | O Roma Vakeren |
24.02.2006 | V Českých Budějovicích vznikla segregovaná třída pro Romy | O Roma Vakeren |
10.02.2006 | Romové prohráli spor u Evropského soudu pro lidská práva | O Roma Vakeren |
25.10.2005 | Romské organizace nabízejí školám spolupráci | Zprávy ze života Romů |
21.10.2005 | Absolventka Technické univerzity v Liberci napsala diplomovou práci na téma
Vzdělanost Romů | O Roma Vakeren |
09.09.2005 | V Cítolibech u Loun je ukázková základní škola | O Roma Vakeren |
01.07.2005 | Školství a romská média | O Roma Vakeren |
04.03.2005 | O Roma Vakeren | O Roma Vakeren |
04.03.2005 | Verdikt zněl: "Základní školu by nezvládla." | O Roma Vakeren |
29.10.2004 | Mladí Romové nemají informace o vlastní kultuře | O Roma Vakeren |
22.10.2004 | Připravuje se program pro školy přihlížející k etnickým skupinám | O Roma Vakeren |
22.10.2004 | Romský asistent na školách musí mít pedagogické minimum | O Roma Vakeren |
03.09.2004 | Nový školní rok | O Roma Vakeren |
27.08.2004 | Školní rok už je za dveřmi | O Roma Vakeren |
02.07.2004 | V Praze je škola pro děti s neznalostí českého jazyka | O Roma Vakeren |
11.06.2004 | O Roma Vakeren | O Roma Vakeren |
09.06.2004 | Do základní školy ve Vsetíně nastoupí více romských dětí | Zprávy ze života Romů |
09.01.2004 | Na základních školách by se měla vyučovat i romština | O Roma Vakeren |
03.10.2003 | Předškolní příprava romských dětí se v Broumově osvědčila | O Roma Vakeren |
19.09.2003 | Pomoc pro žáky devátých ročníků při výběru povolání | O Roma Vakeren |
=[ Reportáž ]=
Kniha Nenechali se vyloučit se věnuje sociálně úspěšným Romům
Narodit se v české společnosti jako Rom znamená nemít stejné šance jako
zbytek populace. Romové jsou znevýhodňováni ve vzdělávacím systému i na trhu
práce. V průměru dosahují nižšího vzdělání a vykazují vyšší míru
nezaměstnanosti. Některým Romům se ale tuto sociální předurčenost podaří
překonat a zařadit se do vyšších sociálních tříd společnosti. Co za tím
stojí, zkoumala publikace, kterou letos vydala Masarykova univerzita v Brně.
S její autorkou si povídala Jana Šustová.
„Nenechali se vyloučit. Sociální vzestupy Romů v české společnosti“ – tak
nazvala svou knihu Laura Fónadová, která působí jako odborná asistentka na
Ekonomicko-správní fakultě Masarykovy univerzity v Brně. V rámci své
disertační práce prováděla kvalitativní výzkum mezi sociálně úspěšnými
Romy.
„Záměrem toho mého výzkumu bylo vybrat takové osoby, které pocházely z
rodin, kde oba rodiče měli jenom základní vzdělání a zároveň pracovali
manuálně, pokud pracovali. A ačkoliv tito lidé vyrůstali v takovýchto
rodinách, přesto dosáhli vyššího vzdělání – buď vysokoškolského nebo aspoň
středoškolského – a v současné době vykonávají takové zaměstnání, které je
nemanuálního charakteru, respektive takové to středostavovské zaměstnání.“
Kvalitativního výzkumu se zúčastnilo 13 Romů různých profesí.
„Byli to různí lidé. Snažila jsem se najít lidi, kteří měli nějaké občanské
povolání, to znamená, že mezi nimi nejsou žádní umělci. Jsou to převážně
lidé pracující například v instituci, která poskytuje sociální služby, na
úřadech, je mezi nimi učitelka, podnikatelé.“
I když příběhy těchto třinácti lidí jsou rozličné, přesto se v nich dalo
vysledovat několik společných rysů, které umožnily jejich vzestup ze
znevýhodněného prostředí ke vzdělání. Laura Fónadová vyjmenovává tři
charakteristiky:
„Za prvé snaha začlenit se do majoritního prostředí. A tím nemyslím, že by
to byla jejich osobní snaha, ale že vyrůstali v takovém rodinném prostředí,
které se touto snahou vyznačovalo. To znamená, že jejich rodiče se snažili
navázat kontakty a pravidelné vazby s představiteli majority a tím pádem
předávali i svým potomkům určité vzorce. K tomu musím ještě dodat, že tato
snaha byla umožněna tím, že většina mých komunikačních partnerů žila v
takových podmínkách, že neměli zkušenosti se segregovaným životem. To
znamená, že v jejich okolí existovaly dobré předpoklady pro tu pravidelnou
vazbu s představiteli majority.“
Druhým typickým rysem těch příběhů byl aktivní postoj – především ze strany
rodičů.
„Ten aktivní postoj bych vysvětlila tak, že je to pomyslný protipól ke
strategii závislosti nebo rezignace, tedy těch postojů, které se většinou
spojují s vyloučenými nebo marginalizovanými Romy. Ti moji komunikační
partneři naopak měli rodiče, kteří spíš projevili aktivní snahu, hledali
různé způsoby, příležitosti, jak zlepšit život jednak svůj vlastní, a jednak
své rodiny. K tomu je potřeba dodat jednu podstatnou informaci: Většinu mých
komunikačních partnerů tvořili potomci ekonomických migrantů ze Slovenska,
což může dílem vysvětlovat právě ten aktivní postoj. Tedy že se jedná o
lidi, kteří prostřednictvím svých rodičů se dostali sem do Česka, protože
jejich rodiče hledali nové příležitosti i v prostředí pro ně poměrně
neznámém.“
Třetím společným a důležitým rysem všech příběhů je velmi výrazná postava
učitelky na základní škole.
„Účinná vazba učitelky a žáka či žačky v rané fázi vzdělávacího procesu se
jeví jako velmi důležitý faktor v tom smyslu, že postava učitelky
představovala pozitivní podporu pro mé komunikační partnery v tom raném
dětství. Byla podporou především v tom, že to pro ně byla výrazná zkušenost
přijetí ze strany učitelky jako významného příslušníka majority. To mohlo
hodně kompenzovat třeba nedostatek zájmu o vzdělávání třeba ze strany
rodičů.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech v mp3
=[ Reportáž ]=
Projekt Nehejtuj na Slovensku realizuje občanské sdružení eSlovensko
Na začátku byla výzva Ministerstva zahraničních věci na Slovensku ke
zpracování problematiky nenávistných projevů na internetu. Výsledkem je
projekt Nehejtuj, který na Slovensku od února tohoto roku realizuje občanské
sdružení eSlovensko. Bližší informace podal Robertu Hozovi ředitel tohoto
sdružení Miro Drobný.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech v mp3
Z dnešního O Roma vakeren je to už všechno. Naladit si nás můžete ale opět v
sobotu po 20. hodině tady na Radiožurnálu nebo v úterý a ve čtvrtek na VKV
regionálních studií – a to vždy v 19:45. Najdete nás ale také na internetu –
adresa je romove.cz a náš pořad je i na Facebooku.
Klidný večer vám přeje Jaroslav Sezemský.
|