Startuje kampaň proti předsudkům při zaměstnávání Romů
Na předsudky spojené se zaměstnáváním Romů cílí nová kampaň s
názvem Romové pracují a chtějí pracovat. Součástí jsou například
plakáty s nápisy jako Cikán mi vybílil byt - prostě nejlepší
malíř. Projekt organizuje nezisková společnost IQ Roma Servis, chce tak
upozornit na problémy, s nimiž se spousta slušných Romů potýká při
hledání zaměstnání.
"Když vám řekne etnický Čech, že vám vybílí byt, považujete
ho za malíře pokojů nebo přítele, který vám pomůže. Když vám ale
totéž sdělí Rom, tak automaticky počítáte s nejhorším. Asi vám
chce vykrást celý byt," vysvětlil Petr Vlasák z reklamní
agentury, která z těchto důvodů připravila kampaň hrající si se
stereotypy. Je vystavěna na paradoxech, vtipu i pragmatické pozitivní
argumentaci šikovných Romů-jednotlivců. Jaký je cíl kampaně
prozradila v rozhovoru pro Radio Praha ředitelka IQ Roma Servisu Katarína
Klamková.
"Ukázat české veřejnosti, že Romové jsou lidé se svými
odlišnostmi a svou originalitou. Už i je samotné trošku štve, že
Romové jsou ta skupina, která a priori nepracuje. Je to bráno
kolektivně, jako Rom = někdo, kdo nepracuje. Romové jsou ti, kteří
jsou na sociálních dávkách a tím pádem jsou závislí na lidech, co
platí daně. Chtěli jsme touto kampaní rozbít ten kolektivní
předsudek. Je spousta jednotlivců Romů, kteří trpí tím, jak na ně
společnost nahlíží. U Romů je spousta lidí, kteří o práci zájem
mají, do práce chodí, jsou v ní úspěšní a vytvořili velké hodnoty
ve společnosti."
Předsudky potvrdil i loňský průzkum agentury STEM. Podle něho by Roma
za souseda přijalo jen 14 % českých občanů. Pro třetinu by takové
soužití bylo zcela nepřijatelné. Myslíte, že kampaň veřejnost
zaujme a přiměje alespoň část k zamyšlení?
"Říkáme si, že je to jednak pojato trošku odlehčeně a jednak
je to téma, které je spojeno se zaměstnáním, je to téma dostatečně
praktické a pragmatické. Budeme ukazovat i konkrétní osobní
příklady. Na druhou stranu nejsme tak bláhoví a nemáme ani tolik
prostředků, ale i kdybychom je měli, tak je otázka, jestli by to
ovlivnilo postoje a vnitřní vnímání většiny české veřejnosti.
Chceme oslovit část otevřené společnosti, část vysokoškolské
komunity a část lidí, kteří vůči tomu nejsou vyloženě
zablokovaní. Také máme aspiraci, aby se se otevřela i naděje pro
mladou romskou generaci, aby nabrali odvahu o něco se v životě pokusit,
získat dobré vzdělání a věřili tomu, že když budou mít dobré
vzdělání, tak jim to k něčemu na trhu práce bude."
Plakáty se objeví v dopravě, ale součástí kampaně jsou také
internetové stránky mypracujeme.cz. Co na nich bude?
"Budeme oslovovat jednotlivce, Romy, se kterými jsme v kontaktu a
budeme vyzývat romskou komunitu v ČR, aby přispěla svými pravdivými
osobními příběhy, aby odkryla svůj i profesní život, a aby ukázala,
že je spousta jednotlivců se specifickými příběhy a že spousta Romů
má své profesionální kariéry a pracuje. Buď to budou příběhy
psané nebo různé fotopříběhy nebo videopříběhy, které lidé mohou
natočit i vtipně. Pak by tam měl vzniknout blog a nějaká forma
komunikace o tom tématu."
V budoucnu by na webu také měla vzniknout jakási burza práce, kde by
si zaměstnavatelé mohli vybrat prověřené pracovníky z řad Romů.
Podle odborných odhadů je v Česku asi čtvrt milionu Romů. Zhruba
třetina z nich žije v ghettech. Dubnový průzkum Centra pro výzkum
veřejného mínění (CVVM) ale ukázal, že většina Čechů si myslí,
že Romové mají stejné nebo i lepší podmínky pro život než ostatní
obyvatelé. Na 60 procent dotázaných ale uvedlo, že při hledání
práce to mají Romové horší.
|