Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
Pořad odvysílaný stanicí Český rozhlas 1 - Radiožurnál
Prostřednictvím romského vysílání vás bereme mezi lidi, o kterých jste v
minulosti mnoho nevěděli. Žijeme spolu sice dlouho, ale poznáváme se až
nyní.
Pořad "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří" pravidelně připravuje romská
redakce Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu.
Na těchto stránkách přinášíme textovou a zvukovou verzi pořadu, který se
vysílá na okruhu Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu každou sobotu od 20 do 21
hodin. Další informace o pořadu najdete na stránkách www.rozhlas.cz, kde si můžete také stáhnout podcast
pro tento pořad.
Vítáme Vás u pravidelného pořadu "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří".
Dnes vám nabídneme rozhovor s režisérem Martinem Šulíkem, který natočil ve
slovensko-české koprodukci film Cigán. Ačkoliv jsou prázdniny, v dnešním
vysílání budeme hovořit také o školství, zejména o inkluzívním vzdělávání. O
něm bude mluvit i Renata Ježková z Ministerstva školství, mládeže a
tělovýchovy. Zajedeme se podívat také do Českého Ráje, kam se vypravila
diskutovat romská ženská skupina Manushe, která funguje pod sdružením Slovo
21. A samozřejmě nebude chybět řada romských písní, které vám určitě
zpříjemní dnešní O Roma vakeren.
Mangav tumenge šukar sambat, the lačho šuniben amenca Adadžives povakeraha
palo filmos Cigán. Phenaha tunmenge palo romani edukaci u džana amenca andro
than Česká ráj the mukaha tumenge amare šukar romane giľora.
=[ Reportáž ]=
Film Cigán získal v Karlových Varech dvě ocenění nestatutárních porot
Slovensko-český snímek Cigán od režiséra Martina Šulíka získal na 46.
Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech zvláštní cenu poroty s
dotací 20.000 dolarů. Představitel hlavní role Ján Mižigár získal navíc
zvláštní uznání. Kromě toho film získal v Karlových Varech dvě ocenění
nestatutárních porot. Šulík ho natočil především s neherci v Richnavě na
východním Slovensku. A právě tam se tento týden netradičně na louce
uskutečnila jeho premiéra.
Film Cigán vypráví příběh romského chlapce z chudé osady na východě
Slovenska, který se dostává do konfliktu s rasovými, sociálními a kulturními
předsudky i s nepsanými zákony vlastní komunity. S mikrofonem se za
režisérem snímku Martinem Šulíkem vypravila Elena Kotová.
Pane Šulíku, myslíte si, že je označení Cigán opravdu politicky
nekorektní a má negativní zabarvení?
„Politicky nekorektní není. Cigán je podle pravidel slovenského pravopisu
představitel národa a Cigáň, tedy změkčeně, znamená lhář či podvodník. Mnoho
slovenských Cigánů si nepřeje být označováno za Romy, chtějí být Cigány.
Jeden starosta dokonce řekl: ‚Dokud jsme byli Cigáni, bylo nám dobře. Od té
doby, co jsme Romové, jde to s námi z kopce.‘ Tato věta zachycuje něco, co
se za posledních dvacet let stalo se společností. Na jedné straně se Romům
vrátila důstojnost, ale na druhé velmi zchudli. Dnes nejsou ani Cigány ani
Romy. Stali se z nich nepřizpůsobiví občané. Proměny jazyka jsou zrádné.
Všichni se tváříme, jak je oslovujeme politicky korektně, ale oni sami si
přitom jen velice těžko hledají své místo ve společnosti.“
Vy jste snímek Cigán natočil v částečném utajení. Scénář jste napsali
spolu s Vaším dlouholetým kolegou Markem Leščákem. Proč jste potřebovali být
inkognito?
„V úplném utajení to nebylo. Jen jsme nechtěli, aby byl kolem natáčení velký
rozruch, protože ve filmu hraje spousta neherců. Obával jsem se, že pokud se
o natáčení začne příliš psát, budou lidé stojící poprvé před kamerou zmatení
a nebudou se moci soustředit. Dohodli jsme se proto s producentem Rudou
Biermannem, že akce spojené s reklamou se odehrají až po natáčení. Ale zase
tak velký zájem o nás nebyl.“
Z čeho jste během natáčení v romských osadách, které Vám sloužily jako
přeobraz příběhu, vycházel?
„Chtěl jsem natočit Hamleta v romské osadě. Měl jsem pocit, že pokud prolnu
formu vyššího umění s dokumentárním pojetím, dozvíme se od reality mnohem
více a dojde ke kulturní konfrontaci. Druhým důvodem byl fakt, že na
Slovensku žije 200 tisíc lidí ve velké chudobě. To jsme si s Markem Leščákem
uvědomili hned, jak jsme prošli východoslovenské romské osady. Měli jsme
pocit, že příběhy místních lidí jsou zajímavé. Neodráží se v nich jenom
životní pocit Romů na východním Slovensku, ale i celého Slovenska. Jen s tím
rozdílem, že v osadách se problémy více kumulují.“
Jak vlastně Romové vnímají nás, ne-Romy?
„Vztah gadžo versus Rom se nedá generalizovat. Prošli jsme hodně osad a v
každé nás přijali jinak. Každá z těch komunit je originál a vztah mezi
bílými a Romy je po většinou ovlivněn lokální historií. Při vstupu do osady
mě Hamlet hned opustil, protože jsem si uvědomil, že materiál je úplně jiný.
Naším štěstím bylo přátelství s Pavlem Pekarčíkem, který pracoval na
magazínu So vakeres pro košickou televizi. Seznámil nás jak s lidmi, kteří
jsou v osadách výjimečnými osobnostmi, například hudebníci či různé
přirozené autority, tak s řadou sociálních pracovníků, s knězi, zkrátka s
lidmi, kteří se Romům věnují. Díky nim nám obyvatelé osad začali důvěřovat.
Většina z toho, co ve filmu je, jsme buď vyslechli nebo přímo zažili.“
Jaké jsou vaše další ambice ohledně snímku Cigán?
„Pokud vím, tak film koupili v Holandsku, Belgii a Lucemburku. Měl by se
promítat na festivale v Torontu a přišly nabídky na promítání i na dalších
festivalech. Naším hlavním cílem ale bylo rozvířit debatu, protože v
současnosti se o vztahu obou kultur mluví jednostranně. Stálo by za to, aby
se přizvali nejen lidé z nejvyšších politických kruhů, ale například
učitelky, sociální pracovníci, etnografové, lidé přímo z terénu. Oni mají
výborné postřehy a řada věcí by se díky nim mohla daleko dříve vyřešit.
Těším se na filmové fanoušky, ale byl bych zároveň rád, kdyby film
zafungoval jako stimul pro širší diskuzi.“
Dnes je sociálně těžká doba nejen pro romskou menšinu. Nemáte strach, že
se na Slovensku, kde by měl film zapůsobit nejvíce, lidé od tématu spíše
odkloní?
„Možné to je. My jsme se ale nesnažili dělat obhájce ani jedné ze stran.
Natočili jsme příběh čtrnáctiletého chlapce, který je nucen předčasně
dospět. Zemřel mu otec a on se najednou musí starat o své sourozence,
rozhodnout se, co v životě je a není dobré. Vidí, že svět kolem něj je
nějakým způsobem deformovaný a pokouší se v něm najít východisko. Snažili
jsme se, aby náš příběh nebyl vnímán jen v úzkých, romsko-slovenských
mantinelech, ale aby byl univerzální.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Koalice Společně do školy usiluje o rovný přístup romských dětí ke vzdělání
Koalice Společně do školy je iniciativa patnácti neziskových organizací,
které usilují o rovný přístup romských dětí ke vzdělání. Marie Vrábelová
oslovila Lucii Horváthovou z občanského sdružení Romodrom, které je členem
koalice.
„Práce by samozřejmě mohla být efektivnější, pokud by pro ni byly
ministerstvem školství dodány dostatečné nástroje - inkluzívní metodiky
reagující na skutečný stav dětí.“
Podobné problematice se již věnovala organizace Z§vůle práva, byly
provedeny výzkumy, vycházelo se i ze zahraničních zkušeností, ale s
příchodem nového ministra školství vše zaniklo ...
„Došlo k personálním změnám. Bohužel, tak už to bývá. Nový šéf přináší nové
věci. Musí se začít od začátku, což je pro nás veliké mínus. Vše znovu
rozjet a nastavit tak, aby to fungovalo i za jiné vlády, je velkou nevýhodou
hlavně pro děti. Ze situace vyplývá, že má-li se pracovat na inkluzívním
vzdělávání romských dětí, tak jedině apoliticky.“
Začínáte tedy úplně od začátku?
„Máme regionální síť terénních sociálních služeb plus síť vzdělávacích
programů, které musíme propojit s aktuální situací na ministerstvu školství,
hlavně s novými vyhláškami. Chceme je prověřit v terénu a vyzkoušet, zda
opravdu fungují tak, jak je potřeba.“
Jak předejít tomu, aby se děti nedostávaly do speciálních škol, které by
měly být určeny pro děti s vývojovou vadou?
„S tím souvisí řada věcí. Motivace dětí a rodičů. Zásadní je zejména
připravenost škol, bez které se neobejdeme. Pokud dítě žije v sociálně
vyloučené lokalitě a jeho rodiče nemají dostatek prostředků, navíc chybí
motivační prostředí, zákonitě dochází k selhání dítěte, i když by znalosti
pro setrvání na základní škole mělo.“
Pokud dítě vychodí speciální školu, má znemožněny další možnosti
pokračování ve studiu. Jednáte i s ministrem? A v jaké fázi jednání jsou?
„Zatím jsme se setkali pouze se zástupci ministra školství a momentálně jsme
ve fázi čekání, co se bude dít.“
Pokud je dítě trochu neposedné a nedokáže se plně soustředit, je posláno
do speciální školy. Tím se mu ale zablokují vyhlídky na lepší budoucnost. V
jaké fázi projekt je a kdy dětem pomůže?
„Určitě to bude trvat dlouho, protože práce lidí na ministerstvech, obecních
a krajských úřadech je pomalá.“
Vy jako Romka jste měla problémy ve škole, které Vás mohly ovlivnit?
„Než jsem nastoupila do školy, také jsem prošla testováním, ze kterého mě
doporučili do speciální třídy. Znám to osobně. Pokud o vás někdo předem
rozhodne, může váš život skončit úplně jinak. Vysokoškolačkou jsem díky mým
rodičům, kteří se nebáli říct ne. Jinak bych dnes byla na sociálních
dávkách.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
O osudech Národního akčního plánu inkluzivního vzdělávání
Národní akční plán inkluzivního vzdělávání (NAPIV) je jedním ze základních
rámcových dokumentů zaměřených na zajištění rovného přístupu všech osob ke
vzdělávání. Praxe je však taková, že chybí informace a z Ministerstva
školství, mládeže a tělovýchovy odešla určitá část odborníků, kteří se na
přípravné fázi Národního akčního plánu podíleli. Co je podstatou národního
akčního plánu, tak to nám vysvětlila Lenka Ficová z Odboru speciálního
vzdělávání prevence a institucionální výchovy.
„Přípravná fáze NAPIV hledá slabiny školského systému nebo zjišťuje, proč
nefunguje zařazování žáků s jakýmkoliv postižením či vzdělávacím problémem
do běžných mateřských a základních škol. Cílem je poukázat na nedostatky a
ukázat cestu vedoucí k jejich odstranění. Přípravná fáze NAPIV v roce 2013
přinese ověřené informace o tom, proč se nám nedařila individuální integrace
a vytvoří návrhy řešení. Koncem téhož roku by se měl začít tvořit nový akční
plán, vlastně pravý NAPIV, který bude navržená opatření zavádět do praxe.“
Na to, jaká je současná situace platformy Národního akčního plánu
inkluzivního vzdělávání, když z ministerstva školství odešli odborní
pracovníci, kteří se na platformě podíleli, nám odpověděla ředitelka odboru
Speciálního vzdělávání, prevence a institucionální výchovy Renáta Ježková:
„V tuto chvíli Národní akční plán inkluzivního vzdělávání nadále pokračuje.
Jenom si vymezil základní pilíře a vytvořil podstatu pro kontinuální
pokračování. Mluvíme-li o odchodu odborníků, je třeba to uvést na pravou
míru. Nejedná se o odliv odborníků, ale odešlo několik odborných expertů z
neziskového sektoru. Ostatní odborníci v sektoru nadále zůstávají.“
Proč část skupiny odešla? Co bylo špatně a jaká bude případná náprava?
„Já jsem na ministerstvo školství nastoupila v listopadu 2010 a plán jsem
přebrala včetně celého personálu. Počet zaměstnanců mi byl posléze snížen,
nyní mám k dispozici 13 lidí. Musím přiznat, že jsem nejprve začala uklízet
na vlastním prahu a od listopadu až do současné doby ode mne chyběly
informace směrem k veřejnosti. Nakonec se ale podařilo sestavit mezirezortní
komise, utvořila se vnitrorezortní skupina a především máme nového
koordinátora celého NAPIVU, pana doktora Kamitze.“
Kolik k dnešnímu dni čítá NAPIV pracovníků? Hovořila jste o mezirezortní
komisi, vnitrorezortní skupině – není těch lidí moc?
„Mluvíme o přípravné fázi Národního akčního plánu inkluzivního vzdělávání.
Pokud bych to měla sečíst, důležití jsou dva koordinátoři NAPIVu, dále
mezirezorty příslušných ministerstev, tedy zdravotnictví, ministerstvo pro
místní rozvoj, ministerstvo spravedlnosti a důležitý partner ministerstvo
práce a sociálních věcí.“
V jaké fázi NAPIV momentálně je? Kdy bude celý hotov a zaveden do praxe?
„Mohu hovořit pouze o přípravné fázi, která je jasně daná usnesením vlády a
končí rokem 2013. Máme koordinace, personál a finance. Inkluze musí být
připravena a zabezpečena, abychom si na začátku roku 2014 mohli říct, že
máme vše připraveno a bude to fungovat.“
Neočekáváte od občanské společnosti odezvu ve stylu „opět se něco dělá
pro Romy, stálo to spoustu peněz – proč jenom pro ně“?
„Jenže peníze Romům mnohdy nedošly. Často se jednalo o byznys pro někoho
jiného. Pokud mám peníze na romského asistenta na školách, měla bych je dát.
Taková je moje vize. Peníze pro Romy znamená jim je skutečně předat.“
Jaká je oprávněnost zařazení dítěte do praktické školy nám na závěr řekl
nový koordinátor národního akčního plánu doktor Jakub Kamitz:
„Zařazeni mohou být jen ti, kteří jsou opravdu lehce mentálně postiženi.
Není možné zařadit někoho jen na základě toho, zda je Rom či ne-Rom, nebo
měl určité problémy ve škole a já nevím, co s ním – šup, dám ho do základní
školy praktické. Hotovo. O tom to není. Chceme, aby základní škola praktická
byla opravdu jen pro žáky, kteří mají na základě diagnózy, respektive
doporučení ze školského poradenského zařízení, stanoveno lehké mentální
postižení.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Členky skupiny Manushe diskutovaly o palčivých problémech Romů
Edukace, sebevědomí, emancipace – to je motto skupiny, která v současné době
sdružuje více jak 170 Romek a Romů z celé České republiky. Skupina Manushe
je také členskou organizací České ženské lobby a Evropské ženské lobby. Celý
minulý týden v příjemném prostředí diskutovali účastníci letní školy o
palčivých problémech, s nimiž se někteří Romové potýkají. Mluvilo se zejména
o vzdělávání. A Tomáš Bystrý byl u toho.
„Každá rodina se svým dítětem udělá to, co považuje za správné...“
Venku je sice něco okolo 30 stupňů Celsia, to ale účastníky letní školy
od diskuze na téma vzdělávání romských dětí neodrazuje. Schovávají se pod
velkým slunečníkem a v přírodě se jim o problémech souvisejících s edukací
Romů už od předškolního věku diskutuje daleko lépe, než kdyby museli sedět
někde v kanceláři nebo zasedací místnosti.
„Jedná se o letní školu Manuší, což v češtině znamená romských žen.
Setkávají se zde ženy pracující v různých organizacích a funkcích. Cílem je
navzájem si předat supervizi, protože samy nejlépe víme, jak těžká práce v
terénu a obecně s Romy je.“
Výstupem vašeho setkání by měl být projekt, který by napomohl romským
rodinám se vzděláváním dětí v běžném systému. Jak konkrétně by měl projekt
vypadat?
„O tom se právě bavíme! Já například nemám ráda projekty od zeleného stolu.
Z toho důvodu se teď s lidmi, kteří pracují v konkrétních lokalitách a
dělají těžkou práci, ale i mezi sebou, bavíme. Někdo třeba je proti zavádění
speciálního přístupu k romským dětem už od školky. Někdo zase naopak
zvláštní ohled požaduje. Diskutovat proto budeme tak dlouho, dokud se na
něčem neshodneme.“
Říká Jana Hejkrlíková ze sdružení Slovo 21, které se zaměřuje především
na projekty napomáhající k integraci Romů a cizinců v Česku. Aktivity
zaměřené na romské ženy podporuje i nadace Heinrich Böll Stiftung:
„Jeden z našich cílů je podporovat skupiny, které pomoc potřebují. Vysíláme
k nim romské ženy, které se již angažují, jsou velmi aktivní a fungují jako
prostřednice pro větší komunity Romů. Myslím si, že podobné investice jsou
potřebné.“
Domnívá se Tamara Reisig z nadace Heinrich Böll Stiftung, která sdružení
Slovo 21 podpořila například při pořádání politického výcviku pro romské
ženy nebo při natáčení dokumentárního filmu Ženy v poli. Ten sleduje osudy
tří mladých Romek, které se snaží dostat na pole politiky. Aurélie Balážová,
jedna z protagonistek filmu, se letní školy v Českém ráji zúčastnila také:
„V rámci vzdělávání by se mělo začít již od školek, tam je u nás velký
problém. Start dítěte do života je na nich zcela závislý. Nelíbí se mi
omezená kapacita školek. Dále to, že jsou upřednostňovány děti rodičů, kteří
mají peníze a ne děti, které to potřebují. Zákon by měl být ustanoven tak,
aby se nikdo nemohl vymlouvat. Co si budeme nalhávat, i naši rodiče děti ze
společnosti vyčleňují a do školek je nepouštějí.“
„Stále se v některých romských rodinách dodržuje takzvaná svobodná výchova
dítěte. Nedodržuje se denní režim. Začínala jsem jako obyčejný terénní
pracovník, takže znám problémy, znám lidi. Poté, co jsme založily mateřské
centrum, jsem si pro děti chodila sama. Opravdu jsem maminky donutila v osm
ráno vstát a předat mi děti. Taky jsem byla naštvaná, když třeba nebylo
ideální počasí, ale každá maminka se to zkrátka musí naučit. A po čtrnácti
dnech už skutečně samy vstaly, protože jejich dítě se do školky těšilo. Ať
chtěly nebo ne, musely dítě do školky odvést a pak pochopily, že následující
čtyři hodiny mají čas v klidu si zajít do obchodu nakoupit, na úřad. Nakonec
je, kromě případů, kdy dítě bylo hodně nemocné, do školky vodily“,
poznamenává další z účastnic letní školy Dagmar Suchánková.
A do diskuze o inkluzivním vzdělávání romských dětí se zapojili i muži.
Jeden z nich byl Emil Voráč, ředitel chodovského sdružení Khamoro. Ten se
letní školy pořádané sdružením Slovo 21 účastní již po páté:
„Povídání žen je hodně zajímavé, dozvíte se řadu případů z praxe, což je
motivující.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Emil Cina napsal povídky na motivy obrazů benediktinského mnicha Lukase
Ruegenberga
Emil Cina říká, že romština je to, co nás drží pospolu. Už řadu let se ji
snaží uchovat ve svých básních a povídkách. Iveta Durdoňová navštívila
tohoto romského básníka a spisovatele doma a povídala si s ním o nedávno
vydané knize, ke které na motivy obrazů benediktinského mnicha Lukase
Ruegenberga napsal povídky ze života Romů na Slovensku.
Máme před sebou knihu Ivan a Dominik, která vyšla v Německu. Hned z první
stránky se dozvíme, že se děj odehrává na slovenské vesnici. O čem příběh
pojednává?
„V roce 2009 za mnou na základě doporučení přišel bratr Lukas a požádal mě,
zda bych nenapsal povídky k jeho obrazům z romské vesnice na východním
Slovensku, z okolí Košic. Poprosil jsem ho o kopie obrazů a jak jsem se do
nich zadíval, tehdy to začalo. Ke každému obrazu - okolo 22 ilustrací – jsem
udělal krátkou povídku. Některé jsou humorné, jiné smutné. Snažil jsem se
napsat to, co jsem v obrazech viděl. Například Ivan a Dominik se starají o
vesnici. Chodí pro dříví a když je maminka s dítětem o něj požádá, dají jí
ho. Když jdou okolo kříže, pomodlí se. Celá vesnice chodí řádně do kostela a
věří v Boha. Tak to na té vesnici chodí. Žijí chudě, ale žijí s Bohem.
Pomáhají druhým lidem, o vše se rozdělí.“
Na jednom z obrázků vidím, jak maminka Ivana a Dominika onemocní a umře?
„To je moc smutné, protože tátu jim zavřeli a kluci zůstali sami. Starala se
o ně teta, ale ta měla sama pět dětí. Něco jim uvařila, vyprala, ale bylo
toho velmi málo. A Dominik, protože byl hodně malý, musel jít do ústavu.
Druhý bratr za ním každý den chodil a pokaždé něco přinesl, třeba koupil
sladkosti, a dával mu je přes plot. Asi po roce se Dominik z ústavu dostal.“
Vzpomenete si, pane Cino, na dobu, kdy jste Vy sám byl klukem a jezdil na
prázdniny na Slovensko? Jaký tam byl život?
„Každé prázdniny jsem jezdil za dědou. Bylo mi devět let a nikdo se mnou
nejel, všichni už tam byli. Říkal jsem: ‚Tati, mami, já jedu!‘ A táta
vždycky na to: ‚Nemůžeš jet sám!‘ Pamatuji se, že mi dal dva korespondenční
lístky, abych jeden hodil v Košicích a jeden u nich ve vesnici, v
bardějovském okrese. Dobře jsem dojel, napsal jsem pohledy, poslal je. A ten
život, o kterém píši v knize, ten jsem tam viděl. Jak Romové chodí na dříví
nebo jak mají příležitostnou práci na polích, čím se živili. Pořád to mám v
paměti. Lidé byli jeden k druhému strašně dobří. Pomáhali si, což v dnešní
době asi není.“
Jezdíte na Slovensko? Máte tam ještě rodinu?
„Někoho ano, ale z té staré generace už nikdo nežije. Mně bude 64 let. Pořád
říkám, že se tam podívám, ale to víte. Mám zahrádku, na které dělám, člověk
už trochu přemýšlí jako důchodce.“
Jak jste prožil dětství?
„Narodil jsem se v Praze v roce 1947. Ve Vysočanech u říčky Rokytky. Tam to
také bylo nádherné, měli jsme kolem sebe krásné věci. Jako kluci jsme
chodili k říčce a vyváděli, co se dalo. Ale Slovensko je jiné. Krásné lesy.
S dědou jsme chodili na houby, babička sbírala maliny a hlavně byla
bylinářka a uměla i léčit. Doktor byl jednak strašně daleko a potom, život
jim sám ukázal, jak se mají léčit.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
O Roma vakeren s datem 16. července už patří minulosti. Naladit si nás
můžete ale opět v sobotu po 20. hodině na vlnách Radiožurnálu a najdete nás
také na internetové adrese romove.cz.
Romale, palikerav tumenge hoj sanas amenca. Šunaha pes pro aver kurko.
Mangav tumenge šukar nilaj.Ma bisteren - amenca pes dodžanena butheder. The
žutinel tumen o Del.
Klidný večer vám přejí průvodci dnešním O Roma vakeren - Iveta Demeterová a
Tomáš Bystrý.
|