K rytířům z Hvězdných válek se hlásí víc lidí než k romské národnosti
V Česku žije o 332 tisíc lidí víc než před deseti lety. Přibylo lidí
hlásících se k moravské národnosti, výrazně však klesla ochota uvádět svou
víru a přes 2,7 milionu Čechů odmítlo uvést i svou národnost. Vyplývá to z
předběžných výsledků loňského sčítání lidu, které zveřejnil Český
statistický úřad.
Důvodem rostoucího počtu obyvatel není vyšší porodnost, ale
přistěhovalectví. V Česku nyní žije 117 tisíc Ukrajinců, hned za nimi jsou
Slováci a Vietnamci.
Potvrdilo se také, že populace stárne. Přibylo totiž čtvrt milionu lidí
starších 65 let, naproti tomu počet dětí mladších 14 let stále klesá a to už
od roku 1980. A s přírůstkem dětí to zřejmě v dohledné době nebude lepší,
protože lidé stále častěji žijí single. Stoupl také počet rozvodů a s tím
klesl počet sňatků.
Podstatnou kapitolou sčítání lidu byla také otázka vzdělání. Lidí s
vysokoškolským diplomem je stále víc, ovšem kvalitu jejich znalostí a
schopností už statistici posoudit nemůžou.
Z výsledků sčítání také vyplývá, že když už někdo studuje střední školu, tak
častěji než dřív zakončí maturitou.
V oblasti vzdělávání se ale za posledních 10 let výrazně rozevřely pomyslné
nůžky a přibylo jak vysokoškoláků, tak lidí úplně bez vzdělání.
Lidí zcela bez vzdělání je podle statistiky 47 tisíc. „Sice to zatím není
vysoké číslo, ale přece jenom ten trend je poměrně rychle se zvyšující. Byli
jsme na to upozorňováni ze strany úřadů práce a ředitelů věznic, že je stále
více lidí, kteří mají problémy se čtením a psaním,“ potvrdila předsedkyně
Českého statistického úřadu Iva Ritschelová.
Lidé odmítají uvést víru i národnost
V dotaznících byly i nepovinné otázky týkající se například náboženství.
Lidem se na ně ale chtělo odpovídat méně často než při předchozím sčítání v
roce 2001. Jednotlivým církvím moc příznivců nepřibylo, ovšem stoupl počet
těch, kteří sice věří, ale k žádné církvi se nehlásí.
„Když se podívám na to číslo 708 000 lidí, kteří prohlásili, že věří v něco,
ale odmítají se přiřadit k existujícím, ať už náboženstvím jako myšlence
nebo církvi jako organizaci, vzniká tady hypotéza, zda to celkově není
narůstající neochota populace komunikovat nejen s úřady, ale i oficiálními
strukturami v jiných sférách života,“ přemítá místopředseda úřadu Stanislav
Drápal.
Katolický kněz Zbigniew Czendlik, který vede farnost ve východočeském
Lanškrouně považuje výsledky průzkumu za signál a výzvu pro sebe samého i
pro katolickou církev. „Beru to pochopitelně trochu osobně, bylo by špatné
to házet na někoho třetího. Je to zasloužené a já nechci církev nijak
omlouvat,“ řekl Radiožurnálu.
Podle něho ke smýšlení lidí mohly přispět mimo jiné i nepopulární mediální
kauzy jako spor o katedrálu nebo navrácení církevního majetku: „Lidé se pak
jakoby zdrželi se ke katolické církvi přihlásit.“
Naklonění více lidí k víře si však prý musí církev aktivně zasloužit. „Měli
bychom si sednout a říct si, co a jak máme dělat, co jsme dělali špatně, jak
to můžeme dělat lépe. Tudy vede cesta. A také je důležité, abychom byli my
věřící v prožívání víry skutečně opravdoví,“ dodává.
Spíše kuriozitou je pak skutečnost, že se k náboženství rytířů Jedi z filmu
Hvězdné války přihlásilo přes 15 tisíc Čechů. Svou roli sehrála i
recesistická akce na internetu a sociálních sítích. K romské národnosti se
přitom hlásí jen 5000 lidí, dalších 8000 se pak považuje za Romy i Čechy
zároveň.
Počet lidí žijících v samostatné domácnosti se zdvojnásobil
Zveřejněné údaje zároveň potvrzují, že stále více lidí žije v samostatné
domácnosti, bez rodiny nebo partnera – i když partnerské vztahy udržují. Od
roku 1995 se počet takových domácností zdvojnásobil.
Podle sociologa Marcela Tomáška z Fakulty humanitních studií Univerzity
Karlovy tento stav neodpovídá ve všech ohledech často používanému termínu
‚singles‘.
To, že lidé žijí sami, je prý přirozený vývoj, není to ani otázka nějakého
výběru nebo deklarace. „Po roce 1989 se výrazně změnily hodnoty. Svoboda
před rokem 1989 představovala jen založení rodiny a zalezení do rodinného
kouta. Dnes lidé využívají jiné možnosti a partnerský život je jednou dílčí
parketkou vedle jiných – kariéry, trávení volného času, společenské
angažovanosti, sebevzdělávání, cestování,“ vysvětluje Tomášek.
Předběžné výsledky sčítání lidu shrnul v Odpoledním Radiožurnálu Jan
Herget
Poslech
|