Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
Pořad odvysílaný stanicí Český rozhlas 1 - Radiožurnál
Pořad "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří" pravidelně připravuje romská
redakce Českého rozhlasu.
Na těchto stránkách přinášíme textovou a zvukovou verzi pořadu, který se
vysílá na okruhu Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu každou sobotu od 20 do 21
hodin.
"O Roma vakeren" se vysílá také v regionech, na VKV (FM) regionálních
studií si pořad pro daný region můžete naladit vždy v úterý a ve čtvrtek od
19:45 do 20:00 hodin.
Další informace o pořadu najdete na stránkách www.rozhlas.cz nebo na facebookovém profilu pořadu na
adrese
facebook.com/oromavakeren
Vítáme Vás u pravidelného pořadu "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří".
Nejprve vás informujeme, že od první soboty nového roku bude Česká televize
vysílat pokračování časosběrného dokumentárního cyklu Ptáčata, který sleduje
osudy žáků jedné brněnské základní školy. Představíme také slovenský projekt
Progres a o svém studiu nám poví Karolína Horváthová.
Poslech celého pořadu v mp3
=[ Reportáž ]=
Česká televize odvysílá druhou sérii cyklu Ptáčata, který sleduje osudy
romských dětí
Před několika lety sepsali rodiče budoucích prvňáčků brněnské základní školy
v Merhautově ulici petici, ve které vyjádřili nesouhlas s tím, aby jejich
potomci sdíleli třídu s romskými dětmi. Na základě této petice byly nakonec
majoritou nechtěné romské děti přesunuty do jedné třídy... To sice není
žádnou výhrou, ale jak nám řekne Jana Šustová, přeci jen se nakonec na tyto
děti usmálo štěstí v neštěstí.
Děti, které se hned na prahu své školní docházky setkaly s odmítnutím okolní
společnosti, nakonec dostaly výbornou paní učitelku. Navíc jejich cestu
školou a životem dokonce začal dokumentovat unikátní časosběrný cyklus České
televize s názvem Ptáčata. Doposud bylo odvysíláno 16 dílů Ptáčat a nyní je
připravena nová série, která se bude vysílat od 4. ledna každou sobotu v
18:15 na ČT Dvojce. Režisérka Kamila Zlatušková říká:
„Připravili jsme šest nových dílů. Dílů je méně než v první sérii, ale
vznikaly v delším časovém horizontu, zhruba ve třech-čtyřech letech práce s
dětmi.“
Nové díly sledují děti od třetí do šesté třídy, končí tedy těsně před jejich
přestupem z prvního stupně základní školy na stupeň druhý.
„Ten přestup na druhý stupeň končíme vysvědčením. Přestup na druhý stupeň už
natáčíme, chystali jsme to jako první díl nové série.“
Přestup na druhý stupeň základní školy nebývá pro děti leckdy jednoduchý a
je třeba žáky připravit na to, že je budou vyučovat různí kantoři, kteří
používají rozličné metody. A tak v jednom díle Ptáčat uvidíme, jak jindy
laskavá a dětmi oblíbená paní učitelka Jarmila Zobačová své žáčky seznamuje
s metodou učitele z filmu Obecná škola.
„Igor Hnízdo – to byl teda mazec na tři dny. Já jsem noc před tím nespala,
říkala jsem: ‚ Já to nezvládnu! Jak to mám dělat? Já to neumím!‘ Ale Kamila
mi říkala: ‚Mami, to zvládneš, přece na to nebudeme brát nějaké herce!‘ Tak
jsem si vzala jezdecké holínky, můj muž někde vyhrabal rákosku, ani nevím,
kde ji vzal, fakt pravou rákosku. Sklidili jsme hračky, koberec, všechno...
Pak jsem přišla do té třídy a děti byly v šoku – já jsem začala křičet,
mlátit rákoskou, dávat písemky... Trvalo to tři dny a potom v tom závěrečném
dílu – to uvidíte – ty děti, když jsem třetí den přišla v civilu, tak se na
mě tak sápaly, že mě málem svalily. A to je právě u těch děcek krásné, že
ony mají to velké srdíčko. Romsky srdce se řekne ‚jilo‘, a pokud se to
srdíčko uchopí a umí se s ním zacházet, pak máte vyhráno, ale jinak ne.“
V druhé sérii cyklu Ptáčata také uvidíme, jak se některé z dětí šly podívat
na protiromský pochod Dělnické strany sociální spravedlnosti Brnem.
Režisérka Kamila Zlatušková popisuje, co rasistické demonstrace v dětských
duších vyvolávají.
„No, jedno slovo, možná dvě: Velký stres. Pro ty děti je to opravdu velký
stres a ta situace se jich silně dotýká. S tím, že samozřejmě ten strach,
který tam panuje, je mnohdy naddimenzovaný, i proto jsme z toho asi chtěli
strhnout tu roušku toho tajemna a toho absolutního zla, protože, jak tam
správně Janička říká, oni to vlastně nejsou neonacisti, protože ona se na té
demonstraci potkává s úplně obyčejnými lidmi, které by potkala i jinde na
ulici, takže je to zpráva o tom, že ten extremismus přestává být záležitostí
toho okraje, ale začíná se přesouvat víc do toho středu, bohužel.“
Dokumentární cyklus Ptáčata je velmi ceněn u řady odborníků z různých
psychosociálních oborů, dokonce i na univerzitách.
„Požádali si o to od Ústí nad Labem až po univerzity v Bratislavě, takže to
jde opravdu napříč; z toho mám samozřejmě radost. Ozývají se také hodně
sociální nebo terénní pracovníci, ozývají se i samotné organizace... Ale
znovu říkám: účelem je dostat tuto zprávu mezi tu většinovou populaci. Lidé,
kteří té problematice rozumí, tak tvrdí, že je to velký osvětový počin. Já
jsem v tomto směru velmi skeptická, protože se právě poněkud bojím, že k těm
v uvozovkách ‚normálním Čechům‘ se to vůbec nedostane. Ale třeba se pletu,
ale je to vše běh na dlouhou trať.“
Podle učitelky Jarmily Zobačové je jedním z problémů romských dětí v Česku
to, že neumí pořádně ani romštinu ani češtinu.
„Když jsem jezdila na stáže do Leedsu, tak Leeds je město imigrantů, je tam
spousta Pákistánců, asi čtyřicet tisíc imigrantů, jestli to dobře počítám...
A tam na školách začínají povinně s angličtinou, ale žáci tam přijdou a už
mají znalost toho svého jazyka, se kterým tam přijdou. Na jedné škole bylo
asi 59 jazyků, jak mi říkala paní ředitelka. Ale děti ten jazyk znají,
kdežto proč mají Romáci problémy? Protože když neumíte pořádně jeden jazyk,
nebo je to taková etnolektština, ne romština, tak na to se nedá navázat.
Takže první a druhou třídu jsme trávili vysvětlováním významu slov.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech v mp3
=[ Reportáž ]=
Projekt Investice v raném dětství podporuje předškolní výchovu
Po Rumunsku, Makedonii a Maďarsku se i na Slovensku uskutečnil mezinárodní
projekt „Investice v raném dětství“. Projekt je založený na pravidelném
kontaktu facilitátora se skupinou romských maminek, které jsou aktivně
zapojené do předškolní výchovy. Cíl nám přiblíží splnomocněnec slovenské
vlády pro romské komunity Peter Pollák v příspěvku Roberta Hozy.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech v mp3
=[ Reportáž ]=
Karolína Horváthová bude už za rok asi učit středoškoláky češtinu a
společenské vědy
Čtyřiadvacetiletá Karolína Horváthová nepatří k těm, které jako malé toužily
být učitelkou. Spíš snila o tom, že bude módní návrhářkou nebo právničkou.
Teď je ale v pátém ročníku pedagogické fakulty a jak samá říká, už je
připravena postavit se před katedru. Natáčel s ní Tomáš Bystrý.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech v mp3
=[ Reportáž ]=
S Davidem Stojkou o vánočních zvycích a vzpomínkách na dětství
Olašský Rom David Stojka na Vánoce vzpomíná s láskou. Kolegyně Rena
Horvátová ho pozvala k mikrofonu a povídala si s ním o zvycích, tradicích a
vzpomínkách na dětství.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech v mp3
Za chvíli bude 21 hodin, O Roma vakeren s datem 28. prosince už patří
minulosti. Naladit si nás můžete ale opět v sobotu po 20. hodině na vlnách
Radiožurnálu a najdete nás také na internetové adrese romove.cz.
Klidný večer a úspěšný start do nového roku vám přeje Jaroslav Sezemský.
|