Dotazník ohledně romských školáků odevzdalo přes 95 procent škol
Víc než čtyři stovky škol měly do dneška odevzdat formulář s odpovědí, kolik
se na nich učí romských dětí. Bleskové šetření provázelo pobouření Asociace
speciálních pedagogů. Na straně obhájců ale stály i romské organizace.
Inspektorům se po ukončení šetření převážná většina dotazníků navrátila.
„Šetření bylo ukončeno včera v odpoledních hodinách a návratnost byla 95,5
procenta, což je návratnost naprosto vynikající,“ říká náměstek ústředního
školního inspektora Ondřej Andrys.
Do zbývajících škol pak Česká školní inspekce vyšle své lidi, kteří se
pokusí přesvědčit ředitele o potřebě vyplnění dotazníku. Ten je součástí
komplexního akčního plánu MŠMT, jehož cílem je úprava celého spektra různých
opatření za účelem zefektivnění plánu.
Vyhodnocení dotazníků je však záležitostí dlouhodobější. „Data se teprve teď
musejí vyčistit, musejí se zpracovat do takové podoby, aby bylo možné je
podrobit vůbec interpretaci,“ vysvětluje Ondřej Andrys.
Přestože jde o několikátý podobný projekt, tentokrát vyvolal pobouření v
řadách pedagogů speciálních škol. Na druhé straně se legitimity šetření
zastali ombudsman, zmocněnkyně vlády pro lidská práva i některé romské
organizace jako Romský vzdělávací fond či sdružení Romea.
Jak říká prezident Asociace speciálních pedagogů Jiří Pilař, záleží na tom,
jestli učitelé umějí s dětmi pracovat nebo ne, zda odborníci správně
odhadnou i bez dotazníků, kdo patří do praktické školy a kdo ne, že je tedy
možné integrovat romské děti i bez podobného sčítání.
Podle asociace není navíc jasně dané, jak romského školáka vůbec poznat, a
takto citlivé informace navíc prý není ani možné zpracovávat.
I zástupce ombudsmana, který jinak dotazník schvaluje, říká, že má trochu
problém s tím, aby byl někdo označený za Roma, protože si to o něm myslí
jeho okolí.
Ministerstvo školství ale tvrdí, že tyto údaje potřebuje, aby přesvědčilo
evropské instituce, že ubývá romských dětí v praktických školách, které jsou
primárně určené jen pro děti s lehkým mentálním postižením.
Ke sčítání romských dětí ve školách se vyjadřovali náměstek ústředního
školního inspektora Ondřej Andrys a koordinátor Romského vzdělávacího fondu
Jan Stejskal
Poslech v mp3
|