Mami, tati, já chci do školy
Romské děti patří na základní, ne praktické školy. O tom se snaží
diskutovat pracovníci občanského sdružení Slovo 21 přímo s romskými rodiči.
Nejnovější projekt občanského sdružení Slovo 21 „Mami, tati, já chci do
školy“ se je snaží přesvědčit o tom, že praktická škola není pro budoucnost
jejich dětí prospěšná.
Prostřednictvím divadelních scének nebo projekce úspěšného hudebního
videoklipu „Nebuď dilino!“, který na internetu doposud zhlédlo téměř 90
tisíc lidí, je motivuje a informuje o důležitosti kvalitního vzdělání pro
jejich děti. Právě romští rodiče mají totiž nedostatek informací o
možnostech vzdělání. A to přispívá k pokračující segregaci romských žáků v
bývalých zvláštních školách.
Proto v rámci projektu „Mami, tati, já chci do školy“ probíhá od září
letošního roku celkem 10 workshopů na různých místech ČR s vyšším počtem
romských obyvatel – v Ostravě, Mladé Boleslavi, Brně, Hradci Králové, Českém
Krumlově, Plzni, Chodově u Karlových Varů, Trmicích, Přerově nebo v Praze.
Tady jsou rodiče informováni o svých právech a právech dítěte pomocí scének,
v nichž herci pomocí různých modelových situací vytvářejí skutečný příběh ze
života. Poté dají možnost i rodičům, aby aktivně vstoupili do hry a
vlastními příspěvky ukázali ostatním, jak se v podobné situaci chovají nebo
by se zachovali.
Názorným způsobem, prostřednictvím metod zážitkové pedagogiky jsou rodičům
předány faktické informace o důsledcích zařazení dítěte do specializovaného
školství. Dostane se jim konkrétních odpovědí na praktické otázky, kolik
speciálních škol v regionu existuje, získají přehled o situaci školských
zařízení v jejich městě. Do workshopu se aktivně zapojí i ti nejmenší, kteří
si nakonec mohou některé pracovní listy a základní školní pomůcky odnést.
„Segregaci romských dětí dlouhodobě kritizují jak nejrůznější mezinárodní
instituce, tak české, které se angažují v boji proti vyloučení romských žáků
z hlavního vzdělávacího proudu. Řada romských dětí na současné nastavení
systému doplácí, zažívá neúspěch, potýká se s předsudky učitelů a vyloučení
z kolektivu spolužáků. Proto romské děti končí často na praktických školách,
ačkoli intelektově by na klasické základní vzdělání dosáhli,“ říká Michal
Miko, koordinátor projektu.
Česká republika i šest let po rozsudku D. H. vyřazuje romské žáky z běžného
vzdělávacího systému a odsouvá je do praktických škol. Podle České školní
inspekce tvoří podíl romských žáků v praktických školách 26,4 %. Přestože v
roce 2007 vyhrála skupina ostravských dětí žalobu, kterou podala k
Evropskému soudu pro lidská práva za odepření plnohodnotného vzdělání tím,
že byly nesprávně zařazeny do tehdejších zvláštních škol. Na základě
rozsudku D. H. versus ČR tak byla česká vláda povinna odstranit segregaci ve
vzdělávání. Výsledky šetření České školní inspekce z roku 2012 ale ukázaly
opak, ani po pěti letech od rozsudku se nepodařilo segregaci zcela vymýtit a
dál vznikají na různých místech republiky segregované romské třídy, či
dokonce školy.
Nesprávná diagnostika pedagogicko-psychologických poraden, diskriminační
jednání škol i neinformovanost romských rodičů jsou podle Slova 21
nejzávažnější příčiny, které stojí za zařazováním romských dětí do
speciálního vzdělávacího systému. Zhruba čtvrtinu všech dětí, které
praktické školy navštěvují, tvoří Romové, ačkoliv jedinců s lehkou mentální
retardací, jimž jsou tyto školy určeny, je v ČR diagnostikováno 2,6 %
populace.
Romové jsou nejdiskriminovanější skupinu lidí v ČR a čelí segregaci v českém
vzdělávacím systému, jež vede k mizivým šancím uplatnit se na trhu práce.
Následky tohoto desetiletí přehlíženého stavu se dnes nejvyšší měrou
podílejí na napjaté situaci ve společnosti. Romští rodiče nemají dostatečné
povědomí o tom, že mohou rozhodnout, jakou školu bude jejich dítě
navštěvovat. Nedostanou se k nim – často v důsledku selhání orgánů školské
správy – adekvátní informace o rodičovských právech, ale také povinnostech a
odpovědnosti. Občanské sdružení Slovo 21 projektem „Mami, tati, já chci do
školy“ napomáhá k tomu, aby se i sami Romové emancipovaně podíleli na
integraci svých dětí do běžného vzdělávacího systému.
|
|