Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
Pořad odvysílaný stanicí Český rozhlas 1 - Radiožurnál
Pořad "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří" pravidelně připravuje romská
redakce Českého rozhlasu.
Na těchto stránkách přinášíme textovou a zvukovou verzi pořadu, který se
vysílá na okruhu Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu každou sobotu od 20 do 21
hodin.
"O Roma vakeren" se vysílá také v regionech, na VKV (FM) regionálních
studií si pořad pro daný region můžete naladit vždy v úterý a ve čtvrtek od
19:45 do 20:00 hodin.
Další informace o pořadu najdete na stránkách www.rozhlas.cz nebo na facebookovém profilu pořadu na
adrese
facebook.com/oromavakeren
Vítáme Vás u pravidelného pořadu "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří".
Dnes si řekneme o Novém projektu pro nezaměstnané na Praze 14, opět si
připomeneme, že letos uplynulo 70 let od doby, kdy nacisté začali s
hromadnými transporty Romů do Osvětimi, a řeč bude i o romském jídle.
Tolik jenom namátkou z dnešního pořadu O Roma vakeren, který se samozřejmě
neobejde bez romských písní z domova i ze světa.
Poslech celého pořadu v mp3
=[ Reportáž ]=
Role měst v integraci sociálně vyloučené lokality na Praze 14
Městská část Praha 14 pomáhá formovat sociální podnik a je partnerem
mezinárodního projektu "Role měst v integraci sociálně vyloučené lokality
na Praze 14". Městská část využívá spolupráce se zahraničními partnery,
kteří podobnou problematiku řeší v posledních letech s nemalými úspěchy.
Českým partnerem je společnost MEPKO. Mezi partnery jsou zástupci ze
Španělska a Nizozemí. K českému partnerství oslovila Iveta Demeterová
starostu MČ Prahy 14 Radka Vondru.
Podrobnosti o projektu najdete na stránkách www.romplan.cz
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech v mp3
=[ Reportáž ]=
Romská dívka Settela Steinbach se stala symbolem dětského holocaustu
V pondělí se v Letech u Písku od dvanácti hodin uskuteční pietní akt za
romské oběti holocaustu. Každoročně se ho účastní diplomaté z různých
zemí, členové vlády a zástupci významných organizací. Letos svou účast
přislíbil i kardinál Dominik Duka, který se za oběti holocaustu i jejich
pozůstalé pomodlí, s proslovy vystoupí například velvyslanci Spojených států
amerických, Německa a Maďarska. Pietní akt bude zakončen u hrobů dětských
obětí v nedalekých Mirovicích. Za romským holocaustem se teď ohlédneme s
Janou Šustovou.
Letos uplynulo sedmdesát let od doby, kdy byly z Protektorátu Čechy a Morava
vypravovány hromadné transporty Romů do koncentračního tábora
Osvětim-Březinka. První z nich odjel 7. března 1943 z Brna a poté
následovaly transporty z jiných míst. Například velký transport z takzvaného
cikánského tábora v Letech u Písku dorazil do Osvětimi 7. května 1943,
transport z cikánského tábora v Hodoníně u Kunštátu následoval 22. srpna
téhož roku. Počty protektorátních Romů zavlečených do Osvětimi upřesňuje
historik z Muzea romské kultury Michal Schuster.
„Zatímco ten březnový transport z Brna byl první, během roku 1943 ale i 1944
pak následovaly další, které byly různě velké, byly to stovky vězňů. Celkem
se uvádí, že bylo odtransportováno 5500 protektorátních Romů, z nichž se po
roce 1945 vrátilo necelých šest set. Takže opravdu většina těch
předválečných prvorepublikových Romů z Čech, Moravy a části Slezska byla
vyhlazena.“
To znamená, že zahynulo 90 % naší předválečné romské populace.
„Toto procento zhruba 90 % vyvražděných předválečných Romů je opravdu jedno
z největších. Co se týče romské populace v Evropě, podobně na tom byli
například i rakouští Romové, kteří byli už od počátku 40. let internováni v
táboře v Lackenbachu v části Burgenlandsko, kde byla také největší
koncentrace rakouských Romů, takže bylo velice jednoduché je tam zase
shromáždit a většina z nich byla opravdu potom odtransportována do Osvětimi,
kde zahynuli.“
V jiných státech tomu bylo podobně, ale jak říká historik Michal Schuster,
čísla už byla různorodá a procento zavražděných Romů nebylo tak vysoké.
„To souviselo také s tím, že ta okupační správa byla různě podřízena té
německé, tzn. že se nejdříve vypořádávali s tím židovským živlem a teprve
potom se dostávali k té romské otázce, takže často nebyli všichni
odtransportováni do Osvětimi, žili v nějakých internačních táborech
například v rámci Francie, kde byla celá řada takovýchto internačních
táborů, a teprve postupně pak byly připravovány nějaké transporty do
Osvětimi. Stejně tak tomu bylo například v Holandsku, kde nějaké ty
hromadnější transporty byly spolu s těmi židovskými vypravovány roku 1944.
A právě z jednoho transportu Romů z Nizozemska pochází proslulá fotografie
desetileté dívenky se světlým šátkem na hlavě, která vykukuje ze dveří
nákladního vagónu jedoucího do Osvětimi. Snímek pochází z 19. května
1944.
„Transportem z toho tábora Westerbork, který se nacházel na území
Nizozemska, byla odtransportována i Settela Steinbach, velice známá sintská
romská dívenka, která se stala po druhé světové válce takovým symbolem
dětského holocaustu a teprve až v 90. letech se zjistilo, že nejde o
židovskou dívku, ale o romskou. Tato dívenka bohužel zahynula a ty informace
o ní pocházejí z dokumentárního filmu, který si nechal velitel toho tábora
Westerbork natočit právě o táboře a o probíhajících transportech. A ta
nejznámější scéna z toho dokumentárního filmu je právě kdy dívenka Settela
vykukuje ze dveří toho dobytčáku těsně před tím, než jsou ty dveře zavřeny a
vlak se dává do pohybu směrem do Osvětimi. Takže je to opravdu velice
symbolický záběr, proto se stal tak slavným.“
Stejně jako téměř tři tisíce dalších Romů zemřela Settela Steinbach v noci z
2. na 3. srpna 1944 v osvětimských plynových komorách. Spolu s ní zahynula i
její matka a devět sourozenců. Bylo to oné osudné noci, kdy nacisté
vyvraždili ženy, děti a staré či nemocné vězně takzvaného cikánského tábora
v Osvětimi, zatímco práceschopné vězně a vězenkyně předtím odeslali do
koncentračních táborů na území Německa.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech v mp3
=[ Reportáž ]=
K romské kulinářské chloubě patří goja, holubki nebo bandurki
Na Moravě mají frgále, v Podkrkonoší kyselo a Romové jsou pyšní na svoje
goja, holubki nebo bandurki. Jde o tradiční romská jídla, která původně –
stejně jako Romové – pocházejí z Indie. Pro romskou kuchyni je typické
koření, česnek a jednoduchost. Více prozradí následující reportáž Šárky
Škapikové.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech v mp3
=[ Reportáž ]=
Mária Tullejová - romská maminka, která vzala život do svých rukou
Zajímavé romské osobnosti nejsou jen hudebníci nebo spisovatelé. Zajímaví
lidé jsou všude kolem nás. Představujeme Márii Tullejovou, romskou maminku,
která vzala život do svých rukou. V Brně natáčela Alica Heráková.
Patří romská žena k dětem a do domácnosti nebo je to už společenský
přežitek? A jak se žije tzv. obyčejné romské matce, která si žije život po
svém bez ohledu na tradice?
„To musí být respekt, na obě strany. Já respektuju jeho a on respektuje mě.
A taky pak funguje ten vztah a ty si můžeš dělat věci, který tebe baví, a on
si dělá věci, který baví jeho.“
Osvětluje svůj přístup k partnerským vztahům sedmadvacetiletá matka
sedmiletého syna žijící se svou rodinou v Brně ve známé ulici Bratislavská.
Pochází z tradiční romské rodiny, která se do Brna přistěhovala za prací
jako mnoho jiných po sametové revoluci.
„Taťka postavil barák se svým taťkou, práce byla, byla, pak zrušili ty
práce… takže v devadesátým přišli sem… Dvacet tři let jsme tady.“
Popisuje cestu své rodiny do Čech Mária. Dům rodiče prodali, aby měla po
odchodu ze Slovenska z čeho živit rodinu. Zájem o minulost a zvědavost bylo
to, co přivedlo Márii do cesty projekt O leperiben, paměť romských dělníků.
V rámci něho mladí Romové mapují příběhy romských rodin, které se
přistěhovaly do České republiky. Autorka projektu, socioložka z Masarykovy
univerzity Kateřina Janků vypráví, jak se spolupráce s Máriou vyvíjela.
„Pak mi volal Tomáš Hlaváček, náš dokumentarista, že to Máňu strašně chytlo,
že ji to hrozně baví a že už dělá další rozhovor a že Majka dělá natolik, že
by bylo dobré jí nabídnout placenou spolupráci. Tak jsem za ní šla a byla
jsem ráda, že jsme se dohodly.“
Chválí ji Kateřina Janků. Klíčová pro Máriin úspěch byla přitom aktivita a
pozitivní přístup, a to i přes nedůvěru okolí.
„Mně i nadávali. Říkala jsem si: No počkejte, já vám ukážu. A od 1. 3.
jsem zaměstnaná na dohodu.“
Další úspěchy na sebe nenechaly dlouho čekat. Mária dostala nabídku pracovat
jako průvodce pro studenty v Brně, přes neziskovou organizaci Drom bude na
festivalu Ghettofest předvádět jako modelka novou značku oblečení Gypsy
mama. A to není všechno.
„Pak mi nabídli jít hrát do filmu, takže mám hlavní roli. Sice ještě není
hotový scénář, takže přesně nevím, ale budu hrát ve filmu, tady v Brně.“
Popisuje s radostí své úspěchy hrdá Mária. Zajímavé je přitom právě to, že
si svou cestu buduje zcela sama a až nyní v dospělosti.
Tradiční roli ženy, která pečuje o rodinný krb a práci nechává na manželovi,
neuznává. Podle Márie je tento model pořád hodně častý, i když se role muže
a ženy mění.
„Nemyslím si, že jsem jedna z mála, že chci pracovat a nechci sedět doma u
plotny. Chci se dostat dál, když mám tu možnost, věřím si a věřím tomu, že
to bude, že se dostanu dál, tak… proč ne?“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech v mp3
=[ Reportáž ]=
Takzvané Živé knihy vypráví svůj životní příběh
Za finanční podpory Úřadu vlády slovenské republiky sekce lidských práv a
menšin startuje v Banskobystrickém kraji projekt „Poviem ti to na rovinu“. V
jeho rámci se školí takzvané Živé knihy, tedy lidé, kteří vypráví svůj
příběh. Školení se zúčastní 10 až 15 lidí ve věku od 17 do 50 let. Jak
funguje Živá knihovna, řekla Robertu Hozovi účastnice školení Mirka
Danajková.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech v mp3
Za chvíli bude 21 hodin, O Roma vakeren s datem 11. května už patří
minulosti. Naladit si nás můžete ale opět v sobotu po 20. hodině na vlnách
Radiožurnálu a najdete nás také na internetové adrese romove.cz.
Klidný večer vám přeje Jaroslav Sezemský.
|