Museum Kampa představuje obrazy a sochy proslulého romského výtvarníka Rudolfa
Dzurka
V pražském Museu Kampa je možné do neděle 22. června navštívit výstavu
známého romského výtvarníka Rudolfa Dzurka, který tvořil obrazy z barevné
skleněné drtě, a zhotovoval také sochy ze dřeva a pískovce. Od jeho smrti
uplyne koncem června rok. Výstavu pořádá brněnské Muzeum romské kultury v
Brně, kde budou Dzurkova díla vystavena od 23. října. Jana Šustová pozvala k
mikrofonu ředitelku tohoto muzea Janu Horváthovou.
Výstava Století pohrom – století zázraků je „ušita“ na míru prostorám, v
nichž je v pražském Museu Kampa umístěna, jak říká její kurátorka Jana
Horváthová:
„Protože byly čtyři sály, tak jsme vybrali čtyři zásadní témata, protože
jsme chtěli nějakým způsobem ty obrazy uskupit a v žádném případě jsme to
nechtěli dělat chronologicky, ale spíše opravdu tematicky.“
První výstavní sál představuje ženu jako zásadní téma umělcovy tvorby i
celoživotní pouti.
„On byl ve své podstatě opravdu veliký filosof, ačkoliv se vyjadřoval
jednoduše, byl velice přemýšlivý člověk, takže tu ženu viděl v mnoha
podobách – jak jako matku a dárkyni života, tak jako milenku, která se hned
mění v hada, a hned zase v pečovatelku. Samozřejmě pro jeho život byly
zásadní životní partnerky, které měl, ale já bych zmínila tu poslední, paní
Preussovou, která zároveň byla podle všeho i jeho múzou, a na druhou stranu
byla publicistkou, která, bych řekla, i dotvořila obraz Rudolfa Dzurka tak,
jak ho známe.“
Právě díky práci této ženy každý obraz na výstavě doprovází zajímavý
text.
„Ty texty jsou vybrány z monografií, které většinou sestavila právě Mirka
Preussová, uměleckým jménem Erika Manuš. Jsou to buď její postřehy o
Dzurkovi, anebo přímo Dzurkovy výpovědi, které zachytila. Tím, že jí bylo
dáno žít s ním společný život, tak měla možnost ještě hlubšího náhledu, než
má prostý návštěvník galerie jeho obrazů a tím je to ještě cennější.“
Druhý sál přivádí návštěvníka do světa Romů.
„To, co zůstává majoritě dost ukryté a co neustále v té své skryté podobě
funguje. A co je často vysmíváno a přitom v tom světě se dá najít spousta
skutečných hodnot, které majorita nevidí, ale on je viděl, protože on je
znal. A to je právě v jeho obrazech. Je to v tom díle, které nazývá Chvála
bláznovství, Síla lidskosti... Takže on toto také viděl a u Romů to platí
opravdu dvojnásob. Jakkoliv vysmívaní, jakkoliv chudí a v nouzi, tak na
druhé straně také silní a je v nich ukrytý potenciál, o kterém doufám, že
jednou dostane šanci se projevit naplno.“
Třetí sál pak sleduje cesty Romů, které vnímáme zároveň i jako cesty
autorovy.
„V tom jeho díle je možno zaznamenat významný motiv poutníka a jeho cesty. K
tomu se neustále vracel, ať už to byl poutník Rom, který putuje z Indie do
Evropy, nebo poutník Rom, který neví, kam má jít, kam má směřovat jeho
cesta, romský hudebník s houslemi, basista, který také neví, kam se podít se
svým nástrojem... A Dzurko takto vnímal i svoji životní cestu, v rámci které
hodně měnil místa pobytu, měnil i životní partnerky, než zřejmě zakotvil s
tou pravou, kdy pochopil teprve, co je láska, jak se sám vyjádřil. A v rámci
tohoto tématu se znázornil jako Celkem spokojenej Cikán na kříži, takže je
tam i téma víry.“
Poslední, zato největší sál, uvádí příběhy Romů z Dzurkových obrazů do
historických souvislostí. Ty lze shrnout pod heslo a zároveň název jednoho z
obrazů Století hrůz – století zázraků.
„On velice s úzkostí vnímal to, co prováděl komunistický režim s Romy,
zejména po roce 1959. I jeho osoby se to dotklo a viděl, jaké to mělo
důsledky – a to vlastně ani nebyl kočovný olašský Rom. Čili zákon o povinném
usazení kočujících osob se ho dotkl také. Takže to vnímal jako tristní věc a
samozřejmě potom i ty další plíživé kroky té asimilace, které si běžný Rom
třeba ani neuvědomil. Romové měli co jíst, měli práci, bylo o ně postaráno
po té materiální stránce, ale po té duchovní si mnozí třeba neuvědomovali,
že dochází k lámání toho romského etnika a ten Dzurko tím, že byl hloubavý,
toto viděl. Takže jako citlivý výtvarník to zaznamenat musel a v těch
obrazech se k tomu vracel. Jsou to obrazy s různými názvy, jako třeba: Ďábel
(komunisti) vzal Cikánovi housle, Zkáza civilizace (komunismus), Dopis od
draka... Je toho víc.“
A jak Jana Horváthová dodává, po roce 1989 si Rudolf Dzurko všímal
narůstajícího rasismu.
„Už v roce 1994 mluvil o tom, že fašizující tendence začínají být hodně
nebezpečné a řekla bych, že měl až takovou nějakou předtuchu toho, co se
později skutečně začalo odehrávat – různé útoky na Romy, házení zápalných
lahví do romských domácností, až se stal ten známý případ s Natálkou
Sivákovou, která téměř uhořela. A on vytvořil po tom roce 2009 obraz, který
tady máme ve výstavě Hořící dům – Natálka. A my jsme k tomu dali jeho
výpověď z roku 1994, která jakoby tuto vizi už předjímala.“
|