Vyjádření ředitelky Muzea romské kultury Jany Horváthové
k návrhu novelizovat školský zákon
19-05-2014
Přinášíme vyjádření ředitelky Muzea romské kultury Jany Horváthové k návrhu
ministra školství Marcela Chládka novelizovat školský zákon tak, aby se
dostalo skutečné podpory dětem se sociálními handicapy a finance školám,
které s nimi pracují.
„Po podobném kroku naše instituce a odborníci na vzdělávání sociálně
vyloučených romských dětí již drahný čas volají. Romské sociálně
handicapované dítě, byť bez mentální retardace, bylo zatím v běžné školské
praxi vylučováno do spádových škol sociálně vyloučených romských lokalit,
tedy škol tzv. romských, fakticky škol segregovaných. Přitom právě děti ze
sociálně vyloučeného prostředí nejvíce potřebují kontakt s neromským
světem, spolužáky apod. Je známou pravdou, že tyto děti žijící v ghettu a v
ghettu navštěvující i školu, vlastně jiné prostředí ani neznají, natož aby
byly schopny vyrovnat se s náročným procesem integrace, vymanit se z osidel
sociálního vyloučení. Nehledě k tomu, že z těchto typů škol mají děti
skutečně jen mizivé šance dostat se na výběrovou školu středí, snížené
penzum schopností a znalostí na segregovaných školách je známou skutečností.
Pokud už sociálně vyloučené dítě mělo to štěstí, že bylo přijato na běžnou
– etnicky smíšenou – základní školu, pak v průběhu docházky s ohledem k
neřešeným vzdělávacím problémům byly snahy takové děti přeřadit do méně
náročných škol praktických, v nichž však není velká perspektiva pro
další vzdělávání, například dosažení maturity nebo vysokoškolského
vzdělání.
Podpora škol hlavního vzdělávacího proudu, tedy běžných základních škol,
kde budou moci s jistou dávkou podpory od státu nyní navštěvovat i
vyloučené romské děti pro ně tak podnětné prostředí etnicky smíšených
tříd, je skutečně správný krok nejen ve vzdělávání Romů, ale v důsledku i
k jejich faktické integraci.“
|