Ministerstvo školství chce omezit praktické školy kvůli diskriminaci Romů
Ministerstvo školství dnes představí konkrétní plány, kterými chce omezit
praktické školy kvůli údajné diskriminaci Romů. Do dvou let se mají třeba
rušit přípravné třídy v praktických školách a takzvané diagnostické pobyty.
Úřad tak reaguje na pět let starý rozsudek Evropského soudu pro lidská
práva, podle kterého bylo 18 romských žáků neoprávněně odsunuto na zvláštní
školu.
„Je to systémová věc, která by měla být řešena průběžně jakoukoli agendou,
která vládou probíhá. A ta opatření, která se týkají školství, nikdy
systémová nebyla,“ zamýšlí se nad důvodem, proč ke zveřejnění plánů dochází
až pět let po rozsudku, Petra Zahradníková ze sdružení Romodrom.
Ministerstvo školství podle ní s nevládními organizacemi v uplynulých pěti
letech na přípravě změn, které by vyloučily diskriminaci Romů, příliš
nespolupracovalo.
„Byl připravován takzvaný národní akční plán inkluzivního vzdělávání, ale po
nástupu minulého ministerstva školství z tohoto plánu sešlo a všichni
odborníci z toho vystoupili. Další kroky už nebyly podniknuty,“ říká
Zahradníková.
Podle údajů kanceláře ombudsmana je Romů ve speciálních školách kolem 35
procent.
„Je to dáno kombinací sociálních, výchovných problémů a připraveností dětí
na školní docházku. Přičemž dochází k soustředění na standardizované
inteligenční testy, kdy děti jsou zařazovány spíše takovým způsobem, aby
více dostaly přímou podporu na speciálních školách než na běžných školách,“
vysvětluje Zahradníková.
Poradny, které rozhodují, zda dítě výuku v běžné škole skutečně nezvládne a
musí přestoupit do praktické, budou muset od příštího školního roku začít
využívat více testů a nové diagnostické nástroje. Tyto změny vyjdou podle
odhadů na pět až deset milionů korun. Oprávněnost posudků bude také
prověřovat školní inspekce.
Diagnostika má být pravidelná
„Jde i to, aby byly rediagnostikovány pravidelně. Ukazovalo se i ve zprávách
školní inspekce, že byla řada případů, kdy ty děti byly diagnostikovány před
nástupem do první třídy a až do ukončení základní školní docházky se tím už
nikdo nezabýval,“ říká náměstek ministra školství Jiří Nantl.
„Otázkou je, jaké testy budou standardizovány, jestli se bude skutečně
jednat o nové testy. Záleží i na tom, jakým způsobem budou jednotlivá
diagnostická zařízení tato opatření aplikovat. Vždy záleží na všech
účastnících a spolupráci systému, zda chce segregovat, nebo ne,“ podotýká
Zahradníková.
Ministerstvo školství ale podle ní případům, kdy jdou děti do praktických
škol zbytečně, dokáže zamezit. „Má právo řídit celý školský systém a
zasahovat do všech vzdělávacích plánů. Je to instituce, kterou se ostatní
zařízení budou řídit, i když jsou jejich zřizovatelem třeba města či kraje,“
uzavírá Petra Zahradníková.
Ministerstvo bude počty romských žáků zjišťovat pomocí vyhlášky o
dokumentaci škol, která umožní získat i takto citlivé údaje. "Chceme se
věnovat těm žákům, kteří se vzdělávají podle méně ambiciózních vzdělávacích
programů na základních školách, podle takzvané přílohy rámcového
vzdělávacího programu pro lehké mentální postižení," vysvětluje Jakub
Stárek, ředitel odboru vzdělávací soustavy ministerstva školství, a dodává:
"Snažíme se vyprecizovat podmínky, zejména tak, aby praktické školy nebyly
jednoduchým řešením problému. Jde o to, aby v těch praktických školách byly
pouze děti, které mají lehké mentální postižení, nikdo jiný."
Děti, které chodí na praktickou školu, jsou podle Stárka později limitovány
třeba i v uplatnění na trhu práce: "Ty vzdělávací programy jsou opravdu méně
ambiciózní. Například jazyková příprava nezačíná několika hodinami ve třetí
třídě, jak je běžné na základních školách, ale až v šesté třídě jednou
hodinou týdně."
Předseda Asociace speciálních pedagogů Jiří Pilař ale existenci praktických
škol obhajuje: "Praktická základní škola je pro děti lehce mentálně
retardované, které intelektově nestačí typu běžné základní školy. A nemyslím
si, že tyto děti se dál neuplatní. Jakmile ukončí toto základní vzdělávání,
nastupují obvykle do odborných učilišť. A jejich absolventi dnes mají v
praxi často dobré vyhlídky.“
To, že v praktických školách tvoří třetinu žáků Romové, přičítá hlavně
předškolnímu vzdělávání a nedostatečné péči o rizikové rodiny.
„Na vině nejsou praktické školy ani poradenská zařízení. Ony pracují s
dětmi, které v určitou dobu mají určitou úroveň v rámci vzdělávání a
vědomostí. Je potřeba se spíše zamyslet nad tím, jak pracují orgány
sociálně-právní ochrany, které nevyhledávají rodiny a nepomáhají jim
vychovávat děti. A na to navazuje předškolní vzdělávání, které v současné
době má myslím také velké rezervy,“ uzavírá Pilař.
Hostem Ranního interview na Radiožurnálu byla Petra Zahradníková ze sdružení
Romodrom
Poslech v mp3
O problematice praktických škol mluvili na Rádiu Česko Jakub Stárek, ředitel
odboru vzdělávací soustavy Ministerstva školství, a předseda Asociace
speciálních pedagogů Jiří Pilař
Poslech v mp3
Poslechněte si reportáž Kláry Bílé o školní docházce v romské rodině, která
má devět dětí
Poslech v mp3
|