Počet romských žáků v bývalých zvláštních školách klesl skoro o 9 procent
V bývalých zvláštních školách je oproti loňskému roku téměř o 9 procent méně
romských žáků. Ukázala to kontrola České školní inspekce v celkem 140
školách. Podle ministerstva školství je hlavním úkolem zabránit tomu, aby
byly děti ze sociálně znevýhodněného prostředí bezdůvodně zařazovány do
programu pro děti s lehkým mentálním postižením.
„Je to zhruba o 8,6 procenta menší číslo, než tomu bylo v roce 2009 a 2010,“
sdělil přesný údaj o počtu romských dětí v takzvaných praktických školách
náměstek ústřední školní inspektorky Ondřej Andrys a dodal:
„Je tomu tak i přesto, že pořád ještě nedochází k důslednému rozlišování
podpory žáků, kteří jsou sociálně znevýhodnění, a žáků, kteří mají lehké
mentální postižení. Ještě stále se to trošku směšuje do jedné kapitoly.“
S tím souhlasí i první náměstek ministra školství Jiří Nantl, dodává ale, že
nejde jen o romské děti.
"Jde obecně o to, umět rozlišit, kdy děti opravdu vyžadují sociální
vzdělávací péči kvůli nějakému typu mentálního postižení, a kdy kvůli tomu,
že pocházejí ze sociálně nebo kulturně znevýhodněného prostředí," vysvětluje
Nantl a upozorňuje na možný budoucí problém:
"Tento problém se výhledově vzhledem k demografické situaci Česka v míře
migrace bude týkat i dětí z přistěhovaleckých komunit, vietnamských,
ukrajinských a dalších. To znamená, že tomu se musíme systémově věnovat."
Ministerstvo chystá novou diagnostiku
V minulých letech byly zpřísněny vyhlášky pro zařazování dětí do programů
určených pro vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Jejich
uplatňování je ale složité v tom, že často ani rodiče nejsou dostatečně
poučení a někdy i sami vyžadují, aby děti chodily do praktické školy,
protože jim to připadá jednodušší.
Podle Nantla je klíčová zejména úprava diagnostiky: "Na jejím základě se
vydává posudek, jaký typ podpůrných opatření dítě potřebuje. Odhadujeme, že
v průběhu příštího školního roku by mohly být představeny nové diagnostické
postupy. Jednotná metodika ale musí mít právní oporu, kterou dnes postrádá."
'Pro romskou komunitu je důležitá důvěra'
Romské děti chodí podle ombudsmana do bývalých zvláštních škol bez pádného
důvodu. Vládě proto doporučil opatření, díky kterým by se romští žáci mohli
učit v běžných základních školách. Právě kvůli tomu, že žáků ze zmíněného
etnika končí ve speciálních školách zbytečně mnoho, se Česko stalo terčem
kritiky i mezinárodních organizací.
Naopak mezi dobré příklady patří pražská Základní škola na Tyčkově náměstí,
kde mají zhruba 15 až 20 procent romských žáků. Celkem jich tam chodí
padesát.
„Karlín je asi výhodná oblast z toho pohledu, že tam žije taková smíšená
komunita; jak majorita, tak romská komunita. My jsme vlastně jediná spádová
škola a vůbec se ničemu nebráníme, takže chceme pomoct každému dítěti, které
chodí k nám do školy.“
„A já myslím, že romští rodiče to oceňují a v tu chvíli k nám mají důvěru.
Což je hrozně důležité u romské komunity, aby škola u nich získala důvěru,“
uvedl v Ozvěnách dne ředitel školy Jan Korda. Romským dětem nabízejí i
takzvaný nultý ročník, což je přípravný ročník před nástupem do první třídy.
Ředitel Korda se nicméně obává toho, aby praktické školy v důsledku
nynějších diskusí o jejich poslání zcela nezanikly, případně aby striktně
přestaly přijímat romské žáky.
„Praktická škola je pro děti, které jsou pomalejší, které potřebují
pomalejší tempo, potřebují menší množství učiva. A na to se dneska zapomíná,
že takovýto typ školy, když do nich budeme takhle šít, tak vlastně zmizí. A
kam tyhle děti zařadíte? Já bych rád, aby praktické školy nezanikly a
zůstaly pro děti, pro které je to potřeba,“ poznamenal ředitel.
Hostem Ozvěn dne na Radiožurnálu byl první náměstek ministra školství
Jiří Nantl
Poslech v mp3
O zkušenostech se začleňováním romských žáků mluvil v Ozvěnách dne Jan
Korda, ředitel pražské Základní školy na Tyčkově náměstí
Poslech v mp3
|