Začíná kampaň „I don't masturhate - Neukájím se nenávistí“
Nenávistné projevy stále více zaplavují internet, otravují všechny, kteří
chtějí používat internet pro zábavu, práci či hledání informací, a mají
nebezpečný vliv na děti a mladé lidi. Nevládní organizace Romea proto
přináší do ČR mezinárodní kampaň I don't masturhate – Neukájím se nenávistí,
jejímž cílem je přispět k vytvoření přátelského a tolerantního online
prostředí a eliminovat hejtování na internetu.
„Pomocí kampaně chceme aktivizovat uživatele internetu, kteří se s
hejtováním setkávají, aby ho zesměšnili a odmítli tím, že nenávistné
komentáře budou označovat hashtagem a slovíčkem #MASTURHATE. Tímto
jednoduchým a výstižným označením pomohou identifikovat hejtry a zároveň se
takto označené příspěvky z diskusí z vybraných zpravodajských webů objeví
také na kampaňovém webu www.idontmasturhate.com,“ vysvětluje Zdeněk Ryšavý,
ředitel ROMEA o.p.s.
„Nelze říci, že nenávist je na internetu pouze jakýmsi okrajovým jevem.
Naopak různé formy nenávisti se tu objevují dnes a denně. Navíc jim mnohdy
ani nelze uniknout a dostávají se i k lidem, kteří by se s nimi ze zásady
odmítli seznámit,“ říká právník a politolog Štěpán Výborný ve studii Svoboda
slova versus nenávistné projevy na internetu, jediné české odborné studii na
toto téma, a dále dodává:
„Internet využili nejenom příslušníci radikálních subkultur, kteří takto
mohou výrazně levněji propagovat své myšlenky, ale rovněž osoby, které pouze
cítí zášť vůči určité minoritě – v ČR typicky k Romům. Představa
beztrestnosti a všemožnosti (bez uvědomění si toho, že se nadále jedná o
společenskou interakci) v úzkém sepětí s anonymitou vedla k masivnímu
rozšíření nenávistných výroků tam, kde to internet umožňuje. V komentářích k
aktuálnímu zpravodajství, při sdělování informací skrze sociální sítě
(Facebook, Youtube), při rozesílání hromadných e-mailových zpráv apod.
Nenávist se de facto stala pravidelnou součástí diskuzí o problematice
menšin. A to i přesto, že většina hlasatelů záště by svá slova při veřejné
diskuzi nepronesla z důvodu studu či obav o společenské odsouzení.“
Ne všichni si v plném rozsahu uvědomují důsledky svého nenávistného chování,
velkému riziku jeho ovlivněním či nalákáním jsou vystaveni zejména mladí
lidé ve věku 16-25 let, kteří jsou také primární cílovou skupinou kampaně.
Vzkaz mladým lidem proto posílá přes videospot na
www.idontmasturhate.com
například herečka Barbora Hrzánová: „Z vlastní zkušenosti vím, že myšlenka
je rychlejší než tryskáč, že vyslovená myšlenka může velice ublížit a slovo
může i zabíjet, takže až se budete připojovat na sociální sítě, buďte velmi
obezřetní, co píšete, k čemu se vyjadřujete a jakým způsobem, protože byste
mohli velice velice ublížit. Buďte obezřetní a nehejtujte! Díky.“
Natočením svého vyjádření podpořil kampaň také herec Václav Neužil: „Pryč s
cikánama! Podpis: Anonym. Ty vole tak z něho fakt bleju! Podpis: godzila.
Jen malá ukázka hejtů z internetových diskusí, i když používat pojem diskuse
v tomto kontextu je přinejmenším nepřesné, spíš by se hodilo spojení žumpa
negativní energie. Lidi, nedělejte to, protože každá nenávist se ve finále
obrátí proti vám a z negativní energie, jak známo, vznikají jen nemoci,
vředy, nádory. Nechci hejtovat hejtaře, jen nabízím jistou výměnu: za
urážky, výhružky a nenávist – otevřenost, lásku a vyspělost.“
Kampaň vítá také PhDr. Štefan Matula, PhD. z Výskumného ústavu detskej
psychológie a patopsychológie: „V pozadí skoro každého hejtování se skrývá
nenávist – hluboká, intenzivní emoce vyjadřující zaujatost, nepřátelství a
odpor vůči jinému člověku, skupině lidí nebo i neživým věcem v našem okolí.
Pojí se s potřebou škodit a způsobovat bolest. Na druhé straně obvykle když
někoho nenávidíme, nenávidíme v něm něco, co je přímou součástí nás.
Kampaň, která teď začíná, je velkou šancí poskytnout lidem, kteří svou
nenávist kompenzují tímto způsobem, zpětnou vazbu a pochopení hlubších
souvislostí.”
“Slovo MASTURHATE vzniklo změnou jednoho písmena”, vysvětluje Michal
Moravec, jeden z dvojice autorů původního projektu přihlášeného do PR
soutěže Young Lions Competition 13 a dodáva: “Hledali jsme podobná slova k
Hate a došli jsme až k Masturhate. Celé to sedělo k tomu, co chceme
vyjádřit.” Spoluautor Michal Hornický komentuje: “Hejtr je pro mě člověk,
který negativně, nekonstruktivně a zaslepeně komentuje cokoli, co se kolem
něho děje a co není v souladu s jeho hodnotami a přesvědčením.”
#masturhate je mezinárodní kampaň slovenské pobočky Open Society Foundation
otvorenej spoločnosti ve spolupráci s ROMEA o.p.s. (ČR), Prospect Hungary
(Prospect Műhely Alapítvány, Maďarsko), M-MEDIA Diversity Mediawatch
(Rakousko) and Centro per lo Sviluppo Creativo Danilo Dolci (Itálie). Více
informací najdete na www.idontmasturhate.com.
Videa:
Barbora Hrzánová – http://youtu.be/aqvuRvHpCZM
Václav Neužil - http://youtu.be/90CZ-KZTjhg
|