Zamčenou pyramidou knih upozornili aktivisté na diskriminaci romských dětí
Romské děti v Česku stále nemají rovné šance ke vzdělání. Uvádí to výzkumná
zpráva Amnesty International a Evropského centra pro práva Romů, podle které
do bývalých zvláštních škol chodí tisíce dětí tohoto etnika. V nich se ale
učí podle jiných osnov než v běžných školách, a ve znalostech jsou tak
pozadu. Zástupci organizace se proto s kritikou vydali i na ministerstvo
školství.
Krátký happening u budovy ministerstva začal symbolicky za pět minut
dvanáct.
Zástupci Amnesty International dali hrané kritice název „Čas se krátí:
Otevřete knihy vše dětem“. Postavili pyramidu z knih omotanou řetězem se
zámky, které postupně odemykali.
Vadí jim hlavně to, že Česko nezměnilo přístup k romským dětem ani pět let
od rozsudku Evropského soudu pro lidská práva, který potvrdil diskriminaci
těchto dětí na českých školách.
Organizátoři zvali na happening i ministra školství Petra Fialu, ten ale za
sebe poslal jen mluvčího resortu. Podle něj teď úředníci upravují dokument,
který má zajistit rovný přístup ke vzdělání. Změny by měly začít v praxi
platit od příštího školního roku.
„Měla by se zlepšit diagnostika a poradenství, to znamená, že by mělo být
jasně diagnostikováno, zda dítě patří s tím či oním postižením ještě do
základní školy praktické,“ prohlásil mluvčí ministerstva. Aktivisté ale
požadují, aby Česko vyhlásilo moratorium na přijímání romských dětí do
praktických škol.
Podle předsedkyně České společnosti pro inkluzivní vzdělávání Kláry
Laurenčíkové je nutné zejména vytvořit systém včasné péče o děti ze sociálně
zatíženého prostředí.
„Je potřeba posílit kapacity a odbornou připravenost mateřských škol, aby
dokázaly dobře vzdělávat sociálně znevýhodněné děti a aby byly připravené na
určitá specifikace práce, která souvisí s tím, že děti přicházejí do
předškolního zařízení a nemají stejné dovednosti a návyky jako děti ze
sociálně dobře situovaných rodin,“ zdůraznila Laurenčíková.
Jak podotkla, Česko má v této oblasti řadu dobrých projektů, stále ale čeká
na systémové změny v oblasti legislativy, financování regionálního školství,
přípravy pedagogů a poradenství.
„Otázkou je, jestli chceme jenom popisovat současný stav a smíříme se s tím,
že připravenost opravdu není dobrá, a tudíž řada dětí nachází útočiště v
praktických základních školách, kde však nedostanou stejně kvalitní
vzdělání, anebo jestli si řekneme, že chceme zvětšovat připravenost škol a
pedagogů a podmínky pro jejich práci,“ dodala.
Na vysoký počet romských dětí v bývalých zvláštních školách letos upozornil
i veřejný ochránce práv. Podle inspektorů se ale situace zlepšuje. Problémy
s inkluzí romských dětí má ale například i Slovensko, Maďarsko a Rumunsko.
Problematice diskriminace romských dětí se věnovaly ozvěny dne s Klárou
Laurenčíkovou z České společnosti pro inkluzivní vzdělávání
Poslech v mp3
Reportérka Klára Bílá zaznamenala příběh paní Ivety, Romky s devíti dětmi.
Nejmladší dceru chtěla přihlásit do běžné základní školy. Ale nemohla. Nebo
nevěděla jak.
Poslech v mp3
|