Obraz Romů v médiích je stále jednotvárný, uvádí výzkum
Vládní Agentura pro sociální začleňování včera u příležitosti Mezinárodního
dne Romů představila na kulatém stolu výsledky rozsáhlého výzkumu o
zobrazování Romů v médiích. Kulatý stůl uspořádala Agentura se sdružením
Romea pod záštitou vládní zmocněnkyně pro lidská práva.
Analýza pokrývá období od července 2011 do května 2012 a zachycuje mj.
události spojené s nepokoji na Šluknovsku, novoroční střelbu v Tanvaldu a
zpravodajství o smyšleném napadení chlapce v Břeclavi. Zahrnuje celkem 6252
zpráv, které byly publikovány ve zpravodajství vybraných novin, televizí,
rozhlasových stanic a internetových serverů.
„Výsledky výzkumu ukazují, že v českých médiích stále převažuje velmi
stereotypní obraz Romů. Je třeba, aby se Romové dostávali do zpravodajství i
v souvislosti s jinými tématy než je kriminalita, problémy s bydlením nebo
nezaměstnaností. Romové mají k řadě společenských problémů co říci, jejich
hlas ale stále není slyšet tolik, kolik by mohl,“ říká k výzkumu vládní
zmocněnkyně pro lidská práva Monika Šimůnková.
Více než polovina příspěvků (61,9 procent), které ve sledovaném období o
Romech vyšly, byla spojena s kriminalitou. Souvisí to i se skokovým nárůstem
příspěvků o Romech po začátku nepokojů na Šluknovsku – během jednoho měsíce
se jejich počet zečtyřnásobil z necelých tří set na 1109 (ve sledovaných
médiích). I když atraktivitu pro novináře zvyšují i další témata,
kriminalita stále zůstává tím, které je ve zpravodajských výstupech o Romech
zásadní. Romové byli v 80 procentech příspěvků uváděni jako pachatelé, pouze
v jedné pětině jako oběti kriminality.
Dalším zjištěním analýzy je, že média se obvykle plně ztotožňují s hlediskem
většinové společnosti, která zobrazuje příslušníky minority až v okamžiku,
kdy způsobují pro majoritu problém a ohrožují ji. Témata, která se týkají
každodenního života menšin jako práce, bydlení, zdraví, vzdělání, politický
život, kultura či diskriminace v těchto oblastech, se v médiích objevují, až
když vyvolávají senzaci nebo představují problém.
„Novináři přistupují na dělení MY vs. ONI a ve většině případů popisují
události z perspektivy majority. Zásadní vliv na převažující negativní
tendenci v informování o romské menšině má především nadužívání etnicity.
Nemalá část příspěvků především z oblasti kriminality a soužití by bez
jejího zveřejňování pravděpodobně nikdy nevznikla,“ komentuje výstupy
analýzy Martin Šimáček, ředitel Agentury pro sociální začleňování.
Velký vliv na určitou jednotvárnost podoby zpravodajství o Romech má i
zpravodajství tiskových agentur. Podle výzkumu tvoří podíl přiznaného
převzatého zpravodajství od tiskové agentury ČTK v článcích o Romech téměř
20 procent, ve skutečnosti může být až dvojnásobný.
„Romové jsou stále v médiích zobrazováni především ve chvílích, kdy
představují ohrožení, problém nebo vyvolávají senzaci. Čím méně se Romové
dotýkají majority jako problém, který by ji ohrožoval či obtěžoval, tím méně
jsou pro média zajímaví. Tento stav by se měl změnit,“ upozorňuje Šimáček.
Celou analýzu si můžete stáhnout na webové stránce
www.socialni-zaclenovani.cz.
|