Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
Pořad odvysílaný stanicí Český rozhlas 1 - Radiožurnál
Prostřednictvím romského vysílání vás bereme mezi lidi, o kterých jste v
minulosti mnoho nevěděli. Žijeme spolu sice dlouho, ale poznáváme se až
nyní.
Pořad "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří" pravidelně připravuje romská
redakce Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu.
Na těchto stránkách přinášíme textovou a zvukovou verzi pořadu, který se
vysílá na okruhu Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu každou sobotu od 20 do 21
hodin. Další informace o pořadu najdete na stránkách www.rozhlas.cz, kde si můžete také stáhnout podcast
pro tento pořad.
Vítáme Vás u pravidelného pořadu "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří".
V dnešním vysílání se dozvíte, že papež Benedikt XVI. přijal příslušníky
romských etnik. Zavedeme Vás do vyloučených lokalit na Ústecku a představíme
projekt Férová škola. A samozřejmě nezapomeneme ani na romskou hudbu, která
vám určitě zpříjemní dnešní O Roma vakeren.
Mangav tumenge šukar sambat. Anas tumenge aktuálna informacii, interesna
manuša. Phenaha tumenge sar o Roma avile kijo papežis andro Vatikán. Laha
tumen andro than Trmice the povakeraha palo projektor Férová škola u mukaha
tumenge amare šukar giľa.
=[ Reportáž ]=
Papež Benedikt XVI. přijal téměř dva tisíce romských poutníků
Přesně před týdnem přijal ve Vatikánu papež Benedikt XVI. téměř dva tisíce
romských poutníků. Je to vůbec poprvé v historii, kdy došlo k setkání hlavy
katolické církve a Romů v takové míře. Romové, z nichž dvě třetiny byly z
Itálie, přijeli do Říma zároveň oslavit i 150. výročí narození španělského
Roma Zefiryna Jiméneze Mally, kterého v roce 1997 prohlásil papež Jan Pavel
II. za blahoslaveného. Více už Tomáš Bystrý.
„Odel si tu mensa“ – „Pán s vámi“. Takto zaznamenala vatikánská televize
pozdrav papeže Benedikta XVI. téměř dvěma tisícům romských poutníků. Dvě
třetiny z nich byli Romové z Itálie. Do vatikánské auly Pavla VI. se ale k
hlavě katolické církve dostali i Romové z České republiky a Slovenska. Z
Čech a Moravy do Vatikánu dorazily jen dva manželské páry, slovenští Romové
se k papeži dostavili ve větším počtu. Mezi nimi byla i řádová sestra
Atanázia, civilním jménem Mária Holubová, která se věnuje pastoraci Romů na
východním Slovensku. Po například Rakušance Ceije Stojce, která byla v
devíti letech se svou dvou set člennou rodinou deportována do koncentračních
táborů, promluvila přímo k papeži. Jak se na setkání s hlavou katolické
církve připravovala?
„Připravit se bylo velmi těžké, o setkání jsme věděli jen asi měsíc
dopředu. Rozhodně jsme se ale těšili. Měla jsem za úkol podat svědectví o
svém povolání, tedy o profesi řeholní sestry romského původu. Skutečně to
pro mě bylo výjimečné. Byl to nezapomenutelný zážitek, protože být takto
blízko Svatému otci – to se nedá popsat. Od papeže se nám dostalo nádherného
gesta. Když jsem se ptala jedné řeholní sestry, která pracuje v Římě v
papežské radě, říkala mi, že to byl přímo Svatý otec, kdo vydal prvotní
impuls k našemu setkání. Sice si původně představoval menší skupinu, okolo
40 Romů, ale během příprav se počet rozrostl na 1500 – 2000 Romů! On ale
vůbec nebyl proti.“
Ve svém proslovu pak papež Benedikt XVI. navázal na slova svého někdejšího
předchůdce Pavla VI., který v roce 1965 Romům vzkázal, že nejsou na okraji
církve, ale v jejím středu, v jejím srdci. Připomněl také osobu
blahoslaveného Zefiryna, který by podle papežových slov měl Romům ukazovat
cestu a měl by být pro ně vzorem. Benedikt XVI. před romskými poutníky také
připomněl genocidu Romů během 2. světové války a vyzval Evropu, aby
nezapomněla a aby Romy do budoucna od všeho trýznění ochránila.
„Svatý otec světu velmi krásně připomněl, že my, Romové, jsme stále tu,
že jsme v pohybu, počítá se s námi a církev nás má ráda,“ říká řádová
sestra Atanázia, která působí mezi Romy ve východoslovenském Bardějově, kde
na místním romském sídlišti stojí kostel Zefiryna Jiméneze Mally,
španělského Roma, kterého v roce 1997 papež Jan Pavel II. prohlásil za
blahoslaveného.
„Blahoslavený Zefirýn mi přirostl k srdci. Již dvakrát jsem byla ve
Španělsku, v místech, kde působil, kde prožil velkou část svého života a kde
byl umučen, tedy ve městě Barbastro,“ říká romská řeholnice Atanázia.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Město Trmice chce zlepšit život lidí ze sociálně vyloučených lokalit
Zlepšit život lidí ze sociálně vyloučených lokalit chce město Trmice na
Ústecku, kde řeší migrující Romy. Prioritou tamní radnice je zlepšit jejich
bydlení. Proto vytvořili ve spolupráci se školami, sdružením Romano Jasnica
a vládní agenturou pro sociální začleňování strategický plán. Zaměřuje se na
děti a mládež, další možnosti práce a také na bytovou problematiku.
Podrobnosti zjišťovala Gabriela Hauptvogelová.
Jako sociálně vyloučené lokality jsou v Trmicích označovány ulice V
Jílovišti a Horská. Podle starostky Jany Oubrechtové už to ale neplatí.
„Myslím si, že dnes mezi sociálně vyloučené lokality trochu patří ulice Na
Pískách a Souběžná. V těchto oblastech je velká koncentrace romských rodin,
do značné míry migrujících - přicházejí k nám z jiných částí republiky.“
Jednou z priorit je vyřešení bytových problémů. Ze stovky městských bytů
určí radnice několik, které budou fungovat jako sociální pro rodiny v nouzi.
Lidé by pak měli mít možnost přestěhovat se po čase do lépe zařízených bytů.
Pravidla pro sociální byty radnice připraví do konce roku. Město také podle
starostky zvažuje nákup některých činžovních domů.
„Chceme i trochu kontrolovat složení nájemníků. V současné době máme
zmapovány tři až čtyři domy. Na nákup bychom chtěli využít dotační titul
ministerstva, který je určen na nákup podobných nemovitostí. Město by tedy
nemělo být zatíženo žádnou finanční částkou.“
Dalším problémem je nezaměstnanost. Lidé ze sociálně vyloučených lokalit
by mohli získat práci u tzv. malých technických služeb. Vedení radnice nyní
zvažuje, jaká právní forma by byla pro tuto společnost nejvhodnější. Z
počátku by se o údržbu zeleně, městských domů a čistotu ve městě staralo až
sedm lidí. Poté by se firma mohla dále rozšiřovat. Radnice rovněž nabídne
dva asistenty. Jak řekla Jana Oubrechtová, jeden z nich by fungoval jako
pomyslná spojka mezi dětskou lékařkou a rodinami:
„Zdravotní asistent by docházel do rodin, upozorňoval by na povinná
očkování, preventivní prohlídky a pomáhal by v komunikaci mezi rodinou a
lékařem.“
Podobnou roli by zřejmě hrál asistent pro jednání s policií a úřady. Proč
město takové lidi potřebuje?
„V Trmicích máme určité procento lidí, kteří jsou bohužel stále negramotní.
Mají-li vyplnit například žádost na úřad práce, na sociální odbor a jiné,
jsou s tím velké problémy. Terénní asistent by jim mohl být nápomocen.“
Strategický plán myslí i na děti a mládež. V městském nebytovém prostoru
v blízkosti hřiště chce radnice zřídit fitt centrum pro mládež od 15 let. Na
předškoláky se pak zaměří sdružení Romano jasnica. Už nyní provozuje klub
pro děti a mládež od šesti let a připravuje jeho rozšíření. Klub pro děti od
tří let by měl podle ředitele sdružení Martina Cichého fungovat jako rodinné
centrum.
„Jeden pracovník by se věnoval dětem, druhý matkám a řešili by konkrétní
problémy. Potřebovali bychom zvětšit stávající prostory, které jsou
momentálně kapacitně napnuté. Bohužel město Trmice nemá moc volných prostor,
spíš to zatím vypadá na pronájem od soukromých osob. Předpokládáme, že
bychom centrum mohli otevřít v květnu 2012.“
Romano jasnica chce také rozšířit nabídku motivačních kurzů pro děti,
které končí povinnou školní docházku. Při kurzech zjišťují, co by mohly v
budoucnosti dělat, co obnáší jimi vybraná profese i cesta k ní.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Zapojte se do projektu Férová škola!
Zapojte se i Vy do projektu Férová škola! Dejte vědět světu, že vaše škola
netrpí předsudky! Podmínky a informace o projektu, ale také užitečné rady
máme pro vás v našem dalším příspěvku. Koordinátorku projektu Ivu
Pikalovou oslovila Iveta Durdoňová.
Jak školy hledáte a podle čeho je vybíráte?
„My školy nehledáme, náš projekt funguje na dobrovolné bázi. Na internetu je
vystavena výzva a školy se nám hlásí samy. V opačném případě by nebyla
naplněna vize o tom, že škola musí mít v prvé řadě vůli něco změnit, mít
inkluzívní politiku. Škola se nám přihlásí a my s ní navážeme spolupráci.“
Musí zařízení splňovat nějaké podmínky?
„Ano, máme stanovené podmínky potřebné pro získání certifikátu. Rozdělujeme
je do tří kategorií: povinné, doporučené a výběrové. U povinných vyžadujeme
jejich úplně splnění. Samozřejmě, pokud je škola schopna si obhájit výjimku,
uznáme ji. Může to být třeba nějaká specifická situace v regionu. U
výběrových podmínek škola sbírá námi stanovený počet bodů. Kritéria jsou
obodována podle náročnosti, samotný výběr je na škole. Nejvíce hodnotíme
aktivity typu integrace dítěte z praktické, speciální školy do běžné
základní školy, která se o certifikát hlásí. Doporučená kritéria jsou tak
trochu z dnešního pohledu nadstandardní, i když pro inkluzívní školu by se
mělo jednat o naprosto samozřejmé aktivity. Patří sem například působnost
školy coby komunitního centra pro danou obec či nabídka pomoci s domácími
úkoly po vyučování. Škola by měla nabízet přípravné třídy pro žáky, kteří
například neměli možnost navštěvovat školku.“
Co plyne pro školu z toho, že získala certifikát?
„Tuto otázku dostáváme často. Jedná se o kvalitativní označení dané školy.
Náš certifikát je poměrně prestižní záležitostí. Z praxe a rozhovorů s
řediteli vím, že pro školu a celý pedagogický sbor je certifikát velkým
oceněním jejich práce a snahy. Oni samozřejmě ví, že dělají něco navíc, co
dnes málokterá škola pro své žáky dělá. Ačkoliv by bylo vhodné, aby se takto
chovala každá škola. Aby každá byla inkluzívní a férová.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Ragby vychovává k odvaze a zvyšuje sebevědomí
V následujících minutách se vydáme do světa sportu. Vychovává k odvaze a
statečnosti, rozhodnosti, odolnosti a zvyšuje sebevědomí. Učí kolektivní
spolupráci a zodpovědnosti za vlastní jednání. Taková by mohla být stručná
charakteristika populárního míčového sportu – ragby. Minulý týden měla
farní charita Kralupy nad Vltavou zajímavou návštěvu. Na hřiště Dvořákova
gymnázia přijelo 13 studentů z Texasu, kteří trávili čas s dětmi a jejich
rodinami žijícími v Kralupech. Spolu s místním Ragby klubem představili
tento sport a zahráli si ho spolu s dětmi. Sešlo se tam 40 dětí a všichni
měli ohromnou radost ze hry. Celou akci zprostředkoval IILE - Mezinárodní
institut pro vzdělávání. Jakou roli hraje Charita ve společném projektu s RC
klubem, na to Ivetě Demeterové odpověděla její ředitelka Barbora Kovářová.
„Spojili jsme se se společností IILE a Rugbyovým Clubem Kralupy nad Vltavou,
kteří nás požádali, zda bychom mohli začlenit některé z našich sociálně
slabších rodin do jejich týmu. Nejprve jsme tedy rodiny, které do Charity
docházejí, včetně dětí, s projektem seznámili a potom se uspořádala společná
akce, kde si děti mohly vyzkoušet, co to ragby vlastně je, jak vypadá
trénink a ostatní věci s tím spojené. Většina lidí má zažitý předsudek, že
ragby je tvrdý sport a hlavně maminky se zpočátku hodně děsily. Já sama jsem
se také nejprve vylekala. Ale chce to opravdu se na vlastní pohled
přesvědčit, že dětské ragby je o něčem jiném. Jak nám říkal vedoucí
Rugbyového Clubu Kralupy nad Vltavou, důležitá je rodinná atmosféra. Kroužek
není jenom o tom, přivést do něj dítě a pak si ho zase vyzvednout. S týmem
spolupracuje a žije celá rodina.“
V čem by podle Vás mohlo ragby pomoci při integraci minoritní a majoritní
společnosti?
„Začleňování našich dětí do skupiny dětí z majority a získávání nových
dovedností a zkušeností. Děti vlastně přijdou do úplně jiného kolektivu,
vyjdou z pomyslné ulity a zjistí, že mají šanci uchytit se i někde jinde.“
S univerzitními studenty, kteří se účastní sociálních projektů, přijel už
podruhé profesor Gary Pletcher, který u studentů rozvíjí nejenom kritické
myšlení, ale i sociální rovnost a spravedlnost, etické chování a
multikulturní vidění světa. Zeptala jsem se ho, zda jsou v Americe podobné
projekty běžnou praxí:
„Určitě ano. V Texasu pracujeme s podobnými projekty, většinou se ale
nejedná o ragby, ale spíše o fotbal, americký fotbal, baseball. Spolupráce s
ragbyovým klubem začala při loňské návštěvě a zdá se, že by tu tento sport
mohl fungovat. Jedná se o místní klub, který zde má své zázemí, takže proč
ne. Zdá se, že ragby má na víc než třeba fotbal či jiné sporty.“
Rugby Club v Kralupech nad Vltavou působí ve městě už několik let a stále
hledá nové žáky. Jedná se o komplexní sport. Každý hráč je závislý na
činnosti ostatních – sám málokdy dokáže vybojovat míč či se rozhodnout bez
přímé podpory ostatních. Hraje se rukama i nohama. Hráč míč může nosit
rukama i kopat. Jak říká předseda klubu Pavel Hrubý, je dobré začít již od
útlého věku:
„Začínáme s dětmi od tří let, kdy v podstatě jenom běhají s balónem. Zvykají
si na to, že míč může být i šišatý. Zrovna v ragby se snadno stírají rozdíly
v původu nebo v zázemí hráčů. Děti se při něm naučí čestnosti, odvaze,
získají vyšší sebevědomí, protože i dvaceti kilový kluk může zastavit
padesátikilového.“
Co v ragby znamená termín „třetí poločas“ a co je jeho filozofií?
„Je to čas po utkání, kdy oba týmy ještě zůstávají na hřišti nebo v
klubovně, sejdou se u jídla, u pití a probírají například zápas. Třetí
poločas je součástí i mezinárodních utkání, je zakódovaný a pořád se
dodržuje.“
Je ragby finančně náročné?
„Nemyslím si. Dítě, které chce hrát ragby, potřebuje v podstatě jenom
tenisky, oblečení a může hrát.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
V rámci Tábora paměti Romů bude v Polsku odhalen pomník romským obětem
holocaustu
Teď pro vás máme vysloveně letní pozvání na zajímavé putování za romskou
historií a tradicemi. V sousedním Polsku se totiž už podvanácté uskuteční
Tábor paměti Romů, jehož účastníci cestují v kočovných vozech, navštěvují
místa spjatá s holocaustem Romů a večer společně táboří. Akci organizuje
Etnografické muzeum v Tarnowě a s jeho ředitelem Adamem Bartoszem hovořila
Jana Šustová.
Kdy se letos uskuteční Tábor paměti Romů?
Jako obvykle bude i letos v červenci, vyjedeme 21. července a čtyři dny
budeme navštěvovat místa spojená s utrpením Romů. Letos při tom odhalíme
pomník, který vytvořila Margorzata Mirga, Romka, která vystudovala Akademii
výtvarných umění v Krakově. Ten pomník odhalíme v jednom z míst, kde byli
zavražděni Romové.
Kde to bude?
Ten pomník bude v lese u obce Borzęcin v Malopolském vojvodství,
protože náš tábor putuje malopolskými cestami. V okolí Tarnowa je nejvíc
míst spojených s utrpením Romů, která jsou nějak zpietněna, tzn. že tam jsou
nějaké pamětní desky, kříže či pomníky. V minulém roce jsme vytvořili
Malopolskou stezku martyrologie Romů, která zahrnuje všechna ta místa.
Začíná v Tarnowě v Etnografickém muzeu, které jako první na světě vytvořilo
expozici věnovanou Romům. A jedna z částí té expozice je zasvěcená
martyrologii Romů. A místem, které tu stezku zakončuje, je tábor Osvětim –
Březinka, kde je několik artefaktů spojených s martyrologií Romů. Na hlavním
pomníku je deska v romštině připomínající památku Romů. Na místě, kde byl
cikánský rodinný tábor (Familien Lager), byl postaven pomník, a v minulém
roce byla také odhalena pamětní deska u pátého krematoria. A před několika
lety byla ve 13. bloku tábora Osvětim vytvořena velká stálá expozice, která
má název Holocaust Romů a Sintů.
A Tábor paměti Romů také putuje do Osvětimi?
Ne, to je příliš daleká cesta, protože během toho tábora putujeme s koňmi,
takže denně můžeme ujet zhruba 30 km. Pohybujeme se v nejbližším okolí
Tarnowa, zhruba v okruhu 40 km, kde těch míst je vícero. A stále
navštěvujeme stejná místa. Ze samé podstaty toho putování vyplývá, že je
těžké překonávat větší vzdálenosti, protože to je logisticky komplikovaný
projekt. Takového projektu se zúčastňuje několik stovek osob, třeba v
minulém roce to bylo přes 300 lidí, kteří sice neputují po celý čas, ale
bivakují s námi v táboře, a je náročné zajistit jim stravu, toalety, bezpečí
atd. Nemyslím si, že bychom někdy putovali v nějakém jiném terénu, jen na
tomto území.
Kolik celkem ujedete kilometrů?
Celkově to putování zahrnuje přibližně 150 km, každý den je to něco kolem
třiceti či více kilometrů. První den ujedeme tak kolem čtyřiceti kilometrů,
druhý den také čtyřicet a v ostatní dny něco málo přes dvacet kilometrů.
Jsou to takové vzdálenosti přizpůsobené výdrži koní.
Jedou všichni účastníci na vozech s koňmi?
Ne, to není možné, protože na takový vůz se vejde jen několik lidí. Ostatní
jedou svými auty. Na vozech putuje jen několik desítek lidí a těch tři sta
lidí, o kterých jsem mluvil, jsou ti, kteří večer přijíždějí do tábořiště,
jsou tam s námi, ale neputují, protože je celkem namáhavé putovat několik
hodin denně v žáru slunce. Takže s táborem systematicky putuje několik
desítek osob – tak padesát až osmdesát.
Co všechno je na programu toho putování?
Především navštěvujeme místa, kde byli zavražděni Romové, tedy konkrétně ta,
kde jsou pochováni. Někdy to totiž jsou odlišná místa – Romové byli
například zavražděni v lese, ale později byli jejich ostatky exhumovány a
přeneseny na hřbitov. Máme svého katolického kněze, který je hodně spojen s
Romy a který se modlí na těch místech, kde jsou hroby a místa svázaná se
smrtí Romů. Romská kapela na těch místech hraje smutné melodie, modlíme se a
večer při ohni Romové vzpomínají na dávný tradiční život, na svou historii,
povídáme si a to je vlastně zvláštností romské kultury, že u hrobů se pláče,
vzpomíná se na zemřelé, ale potom se tančí, zpívá a lidé se baví ve smyslu
zásady, že život běží dál, že na mrtvé je třeba vzpomínat, ale my se
radujeme z toho, že dnes žijeme... Také se slouží mše. V jednom dni pozveme
všechny obyvatele z okolí, na kočovném voze postavíme oltář, kněz slouží mši
a je to v takové pěkné lesní scenérii. Také při tom probíhají křty, které
jsou dopředu připravené v matrikách farností. Kněz křtí dětí, probíhají
romské svatby, a v táboře ožívají staré tradice.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
O Roma vakeren s datem 18. června už patří minulosti. Naladit si nás můžete
ale opět v sobotu po 20. hodině na vlnách Radiožurnálu a najdete nás také na
internetové adrese romove.cz.
Romale, palikerav tumenge hoj sanas amenca. Šunaha pes pro aver kurko. Ma
bisteren - amenca pes dodžanena butheder. Irinen amenge so kamen, či koho
kamen šunel andro magazínos. Mangav tumenge savorenge šukar rati. The
žutinel tumen o Del.
Klidný večer vám přejí průvodci dnešním O Roma vakeren - Iveta Demeterová a
Jaroslav Sezemský.
|