Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
Pořad odvysílaný stanicí Český rozhlas 1 - Radiožurnál
Pořad "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří" pravidelně připravuje romská
redakce Českého rozhlasu.
Na těchto stránkách přinášíme textovou a zvukovou verzi pořadu, který se
vysílá na okruhu Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu každou sobotu od 20 do 21
hodin.
"O Roma vakeren" se vysílá také v regionech - na VKV (FM) regionálních studií si pořad pro daný region můžete naladit vždy v úterý a ve čtvrtek od 19:45 do 20:00.
Další informace o pořadu najdete na stránkách www.rozhlas.cz nebo na facebookovém profilu pořadu
na adrese
facebook.com/oromavakeren
Dnes vám řekneme o semináři romských žen, povíme vám, že téměř
70 let po válce byl v centru Berlína odhalen památník romským obětem
holocaustu a pozveme vás na výstavu fotografií. A samozřejmě nebude chybět
celá řada romských písní, které vám určitě zpříjemní dnešní O Roma vakeren.
Poslech celého pořadu v mp3
=[ Reportáž ]=
Co se očekává od žen v romské komunitě – svědectví Margity Wagner a Aurélie
Balážové
Zmocněnkyně vlády pro lidská práva a Rada vlády pro záležitosti romské
menšiny uspořádaly ve Strakově akademii v Praze seminář Romské ženy, který
představil Romky hlavně v kontextu rodiny, práce a sebevzdělávání. Touhu
romských žen po vzdělání a problémy, které je na cestě za ním čekají, mnoho
let sleduje také režisérka Markéta Nešlehová. Její dokument Ženy v poli
ukazuje půl roku života tří úspěšných Romek. Více už v příspěvku Ivety
Demeterové.
„Má maminka má černé vlasy afro. Je normální postavy. Barva kůže je hnědá.
Na obličeji má pihy a má hnědé oči. Je hodně skromná. Nemusí mít pořád nové
oblečení a malovátka. Ráda se učí, i ve třiceti sedmi letech.“
Tak to byl úvod k dokumentárnímu filmu Markéty Nešlehové Ženy v poli.
Film představuje tři ženy, Romky. Rodina, práce, sebevzdělávání, předsudky.
Jak říkají, jejich život je jako bitevní loď. Denisa, Lucie a Aurélie. A
právě o Aurélii byla úvodní řeč jejího syna, ve které svou maminku popisuje.
Aurélie je velmi srdečná a každému kolem sebe chce pomáhat. O emancipaci ví
své. Manželovi byla oporou a podporovala ho i v době, kdy studoval. Když ale
ona sama chtěla studovat, zakázal jí to. Aurélie se vzepřela a od manžela
odešla.
„Já jsem žena, která měla být doma, vařit, starat se o dítě… Jenže dítě mi
vyrostlo a já už nechtěla být jen u plotny.“
Mezi panelistkami byla i Mgr. Margita Wagner, která vyprávěla o postavení
romských žen u olašské komunity. I ona byla mezi nimi výjimkou, protože ji v
jejím rozhodnutí studovat a být vzdělanou ženou velmi podporovali rodiče.
Zeptala jsem se jí, co se tedy od romské olašské ženy očekává:
„Od olašské ženy se především očekává, že se bude starat o svého manžela, o
děti, o domácnost. Samozřejmě, že toho musí být schopna za každou cenu.
Například získat peníze pouličním obchodem nebo se někdy v minulosti bohužel
můžeme setkat i s krádežemi.“
Proč mají v olašské komunitě větší úctu muži než ženy?
„To je dost těžká otázka, která jde napříč národnostmi. Jedná se ale spíše o
model patriarchismu, kdy muži, aby mohli být uctíváni a měli určitou moc,
tak si sami stanovili, že je žena slabší a méně inteligentní. Proto
nechtějí, aby se žena vzdělávala. V tu chvíli je ohrožena jejich moc.“
Paní Wagner, je pravdou, že žena zdraví muže jako první?
„Ve většině případů ano.“
A proč tomu tak je?
„Prokazuje tím mužům úctu.“
A nejsou mezi olašskými ženami nějaké emancipační snahy o změnu?
„Co se týče zdravení mužů, tak určité náznaky jsou, bohužel ale nedopadají
dobře. Komunita tak dá ženám najevo, že by stejnou chybu neměly opakovat.
Musím ale říci, že v dnešní době jsou i tací muži, kteří zdravení po ženách
nevyžadují, naopak ženu pozdraví jako první, když se potkají na ulici.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech v mp3
=[ Reportáž ]=
V centru Berlína byl odhalen památník obětí romského holocaustu
Kruhová fontána s černým podkladem symbolizující hrůzu a na kameni uprostřed
leží každý den čerstvé růže jako symbol života – tak vypadá památník od
izraelského umělce Dannyho Karavana. Je připomínkou romského holocaustu. V
koncentračních táborech zahynulo na půl milionů evropských Romů. Téměř po
sedmdesáti letech se oběti nacistického vraždění dočkaly odhalení svého
památníku přímo v centru Berlína, jen pár kroků od budovy Spolkového sněmu.
Na místě byla i zpravodajka Českého rozhlasu Klára Stejskalová.
„Shromáždili nás na jednom místě. Pak jsme museli nasednout do nákladních
vagónů. Bez kousku masa, bez chleba. Odvezli nás do Belzigu, kde naši rodinu
rozdělili. Bratra a otce poslali do Osvětimi.“
Pětaosmdesátiletá Moishe Weiszová vzpomíná na události před více jak
sedmdesáti lety. Bratra a otce už nikdy neviděla. Dnes vetchá stařenka měla
tehdy štěstí. Koncentrační tábor přežila.
„Není v Německu romské rodiny, která by nebyla holocaustem postižená. V
koncentračních táborech zahynuly dvě třetiny německých Romů.“
Romani Rose, předseda Romské rady německých Romů, se dlouhé roky
zasazoval o důstojný památník, který by připomínal vyvražďování jeho národa.
„Každoročně pořádáme cestu do Osvětimi, kde z 2. na 3. srpna 1944 byly
poslány do plynu poslední tři tisíce Romů. Majdanek, Treblinka, Buchenwald,
to jsou pohřebiště tisíců našich lidí.“
Teď, pár metrů od Bundestagu, se v podzimním listí zrcadlí voda uprostřed
malého jezírka obklopeného kameny. Tyto kameny pocházejí z dlažby, po které
směřovaly romské rodiny do koncentračních a sběrných táborů. Sedmdesát z
nich nese jména táborů. Na skleněných tabulích vedle si mohou nejen
Berlíňané, ale i turisté z celého světa, přečíst o děsivých událostech před
sedmdesáti lety.
„Dnes tu s vámi mohu být jenom proto, že se mi v roce 1944 podařilo
uprchnout z transportu“, zahájil při slavnostním ceremoniálu řeč známý
romský malíř a florista Anthony Weiss. Před rokem apeloval na německé
poslance, aby udělali vše proto, aby romský holocaust neupadl v zapomnění.
Teď se dočkal.
Také předseda Rady německých Romů Romani Rose, i v Německu známý romský
historik Silvio Peritore, to vnímají nejen jako uctění památky obětí, ale
především jako poselství současnosti, kdy rasistické výpady vůči Romům
zaznívají i z úst politiků demokratických stran. Za alarmující označují
situaci v Česku. Silvio Peritore kritizuje i to, že česká vláda dodnes
nedokázala vyřešit situaci kolem někdejšího sběrného lágru v Letech u Písku.
„To je skutečně velký skandál, který kritizujeme už léta. Od prezidenta
Havla jsme ještě získali podporu. S pomocí Osvětimského a Buchenwaldského
výboru se snažíme, aby na místě někdejšího koncentračního tábora stál místo
vepřína důstojný památník.“
Jen pro připomenutí. Tábor v Letech u Písku byl otevřen v srpnu 1940 jako
kárný pracovní. Do května 1943 jím prošlo 1308 Romů. 327 jich zde zahynulo a
více jak 500 bylo převezeno do Osvětimi. Z koncentračních táborů se po válce
vrátilo ani ne 600 romských vězňů. Podle odhadů tak nacisté zavraždili 90
procent českých Romů. Pietní místo v Letech u Písku bylo zpřístupněno v roce
2010. Čeněk Růžička, předseda výboru pro odškodnění romského holocaustu v
České republice, jako zástupce po pozůstalých obětech nacismu už patnáct let
usiluje o odstranění vepřína.
„Předpokládám, že paní kancléřka osloví českou vládu a nějakým způsobem se
zasadí o to, aby se ve věci koncentráku v Letech konalo. Německo rozpoutalo
druhou světovou válku a nese hlavní zodpovědnost za to, co se Romům, Židům a
dalším stalo. U Německa se předpokládá, že se bude k těmto záležitostem
stavět vstřícně.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech v mp3
=[ Reportáž ]=
Výstava Život jak ho znám nabízí pohled americké fotografky do romských
domácností v Česku
Život jak ho znám – je název nově otevřené výstavy fotografií, které v
uplynulém půl roce pořídila v romských rodinách v Česku americká fotografka
Talitha Brauer. Výstava je součástí konference Forum 2000, kterou v roce
1996 založil první český prezident Václav Havel. Soubor barevných, ale i
černobílých fotografií můžete vidět v gotickém kostele Martina ve zdi v
centru Prahy. Na vernisáži výstavy byl i Tomáš Bystrý.
Fotografie dokumentují především všední život Romů, a to v prostředí
jejich domovů. Talitha Brauer, osmadvacetiletá fotografka, která se narodila
ve Spojených státech a dětství prožila v Irsku a v Německu, se s romskými
rodinami sblížila jako dobrovolnice v centru dětí a mládeže Teen Challenge
Center. Nápad zachytit jejich život na fotografiích se zrodil v září 2011,
kdy se účastnila pohřbu jednoho z dětí, které zemřelo na rakovinu.
„Byla z našeho centra. Znala jsem ji, i když v rámci našich aktivit pracuji
spíše se staršími dětmi. Přes rok bojovala s rakovinou. Bylo jí sedm let a
já jsem měla možnost zúčastnit se jejího pohřbu, kde byli většinou Romové,
jen několik Čechů. Já jsem byla jediná Američanka. Byl to pro mne velký
zážitek, dostat se takhle blízko romské komunitě. Byla to pro mne pocta, že
mě mezi sebe pozvali.“
Projekt odstartovala koncem roku 2011, když začala navštěvovat rodiny v
Praze, Brně a Šluknově, aby se seznámila s jejich životy, s diskriminací,
které čelí, a jejich životními sny.
„S romskou komunitou jsem pracovala ještě předtím, než ona dívka zemřela.
Působila jsem hlavně mezi teenagery a u nich jsem si uvědomila, že mnozí z
nich jsou velmi talentovaní, ale nemají dost příležitostí jako ostatní.
Pamatuji si na jednu holčičku, jejíž otec byl ve vězení. Vzala si tam u nás
psaní a když se po chvíli podívám, už má list celý popsaný. Zeptala jsem se
jí, zda by nechtěla být spisovatelkou a ona na to, že možná. A mě v té
chvíli napadlo, proč by si nemohla svůj sen splnit? Přála bych si pro celou
romskou komunitu, aby měla stejné příležitosti jako ostatní. Aby se jim to
ale podařilo, musí také cítit podporu celé společnosti.“
„Já se teď zrovna dívám na jednu fotku. Jde o zátiší z kuchyně, jsou tam
hrnečky, láhev alkoholu, vázička s nějakou paní, ikona se svatým. Líbí se mi
na tom ten kontrast, to, že světec je položen hned vedle sexy blondýnky.“
„Je to zajímavé. Hlavně to, jak jsou dole uvedeny jednotlivé příběhy. Hned
je vám fotka bližší. To mi přijde super.“
Já vidím fotografii, na které jsou dva Romové v objetí. Zkuste popsat,
jak fotografie vznikla a o čem vypovídá?
„K této rodině jsem byla v neděli pozvaná na večeři. Po ní se podával
moučník. Děti někam odběhly nebo si někde hrály a jejich matka vytáhla
spoustu fotografií a ukazovala mi je. Její muž si četl ve vedlejším pokoji,
potom ale přišel a přisedl si. Jak se tak díval na všechny ty fotky, tak se
mu vybavily vzpomínky a z té radosti objal svou manželku. Já jsem v tom
viděla příležitost udělat dobrou fotku. Zachytit jejich vzájemnou lásku.
Chtěla jsem, aby to z fotky bylo znát.“
Tak to popisuje Talitha Brauer, absolventka Michigenské univerzity, která
se už několik let věnuje umělecké a novinářské fotografii. Její nejnovější
výstava bude pro veřejnost otevřena až do 23. listopadu.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech v mp3
=[ Reportáž ]=
Jak vypadá svatba u olašských Romů
V první polovině našeho magazínu nám Margita Wagnerová povídala o olašských
ženách a teď si něco málo řekneme o svatbě. Pokud si olašský Rom chce vzít
dívku ze svých kruhů, musí ji vykoupit. Svatební veselí trvá pak více, než
jeden den. Svatbě ale ještě předcházejí námluvy. I tom si Iveta Demeterová
povídala s panem Josefem.
„Když je mladá, svobodná, mluví se o ní v olašské komunitě, tak se jdou
dohodnout. Navštíví její rodiče, řeknou, že se jim líbí jejich dcera, že by
ji chtěli pro svého syna. Potom se sejdou ti nejvznešenější Vlachové, aby ji
mohli od rodičů vyžádat. To je romská tradice, která trvá přes 200 let.“
Znamená to, že sňatky domlouvají rodiče a mladí, kterých se to týká, do
toho vůbec nemají co mluvit?
„Většinou se matky dcer ptají, jestli se jí nápadník líbí, jestli by ho
chtěla. Když dcera souhlasí, rodiče též a když ne, tak…“
Nebo to může být i úplně klasický případ, že se dva mladí lidé do sebe
zamilují, řeknou to doma rodičům a ti pak už jen vyřizují?
„Když se ti dva mají rádi a náhodou spolu odejdou, tak potom se rodiče z
obou stran už dohodnou a snaží se, aby vše bylo bez problémů.“
Co to znamená, že mladí spolu odejdou a rodiče to zařídí bez problémů?
„Když už spolu odejdou, tak to rodiny většinou nechají být a strojí svatbu.
Mladí utečou na jeden, na dva dny, aby se obě rodiny mohly urovnat a
nevznikly žádné problémy.“
Co je častější? To, že se ti dva vezmou nebo spolu žijí na tzv. psí
knížku?
„Romská svatba je největší oslavou pro všechny Romy. Pro všechny je to
zážitek, mluví se o tom, jak krásně nevěsta šla.“
Sňatky jsou na úřadě nebo jsou církevní?
„U olašských Romů více platí, když se vezmou mezi sebou. Kolik lidí se bere
na úřadě nebo v kostele a stejně jim to nevydrží?“¨
Jejich svazek je zpečetěn tím, že rada starších a rodiče jsou u toho a
požehnají jim?
„Přesně tak. Je to po staletí udržovaná tradice v olašské komunitě.“
Takže ten pár nemá oddací list?
„Ne, ani ho nepotřebuje.“
Svatby tedy probíhají tak, že se udělá velká hostina, každý se vyparádí,
navaří se, hraje muzika ... ale na úřad se nejde.
„To až po čase, to už je jenom formalita. Řekněme, že přijde 200 až 300 Romů
a každý z nich novomanželům požehná, aby spolu zestárli a byli dlouho spolu,
měli vnoučata, pravnoučata...“
Což je vlastně víc, než kus úředního papíru.
„Přesně tak. Až když se narodí děti, jdou na úřad a vezmou se formálně.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech v mp3
=[ Reportáž ]=
Cesta Magdaleny Karvayové od šikany na základní škole k úspěchům na školách
mezinárodních
Na české základní škole zažila šikanu kvůli tomu, že je Romka. Když ovšem
přišla na mezinárodní gymnázium, problémy zmizely jak mávnutím kouzelného
proutku. Teď studuje na vysoké škole a zaměřuje se na lidská práva. To je
příběh Magdaleny Karvayové, se kterou na semináři Hlasy romských žen na
Úřadu vlády mluvila Jana Šustová.
Magdalena Karvayová v současné době studuje na Anglicko-americké vysoké
škole a pracuje v pražském Open Society Fund. Za velmi důležitou věc v
životě považuje vzdělání, proto pracuje s romskými studenty středních a
vysokých škol. Její vlastní cesta za vzděláním však byla ze začátku velmi
trnitá. Na základní školu vzpomíná takto:
„Skutečně jsem se setkala se šikanou a přístup učitelů byl reluktantní,
vůbec se k tomu nevyjadřovali, dokonce naopak jsem třeba dostala poznámku já
a žádné řešení k tomu nechtěli hledat, nebo se spíš tomu vyhýbali. To
prostředí tam bylo špatné, jako dítě jsem se tam nemohla rozvíjet, nemohla
jsem se učit v dobrém prostředí, protože dennodenně bych poslouchala od
svých spolužáků: Ty cikánko jedna černá!, pořád bych měla pocit, že jsem
jiná než oni, a dokonce už docházelo i k tomu šikanování, kdy do toho musel
vstoupit otec a řešit to trochu ráznějším způsobem.“
Vzpomínky to jsou opravdu velmi trpké.
„Tak například jsem šla o přestávce na záchod a jeden chlapec mě zatáhl na
klučičí záchod a tam mi strčil hlavu do záchodu. Nebo mi vyhrožovali, že mě
strčí do popelnice a nechají mě kutálet dolů z kopečka, nebo mě třeba jeden
chlapec z ničehož nic chytil pod krkem a byl třeba o čtyři – pět let
starší.“
Po sedmi letech na základní škole Magdalena odešla na mezinárodní
šestileté gymnázium, kde naštěstí bylo všechno úplně jinak.
„Já jsem měla obrovskou touhu se vzdělávat a měla jsem tu šanci obeznámit se
s mezinárodním gymnáziem Townshend International School, které je v Jižních
Čechách v Hluboké nad Vltavou. A opravdu většina, asi z 70-80 %, jsou pouze
cizinci a vyučující jsou také z různých koutů světa. Jsou tam z Mexika,
Estonska, Anglie, USA, Ghany, opravdu odevšad. A to šestileté gymnázium mi
tak prospělo, že jsem měla jedinečnou možnost se rozvinout nejen jako
člověk, ale samozřejmě i po té akademické stránce. Já jsem neuměla ani slovo
anglicky, ale práce a přístup učitelů mi během čtyř měsíců dodaly takovou
sílu, že jsem se po čtyřech měsících stala studentem měsíce, což na té škole
bylo takové ocenění. A i bez jazyka se to dalo zvládnout, protože přístup
učitelů byl natolik příznivý, že mi to vysvětlovali pomalu anglicky,
pracovali se mnou a já byla schopna se začlenit do té třídy.“
Také rodiče Magdaleny kladli na vzdělání velký důraz, o čemž svědčí fakt,
že za svou dceru měsíčně platili školné, které nebylo levné i přesto, že
Magdalena měla od školy stipendium.
„Školné tam bylo zhruba, myslím, 15-20 tisíc měsíčně, ale naštěstí já jsem
od nich měla 70% stipendium. Ale stejně nás to stálo 6 tisíc měsíčně, a
navíc mám dva mladší sourozence o 7 a 8 let. Mamka je uklízečka a z platu by
to neutáhla, takže si rodiče brali úvěry, jak je to teď běžné, že když jdete
na vysokou školu, vezmete si studentský úvěr, a pak ho splácíte, tak i naši
na to vzali úvěr a tím jsem byla schopná dostudovat.“
Aby se vyhnula poznámkám o svém romském původu, zvolila si i pro své
vysokoškolské studium mezinárodní školu.
„V současné době za prvé jsem studentskou na Anglicko-americké vysoké škole,
kde posledním rokem studuji srovnávací právo, a zároveň pracuji Open Society
Fund Praha jako koordinátorka programů lidská práva a vzdělání. Musím říct,
že jsem maximálně spokojená, protože lidská práva jsou oblastí, které se
chci věnovat a samozřejmě především nejen proto, že jsem Romka, musím říct:
hrdá Roma, ale věřím, že vzdělání je strašně důležité a chci, aby ty tolik
talentované romské děti – a nejen na zpěv, jak se to většinou říká, ale
celkově – byly vzdělávány a měly tu možnost jako já, protože je opravdu
krásná.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech v mp3
Za chvíli bude 21 hodin, O Roma vakeren s datem 27. října už patří
minulosti. Naladit si nás můžete ale opět v sobotu po 20. hodině na vlnách
Radiožurnálu a najdete nás také na internetové adrese romove.cz.
Klidný večer vám přeje Jaroslav Sezemský.
|