Vyhledávání
3.6.2023
AKTUALITY

HISTORIE ROMŮ

TRADICE, KULTURA

OSOBNOSTI

SOUŽITÍ

KONTAKTY

FOTOGRAFIE

















Česky English Deutsch Francais
Jak se daří na Slovensku zařazovat děti do vzdělávacího systému?
30-08-2012 - Robert Hoza

Školství na Slovensku hledá vhodný způsob, jak zařadit děti do vzdělávacího systému. O aktuálním stavu školství na Slovensku a podnětech ze zahraničí, které by mohly pomoci, hovoří pracovnice sociologického ústavu v Bratislavě Zuzana Kusá. Více už v příspěvku Roberta Hozy:

Zuzana Kusá „Slovenské školství má sice určité nástroje, v posledním desetiletí je to především institut asistenta učitele, který má pomáhat ve třídách, kde je velký počet žáků ze z nezvýhodněného prostředí, ale statisticky to vychází tak, že na jednoho asistenta učitele ve slovenském základním školství a v předškolní výchově připadá víc než sto žáků ze znevýhodněného prostředí. V reálném životě tedy učitelé mají velký nedostatek asistence a pomoci při vyučování ve třídách, kde je velký počet znevýhodněných žáků. Porovnáme-li to se situací ve Velké Británii, ve Finsku, kde najdeme v každé třídě, kde jsou znevýhodnění žáci, asistenta, který je soustavně po ruce učiteli a pomáhá dělit pozornost mezi žáky, kteří jsou nadaní a žáky, kteří naopak potřebují osobní podporu.“

Slovenské školství jednoznačně otevřeně počítá se spoluprací rodiny a rodičů při vzdělávání žáka. Tento předpoklad by byl správný, pokud by životní podmínky rodin na Slovensku byly vyrovnané. Dlouho dobu se poukazuje například na problém záškoláctví, hlavně romských žáků.

„To, že stát, škola, místní samosprávy neví, jak [tento problém] řešit, není v první řadě vinou a zodpovědností rodin, které z důvodů celkové apatie z neutěšených životních podmínek ztrácí nějaké ambice a víru v to, že vzdělání může mít váhu pro budoucnost dítěte. Ale to je jednoznačně organizační chyba v rámci veřejné politiky. Problém záškoláctví mají dnes řešit tři instituce, základní škola, úřad práce a sociálních věcí, plus je tu místní samospráva, která může, ale nemusí mít veřejné sociální pracovníky, kteří můžou tento problém řešit. Veřejní sociální pracovníci berou práci s dětmi jako nějakou extra činnost navíc, která ani nespadá do jejich popisu práce.“

Jako nejlogičtější se jeví podchycení problému ještě před vstupem dětí do vzdělávacího systému základního školství.

„Za klíčovou věc, považuji právě chybu přístupu mateřských škol k předškolnímu vzdělání, a když se tato věc nebude řešit, bude nadále ignorována, i v programovém prohlášení současné vlády, tak všechny ostatní návrhy, jak řešit problém, se budou považovat za zbytečné, jakože druhořadé, jen odvádějící pozornost od toho kardinálního problému, kterým je přístup předškolních zařízení.“

Socioložka Zuzana Kusá nejen kritizuje, ale i připojuje na základě zkušeností ze zahraničí konstruktivní návrhy, které by měly napomoci změnit současný problematický stav:

„Nejen na Slovensku by bylo ideální, kdyby škola, jako jsou Šarišské Michaľany, dostala extra finance od státu a i případnou metodickou, personální pomoc, aby se jednoduše z té školy stalo příjemné prostředí pro všechny děti. Je to drahé řešení, ale podle mě není jiná cesta, jak pozitivně motivovat rodiče dětí z různých společenských vrstev, aby dávaly děti do jedné školy, aby umožnili společné vyučování. Tím, že takové školy budeme takto dělat, budeme lépe podporovat, aby byla přitažlivá i pro děti, které nejsou z chudých rodin. Má to i pedagogický smysl, ale kromě toho to má lidský, společenský smysl, aby děti měly mezi sebou kontakty, aby se poznávaly a učily se navzájem ctít a důvěřovat.“

Zde si můžete příspěvek poslechnout:

Poslech v mp3



Související články
DatumNadpisRubrika
30.05.2015Hudba a tanec mohou díky souboru Kesaj Čhave symbolizovat i naději pro mladé RomyZprávy ze života Romů
07.12.2013Na Slovensku byl hejtmanem Banskobystrického kraje zvolen pravicový extremistaO Roma Vakeren
01.08.2013Romové na východním Slovensku pěstují zeleninu. Často je to jejich první práceZprávy ze života Romů
20.07.2013Řádové sestry ve slovenské Nitře pomáhají dětem v komunitním centruO Roma Vakeren
13.07.2013Ján Lauko poutavě vypráví o historii i současnosti romského skautingu na SlovenskuO Roma Vakeren
14.08.2012Proč nemají Romové práciZprávy ze života Romů
23.06.2012Strážník městské policie na Slovensku zastřelil tři RomyO Roma Vakeren
16.06.2012Jsou rodičovské příspěvky na Slovensku dostačující pro potřeby rodin?O Roma Vakeren
26.05.2012Proč Romy, kteří žijí jako většina, majorita nevidí?O Roma Vakeren
Všechny články (POZOR - možnost velmi dlouhého výpisu)
Článek
Tisknout
Poslat e-mailem

Vybíráme z rubriky "Zprávy ze života Romů"
29.05.19  Khamoro se letos zařadilo mezi deset nejlepších evropských festivalů
17.03.19  Věra Bílá plánovala velký návrat
01.08.17  Došlo k obratu - stát by mohl vepřín v Letech koupit už září
09.11.16  V Žatci uctili památku mrtvého Roma
07.11.16  Vláda chce posudek na cenu pozemků pod vepřínem v Letech
11.10.16  Tajemství romského šperku odhalí výstava v brněnském muzeu
13.09.16  Stovky Romů z celé země se chystají na pouť na Svatý Kopeček
06.09.16  Babiš v Letech uctil památku romských obětí bývalého tábora
05.09.16  Vláda preferuje odkoupení vepřína v Letech na Písecku
13.08.16  V Živé knihovně si dnes mohou lidé povídat se zástupci menšin
Archiv rubriky

Nejčtenější články
803741   26.02.00 Odchod Romů z České republiky
314875   12.10.07 Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
299978   11.09.98 Romske aktuality
270305   14.03.00 Romský jazyk
172304    Historie a původ Romů
141366   12.02.02 Historie Romů na území České republiky
121078    Tradiční způsob života Romů na území bývalého Československa
103410    Fotografie
90594   18.09.98 Můj svět - Fotografie romských dětí
86379   16.01.04 Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
Copyright © Český rozhlas / Czech Radio, 1997-2023
Vinohradská 12, 120 99 Praha 2, Czech Republic
E-mail: info@romove.cz