Vzdělávání v Karlovarském kraji bude více inkluzívní, slíbil kraj
Karlovarský kraj podpoří další vzdělávání učitelů na téma, jak integrovat
děti z etnických menšin, sociálně vyloučených rodin či děti zdravotně
postižené do běžných základních škol v kraji. Začne tak realizovat první
doporučení plynoucí z roční spolupráce Krajského úřadu a Nadace Open Society
Fund Praha na vytváření inkluzívní koncepce, jež má v kraji prosadit
inkluzívní vzdělávání.
„V nejbližší době se zaměříme na otázku dalšího vzdělávání pedagogických
pracovníků v oblasti integrace, hodláme přitom využít zejména Krajské
vzdělávací centrum na Gymnáziu v Sokolově, jehož provoz financujeme z
rozpočtu kraje a kde jsou úhrady za vzdělávání pro školy jen symbolické,“
uvedla na dnešní tiskové konferenci Jana Trantinová, pověřená zastupováním
Odboru školství, mládeže a tělovýchovy na Krajském úřadu Karlovarského
kraje. Mimo to slíbila, že kraj bude více informovat o inkluzívním
vzdělávání nejen učitele a školy, ale i rodiče a širší veřejnost
prostřednictvím nového školského portálu.
Kraj tak odpovídá na výsledky výzkumu, který na zhruba polovině škol v kraji
nechala provést Nadace Open Society Fund Praha a který zkoumal schopnost
místních škol vzdělávat děti se speciálními potřebami. Podle výzkumu učitelé
a ředitelé škol v kraji pociťují, že o možnostech inkluzívního vzdělávání
nejsou dostatečně informováni a že mají limity v práci s heterogenní
skupinou. „Až 72 % dotázaných ředitelů projevilo zájem o další vzdělávání
pedagogů, zvlášť pokud bude takové vzdělávání reflektovat konkrétní potřeby
každé školy a pokud bude jeho financování zajištěno jiným subjektem,“ uvedla
Karin Marques z Nadace Open Society Fund Praha.
Výzkum také odhalil, že v porovnání s jinými kraji má Karlovarský kraj nízký
podíl dětí se speciálními potřebami v předškolním vzdělávání. Společné
vzdělávání dětí s handicapem a bez handicapu v mateřské škole je přitom
nejúčinnější formou prevence. „Odsunutí problémů spojených se vzděláváním
těchto dětí do období docházky na základní školu vyžaduje mnohem vyšší
finanční investice i nasazení pedagogů,“ uvedla Marques.
Také tomuto problému chce nyní Karlovarský kraj věnovat pozornost. „Ve
spolupráci s odborem sociálních věcí budeme iniciovat opatření k tomu, aby
byly včas podchyceny speciální potřeby předškolních dětí, aby jim byla
věnována potřebná péče a diagnostika,“ řekla na tiskové konferenci Jana
Trantinová. Dle výzkumu totiž dochází k případům, kdy je u sociálně
vyloučených rodin docházka do mateřské školy ukončena pro dluhy na stravném.
Karlovarský kraj je prvním krajem v České republice, který ve spolupráci s
Nadací Open Society Fund Praha souhlasil s realizací koncepce, jež povede k
více inkluzívnímu vzdělávání. Více informací na
sikk.osf.cz. Hlavní
zjištění výzkumu a informace o jeho metodologii najdete níže.
Hlavní zjištění výzkumu
vzdělávání žáků se speciálními potřebami v Karlovarském kraji
Nadace Open Society Fund Praha ve spolupráci s Krajským úřadem Karlovarského
kraje nechala zpracovat výzkum zaměřený na schopnost běžných základních škol
vzdělávat žáky se speciálními potřebami. Jedná se o děti z etnických menšin,
sociálně vyloučených rodin i děti zdravotně postižené. Výzkum probíhal od
května do prosince 2012 na zhruba polovině základních škol a na dalších
institucích se vztahem ke vzdělávání v Karlovarském kraji.
Výzkum je součástí pilotního projektu, v rámci kterého Nadace Open Society
Fund Praha uzavřela v květnu 2012 s Karlovarským krajem dohodu o spolupráci
na vytvoření školské inkluzívní koncepce kraje. Společně nechaly tyto
instituce zpracovat tento výzkum a vytvořily pracovní skupinu, v níž se
sešli ředitelé různých typů škol, pracovnice pedagogicko-psychologických
poraden, úřednice ze školských odborů na městské i krajské úrovni, zástupci
České školní inspekce, odborníci i zástupci nevládních organizací a rodičů
znevýhodněných dětí. Nyní vypracovávají první doporučení, jak zvýšit
integraci dětí se speciálními potřebami do běžných škol v Karlovarském
kraji.
Metodologie výzkumu
» Analýza dat z Ústavu pro informace ve vzdělávání o všech základních
školách v Karlovarském kraji za rok 2011 – vytipování hlavních problémů a
jejich kategorizace
» Telefonické dotazníkové šetření s cca polovinou základních škol
Karlovarského kraje (celkem 50 ZŠ)
» Skupinové diskuze s učiteli základních škol, základních škol
praktických a speciálních, rodiči (intaktních žáků, žáků zdravotně
postižených a romských žáků) a pracovníky poradenských zařízení (6 typů
skupin)
» Rozhovory s institucionálními aktéry a občany obcí – Česká školní
inspekce, Karlovarský kraj, pedagogicko-psychologické poradny, speciálně
pedagogická centra, orgány sociálně-právní ochrany dětí, zřizovatelé,
základní školy a základyní školy praktické a speciální, centra podpory
inkluzívního vzdělávání, obyvatelé (celkem ve 21 obcích a z nich v 5 městech
s rozšířenou působností, 81 rozhovorů)
Klíčová zjištění
» Kraj disponuje dobrými příklady inkluze z řad škol i zřizovatelů
V Karlovarském kraji existuje řada příkladů dobré praxe inkluze. Jsou tu
základní školy s rozvinutým inkluzívním přístupem ke vzdělávání žáků a
komunitním způsobem práce. Podíl žáků se speciálními potřebami v těchto
školách je mezi 10 a 20 %. Je to například ZŠ a MŠ Regionu Karlovarský
venkov, ZŠ Pohraniční ve Velké Hleďsebi, ZŠ ve Žluticích, ZŠ M. C.
Sklodowské v Jáchymově, ZŠ Lomnice a další. Některé obce v regionu si
stanovily kvalitní otevřené vzdělávání jako prioritu a rozvoj inkluzívního
vzdělávání cíleně podporují například poskytováním finančních prostředků na
zajištění služeb speciálního pedagoga či psychologa (např. obec Lomnice).
» Počet žáků ve třídách není pro inkluzi významný
Průměrný počet žáků na zkoumaných školách v Karlovarském kraji je 22 dětí ve
třídě. Mezi průměrnou velikostí třídy ve škole a podílem individuálně
integrovaných žáků na škole však nebyla zjištěna žádná statisticky významná
souvislost. Statistiky ukazují, že ve třídách, kde jsou integrovaní žáci se
speciálními potřebami, je průměrně stejně žáků, jako ve třídách, kde tito
žáci nejsou. Z rozhovorů a diskusních skupin vyplynulo, že záleží především
na kvalifikaci, schopnostech a motivaci jednotlivých učitelů, nikoli na
počtu žáků ve třídě.
» Nízká je zejména integrace dětí s lehkým mentálním postižením
Karlovarský kraj společně s Jihočeským krajem jsou jediné kraje v ČR, kde má
více děti diagnostikováno lehké mentální postižení než specifické poruchy
učení (například dysgrafie). Celkem 68 % dětí s tělesným či smyslovým
postižením je zde individuálně integrováno v běžných třídách, zatímco z dětí
s lehkým mentálním postižením je to pouze 3,8 % dětí. Právě lehké mentální
postižení je přitom nadměrně diagnostikováno u romských dětí – podle zprávy
České školní inspekce z roku 2010 má Karlovarský kraj podíl romských žáků na
počtu žáků s diagnózou lehkého mentálního postižení 48,5 %, což je druhý
nejvyšší po Ústeckém kraji, kde je to 53 %. Speciální třídy v běžných
základních školách na Karlovarsku přitom nejsou naplněny, mohly by tedy
pojmout část žáků ze základních škol praktických.
» V kraji je nedostatečná včasná péče a předškolní vzdělávání
V porovnání s jinými kraji má Karlovarský kraj nízký podíl dětí se
speciálními potřebami v předškolním vzdělávání. Společné vzdělávání dětí s
handicapem a bez handicapu v mateřské škole je přitom nejúčinnější formou
prevence vyčleňování znevýhodněných žáků v základním vzdělávání. Odsunutí
problémů spojených se vzděláváním těchto dětí do období docházky na základní
školu vyžaduje mnohem vyšší finanční investice i nasazení pedagogů. Chybí
zde součinnost školských odborů se sociálními, kdy například u sociálně
vyloučených a ekonomicky špatně zajištěných rodin bývá docházka do mateřské
školy často ukončena pro dluhy na stravném.
V Karlovarském kraji je také pouze jedno specializované zařízení včasné péče
v Chebu, které má pouze dva sociální pracovníky. V oblasti dostupnosti rané
péče je tak na tom Karlovarský kraj nejhůř v republice. Právě včasná péče,
tedy sociální práce s dítětem a jeho rodiči ještě před nástupem na školu, by
mohla pomoci zvýšit integraci dětí ze sociálně vyloučených rodin a snížit
procento těchto dětí v praktických školách.
» Učitelé pociťují potřebu dalšího sebevzdělávání v oblasti inkluze
Učitelé a ředitelé škol pociťují, že o možnostech inkluzívního vzdělávání
nejsou dostatečně informováni, že sami nedokáží diagnostikovat žáky, že mají
limity v práci s heterogenní skupinou a že jim chybí metodické vedení v
praxi. Učitelům, kteří již vzdělávají integrované děti, chybí mentoring a
supervize. Školy jsou přitom otevřené dalšímu vzdělávání. Celkem 30 %
dotazovaných ředitelů, jejichž škola již realizuje inkluzívní vzdělávání, by
uvítalo zejména možnosti dalšího vzdělávání ve formě mentoringu a supervize.
Až 72 % všech dotázaných ředitelů pak projevilo zájem o další vzdělávání
pedagogů, zvlášť pokud bude takové vzdělávání reflektovat konkrétní potřeby
každé školy a pokud bude jeho financování zajištěno jiným subjektem.
Současný systém dalšího vzdělávání dotazovým školám příliš nevyhovuje proto,
že si musí kurzy sami platit a že kurzy nejsou praktické - učitelům chybí
metodické vedení přímo v praxi a zkušenost, jak znalosti ze seminářů
převádět do praxe.
» Základní školy málo spolupracují s jinými institucemi a s rodiči
Jen polovina zkoumaných základních škol spolupracuje s jinými školami
(mateřskými, základními či středními) a přibližně 60 % škol nespolupracuje s
psychologem či logopedem. Celkem 82 % základních škol nespolupracuje s
žádnou organizací, která by například poskytovala doučování či volnočasové
aktivity pro žáky, preventivní programy, sociální práci apod. Jako
nedostatečná byla shledána i komunikace škol s rodinou. Spolupráce s rodiči
i s výše zmíněnými institucemi přitom dle zkušeností ze škol, které již žáky
se speciálními potřebami vzdělávají, inkluzi výrazně napomáhá.
|