KHER vydává čítanku romské literatury (nejen) pro romské žáky
Nakladatelství romské literatury KHER právě vydává inovativní čítanku a
metodickou příručku pro učitele pracující (nejen) s romskými žáky s názvem
ROZUMMĚNÍ. Publikace, vychází jako e-kniha a zájemci ji mohou zdarma
stáhnout na stránkách nakladatelství.
ROZUMMĚNÍ reaguje na absenci romské literární tvorby ve výuce na českých
školách a upozorňuje především na možnosti, které její zařazení do výuky
(nejen) romských žáků může nabízet. Publikace také představuje pedagogům,
jakým způsobem mohou ve svých hodinách pracovat s romštinou, přestože dnes
již většina romských dětí z mnoha důvodů romsky nehovoří.
Její zařazení do výuky může ale být pozitivní impulsem od učitele k jeho
romským žákům, jímž její úlohu ve školním prostředí a každodenním životě
legitimizuje. Snahou věnovat jí ve škole pozornost vyjadřuje pedagog respekt
k jejím mluvčím i jazyku samotnému – navíc jazyku, v němž pro mnohé nečekaně
vznikají literární díla. To může napomáhat pozitivní identifikaci dítěte s
kulturou, s níž se cítí být v rodném prostředí svázáno, což je ale ztěžováno
faktem, že ji většinová společnost odmítá a znevažuje.
Škola, v níž dítě ucítí respekt k jeho domácím hodnotám, může vytvářet
příhodné klima pro tvorbu kladného vztahu ke vzdělávací instituci a
vzdělávání samotnému. Práce s texty romských spisovatelů poskytne těmto
žákům přirozené romské hrdiny, s nimiž se budou moct identifikovat.
Příručka také pracuje s krátkými autobiografiemi romských literátů, v nichž
mají žáci například za úkol hledat jejich motivace k tvorbě nebo formou
loutkového divadla ztvárnit jejich životní příhody. Žáci tak mohou nacházet
pozitivní vzory, které vycházejí z obdobného prostředí.
ROZUMMĚNÍ obsahuje literární texty devíti romských autorů, k nimž dvojice
metodiček z Masarykovy univerzity (Vladimíra Neužilová a Marie Pavlovská) v
Brně vytvořila celkem 16 metodik. Kniha ve své metodologické části čerpá z
licencovaného programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení, jehož
inovativní a žáky aktivizující metody mohou být pro pedagogy novinkou či
přímo inspirací pro řadu dalších témat v rámci školních předmětů.
Příručka pracuje také s audionahrávkami romských verzí textů, případně s
videoklipy nebo videomedailony, ve kterých někteří romští autoři předčítají
vlastní autobiografické texty.
Na vydání příručky naváže série workshopů pro učitele ve třech městech, v
rámci kterých se seznámí jak s jejím charakterem tak s benefity, které
zapojení romské literární tvorby do výuky může přinést.
Knihu Rozummění najdete na stránkách www.kher.cz.
|