Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
Pořad odvysílaný stanicí Český rozhlas 1 - Radiožurnál
Pořad "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří" pravidelně připravuje romská
redakce Českého rozhlasu.
Na těchto stránkách přinášíme textovou a zvukovou verzi pořadu, který se
vysílá na okruhu Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu každou sobotu od 20 do 21
hodin.
"O Roma vakeren" se vysílá také v regionech, na VKV (FM) regionálních
studií si pořad pro daný region můžete naladit vždy v úterý a ve čtvrtek od
19:45 do 20:00 hodin.
Další informace o pořadu najdete na stránkách www.rozhlas.cz nebo na facebookovém profilu pořadu na
adrese
facebook.com/oromavakeren
Dnes se podíváme na Britské velvyslanectví, které tento týden uspořádalo
společně s dalšími partnery konferenci „Roma positive: romské vzory a obraz
Romů v médiích“. Zrekapitulujeme hlavní líčení mačetového útoku v Novém
Boru. Navštívíme zcela zaplněném Rudolfinu, kde v neděli zaznělo Requiem za
Osvětim, a samozřejmě nezapomeneme ani na romskou hudbu, která vám určitě
zpříjemní dnešní O Roma vakeren.
Bacht tumenge savorenge so šunen amaro romano vakeriben. Adadžives tumenge
povakerela Orhan Galjus palo media, šunene a nevipena palo sudos andre than
Nový Bor. Ačhen amenca.
Poslech celého pořadu v mp3
=[ Reportáž ]=
S Orhanem Galjusem o obrazu Romů v médiích
Britské velvyslanectví tento týden uspořádalo společně s dalšími partnery
konferenci „Roma positive: romské vzory a obraz Romů v médiích“. Své životní
příběhy a názory tu představili Romové, kteří mohou sloužit pro mladé lidi
jako pozitivní vzory. Působí například v neziskových organizacích nebo v
médiích v různých zemích Evropy. Dalším tématem byl obraz Romů ve
sdělovacích prostředcích.
V roli moderátora vystoupil Orhan Galjus, romský novinář žijící v
Holandsku, který vyprávěl zajímavý příběh o svém vlastním vzoru, jímž se mu
stal jeho strýc. Iveta Demeterová se ho zeptala, co si myslí o titulcích,
které v souvislosti s Romy jsou často negativní sdělením a stává se, že
informace není podložená pravdivou skutečností.
„Pro mě je objektivita velmi důležitá. Stejně klíčová je i vyváženost
situací. Nesouhlasím s takzvanou manipulativní novinařinou, ani s negativní
selekcí zpráv. Novináři, kteří nejsou v souvislosti s informováním o Romech
objektivní, ti se řídí pravidlem, že špatná zpráva je dobrá zpráva. Určitě
se jedná o jednu z metod, se kterou média pracují. Když ale já osobně
připravuji zpravodajství, je pro mne klíčová pravda. To je ten počátek, ze
kterého vycházím v každém případě.“
Bylo Vaším přáním věnovat se této tématice a hovořit za Romy?
„Já si tuto dráhu nezvolil, spíše se to nějak v mém životě přihodilo.“
Jak mohou romské vzory působit na společnost?
„Jejich společenský vliv může být skutečně velký. Existuje neviditelná válka
mezi námi Romy a většinovou společností. Romské vzory jsou v první linii a
bojují za naše práva, za naše místo ve světě. Říkám ve světě, protože moje
rodina je v Austrálii, Latinské Americe, atd. Opravdu ale věřím tomu, že
romské vzory by měly být v první linii.“
Na konferenci vystoupila slovenská právnička Irena Biháriová ze sdružení
Lidé proti rasismu. Hovořila o své zkušenosti, kdy se někteří úspěšní Romové
raději vzdají své identity, popírají svůj romský původ a společně s
majoritou nadávají na ostatní Romy. A to jen aby bílé většině ukázali, že si
jich může vážit. I Ireny Biháriové jsem se zeptala, co si myslí o romských
vzorech:
„Já tomuto konceptu fandím a jsem proto, aby byl mainstreamizován a
zviditelňován. Na druhé straně by nebylo úplně šťastné, kdybychom pozitivní
romský vzor adresovali směrem do romských komunit, které žijí v sociálním
vyloučení. To totiž vydává sekundární poselství ve smyslu ‚Vidíte, pokud se
budete takhle snažit, tak i vy můžete být lékařem či bankovní úřednicí.‘ A
přitom to tak doopravdy není, protože některé skupiny Romů žijí v sociálním
vyloučení dekády let - na periferii společnosti, bez základní
infrastruktury. Rodí se zde generace dětí, které nikdy neviděly splachovací
záchod, pracujícího rodiče. Zkrátka jim vyprávět o tom, že mohou být lékaři,
je vskutku příliš romantické a naivní. Na tuto skupinu Romů je zapotřebí
směřovat úplně jiný typ opatření aktivní státní pomoci než budování
amerického snu. Naše sdružení se spíše snaží tlumočit poselství pozitivních
romských vzorů širší veřejnosti, aby si uvědomila, že i takoví Romové ve
slovenské společnosti existují a že to není žádná světlá výjimka.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech v mp3
=[ Reportáž ]=
Z mačetového útoku v Novém Boru se před soudem zpovídá pět pachatelů
Pět mladíků stanulo před libereckým soudem. Zpovídají se z loňského
mačetového útoku v Novém Boru na Českolipsku, při kterém byli těžce zraněni
tři hosté pivního baru. Jak připomíná redaktorka Ivana Bernáthová, tato
událost vyvolala vlnu nepokojů na severu Čech. Klid nebyl ani v soudní
budově.
„Můj syn je moc hodný, on nikomu nic neudělal,“ utírala si slzy
matka jednoho z obžalovaných, která si neumí vysvětlit, proč k mačetovému
útoku došlo. Do soudní síně ale nakonec nemohla:
„Hlavní líčení je vedeno v řízení proti mladistvému. Ze zákona je hlavní
líčení neveřejné,“ oznámila u zavřených dveří soudní síně soudkyně Eva
Drahotová. Obhájkyně obžalovaných, Klára Samková, původně měla pro veřejné
projednávání kauzy souhlas mladistvých. Ji i její klienty ale vyděsila
mimořádná bezpečnostní opatření:
„V jednací síni se nachází šest zakuklených ozbrojenců v neprůstřelných
vestách.“
Podle předsedkyně okresního soudu Ivany Šoljakové je ale přítomnost policie
nezbytná:
„Samozřejmě se dá očekávat, že kauza bude emocionálně vypjatá. Jedná se
o sledovanou věc. Koordinovali jsme služby s velením justiční stráže i s
policií.“
Čtyři obžalovaní se zpovídají z trestného činu pokusu o vraždu a hrozí jim
výjimečný trest. Pátý mladík čelí obžalobě z výtržnictví a těžkého ublížení
na zdraví s maximální trestní sazbou dvanáct let. Obhájkyně Klára Samková
zaměřila svou obhajobu proti této právní kvalifikaci:
„Podle mého názoru byla překvalifikace naprosto účelová proto, aby se
obvinění nemohli dostat z vazby.“
Státní zástupce Radim Kadlček ale říká:
„Soud samozřejmě posuzuje vinu podle důkazů, takže podle nich zvolí
právní kvalifikaci.“
Kromě jednoho z obžalovaných všichni využili své právo u soudu nevypovídat.
Hovořili ale zranění muži:
„Já jsem si šel koupit cigarety, dát si pivo a v tu chvíli se to tam
strhlo.“
„To bylo tak strašně rychlý, že si ani nedokážete představit, jaký to
byl mumraj.“
Muž byl zraněn na hlavě i na nohou. Tvrdí, že s údajnými útočníky spory
neměl.
„Znám je jen podle vidění a nikdy jsem s nimi žádné problémy neměl.“
Jeden z důvěrníků, kterého si obžalovaní vzali sebou do soudní síně, ale
říká:
„To je vlastně bývalý skin z Nového Boru. Sám se přiznal k tomu, že už v
minulosti měl s Cikánama problémy. Teď ani sám neví a nemůže dosvědčit,
jestli to vůbec mačeta byla.“
Podle obžaloby napadaní předcházel konflikt mezi servírkou a dvěma romskými
mladíky, kteří si chtěli zahrát na automatech. Žena prý chtěla vidět jejich
občanské průkazy. Mladíci ji pak údajně začali vulgárně urážet. Hosté se jí
zastali a vyvedli je. Jeden host prý také jednoho z Romů udeřil. Romové se
údajně krátce poté do baru vrátili s posilou a hosty napadli. Sestra jednoho
z obžalovaných ale říká, že jejího bratra, který šel do baru, jenom
zajímalo, proč někdo napadl jeho syna.
„Přišel a začal se ptát, co se stalo s jeho klukem, proč dostal. No a
nějaký chlap u baru na něj vystartoval - tak mu dal facku.“
Podle ní její bratr mačety ani jiné zbraně do baru nepřinesl.
„Můžete vidět i kamerový záznam, jak tam šel v teplákách, tričku a že
neměl v ruce nic.“
A tak se stále neví, jak se mačety v baru objevily. Možná, že leccos ukážou
záběry kamer z baru, říká soudkyně Eva Drahotová:
„Problém je v tom, že zařízení nemá úplně luxusní kamery. Mají je jen na
určité úrovni. Pak je samozřejmě těžké z toho vytvořit nějaký důkaz.“
Soudní jednání s pěticí obžalovaných bude i nadále pokračovat a my vám o něm
opět přineseme podrobnější informace.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech v mp3
=[ Reportáž ]=
V Rudolfinu zaznělo Requiem za Osvětim v romském podání
Pražské Rudolfinum zažilo v neděli něco nebývalého – zaznělo tam Requiem za
Osvětim, které napsal romský skladatel a zahrál romský symfonický orchestr
pod taktovkou romského dirigenta. A vůbec poprvé v naší nejprestižnější
koncertní síni vystoupila romská sólistka. Na místě byla Jana Šustová.
Autorem devadesátiminutového Requiem za Osvětim je romský hudebník Roger
Moreno Rathgeb, který pochází ze Švýcarska a žije v Nizozemsku. Co ho k této
myšlence vlastně přivedlo?
„Dostal jsem ten nápad v roce 1998 při své první návštěvě Osvětimi.
Když jsem tam viděl ten horor, řekl jsem si, že je to ostuda, že lidé dodnes
vedou náboženské války, nerozumí si navzájem a že mezi národy a
náboženstvími není tolerance. A rozhodl jsem se, že chci vytvořit živý
pomník pro všechny oběti, které tam zemřely, protože všichni tam byli ve
stejné bídě, všichni měli stejný strach, všichni stejně hladověli a
dostávali stejné rány, všichni museli podstoupit stejnou cestu do plynových
komor, ať už byli Židé, Romové, Sintové, Češi Poláci nebo jiní. A proto jsem
chtěl vytvořit živý památník pro všechny oběti.“
Cesta od tohoto rozhodnutí ke konečnému napsání Requiem za Osvětim však
rozhodně nebyla přímá a jednoduchá.
„V roce 1998 jsem po své první návštěvě jel zpět domů, začal jsem
pracovat ale přibližně po pěti – šesti měsících byla najednou moje inspirace
pryč, byl jsem bez nápadů. Myslel jsem si, že asi musím zpátky do Osvětimi,
že tak snad zase získám inspiraci. V roce 1999 jsem tam jel znovu, ale to
byla bohužel chyba, protože tam se to všechno nějak zhroutilo. Prožil jsem
tam úplný šok a sedm let jsem pak na tom nepracoval.“
Nakonec však dílo přeci jen spatřilo světlo světa. Roger Moreno Rathgeb
vypráví, co k tomu bylo impulzem.
„V roce 2006 jsem v Nizozemsku spolupracoval na jednom dokumentárním
filmu, ve kterém je mimo jiné i jeden rozhovor, v němž vyprávím o této
práci. A tento film viděl pan Albert Siebelink, což je ředitel romského
festivalu v nizozemském Tilburku. Zavolal mi a ptal se: ‚Rogere, jak jsi na
tom, je to rekviem hotové?‘ Já jsem řekl: ‚Ne, pořád ještě ne.‘ A on na to:
‚Pomůže Ti, když Ti slíbím, že se postarám o to, aby se to hrálo v různých
evropských městech – budeš to pak moci dokončit?‘ Odpověděl jsem: ‚Tak to
budu muset dokončit! Musím zase pracovat.‘ Možná jsem potřeboval právě tento
podnět. Od té doby jsem znovu začal skládat a trvalo to ještě tři roky, než
to bylo úplně dokončeno.“
Roger Moreno Rathgeb je stejně jako mnoho jiných romských hudebníků samouk.
Postupně však začal používat notaci a skládat. A co na jeho Requiem za
Osvětim říkají lidé studovaní? Slovo má profesorka z konzervatoře Daniela
Tudorová, která pochází z Rumunska a od roku 1994 žije a pracuje ve
Španělsku. V Requiem za Osvětim vystupuje jako houslistka Romského
filharmonického orchestru.
„Složil to úplně excelentně. Hudba je citlivá, krásná, můžu o ní říct
jen samá dobrá slova. Je tam velmi dobrá rovnováha mezi orchestrem, pěveckým
sborem a formu, kterou skladatel dal requiem. Výtečné! Je to opravdu
výsledek práce talentovaného člověka. Ten nápad se mi velmi líbil a jsem
hrdá, že tady mohu být.“
Romský filharmonický orchestr má sídlo ve Frankfurtu nad Mohanem a jeho
členové pocházejí z Maďarska, Německa, Rumunska, Rakouska, Kosova a dalších
zemí. Prvního klarinetisty Josefa Balogha, který pochází z Maďarska a
pracuje v Německu, jsem se zeptala, zda jsou všichni členové orchestru
Romové:
„Ano, většinou ano. Ale máme problém u některých specifických nástrojů,
které nejsou mezi Romy v módě, například hoboj nebo fagot, takové hudebníky
není možné najít. Ale většina z nich, asi 90 – 95 %, jsou Romové. Orchestr
je super a jsem moc šťastný, že mohu znovu hrát v orchestru s tak vysokou
úrovní a velmi si to užívám.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech v mp3
=[ Reportáž ]=
Slovenský soud rozhodl, že škola v Šarišských Michalanech segreguje romské
žáky
V základní škole s mateřskou školkou v Šarišských Michalanech dochází k
segregaci romských žáků. V odvolacím řízení to potvrdil Krajský soud v
Prešově. Podle rozsudku se škola dopustila diskriminace a protiprávního
jednání tím, že vytvořila romské třídy. Rozsudek je právoplatný a není možné
se odvolat. Více už nám řekne Miroslav Strelec.
Umísťováním romských dětí do samostatných tříd škola porušila zásadu
stejného zacházení a dopustila se tak diskriminace romských dětí z důvodu
jejich etnické příslušnosti. Mluvčí krajského soudu v Prešově Michal Drimák:
„Bylo prokázáno, že docházelo k segregaci žáků. Vytvářely se nejen čistě
romské třídy, ale žáci rovněž byli na samostatných poschodích. Mohl se tím
sice sledovat legitimní cíl, avšak nepředstavuje to proporcionální řešení
problému. Obžalovaná strana je povinná vykonat nápravu od příštího školního
roku.“
K rozdělení tříd mělo dojít před více než třemi roky. Důvodem bylo to, že
u romských žáků chyběla hlavně domácí příprava a neměli dostatečně osvojené
hygienické návyky.
„Obžalovaný se dopustil diskriminace romských dětí z důvodu jejich etnické
příslušnosti a porušil zásadu stejného zacházení.“
Zřizovatelem školy je obec Šarišské Michaľany. Pokračuje její starosta
Vincent Lešo:
„Základní škola nemá romské třídy. Má pouze třídy pro žáky ze sociálně
znevýhodněného prostředí. To senát operoval se slovem ‚romský‘. Slovensko by
si mělo položit otázku vycházející z verdiktu soudu, a to jaká bude
vzdělanostní úroveň našich budoucích žáků.“
Starostovi v procesu chyběla odborná stanoviska pracovníků školského
úřadu, inspekce a rezortního ministerstva.
„Já jsem tu kromě pana ředitele žádného pedagoga neviděl, a to se přitom
vyjadřujeme k věcem čistě pedagogickým.“
Ve škole se po verdiktu obávají odlivu dětí z majoritního prostředí a
jejich odchodu na vzdělávací instituce v okolí. Ze 425 žáků školy je 267
dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. Většina z nich pochází z romské
osady Ostrovany. Ředitel školy, Jaroslav Valaštiak, byl po vyhlášení
rozsudku zklamaný. Uvedl, že škola bude hledat možnosti, jak věci vyřešit.
Jaké to ale bude mít následky, v tuto chvíli nedokáže odhadnout:
„Může se stát, že v Šarišských Michaľanech nebude škola pro děti, které se
tam narodily, žijí tam a vyrůstají, ale bude tam škola pro děti, které
dochází z Ostrova.“
Na Slovensku jde vůbec o první soudní rozhodnutí týkající se segregace
romských dětí ve vzdělávání. Žalobcem v soudním sporu byla nevládní
organizace Poradna pro občanská a lidská práva. Její koordinátorka, Vanda
Durbáková, je přesvědčená, že rozhodnutí soudu je plně v souladu s
mezinárodními standardy na ochranu lidských práv. Myslí si, že škola musí
usilovat o rozvíjení inkluzívního vzdělávání jako protikladu k existující
segregaci.
„Myslíme si, že je to historicky významné rozhodnutí soudu, které může
nastartovat změny v naší společnosti směrem k rovnocennému vzdělávání
každého dítěte.“
Pro soud, podle jeho mluvčího Michala Drimáka, není určující, jestli s
přesunem žáků do smíšených tříd budou jejich rodiče souhlasit, protože často
jde o lidi bez vzdělání, kteří nedokážou docenit práva dětí. Vlastní návrh
řešení celé situace představil poslanec slovenského parlamentu Štefan Kužma:
„Řešení, kterému se z mého pohledu v žádném případě nevyhneme, je postavení
školy přímo v Ostrovanech. Tak prudce tam roste počet dětí v povinném
školním věku, takže dřív nebo později to budeme muset udělat.“
Osada v Ostrovanech se za poslední roky zvětšila z 500 na 1000 obyvatel,
z toho polovině je do 15 let. V osadě v minulosti základní škola fungovala.
Začátkem 80. let ale byla zrušena.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech v mp3
=[ Reportáž ]=
Martina Bajgera znají v Trmicích zdaleka nejen Romové
Závěrem dnešního O Roma vakeren vám ještě představíme zajímavého člověka.
Bylo mu necelých dvacet let, kdy začal studovat vysokou školu a založil
vlastní firmu. Dnes šestadvacetiletého Martina Bajgera znají v Trmicích
zdaleka nejen Romové. Pochází totiž z rodiny, která se občansky i politicky
angažuje už řadu let. Matka Eva Bajgerová tam působila jako poradkyně
městského úřadu, později byla romskou koordinátorkou pro Ústecký kraj a
založila trmické romské sdružení Romano jasnica. Jak potvrdil Tomáši
Bystrému, mladý muž chce jít ve šlépějích své matky.
„Strašně moc mě motivovala moje máma. Hlavně mi říkala, že když budu chodit
do školy, budu vydělávat peníze a nebudu dělat těžkou práci. V opačném
případě budu kopat. Vzdělání bylo zkrátka na prvním místě.“
A to přineslo i své ovoce. Martin se už ve třetí třídě dostal na
výběrovou jazykovou školu. Později studoval obchodní akademii a po maturitě
své studium završil získáním bakalářského titulu na Univerzitě Jana
Evangelisty Purkyně, kde studoval obchod a management.
„Škola mi dala do života strašně moc. Mám stavební firmu a pro management
firmy využívám hodně z teorie, kterou jsem získal ve škole. Firmu jsem
založil v době, kdy jsem nastupoval do prváku vysoké školy. Takže od 19 let
podnikám.“
Kromě podnikání ve stavebnictví se ale také věnuje práci v neziskovém
sektoru, především pak v občanském sdružení Romano jasnica, které v Trmicích
funguje už čtrnáctým rokem. Tehdy jej založila Martinova matka. Zaměřuje se
především na volnočasové aktivity dětí a mládeže.
„Máme nízkoprahový klub M. C. Zefyríno, kde mají lidé možnost doučování,
přístupu na internet, mohou pracovat na počítači, připravovat se do školy.
Tady v Trmicích je nás víc, co vystudovali vysokou školu, proto má-li někdo
nějaký problém, pomáháme mladším a motivujeme je k tomu, aby byli stejní
jako my. Trmice mají 3 tisíce obyvatel, z toho je 800 Romů. My
starousedlíci, kteří tu žijeme po několik generací, jsme mezi komunitu
začlenění. Teď je tu ale dost přistěhovalců ze Slovenska a z okolních měst a
s nimi se musí pracovat, aby problémy nebyly. Například drogy. To asi nejsme
schopní ovlivnit, ale snažíme se pro ty lidi něco dělat, aby měli koníčka a
aby děti měly vzdělání. Aby nevyšly základní školu a nezůstaly doma.“
Martin Bajger je právě čerstvým otcem. Syna chce vychovávat ve stejném
duchu, jako jej kdysi vychovávala jeho matka. Doufá, že syn po něm zdědí i
cit pro hudbu.
„Hraji od pěti let, chodil jsem do hudební školy Evy Randové v Ústí nad
Labem. Aktivním muzikantem jsem byl v době od patnácti do dvaceti let. Pak
jsem kvůli studiu a nedostatku času, i kvůli práci, polevoval. Pořád ale mám
radost, když si můžu zahrát. Po svých dětech budu samozřejmě vyžadovat, aby
taky byly muzikanty. To je to nejhezčí, když se rodina sejde, děti nám hrají
a my můžeme posedět a bavit se.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech v mp3
O Roma vakeren vám přeje krásný večer anebo dobrou noc. Naladit si nás
můžete ale opět v sobotu po 20. hodině na vlnách Radiožurnálu a najdete nás
také na internetové adrese www.romove.cz.
Šunaha pes pro aver kurko kana tumenge anaha aver nevipena. Ma bisteren -
amenca pes dodžanena butheder. Mangav tumenge lači rati the šukar kurkeskero
džives. Aven saste the bachtale. The žutimmnel tumen o Del
Klidný večer vám přeje Iveta Demeterová.
|