Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
Pořad odvysílaný stanicí Český rozhlas 1 - Radiožurnál
Prostřednictvím romského vysílání vás bereme mezi lidi, o kterých jste v
minulosti mnoho nevěděli. Žijeme spolu sice dlouho, ale poznáváme se až
nyní.
Pořad "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří" pravidelně připravuje romská
redakce Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu.
Na těchto stránkách přinášíme textovou a zvukovou verzi pořadu, který se
vysílá na okruhu Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu každou sobotu od 20 do 21
hodin. Další informace o pořadu najdete na stránkách www.rozhlas.cz, kde si můžete také stáhnout podcast
pro tento pořad.
Vítáme Vás u pravidelného pořadu "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří".
Dnes si budeme povídat o nové divadelní hře Můj soused, můj nepřítel. S
aktivitami Romů na Plzeňsku nás seznámí Štefan Tišer a vydáme se také do
Rumunska na tradiční pouť. A samozřejmě nebude chybět celá řada romských
písní.
Bact tumenge savorenge, so šunen amaro romano vakeriben. Adadžives tumenge
phenaha palo tijatros jak bašavenas Roma the Gadže. Vakerala amenca Štefan
Tišer andale Plzňa. The amenca džana palo rumuniko kráľis. Mangav tumenge
šukar šuniben.
=[ Reportáž ]=
Divadelní hra Můj soused, můj nepřítel hovoří o konfliktním etnickém soužití
Překvapivě aktuální se vzhledem k událostem ve Šluknovském výběžku stala
nová divadelní hra Můj soused, můj nepřítel. Projekt vznikající v rámci
spolupráce s Unií evropských divadel. Tématem jsou konfliktní etnická
soužití. Scénář hry napsala spolu s Matějem Samcem Viktorie Čermáková, která
celou hru také režírovala. V představení zazněly úryvky z internetového
chatu, rap o bílém poldovi, melodie z Cikánského barona či část Máchova
románu Cikáni. Iveta Demeterová se nejprve režisérky zeptala, proč se
pustila do tak citlivého tématu.
“Byla jsem vychovaná proromsky, romskými pohádkami. Vidím, cítím z toho
všeho, co jsem ohledně toho četla, z blogů, které jsem přečetla, které jsou
hodně hnusné. Člověk bez tváře na nich může ze sebe 'vyblejt' všechno, na co
si vzpomene. Zdá se mi, že je evidentní, že se to vůbec netýká Romů, že
takový člověk je jen příšerně frustrovaný z toho, že ho nikdo nemá rád. Mám
také najednou pocit, že možná v tuhle chvíli by bylo lepší nedělat divadlo,
ale jet na Šluknovsko a s těmi lidmi tam mluvit a mluvit také s romskými
dětmi. Dát jim najevo, že existují i 'bílí' lidé, kteří nejsou vůči nim
nespravedliví a kteří je chápou. A zároveň si umím představit, že i mezi
těmi 'bílými' jsou takoví, kteří mají nějaký konkrétní problém, a že je
potřeba ho řešit. Myslím si ale, že nejlépe tím, že se řekne zaprvé: 'Ano,
je to problém.' A bude se mluvit o tom, proč je to problém. A dále se o tom
bude společně komunikovat.”
Vaše představení reflektuje aktuální dění...
“Zdálo se nám, že nemá cenu jenom opakovat výčet toho všeho, co se v tuhle
dobu děje. Snažili jsme se spíše to celé umělecky přetavit v nějaký příběh.”
V roli nejstaršího Roma se představil přední tuzemský romista Ladislav
Goral, který od roku 1990 pracoval na Úřadu vlády jako poradce pro otázky
menšin.
“Hraju respektovaného a zkušeného muže, který ví, o čem je řeč, ví, o čem
mluví. A spíš uklidňuje to mládí, aby se mladí Romové vžili do mentality
majoritní společnosti.”
Jak se Vám spolupracovalo s herci? A s neherci?
“Spolupráce je vynikající. Všichni tady jsou skvělí. Pan Matásek je člověk
par exellence. Daniela Voráčková je úžasná. Tady problémy nejsou. Myslím si,
že ani u inteligence v majoritní společnosti nejsou problémy.”
Etnického Čecha hraje kmenový člen Národního divadla David Matásek. Právě
Matáskovo účinkování je zajímavé kvůli hercově minulosti. Před dvaceti lety
byl totiž kytaristou skupiny Orlík. Zeptala jsem se ho, jaký má dojem z
celého představení:
“Jsem rád, že jsem do toho šel.”
Změnil jste po tom představení a kontaktu s romskými neherci svůj pohled
na Romy obecně?
“Má pověst mě jaksi předchází. Nechci se nikterak litovat, bylo to moje
svobodné rozhodnutí, na rozdíl od národnosti, tu si člověk nevybírá. Jsem
liberál, to jsem tím chtěl říci. Dozvěděl jsem se spoustu nových věcí. Mám
nové kamarády, doufám, to je to nejcennější, co se mi mohlo přihodit. Jestli
jsem ale nějak zásadně změnil svůj názor? To jsem asi nezměnil. Myslím si,
že celá situace je extrémní. Horší je spíš nezájem. Tím jsem nikdy netrpěl.
Nezájem majoritní společnosti je to nejhorší. Je zřejmé, že někomu vyhovuje,
že tu jsou teď nějaká média a že se kolem toho dělá bublina. To je jasné.
Není to jen proto, že se s tím něco stane. Já osobně si myslím, že se s tím
nic nestane. Majoritu většinou takové věci nezajímají, pokud se jim nedějí
přímo na zahrádce. Budeme se snažit, aby tenhle náš příspěvek vybočoval z
toho stereotypu a klišé, jak si navzájem jeden druhého představujeme a jak
bychom si jeden druhého přáli vidět. Takhle to není. Takhle to nefunguje. A
smiřte se s tím.”
Jednu z postav ztvárnil houslista skupiny Gipsy.cz Vojtěch Lavička, který
už dvacet let monitoruje situaci Romů v České republice.
“Líbí se mi, že takové představení dělá Národní divadlo. Myslím si, že moc
Romů neúčinkovalo na půdě Národního divadla, i když obrazně, protože to
probíhá v Anenském areálu a ne na půdě velkého divadla, protože tam by bylo
úplně prázdno. To mě tedy zaujalo nejvíc. Druhou věcí je, že se zpracovává
aktuální romská tematika, jinak by nás samozřejmě neoslovili. Kdybychom měli
hrát třeba české doktory, to by nám nevolali.”
V dalších dvou rolích se představili romista David Tišer, českou úřednici
hrála performerka a herečka Daniela Voráčková.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
S Romanem Tišerem o situaci Romů u nás
Situace Romů v naší společnosti se vyhrocuje, proto vláda schválila
Strategii boje proti sociálnímu vyloučení. Navrhované kroky mají bránit
vzniku ghett v Česku, v už existujících chudinských čtvrtích pak mají
přispět ke zlepšení zaměstnávání, bydlení, vzdělávání či bezpečnosti. Jaký
má názor na situaci Romů Štefan Tišer, členem rady vlády pro národnostní
menšiny, na to se ho zeptala Marie Vrábelová.
Jak byste hodnotil současnou situaci, kdy vzniká napětí ve společnosti
mezi Romy a většinovou společností? Myslíte si, že je to sociální problém?
“Myslím si, že současná situace je velmi vyhrocená. Nejedná se pouze o
sociální problematiku, ale také o romství. Od 90. let, kdy proběhla Sametová
revoluce, jsme měli velká očekávání, byli jsme všichni euforičtí. Mysleli
jsme si všichni, že to bude jiná lepší doba. Jak to ale teď vidíme po
dvaceti letech zkušeností, vůbec to tak není. Naši lidé se dostávají
prakticky do stále horší a horší situace. Vše teď ještě navíc vyhrocuje
nevraživost majoritní společnosti. To, co se děje ve Šluknovského výběžku,
je projevem faktu, že tu opět kvete rasismus. Celá situace se často
přirovnává k tomu, co se dělo ve 30. letech minulého století.”
Není to také tím, že se dlouhou dobu prezentovali jistí lídři Romů a
Romové nebyli jednotní?
“Co se jednoty týče, vidím v tom velké pochybení. Po válce, kdy se Romové
roztříštili po celé Evropě, také u nás v České republice a na Slovensku,
byli samostatní. A neberou rádi autoritu.”
Kde jsou všichni romští lídři, když je současná situace takto napjatá?
“Romští lídři teď mají velké starosti. Jak jistě víte, byly velké finanční
škrty. Řada neziskových organizací, především romských, padla. Nemají tedy
finanční prostředky ani na cestu, aby se někam vypravili, když se někde něco
děje. Jak víte, dnes je vše o financích. Když se potřebujete vypravit z
jednoho konce republiky na druhý, nějakou korunu to stojí. A oni mají co
dělat sami se sebou, s tím, aby uživili sebe i svoje rodiny.”
Myslíte si, že ti lídři vychovali mladé lidi k tomu, aby za ně potom
jejich práci převzali?
“Podívejte se, máme teď jistou myšlenku. Svolávali jsme, já a pan Vašek,
jisté lidi. Dáváme dohromady určitou skupinu lidí, s níž chceme oslovit
všechny Romy v České republice s tím, že už to dál bez jednoty a bez
zastoupení Romů nepůjde, ať na lokální půdě, v obcích, tak na vládní půdě,
kde bychom svoje praktické problémy řešili. Vemte si to, dvacet, nebo
dokonce čtyřicet let se jedná o nás bez nás. Všem se dá něco vytknout. A ať
už je u moci levice, nebo pravice, všichni si hájí pouze své zájmy a naše
zájmy ne.”
To je určitě na čase. Myslíte si ale, že máte již připraveny argumenty
nebo důvody, které jim tam přednesete?
“Samozřejmě. V první řadě práce, slušné bydlení. Aby byl konečně uveden do
praxe zákon o sociálním bydlení. Jak víme, antidiskriminační zákon vůbec
nefunguje. A to se nám samozřejmě nelíbí. Jak firmy, tak úřady práce a obce
nebo vedení obcí si z antidiskriminačního zákona nic nedělají. Proč? Protože
za jeho nedodržování nejsou žádné postihy, žádné represe. Ani vůči
úředníkům, ani vůči firmám.”
Kde byste se chtěl začít domlouvat? U koho?
“V první řadě teď konkrétně apelujeme na vládu a na poslance. A samozřejmě i
na pana prezidenta. Jestli nechce, aby se situace, která je ve Šluknovském
výběžku, nerozrostla do celé České republiky, musí se s tím něco dělat.
Parlament i vláda musí něco dělat. Starat se a neutahovat ještě dál opasky
těm nejchudším. Měli by dělat něco pro to, aby se situace zlepšila. V první
řadě apelujeme na to, aby lidé měli práci. Ne, aby měli práci cizinci a naši
lidé ne.”
Myslíte si, že tuhle situaci mohli odstartovat i političtí lídři, kteří
mluvili o Romech nepěknými slovy?
“Samozřejmě. Je to přímo děláno tak, aby se to otočilo proti Romům. To, co
se děje dnes v parlamentu a na vládě je všechno podmíněno tomu, aby se
prosadili reformy. Neříkám, že proti Romům je celá většinová společnost,
majoritní občané této země od střední vrstvy. Ona už vlastně ani neexistuje
střední vrstva, ale je rovnou chudoba. Je to vše uměle natlakováno, aby
prošli jejich reformy a ještě víc na tom byli biti romští obyvatelé.”
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Dny romské kultury a tradiční pouť v Rumunsku
Každoročně v září pořádají Romové v Rumunsku Dny romské kultury. Ty začínají
ve starobylém městě Sibiu a vrcholí poutí nedaleko pravoslavného kláštera
Bistriţa [Bistrica], který leží ve střední části Rumunska. Pouť má už více
než čtyřicetiletou tradici a letos se na ni vypravila i naše kolegyně Jana
Šustová. A k mikrofonu tam pozvala romského krále.
Ženy v tradičních romských oděvech, romští šperkaři, řezbáři či švadleny,
svižná hudba a tanec, rozesmáté děti na kolotoči a především spousta dobrého
jídla a pití – tím se vyznačuje romská pouť, na kterou se rumunští Romové
každý rok scházejí 8. září na rozlehlé louce u kláštera Bistriţa v obci
Costeşti. Toto malebné místo leží nedaleko oltenského města Râmnicu Vâlcea.
Na pouť do Costeşti pravidelně přijíždí také romský král Florin Cioabă.
„Dnes jsme sem přijeli, abychom oslavili Dny romské kultury, které letos
dosáhly svého čtyřicátého prvního ročníku. Touto událostí chceme ukázat
jinou tvář romské menšiny, nejen to, co je vidět v médiích, ale chceme
ukázat jinou tvář v tom smyslu, že předvádíme naši kulturu, tradice,
tradiční oděvy, naše zvyky, o kterých si myslím, že je to naše opravdové
bohatství, jímž se můžeme chlubit.“
Jak jsme slyšeli, romská pouť u kláštera Bistriţa má více než čtyřicetiletou
tradici a zároveň je vyvrcholením Dnů romské kultury, které se už pět let
pořádají v sedmihradském městě Sibiu.
„Dny romské kultury začaly 3. září v Sibiu, kde byl otevřen trh řemeslných
výrobků, probíhaly tam semináře o vládní strategii začlenění Romů, byly tam
přítomny významné osobnosti ze světových romských organizací, přijeli
dokonce jejich předsedové, byli přítomni i zástupci Evropského fóra a během
dvou dní jsme diskutovali o vládní strategii, která byla přijata, aby se
zlepšila situace Romů.“
Romský král Florin Cioabă při organizaci Dnů romské kultury v Sibiu ocenil
vstřícný přístup tamní radnice:
„V centru města nám radnice města Sibiu dala k dispozici nádherné místo, kde
se Romové setkávají a vystavují své výrobky, které také prodávají. Ukazují
rovněž své tradice, tradiční oděvy, tance, hudbu...“
Dny romské kultury končí poutí, která je každoročně 8. září v obci Costeşti.
Během ní se scházejí rodiny při slavnostní hostině, na kterou každý přinese
to nejlepší, co má. Florin Cioabă o pouti říká:
„Je vyjádřením radosti z opětovného shledání, protože tady se sešli
příbuzní, přátelé, dokonce i nepřátelé, ale dnes všichni oslavují tento den
a nechávají stranou všechny nepříjemnosti. Chci, aby se Romové cítili dobře,
a zároveň bych jim chtěl poděkovat, že poslechli mou výzvu a letos nepřijeli
tolik ozdobení zlatem, ale přijeli ozdobení tak, aby ukázali naši kulturu a
tradice a nikoliv naše materiální bohatství. Nechtěl jsem totiž, aby se tato
událost proměnila v příležitost, kdy se na nás ostatní lidé dívají s
nenávistí a s opovržením. V této době se hodně lidí chová velmi špatně, i
moji Romové se chovají velmi špatně, ale pro dnešek nechali stranou lakotu a
přinesli na své stoly to, co mají nejlepší, aby se cítili dobře.“
Pouť má také svůj duchovní rozměr – během ní se totiž Romové v klášteře
Bistriţa klaní ostatkům svatého Řehoře Decapolity a modlí se za zdraví svých
blízkých. Romský král Florin Cioabă k tomu dodává:
„Doufám, že i naše děti předají dál tuto štafetu setkávání, tuto štafetu,
při které děkujeme Bohu, protože zase uplynul jeden rok a jsme zdraví.“
Tento příspěvek vznikl díky stipendiu Rumunského kulturního institutu v
Bukurešti.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Mentoringový program pro romské žáky
Občanského sdružení Slovo 21 už druhým rokem nabízí v rámci projektu Můžeme
jít dál žákům posledních ročníků základních škol tzv. mentoringový program.
Dává jim možnost najít si staršího kamaráda – tzv. mentora, zpravidla
vysokoškoláka, jehož hlavním cílem je žáka motivovat. Podrobnosti už
zjišťoval Tomáš Bystrý.
Mentoringový program startuje už v říjnu. Romští žáci sedmých až devátých
ročníků se do něj v tuto chvíli ještě stále mohou přihlásit. V jeho
oficiálním názvu stojí, že je určený talentovaným žákům základních škol.
Podle Michala Mika ze sdružení Slovo 21 to ale zdaleka nemusejí být jen ti
žáci, kteří excelují například ve hře na hudební nástroj nebo obsazují
přední místa krajských matematických olympiád. Projekt je zejména pro ty,
kteří pro určitý talent mají předpoklady, ale pro nedostatek motivace,
podpory nejširšího okolí a leckdy i nízkého sebevědomí své zájmy nerozvíjejí
a neprosazují je.
“Víme, že sociální situace některých rodin není tak příznivá jako u
majoritní společnosti. Tento program je schopen napomoci dětem poznávat
věci, které třeba neviděli nebo je mají možnost poznat jen se školou. Výklad
pro školy, když jdou do muzea nebo navštíví výstavu, je v zásadě velice
chabý. Snažíme se těm dětem v rámci mentoringového programu, tedy za
přispění mentorů, pomoct pochopit bližší cíle výstavy nebo divadelní hry.
Mentor s nimi o tom pak mluví, a tím mají možnost zpětné reflexe.”
A nemusí jít zdaleka jen o divadlo nebo výstavu. Mentor, zpravidla romský
vysokoškolák, může svého mladšího spolužáka vzít k sobě na fakultu, aby
viděl, jak život vysokoškoláka vypadá. Nebo mu naopak může dělat doprovod na
dni otevřených dveří střední školy, kterou by žák rád studoval, vysvětluje
Michal Miko ze sdružení Slovo 21. V loňském školním roce bylo do
mentoringového programu zapojeno celkem devět žáků, z nichž většina úspěšně
nastoupila do prvních ročníků na střední školy, a to je prý hlavní cíl
celého mentoringu.
“Doufáme v to, že se udrží a že za čtyři roky budou skládat maturitní
zkoušky.”
Mentoři už s nimi asi v kontaktu nejsou, že?
“Za ten rok mezi nimi vznikly pevné vazby, myslím tím mezi mentory a dětmi.
Děti jsou s nimi tedy dodnes v kontaktu. Píšou si například na sociálních
sítích. Nebo přes všemožné komunikační vymoženosti dnešní doby. Jsou tedy v
kontaktu. Snažíme se tím ukazovat dětem, s nimiž mentoři pracují, pozitivní
vzory v romských studentech, ukázat, že romští studenti na vysokých školách
existují a fungují.”
Pilotní fáze projektu je prozatím určena pouze pražským žákům posledních
ročníků základních škol. Sdružení Slovo 21 ale věří, že projekt bude v
budoucnu fungovat napříč celou republikou, a i proto se snaží síť mentorů
rozšířit o nové romské vysokoškoláky, kteří budou potenciální studenty
střední školy motivovat v dalším studiu.
“Romských studentů v Praze je docela hojný počet, budeme tedy mentory pro
letošní rok měnit. Chceme si vycvičit větší základnu mentorů pro další
pokračování projektu, aby se ho neúčastnili pouze lidé, kteří byli na
začátku. Chceme tedy vycvičit další, se kterými bychom mohli spolupracovat
při rozšíření aktivity na celou Českou republiku,” dodává Michal Miko ze
sdružení Slovo 21.
Projekt 'Můžeme jít dál', který kromě mentoringu nabízí také doučování a
přípravu na přijímací zkoušky pro žáky základních, ale i studenty středních
škol, je financován Evropským sociálním fondem.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Květa Turtáková rasové problémy v Německu nepociťuje
Květa Turtáková se narodila na Slovensku. Po sametové revoluci se
přistěhovala s rodiči do Čech. Důvodem byl zdravotní stav mladšího bratra po
mozkové mrtvici. Na Slovensku se jeho stav zhoršoval, a tak rodina oslovila
pražské lékaře. Jak ale Květa říká, ani v Česku k žádným pokrokům nedošlo.
Protože se obávali nejhoršího, stěhovali se znovu - tentokrát do Německa.
Iveta Demeterová se jí zeptala, jak to bylo v Česku s bratrem.
“Byl chvilku i v Karlových Varech, což ovšem celkově nesplnilo naše
očekávání, museli jsme tedy hledat jinou možnost. Odjeli jsme za příbuznými
do Německa.”
Květo, než jste odjeli do Německa, měli jste tu slušnou pozici coby
muzikantská rodina. Co následovalo potom, když jste odjeli do Německa?
“Seznamovali nás s různými kapelami a s různými místními lidmi. Někteří z
nich byli Sinthi, kteří hráli pro změnu jazz. Byli jsme pak většinou zváni
na oslavy, ale měli jsme i jiná vystoupení.”
Nepřišlo Vám, že Vás rodiče vytrhli z Vašeho života? Od kamarádek? Od
školy?
“Chodila jsem tu do školy. Učila jsem se dokonce v Motole. Bohužel, kvůli
tomu jsem také nedokončila školu. Nebyla jsem plnoletá, následovala jsem
tedy rodiče. Můžu říct, že nelituji toho, že jsme odjeli. Hodně jsme se
totiž naučili. Myslím si, že je to lepší i pro naše děti.”
To znamená, že Vám se v Německu narodily děti. Založila jste rodinu.
“Ano. Narodily se mi tam tři děti. Mám syna a dvě holky.”
Myslíte si, že tam jsou lepší studijní podmínky?
“Ano. To si také myslím.”
Vy nejen zpíváte, ale i skládáte.
“Ano. Můj brácha Honza, který je teď v Anglii, skládá hudbu. Já jsem s ním
většinou pracovala na textech.”
Kde prezentujete svou muziku? Kde vystupujete?
“Naposledy v Německu. Vystoupení bylo pro děti z Afriky, které potřebovaly
pomoct. Dělali jsme to tedy pro ně. Jednalo se o velké vystoupení, bylo tam
asi tři sta lidí. Vystupovali jsme tam s dětským souborem. Tančili.
Zpívali.”
Jak vás a romskou muziku přijímá tamní publikum?
“Přijímá. Strašně se jim to líbí. Je to pro ně něco zcela jiného, protože je
toho tam málo. Když máme vystoupení, třeba čardáše, naše písně, strašně se
jim to líbí a snaží se i spolupracovat.”
Teď bychom si, Květo, mohli pustit kousek z Vašeho CD.
/hudební ukázka/
Setkáváte se tam s nějakými konflikty nebo problémy?
“Problémy jsou asi všude. Máte-li ovšem na mysli nějaké rasové problémy nebo
něco podobného, nic takového se nám tam ještě nestalo. S tím nemám v Německu
vůbec žádné zkušenosti.”
Když pak jezdíte na návštěvy sem do Česka, cítíte se zde jinak? Máte
pocit, že na Vás někdo kouká jinak? Necítíte se zde nepříjemně? Nebo když
jdete do obchodu, nemáte pocit, že jste pod drobnohledem?
“Ano, tady jsem to už zažila. V Německu se mi to ale ještě nestalo.”
Není tedy problém, aby Vaše děti šly někam večer? Nemají negativní
zkušenosti? Nesetkávají se třeba s tím, že je někdo nepustí večer do
nějakého podniku nebo na diskotéku?
“Tenhle problém tam vůbec není.”
Jaké máte plány do budoucna?
“Zpívat a rozdávat lidem písně, které se jim budou strašně líbit a bude je
to bavit.”
Květo, Vy jste velice zajímavý typ. Žijete v Německu. Odhadnou na Vás, že
jste Romka? Nebo si Vás pletou s jinou národností?
“Ano, pletou si mě. Většinou si myslí, že jsem Turkyně, Řekyně, anebo
dokonce z Itálie. Když jsem jim řekla, že jsem Gipsy nebo Zigeuner, to je
německy, tak už věděli: 'Ahá, tak proto ty velké černé oči!'”
Žije ve Stuttgartu hodně českých nebo slovenských Romů?
“Spíše ze Slovenska.”
Scházíte se? Děláte si nějaké společné oslavy? Nebo když má někdo
narozeniny, zvete se?
“Ano. Scházíme se. Držíme se. Když má někdo nějaké problém, vždycky si
poradíme.”
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
O Roma vakeren s datem 24. září už patří minulosti. Naladit si nás můžete
ale opět v sobotu po 20. hodině na vlnách Radiožurnálu a najdete nás také na
internetové adrese romove.cz.
Romale, palikerav tumenge hoj sanas amenca. Šunaha pes pro aver sambat.
Amenca pes dodžanena butheder. Mangav tumenge savorenge šukar raťi.The
žutinel tumen o Del.
Klidný večer vám přejí průvodci dnešním O Roma vakeren – Iveta Demeterová
a Jaroslav Sezemský.
|