Romská svatba zahájila festival Khamoro
22-05-2011
Festival Khamoro letos poprvé uvedl rekonstrukci romské svatby. Nejvítanější
a nejoslavovanější tradicí u Romů je sňatek dvou mladých lidí. Mladí ovšem
neměli cestu k oltáři jednoduchou. Samotné svatbě – bijav předchází
mangavipen – zásnuby, obřad, při němž se uzavírá partnerský svazek. Partnery
pro své děti vybírali v minulosti zásadně rodiče. Partnerský svazek spojoval
nejen "mladé", ale celá jejich příbuzenstva. Dbalo se tedy na sociální a
ekonomické výhody, který svazek mladých přinese nově vzniklé příbuzenské
kolektivitě. V mnoha případech ovšem rodiče přihlédli k volbě mladých, pokud
nebyla v rozporu se společenskými a kulturními normami komunity.
Ovšem ani po tomto obřadu nemá ženich zcela vyhráno. Poté co se rodiny
dohodnou a před samotnou svatbou – bijav musí ženich svoji nastávající
poznat mezi ženami zahalenými bílým prostěradlem. Pokud se to ženichovi
podaří, může začít svatba – bijav.
Bijav není předpokladem ke stvrzení partnerského svazku. Posvěcením
společného soužití je mangavipen. Bijav je společenská záležitost, může být
uspořádaná až několik let po mangavipen – tehdy, když rodiny manželů mají
dost peněz, aby svatební hostinou mohly demonstrovat svou společenskou
prestiž. Zatímco mangavipen se odehrává v úzkém rodinném kruhu, při obřadu
bijav se počítá se stovkami hostí.
Jak romská bijav tak i mangavipen jsou ovšem obřady, které zavazují
partnery, aby spolu žili až do smrti podle zásady: "ko kas peske lel, mi
leha dživel" – "kdo si koho vezme, s tím ať žije". Při svatebním obřadu
bijav oddává nastávající manžele čhibalo (starosta, dosl. "mluvčí") zvolený
ad hoc příbuzenstvy mladého páru. Bývá to člověk starší, vážený, který
dovede dobře mluvit, aby jeho slova utkvěla novomanželům v duši po celý
život. Přeje se na prvním místě, aby spolu zestárli ("te phuron dujdžene") –
tedy aby spolu vydrželi po celý život. A pak, aby měli "dětí, kolik je na
nebi hvězd a ještě o jedno víc" ("jak tumen te aven čhave, keci hin pro
ňebos čercheňa a mek jekheha buter").
Bijav je ve společenství Romů provázena řadou rituálů. Ke starým zvykům
patří rituál, při němž čhibalo sváže mladým ruce červeným šátkem a do dlaní
jim nalije červené víno a to pak nevěsta vypije z dlaně ženicha a ženich z
dlaně nevěsty.
xAutor fotografií: Jana Šustová |
 Zásnuby v tradiční romské domácnosti |
 V roli ženicha byl zpěvák Jan Bendig |
 Ženich žádá rodiče nevěsty o ruku jejich dcery |
 Nevěstu představovala Aneta Kováčová, studentka Mezinárodní konzervatoře Praha |
 Ladislav Goral představoval čhibala |
 Matka žehná snoubencům |
 Druhá matka žehná snoubencům |
 Otec žehná snoubencům |
 Druhý otec žehná snoubencům |
 Zpěvačka |
 Nevěsta a ženich se zpěvačkou |
 Ženich musí svoji nastávající poznat mezi ženami zahalenými bílým prostěradlem |
 Ženich poznal svou nevěstu |
 Čhibalo svázal mladým ruce červeným šátkem |
 Čhibalo nalévá ženichovi a nevěstě do rukou víno |
 Ženich pije víno z rukou nevěsty a nevěsta pije z rukou ženicha |
 Svatební přípitek |
 Družba s nevěstiným závojem, který předtím ukradl chlapec, od něhož ho musel vykoupit lahví Slivovice |
 Redový tanec - za peníze je možné tancovat s nevěstou |
 Redový tanec |
 Holubki, uzené maso a goja | |
|
|