"Cikán mi vybílil byt" - hlásá nová kampaň
Ve středu 1. srpna odstartovává společnost IQ Roma servis novou kampaň s
cílem upozornit na stále se zhoršující postoj české veřejnosti vůči Romům.
Projekt s názvem „Romové pracují a chtějí pracovat“, navazující na loňskou
kampaň „Neviditelní“, reaguje na situaci, kdy jsou jednotliví Romové stále
nucení čelit diskriminaci a ponižujícímu přenosu negativních kolektivních
předsudků (mj. jsou vnímáni jako lidé, kteří nepracují, žijí vesměs ze
sociálních dávek, pracovat nechtějí, v práci neobstojí ad.) a kdy politická
uskupení nacionalistického či populistického ražení zneužívají Romy pro
zvýšení vlastní mediální pozornosti (akce v Břeclavi, v Novém Bydžově,
Krupce, Brně aj.).
Nová kampaň IQ Roma servisu je vystavěna na paradoxech, vtipu i pragmatické
pozitivní argumentaci šikovných Romů-jednotlivců. Hlavními nosiči letošní
kampaně budou v průběhu následujících měsíců reklama v dopravních
prostředcích, internet a venkovní kontaktní akce.
Primární cílovou skupinou kampaně jsou obyvatelé České republiky, tedy
široká laická veřejnost. Díky celému marketingovému projektu bude veřejnost
seznámena s příklady dobré praxe ze soužití, zaměstnávání a kulturního
sdílení mezi majoritou a minoritou se zvláštním důrazem na oblast
zaměstnanosti.
„Naše kampaň i volba cílové skupiny reaguje na zhoršující se postoj české
veřejnosti vůči Romům (př.: http://www.stem.cz/clanek/2195). Postoj
zaměstnavatelů je velmi podobný postoji veřejnosti - nedůvěra,
podezřívavost, xenofobií předsudky. I když v souladu s legislativním rámcem
nelze v České republice diskriminovat, je skrytá diskriminace vysilující
zkušeností, se kterou se setkala velká část Romů. Tato skutečnost významně
omezuje naději na úspěšnou integraci minority do formálních i neformálních
sociálních vazeb, především ve specifických oblastech jako je přístup ke
službám spojeným s bydlením a tím pádem i spádovým povinným vzděláváním. Na
trhu práce se výrazně snižuje šance jednotlivce Roma/Romky získat důstojné
zaměstnání,“ komentuje zacílení projektu ředitelka společnosti IQ Roma
servis Katarína Klamková.
Existují slova či slovní spojení, která od různých etnik vnímáme úplně
jinak, a to kvůli zakořeněným předsudkům. Právě tohoto momentu využívá
letošní kampaň, která obsahově navazuje na předchozí kampaň Neviditelní
realizovanou v roce 2011 v rámci projektu Ethnic Friendly zaměstnavatel
(více na www.ethnic-friendly.eu).
Tvořivé pojetí projektu představuje Petr Vlasák, kreativní ředitel agentury
Comtech, která je tvůrcem idey a vizuálu kampaně: „Když vám řekne etnický
Čech , že vám vybílí byt, považujete ho za malíře pokojů nebo přítele, který
vám pomůže. Když vám ale totéž přímo, či nepřímo sdělí Rom, tak automaticky
počítáte s tím nejhorším. Asi vám chce vykrást celý byt. Rychle si běžíte
vyměnit zámek. Právě kvůli předsudkům má člověk zkreslené vnímání. Třeba je
tomu právě naopak. Rom je dobrý malíř a Čech ničema. Důležité je, nedělat
rychlé soudy, nesoudit předčasně.“
Klíčovým nosičem kampaně bude od jejího startu webový portál
www.mypracujeme.cz, jehož obsah bude postupně aktualizován novými příběhy
pracujících Romů a současně bude představovat koncept a jednotlivé vizuály
kampaně. Plánované jsou také další doplňující projekty jako soutěže nebo
vytvoření prostoru pro tvorbu vlastních medailonků, foto a videodokumentů
odkazujících na ideu kampaně. Kromě webových stránek se projekt představí
také v rámečcích pražského metra (1. 8. - 31. 8. 2012 – trasy A, B), dále
formou bannerové reklamy a nízkonákladové inzerce.
Projekt počítá také s aktivním vystupováním na veřejnosti prostřednictvím
venkovních happeningů a nejrůznějších jednorázových akcí. Letos se žel do
kampaně nepodařilo zapojit Českou televizi, ale pořád je ve hře i její
potencionální verze pro audiovizuální distribuci, ostatně sdělení kampaně je
IQ Roma servisem plánované dlouhodobě.
„Téma zaměstnanosti, kromě strategicky významného tématu kvalitního vzdělání
pro nastupující romské generace, je klíčové pro udržitelný a důstojný život
Romů v ČR, zároveň je téma dostatečně konkrétní na argumenty, které česká
společnost poptává - kampaň není založena na širokých, obecných
hodnotách,“
vysvětluje ředitelka společnosti IQ Roma servis Katarína Klamková.
Nutnost otevřeně komunikovat o přetrvávajících problémech v otázce přístupu
k Romům prostřednictvím kampaně vyzdvihuje také Jarmila Balážová,
předsedkyně sdružení ROMEA, o.s., které se na projektu aktivně spolupodílí:
„Z naší dlouholeté činnosti i osobní zkušeností víme, že Romové pracovat
chtějí, často však narážejí na předsudky majority. Práci pak často
nedostanou vůbec, a pakliže ano, musí dlouho dokazovat, že jsou jiní než ti,
o kterých většinová společnost slyšela. Tato kampaň chce poukázat na to, že
pracující Romové se většinou už a´priori musejí potýkat s handicapem v
podobě donekonečna omílaných, širokým lidovým podhoubím vydatně živených
stereotypů.“
|