Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
Pořad odvysílaný stanicí Český rozhlas 1 - Radiožurnál
Pořad "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří" pravidelně připravuje romská
redakce Českého rozhlasu.
Na těchto stránkách přinášíme textovou a zvukovou verzi pořadu, který se
vysílá na okruhu Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu každou sobotu od 20 do 21
hodin.
"O Roma vakeren" se vysílá také v regionech, na VKV (FM) regionálních
studií si pořad pro daný region můžete naladit vždy v úterý a ve čtvrtek od
19:45 do 20:00 hodin.
Další informace o pořadu najdete na stránkách www.rozhlas.cz nebo na facebookovém profilu pořadu na
adrese
facebook.com/oromavakeren
Dnes si připomeneme jedno významné výročí, seznámíme vás se zprávou „Romové
v Evropě ve 21. století“ a povíme vám o novém CD Eriky Fečové. Řekneme si
také pár slov o veřejné službě. Tolik pro začátek našeho vysílání, které vám
zpestří romská hudba z domova i ze zahraničí.
Bacht tumenge savorenge so šunen amaro romano vakeriben. Adadžives tumenge
phenaha palo o amaro romano vakeriben, vakerela amenca Erika Fečová the
amenca džana palo sgeľipeb Buči.
Poslech celého pořadu v mp3
=[ Reportáž ]=
Před dvaceti lety zahájil Český rozhlas romské vysílání
Dvacet let – to je tak zhruba čtvrtina průměrné délky lidského života. A
také doba vysílání romského pořadu O Roma vakeren, který právě posloucháte.
Čtyřiadvacátý listopad tak trochu patří k novodobým dějinám českých Romů –
ze studia veřejnoprávního rozhlasu promlouvali ke statisícům posluchačů
totiž vůbec poprvé také romští moderátoři. Jak se romské vysílání Českého
rozhlasu postupem času vyvíjelo, zjišťoval Tomáš Bystrý.
Andro verdan – romská píseň známá také pod názvem Jablíčko. Proslavil ji
především film Cikáni jdou do nebe, ale první posluchači romského vysílání
vědí, že byla také znělkou pořadu O Roma vakeren. Ten mohli posluchači
Českého rozhlasu poprvé uslyšet přesně před dvaceti lety, 24. listopadu
1992.
„Dobrý den, milí posluchači. Od mikrofonu vás zdraví Jarmila Balážová.“
Jarmila Balážová, tehdy 20letá studentka žurnalistiky na Fakultě
sociálních věd Univerzity Karlovy. Vůbec první Romka v oboru na této
fakultě. Právě ona stála u zrodu romského vysílání a vedla ho až do poloviny
roku 1998. Vedle ní působil v romské redakci také Emil Baláž a Vojtěch
Lavička.
„Když jsem přišel do Českého rozhlasu, bylo mi 19, skoro 20 let. Nastupoval
jsem v den prvního vysílání, ale už jsem na něj pomáhal připravovat
materiály. Myslím si, že to bylo strašně legrační. Ani jeden z nás vlastně
nic moc neuměl, ani nás to nikdo neučil. Učili jsme se za pochodu a bylo to
úžasné. Pamatuji se na svůj první rozhovor, kdy jsem si všechny otázky
napsal na papír a opravdu jsem doslova četl: ‚Paní ředitelko, chtěl bych se
Vás zeptat – mohla byste nám říct, co tady na škole máte za nový projekt?‘ A
tohle nám Český rozhlas odvysílal! Patří jim za to dík, za statečnost.“
Říká Vojtěch Lavička, který se později s Jarmilou Balážovou střídal v
moderování magazínu a následně ho i režíroval.
„Zpětná vazba od posluchačů byla. Psali dopisy, žádali o romské písničky,
které jsme často neměli, protože bylo velmi těžké shromáždit nějaký kloudný
archiv romských písní. Myslím si, že ohlas byl velmi kladný, jenom nás tehdy
mrzelo, že o vysílání měla paradoxně větší zájem neromská menšina, ačkoliv
to bylo určeno pro Romy. Alespoň nám to tak přišlo.“
O Roma vakeren nejdříve posluchači slyšeli na regionálních stanicích. Od
roku 1994 se vysílání také přesunulo na vlajkovou loď Českého rozhlasu, na
Radiožurnál. Vysílalo se jednou týdně, 25 minut. O osm let později, v roce
2002, nastal v romském vysílání velký zlom. Z původního 25 minutového pořadu
se začal živě vysílat hodinový magazín. V té době mu šéfovala Anna Poláková.
(úvodní znělka pořadu s Annou Polákovou a Jaroslavem Sezemským)
Místo produkční obsadila Iveta Durdoňová, která v redakci působí dodnes.
„Zažila jsem ještě stříhání na pásech, což nebylo zrovna jednoduché. Když
jste si vystřihl písmenko nebo slovo, tak už jste ho v té hromadě pásu
nenašel. Pak jste zkrátil příspěvek.“
(znělka regionálního vysílání)
Toto už je znělka, kterou dnes posluchači Českého rozhlasu mohou slyšet v
regionálních vysíláních. Na Radiožurnálu se jednu dobu vysílala také. V
současnosti ji ale vystřídal klasický radiožurnálový předěl, známý z běžného
vysílání.
Stálí posluchači O Roma Vakeren vědí, že romský magazín mohli na
nejposlouchanější stanici Českého rozhlasu – Radiožurnálu – naladit každý
pátek po dvacáté hodině. Od ledna 2011 se ale důsledkem změny programového
schématu pořad přesunul na sobotu a přinesl také pár změn. Tou hlavní je
především zařazení ukázek z romské literatury do vysílání, jak vysvětluje
současná vedoucí romské redakce Iveta Demeterová:
„Reagují spíše dospělí, kteří nás poslouchají. My je tím na romskou
literaturu navigujeme. Většinou vůbec nevědí, že existuje.“
A O Roma vakeren samozřejmě přináší nejen zpravodajství a publicistiku ze
života Romů, ale také romskou hudbu ze všech koutů světa.
Jarmila Balážová: „A to už je pro dnešek skutečně všechno.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech v mp3
=[ Reportáž ]=
Vyšla zpráva Romové v Evropě ve 21. století – násilí, vyloučení, nejistota
Evropská asociace na obranu lidských práv před několika dny zveřejnila
zprávu Romové v Evropě ve 21. století – násilí, vyloučení, nejistota. Zpráva
popisuje různý formy násilí vůči Romům a zabývá se nejen situací ve státech
Evropské unie, ale i v Chorvatsku, Švýcarsku, Norsku a Srbsku. Více Jana
Šustová.
Zprávu „Romové v Evropě ve 21. století – násilí, vyloučení, nejistota“
vypracovala Evropská asociace na obranu lidských práv, která má koordinační
centrum v Bruselu a spolupracuje s Evropskou komisí a Evropským parlamentem.
Zabývá se celou řadou lidskoprávních témat a je známá také pod francouzskou
zkratkou AEDH. Její členskou organizací je od jara loňského roku Český
helsinský výbor, jehož předsedkyně Anna Šabatová o činnosti AEDH říká.
„Jedním z klíčových témat je ochrana práv Romů. Tomuto tématu se věnuje už
asi rok a půl zejména v reakci na rámcové strategie Evropské komise, které
jsme jako AEDH shledali nedostatečnými, protože se zaměřují pouze na čtyři
témata, a to na bydlení, vzdělávání, zaměstnanost a zdravotní péči. To jsou
samozřejmě velmi důležitá témata, ale nestačí to. Podle názoru AEDH je to
zejména otázka bezpečnosti v nejširších kontextech, otázka diskriminace a i
otázka nenávisti vůči Romům, které nemají zatím rámcové strategie a je
potřeba je vypracovat.“
O významu zprávy „Romové v Evropě ve 21. století – násilí, vyloučení,
nejistota“ hovoří člen předsednictva Českého helsinského výboru František
Kostlán:
„Nejzajímavější na té zprávě je, že poprvé někdo tak ostře a oficielně
zaprvé kritizoval Evropskou komisi za to, že její záměry, které se týkají
romské tematiky, nejdou žádným způsobem vymáhat anebo že to alespoň Evropská
komise tvrdí. A potom je tam velmi zajímavé to, že ta zpráva se opravdu
velmi ostře vymezuje vůči násilí z nenávisti a hovoří o tom, že státy – jak
přímo vedení států, tak na dalších úrovních, jako jsou krajská, místní atd.
–nedělají nic proti tomu zhoršování společenské atmosféry, z něhož pak to
násilí z nenávisti a diskriminace vyplývají.“
Zpráva má tři části, které popisují násilí vůči Romům ze strany státu,
fyzických osob a v sociální oblasti. O zločinech páchaných orgány samotného
státu hovoří politik Petr Uhl.
„Tady je třeba určité vysvětlení, protože že by státní orgány přímo jménem
státu páchaly zločiny, to se nestává. Stává se to, že se dopouštějí
přestupků, přečinů i zločinů jednotlivci, kteří zastupují státní orgány,
nebo ještě spíše kteří zastupují orgány veřejné správy, samosprávy – tam to
je bohužel častější. Obyvatelstvo i Evropská unie to chápe jako vinu nebo
odpovědnost státu, protože stát, vláda, je odpovědna za dodržování lidských
práv a ne třeba radnice ve Vsetíně nebo starosta ve Varnsdorfu. Čili ta
odpovědnost je nepřímá, spočívá v té toleranci, nestíhání, neregulaci.“
Druhou kapitolou jsou zločiny páchané jednotlivci nebo skupinami lidí.
„Toho je v České republice velmi mnoho a bývá to dokonce spojeno i s těmi
radnicemi, s politickou sférou, např. Dělnická strana – rozpuštěná,
nahrazená Dělnickou stranou sociální spravedlnosti, Dělnická mládež atd.“
Poslední kapitola se týká násilí v hospodářské a sociální oblasti, jak
vysvětluje Petr Uhl.
„Násilí nemusí být ani fyzické, může být psychické, může to být jakákoliv
diskriminace či persekuce.“
Zpráva je zatím dostupná v angličtině a francouzštině. Její
anglickou verzi
a stručný souhrn v češtině můžete najít na internetových stránkách Českého
helsinského výboru.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech v mp3
=[ Reportáž ]=
Erika Fečová vydala své první sólové album The Stories
Erika Fečová, nová hvězda českého R&B a zpěvačka skupiny Navigators, vydala
svoje první sólové CD The Stories. Erika pochází z tradiční romské
muzikantské rodiny. Její děda i otec ji vždy vedli k tradici a romskému
jazyku. Ona si však šla svou vlastní cestou a jak je vidět, udělala dobře.
Vystudovala pražskou konzervatoř a nejraději má jazz. Zpívat a tancovat
začala už jako tříletá a to při vystoupeních se svým dědou. Tento týden
křtila své CD a kolega Jan Josef Horváth ji navštívil na generálce jejího
vystoupení v pražské Retro Music Hall.
„R'n'b, neosoul, soul. Něco je do popu, něco více funky.“
Jaké pocity máte, když zpíváte?
„To se vůbec nedá popsat, co cítím, když zpívám.“
(ukázka z nového cd)
Proč zpíváte jenom v angličtině? Nebo zpíváte i česky?
„S mojí kapelou zpívám v angličtině, i všechny texty mám vlastně anglicky,
jelikož moje ambice jsou trochu větší a chtěla bych se dostat za hranice.
Dostala jsem teď nabídku na vydání cédéčka v Tokiu, v Americe a v Kanadě.
Kdyby se to povedlo, bylo by to fajn.“
Jak se k Vaší muzice staví české publikum?
„Zatím kladně.“
Víme, že jste z muzikantské rodiny...
„Já jsem v tom vyrůstala odmalička a byla jsem k hudbě vedena, proto je to
tak, jak to je.“
Kdo Vás nejvíc podporoval?
„Všichni mě podporují úplně maximálně.“
Co byste si přála, aby se změnilo?
„Myslíte v České republice?“
Ano.
„Byla bych ráda, aby si lidé začali vážit jeden druhého a uměli se
respektovat. To by bylo super.“
A teď mám u mikrofonu bratra Eriky Fečové:
„Moje jméno je Josef Fečo jr. Celý den jsem dneska plný napjetí a dojetí a
zároveň jí strašně držím palce, aby se jí to povedlo podle jejích představ
tak, jak si to dlouho plánovala. Měla kolem toho hodně starostí a problémů.
Doufám, že se jí to všechno dneska vrátí tím, že si užije krásný křest desky
a koncert. Určitě jsem tady, abych jí podpořil a držel jí pěsti.“
To mi vlastně říkala i Erika, že ji podporuje celá rodina. Co byste jí do
budoucna jako bratr přál? Jste ochoten jí pomáhat ?
„Pokud to bude v mých silách, budu jí pomáhat, dokud budu moct a dokud ode
mne pomoc bude vyžadovat. Psychická podpora je samozřejmostí, to je na celý
život. Strašně bych jí přál, aby dělala to, co dělá, aby to dělala tak
dobře, jak to dělá doposud a aby se prostě neponižovala k nějaké špatné
muzice jenom na úkor slávy. To ona moc dobře ví a taky se na to, s
prominutím, vykašlala a nehledá úspěch jinde jako nějaká rychlokvaška. Jde
si pomaličku za svým a já jsem ten člověk, který ji bude maximálně
podporovat. Budu se za ni modlit, aby jí to vyšlo.“
Dále tu máme tatínka Eriky Fečové. Pane Fečo, doufal jste, že Erika takto
profesně vyroste?
„Určitě jsem v to doufal, protože vím o tom, že Erička má ještě na víc.“
Jak se dnes Erika staví k tradiční romské muzice?
„Velice pozitivně.“
Zpívá ještě romsky? Protože ji slyšíme zpívat jenom anglicky!
„No, umí zpívat romsky, ale má raději muziku, kterou provozuje.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech v mp3
=[ Reportáž ]=
Sdružení Buči zajišťuje na Praze 3 veřejné služby pro nezaměstnané
Počet nezaměstnaných, které stát poslal vykonávat veřejné služby, se stále
zvyšuje. Letos se tak už prací tohoto druhu účastnilo dvakrát více lidí než
v loňském roce, kdy jich v něm bylo zapojeno 16 tisíc. V Praze 3 se také k
veřejně prospěšným pracem připojili... Nejčastěji jde o úklid či činnosti
spojené s výsadbou a údržbou zeleně.
Občanské sdružení Buči organizačně zastřešuje veřejnou službu a organizuje
ji ve spolupráci s radnicí Prahy 3.Ti, kteří absolvují veřejnou službu, tak
budou i symbolicky odměněni a budou mít možnost se přednostně ucházet o
rekvalifikační kurzy – jako např. svářeč, bezpečnostní ostraha.
Iveta Demeterová navštívila tento týden úklidovou partu deseti lidí na
jejich ranním stanovišti. Zeptala se, zda ví kam jdou dnes uklízet.
„Už to máme vytipované, dneska Jiřák.“
„To nám určují šéfové.“
Co konkrétně děláte?
„Meteme, sbíráme papíry ...“
Jak dlouho jste byla v evidenci úřadu práce?
„Půl roku.“
Za veřejnou službu nedostáváte žádné peníze?
„Vůbec nic, ani korunu.“
„Rok od nich bereme podporu, tak si ze zákona musíme oddělat tři měsíce
zadarmo. Odpracovat si to, jinak bychom byli vyřazeni. Takže – je to
dobrovolně povinný.“
Jak dlouho už veřejnou službu vykonáváte?
„Přes dva měsíce.“
Chtěl byste pokračovat i dál?
„Ano.“
Jaké máte vzdělání?
„Základní.“
A práce není?
„Není. Sháním, jak se dá a z úřadu mi dávají doporučení. Pokaždé, když tam
přijdu, tak mají obsazeno.“
„Kdyby se vláda změnila a my dostali možnost pracovat! Jak má člověk vyžít z
toho minima, co pobírá? Vždyť je to nesmysl. Ať si to zkusí! Ať žijou z
toho, co my pobíráme! To asi těžko. Ale proč, když mám nějakou profesi, umím
ji...“
Co jste původním povoláním?
„Já jsem strojní zámečník a zámečník. Tak proč mám tohle dělat? A dělám
všechno. Každý chce práci, všichni ji chtěj. Rádi by dělali.“
Kolik je Vám let?
„Třicet tři.“
Uklízíte po městě, máte na sobě oranžovou vestu. Stydíte se?
„Trochu jo. Je to podřadná práce, že.“
„To oni se mají stydět za to, že my tu máme takovouhle práci! Oni nám ji
mají dát! To je ostuda jejich, ne naše.“
„Byli bychom rádi, kdyby se v tom pokračovalo. Zaměstnanci musí odpracovat
200 hodin za tři měsíce, tzn. že tuto povinnost většinou splní. Pokud
marodí, tak se to nepočítá, nemusí to napracovávat.“
Kde vidí vaše sdružení profit z toho, že spolupracujete na veřejné
službě?
„My na tom žádný profit nemáme, naopak starosti. Nás těší akorát to, když
vidíme, že pracují a když nám poděkují, někteří, že díky nám dostali práci.
A hlavně městské části. V podstatě to všechno zaštiťuje paní inženýrka
Hujová.“
Dodává předseda občanského sdružení Buči Štěpán Kavur. A jak hodnotí
aktivity sdružení starostka městské části Prahy 3 Ing. Vladislava Hujová?
„Naše spolupráce začala tím, že jsme začali komunikovat v rámci
rekvalifikací romského obyvatelstva. Když potom byla možnost veřejné služby,
tak vzhledem k tomu, že právě občanské sdružení Buči velmi komunikuje s
romskou komunitou na Praze 3, přijali jsme jejich doporučení na pracovníky,
které by bylo vhodné zařadit do veřejné služby.“
Co bude potom, až dojede první cyklus?
„Jak radnice, tak pracovní úřad, tak ti, kteří jsou přihlášeni na úřadu
evidence práce, budou spokojeni s naší spoluprací a ta bude nadále
pokračovat.“
Co se stane s lidmi, kteří absolvují veřejnou službu a budou chtít dále
pracovat?
„Městská část si samozřejmě služby na úklid, úklid chodníku či zeleně,
najímá. Těm, kteří budou prověřeni veřejnou službou a jejichž pracovní
návyky budou v pořádku, dá radnice doporučení k firmám, se kterými
spolupracujeme. Ať jsou to Pražské služby, Technická správa komunikací,
eventuálně ostatní firmy, které s námi spolupracují.“
Můžete tedy dát pouze doporučení. Co se ale stane, když tam konkrétní
člověk půjde na základě vašeho doporučení a stejně ho třeba nevezmou?
„My můžeme dát doporučení, že tento člověk pracuje korektně. Zaměstnavatel
si to potom samozřejmě dál určuje sám, do toho my nemůžeme zasahovat.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech v mp3
=[ Reportáž ]=
Teplická skupina Descontrol vydala své první album a začala vystupovat na
veřejnosti
Čtyřčlenná hip-hopová skupina romských mladíků s názvem Descontrol
představila minulý čtvrtek své debutové album Myšlenky v obrazech. Vzniklo
díky zázemí Salesiánského střediska Štěpána Trochty v Teplicích, kam tito
mladí Romové s nelehkými osudy od patnácti let chodí a které jim namísto
poflakování po ulicích nabídlo jiné možnosti trávení volného času. V
Teplicích před slavnostním křtem natáčela Jana Šustová.
Kapelu Descontrol vytvořil Jiří Čonka, který v Salesiánském středisku
Štěpána Trochty v Teplicích pracuje jako pedagog. Středisko před pár lety
pořídilo hudební aparaturu a vybavení pro nahrávání a mladí romští chlapci
začali postupně zkoušet možnosti této techniky. Jak říká Jiří Čonka, dosud
hráli jen ve studiu.
„Na tom křtu to bude naše úplně první vystoupení. My jsme dodnes
nevystupovali, protože jsme si mysleli, že ještě nepřišel ten správný čas.
Dnes si myslíme, že ten správný čas nastal, takže budeme vystupovat poprvé
naživo.“
První salesiánské středisko zahájilo v Teplicích svou činnost v roce 1999 na
sídlišti v Proseticích, kde jinak byly jen samé herny a hospody. Jiřímu
Čonkovi tehdy bylo šestnáct let, nechodil do školy, ale možnost trávení
volného času v salesiánském středisku uvítal. Od té doby až do křtu alba
skupiny Descontrol se udála řada věcí, jak vzpomíná ředitel salesiánských
středisek v Teplicích Ladislav Nádvorník:
„Pro mě je to dnes takový docela důležitý den, protože před těmi deseti –
dvanácti lety, kdy za námi přišel jeden kluk, který neměl hotovou základní
školu, nechodil nikam do práce a ještě byl Rom – měl takové ty klasické
atributy, které dnes společnost zná, tak tento člověk je tady dnes s tím, že
nejenom umí napsat texty k písničkám, umí k tomu udělat muziku, umí si sám
sestavit studio, ve kterém to všechno vytvoří, umí další věci s tím spojené,
a je to kvalifikovaný pedagog. Myslím, že je to takový dobrý případ, že je
možné dosáhnout tohoto cíle, ale trvá to dlouho. A myslím, že naše
společnost nemá trpělivost na to čekat 10-15 let, až někdo vyroste. Mnohem
jednodušší obzvlášť třeba i pro média, je, když se někde něco mele, zajet
tam s mikrofonem a za čtvrt hodiny máme senzaci – a to se prodává mnohem
snáze než patnáct let práce s jedním klukem, který by také mohl být pěkný
výrostek.“
Postupem času začal Jiří Čonka ve středisku pomáhat s prací a kolegové ho
inspirovali k tomu, aby se dále vzdělával. Před dvěma lety odmaturoval na
Střední pedagogické škole v Mostě.
„Určitě mě to středisko ovlivnilo. Když jsem chodil na základu, tak mi škola
nic moc neříkala, byl jsem v takovém tom věku, kdy jsem si myslel, že si
můžu najít práci i bez nějakého vzdělání. Byl jsem trochu divočejší v tomto
směru, že mě ta škola opravdu nebavila, takže jsem se jí nevěnoval, vyšel
jsem, ani jsem nešel do žádného učení. Tu školu, kterou jsem si potom
dodělal, tak jsem si pak dodělával dálkově a myslím si, že středisko na to
mělo hodně velký vliv.“
Nové cédéčko Jirka vytvořil s mladými lidmi, kteří docházejí do
nízkoprahového klubu v Teplicích-Proseticích. Texty i hudba jsou jejich
dílem.
„Album se jmenuje Myšlenky v obrazech, takže ty písničky jsou spíš k
zamyšlení. Nejsou tam vulgární slova, protože jsme chtěli ukázat mladým
lidem, že hip-hop lze dělat i bez vulgárních slov. V dnešní době hip-hop
většinou spočívá ve vulgarismech, v rytmech a ty rýmy se skládají úplně
bezmyšlenkovitě, jen aby se to tomu autorovi vešlo do rytmu a stavěl si na
tom nějakou flow, ale nemá to hlavu ani patu. To jsme my nechtěli, naopak
jsme chtěli, aby ty texty o něčem vypovídaly. Album obsahuje dvanáct
písniček a témata jsou sociální, politická, náboženská...“
Role kmotra alba Myšlenky v obrazech se ujal režisér Petr Václav, tvůrce
filmů Paralelní světy a Marian. Tento režisér v současné době připravuje
natáčení nového filmu Cesta ven, který by měl pojednávat o osudech Romů a
jejich identitě. O svém seznámení s Jiřím Čonkou vypráví:
„My jsme se seznámili letos při castingu tady v Teplicích a tak nějak
přirozeně vyplynulo, že se sem přijedu znovu podívat a je to pro mě i
zajímavé.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech v mp3
Za malou chvíli už bude 21 hodin, O Roma vakeren vám přeje krásný večer a
nebo dobrou noc. Naladit si nás můžete ale opět v sobotu po 20. hodině na
vlnách Radiožurnálu a najdete nás také na internetové adrese romove.cz.
Šunaha pes pro aver kurko kana tumenge anaha aver nevipena. Ma bisteren -
amenca pes dodžanena butheder. Mangav tumenge lači rati the šukar kurkeskero
džives. Aven saste the bachtale. The žutimmnel tumen o Del. Klidný večer vám
přeje Iveta Demeterová.
|