Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
Pořad odvysílaný stanicí Český rozhlas 1 - Radiožurnál
Prostřednictvím romského vysílání vás bereme mezi lidi, o kterých jste v
minulosti mnoho nevěděli. Žijeme spolu sice dlouho, ale poznáváme se až
nyní.
Pořad "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří" pravidelně připravuje romská
redakce Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu.
Na těchto stránkách přinášíme textovou a zvukovou verzi pořadu, který se
vysílá na okruhu Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu každou sobotu od 20 do 21
hodin. Další informace o pořadu najdete na stránkách www.rozhlas.cz, kde si můžete také stáhnout podcast
pro tento pořad.
Vítáme Vás u pravidelného pořadu "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří".
Co dnes uslyšíte - v deseti nových městech bude od začátku července působit
vládní Agentura pro sociální začleňování v romských lokalitách. Vypravíme se
do Dobré Vody u Toužimi, kde sídlí občanské sdružení Český západ. Minulý
týden totiž otevřelo novou textilní a keramickou dílnu. Představíme vám
mladého Roma, který se začíná objevovat na hudební scéně, nezapomeneme na
jazykový koutek a samozřejmě nabídneme celou řadu romských písní, které vám
určitě zpříjemní dnešní O Roma vakeren.
Mangav tumenge šukar sambat. Anas tumenge aktuálna informacii, interesna
manuša. Adadžives tumenge povakeraha palo Vladno Agentura. Tiš povakeraha
palo buti savi kerel manušniskero jekhetaniben Český Západ. Mangav tumenge
lačhi rati.
=[ Reportáž ]=
O práci Agentury pro sociální začleňování v romských lokalitách
Agentura pro sociální začleňování v romských lokalitách vznikla v roce 2008
a funguje při Úřadu vlády jako jeden z odborů sekce pro lidská práva.
Pracuje celkem ve 22 lokalitách a od července začne působit v dalších deseti
městech a obcích O práci agentury více pověděl Marii Vrábelové ředitel
Martin Šimáček.
“V současné době pracujeme ve 22 lokalitách, od července letošního roku
přibereme dalších 10, zároveň ovšem v některých městech skončíme, a to v
některých městech, kde se nám práce velmi dobře dařila a máme za sebou
konkrétní úspěchy. Také ale skončíme ve městech, kde jsme se s vedením města
prostě nedohodli a spolupráce není možná. Kdybych měl odpovědět na otázku,
kde se práce dobře daří, musím velmi vypíchnout například město Cheb. Běží
tam teď celá řada projektů, pomáháme mladým lidem, aby získali pracovní
dovednosti k nástupu na trh práce, a to formou jistého tréninku. Současně se
tam rozebíhá unikátní projekt prostupného bydlení, kde na čtyřech základních
stupních budou ti, kteří bydlení ztratili, postupovat a získávat kompetence
k nájemnímu bydlení tak, aby ve finále měli možnost uspět na volném trhu s
byty. Určitě bych měl zmínit Litvínov, kde systém prostupného bydlení v
současné době také funguje a běží.”
Už se vám podařilo někoho z vyloučených lokalit integrovat do
společnosti?
“Pomáháme připravit projekty a ty projekty skutečně pomáhají konkrétním
lidem. Mohli jsme tedy za loňský rok sečíst počet lidí, kteří měli podporu v
rámci projektů, na kterých jsme spolupracovali. Dostali jsme se k číslu
8000. Určitě to ale není tak, že by 8000 lidí odešlo z vyloučených lokalit
nebo už nebylo dále sociálně vyloučených. To je velmi dlouhodobá práce.
Projekty, které jsme pomáhali sestavit a podat, k tomu velmi přispějí.
Rozhodně to ale nevyřeší ze dne na den nebo z roku na rok.”
Takže teď opačně: Vznikají nová vyloučená ghetta?
“Nikdo nechce Romy ve svém nájemném bydlení, respektive málokdo. Za této
situace vznikl paralelní trh s bydlením, využívají toho různí spekulanti a
třeba předluženého člověka přestěhují nebo mu navrhnou přestěhování výměnou
za jeho lepší byt v lepší lokalitě do nějaké horší lokality, horšího
bydlení, chudšího regionu s větší nezaměstnaností. Tento migrační trend se
začíná projevovat velmi silně. Má to samozřejmě ničivý vliv na lidi samotné,
ale i na lokality, kam jsou tito lidé stěhováni, protože pak to musí nést na
svých bedrech města a obce, která doposud takový problém řešit nemusela.
Takto vznikají nová místa sociálního vyloučení. Navíc v nich žijí lidé,
kteří jsou zdevastováni, poničeni předlužením a zároveň tím, že je někdo
nuceně přestěhoval. To je nový trend, se kterým my budeme muset začít
pracovat mnohem intenzivněji. Viděli jsme tento trend prakticky například v
Novém Bydžově, kam se přistěhovala stovka lidí. Tam si s tím pan starosta
absolutně nedokázal poradit.”
Vaše práce na první pohled tak zvaně není vidět. Je to dlouhá cesta. Naší
republice je stále vytýkáno z Evropské unie, že Romové jsou diskriminováni.
Jak to vidíte Vy?
“Myslím si, že Romové jsou diskriminováni především na trhu s bydlením a
také mají velké obtíže při vzdělávání. Je důležité říci, že Romové ve
vyloučených lokalitách nesou díl odpovědnosti za svou situaci. Snažíme se je
motivovat nebo podpořit k tomu, aby s tou situací byli ochotni něco dělat,
aby svou situaci měnili. Chápeme samozřejmě očekávání majoritní veřejnosti,
že budou ke své změně přispívat. To znamená, že jejich zapojení do všech
opatření je naprosto důležité a klíčové. I to agentura významně podporuje.
Musejí se změnit podmínky začleňování těchto lidí na trh s bydlením, určitě
se musí změnit jejich přístup nebo dostupnost zaměstnání. To nejsou akce,
které by ti lidé byli schopni realizovat sami. K tomu jsou tu odpovědné
instituce, obce a města, jejich úřady, školy, ale také samozřejmě státní
správa, resorty a také agentura a neziskové organizace.”
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Český západ otevřel novou textilní a keramickou dílnu
V Dobré Vodě u Toužimi na Karlovarsku otevřelo občanské sdružení Český západ
novou textilní a keramickou dílnu. Své zázemí našla v prostorách bývalé
hájenky, kterou organizace získala do pronájmu od bratří trapistů. Sdružení
působí v sociálně vyloučených lokalitách na Toužimsku a Tepelsku a ve svých
dílnách zaměstnává ženy z těchto míst.
Textilní a keramická dílna v Dobré Vodě funguje již několik let. Své
výrobky prodává například na internetu, ve vlastním dobročinném obchodě BUŤI
v Plzni nebo v dalších kamenných obchodech. V poslední době ale již
stávající prostory dílen přestaly kapacitně vyhovovat, říká jejich vedoucí
Kamila Součková:
“Naše textilní dílna působila od roku 2002 v sídle Českého západu, kde se
tísnila v jedné místnosti. Byla tam práce pro jednu, maximálně dvě ženy a
měli jsme už problémy s prostory. Keramická dílna na tom byla podstatně
hůře, protože sídlo Českého západu je opravdu stísněné. Jsou tam kanceláře,
prostory pro děti. Na keramickou dílnu nám už místo nezbylo, tak jsme ji
umístily provizorně do maringotky. Přijaly jsme proto nabídku bratří
trapistů k pronájmu bývalé hájenky. Tady už můžeme přeci jen zaměstnat více
žen, do šicí dílny čtyři ženy, dvě ženy na tkaní a tři ženy se nám vejdou do
keramické dílny.”
Na chodbě jsou i dva velké tkalcovské stavy, ty jste asi předtím moc
používat nemohly, nebo ano?
“Nemohly. Jeden byl na půdě, jeden v úplně jiném objektu. Už jsme asi pět
let netkaly, máme tedy radost, že jsme je mohly vyndat, rozložit. Těšíme se,
až se to naučíme a budeme moci rozjet opět výrobu.”
Co všechno tu se ženami z Dobré Vody, ale nejenom z Dobré Vody, vyrábíte?
“V šicí dílně jsou zaměstnány ženy, které nejsou vyučené v oboru. To
znamená, že je učíme postupně na jednoduchých výrobcích, jako tašky,
zástěry, kapsáře. Od března jsme zaměstnaly nově čtyři ženy, které nikdy
nešily, nemají žádné zkušenosti se šitím. Naše mistrová, kterou jsme přijaly
také, je postupně učí výrobky šít. Ženy dělají jednoduché misky. Jsou to
zase jednoduché postupy, které ženy zvládnou, aby měly výrobky stejný tvar,
stejnou velikost.”
Co je smyslem těchto textilních a keramických dílen?
“Hlavním smyslem není produkovat výrobky, nejsme žádný výrobní závod.
Smyslem je zaměstnat - našem případě ženy. Dát jim příležitost chodit do
práce. Být užitečnými.”
Daří se to zatím učit je. Máte určitě odezvu?
“Určitě. Naši klienti opravdu stáli o to, aby tu mohli být zaměstnáni.Vím,
že několik měsíců předtím, než jsme dostali dotace na místo, konkrétně v
keramické dílně, chodily a ptaly se, kdy už budou moci chodit do práce.
Jedna z těch žen dokonce chodila rok do keramické dílny, učila se, ale
nebyla za to placená. Opravdu je tedy vidět, že o to stojí. Teď jsme ve
fázi, kdy se zaučují, a už soutěží, kdo udělá víc misek, kdo udělá víc
tašek. Když je mistrová chtěla pustit dřív z práce, nechtěly.”
A co na nové prostory textilní a keramické dílny říkají samy pracovnice?
“Stokrát lepší.”
“Líbí se mi tu moc. Práce nás baví. Všechno v pohodě. Jsme dobrý kolektiv a
práce nás prostě baví.”
Textilní dílna v Dobré Vodě si postupně buduje své jméno. Má za sebou
šití zakázek například pro plzeňský magistrát, magazín Ona Dnes nebo bratry
trapisty z nedalekého kláštera v Novém Dvoře.
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Příběh Erika Svobody
Čtyřiadvacetiletý Erik Svoboda je polovičním Romem, který má své kořeny také
na Kubě. Vystudoval Obchodní akademii se zaměřením na pulic relations a
marketing, pracuje v reklamní a mediální agentuře. A ačkoliv si podle jeho
slov v minulosti sáhl dokonce až na samé dno, v současné době prý vede
dynamický život. Vedle práce v PR a marketingu se věnuje také svému
největšímu koníčku – hudbě. Ostatně i tou se v posledních letech začíná také
živit.
“V životě jsem volil mezi dvěma cestami. Přeci jen jsem Rom, táhlo mě to
tedy k muzice. Na druhou stranu jsem realista, nejsem snílek. Je to strašná
řehole. A já sázím v životě na jistoty. Moje dvě životní cesty, což je práce
– PR, marketing nebo reklama a obchod – a muzika, jsou na stejné úrovni.
Vybral jsem si ale obchod, protože vím, že mě to může živit celý život, a
navíc je to svým způsobem jistá práce.”
Přemýšlel jste někdy, že byste studoval vysokou školu?
“Přemýšlel. V loňském roce jsme dělal vyšší odbornou školu na Jahodovce
(pozn. red. v Jahodové ulici), sociálně–právní činnost. To je obor, který mě
i kvůli k mé minulosti, zajímal. Vzhledem k tomu, že jsem hodně časově
vytížený a člověk potřebuje být na školu dozrálý, což nevím, nechci
hodnotit, jestli jsem, nebo ne, ale minimálně musí být odpočatý a mít čisté
a rovné myšlenky, a s prací, kterou dělám, to nejde. Chtěl jsem to ale
studovat spíš proto, abych si zpětně zodpověděl nebo vysvětlil otázky v
rámci mého života předtím.”
Nechám teď na Vás, zda mi odpovíte, nebo ne. Vy jste si myslel, že Vám
škola, která má toto zaměření, odpoví nebo vyřeší otázky Vašeho života, Vaší
minulosti, toho, s čím jste se potýkal?
“Právě, že potom už ne. Budu mluvit otevřeně, aby lidé věděli, o čem se tu
bavíme. Bylo to spjaté s mou ústavní výchovou, která trvala 10 let. Tou
školou jsem se snažil zodpovědět si, jestli to se mnou lidé tam mysleli
dobře, jestli byl ten systém dobrý, co se dá případně změnit. Hodně věcí mi
tam vadilo. Rady dospělých jsou vždycky k něčemu, ale člověk to vždycky
zhodnotí až zpětně. Jestli jsem si na to musel přijít touto cestou, tak
budiž.”
Narodil jste se romské matce, ale vychovávali vás neromští rodiče. Dlouho
jste se hledal, kam patříte?
“Ve mně se to mísí dost. Můj tatínek je totiž Kubánec. Tím, že mě vychovali
bílí rodiče, jsem pro lidi takový mišmaš. Mám blízko k Romům, anebo k tmavým
lidem vůbec, ať už je to srdeční záležitost nebo přes muziku, možná i
cítěním a pochopením světa. Zároveň mám ale blízko k bílým lidem, protože s
nimi pracuji. Možná, že teď řeknu klišé, které používají oni, ale i mezi
nimi je někdo dobrý. Takhle to ale neřeším. Pro mě jsou to lidi a
spolupracuji s nimi. Moje hledání samozřejmě pokračuje a myslím si, že bude
pokračovat strašně dlouho, protože vždycky se mi v životě stane něco, co
budu chtít zhodnotit, a bude to mít spojitost se mnou. Od deseti let jsem
byl prakticky sám. Člověk je dítě, a najednou zjistí, že nemůže být úplně
dítětem. Musel jsem řešit věci, které děti v mém věku neřeší. To ze mně
udělalo trošku dospělejšího člověka, a to ve věku, kdy jsem na to nebyl
úplně připravený, nebo možná ani nechtěl. Ale musel.”
Když jste se v deseti letech ocitl v dětském domově, musel jste být
dospělejší. Teď je Vám 24. Cítíte se být dál?
“Popravdě řečeno, někdy mi lidé říkají, že jsem důchodce (smích). Ale jo, je
to tím životem. Občas tomu říkám, že mívám zpětně zpráskanou duši. V projevu
to pak působí, že je člověk starší, než ve skutečnosti je.”
Kde se vidíte za deset let?
“Doufám, že nebudu prodávat média, ani nebudu plánovat. Mám kamaráda, který
reklamu dělá, patří mezi špičku. Dost mě to tedy zajímá. Paradoxně, lidé,
kteří vymýšlejí reklamu, na tom nejsou finančně tak dobře jako lidé, kteří
ji prodávají. A k těm patřím i já. Ještě nevím, jestli se umoudřím a upustím
od nějakého systému a hnaní se za penězi jen proto, že je chci mít. Možná
spíš ne. Možná spíš budu chtít dělat práci, která je pro mě zajímavější, byť
za méně peněz. To se ale může za 20 let zase otočit. Jsem totiž hodně
živelný, a proto neustále v koloběhu. Mám samozřejmě přítelkyni, se kterou
žiji. Je hodně tolerantní. Osobní život je hodně omezený na úkor práce a
muziky. Nějak se s tím pereme. Společně.”
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Výstava Cesta paměti představuje každoroční putování po místech romského
holocaustu
V Polsku sice nežije mnoho Romů, ale jejich kultura a aktivity rozhodně
stojí za pozornost. S jednou zajímavou akcí se můžete seznámit v Muzeu
romské kultury v Brně, a to díky výstavě Cesta paměti, která
potrvá až do 19. června. Podrobnosti má Jana Šustová.
Výstava Cesta paměti představuje dokumentární fotografie z každoročního
putování polských Romů po pietních místech romského holocaustu. Letos se
toto čtyřdenní putování uskuteční již podvanácté a začne 21. července. Jeho
pořadatelem je od roku 1996 Okresní muzeum v Tarnowě a během cesty se
využívají také tradiční romské kočovnické vozy z jeho sbírek. Účastníci
putování, většinou Romové, se tak snaží na několik dní vrátit k tradičnímu
kočovnému způsobu života a uctít památku zemřelých. Autorem fotografií,
které nyní o putování Cesta paměti vystavuje Muzeum romské kultury, je
nizozemský fotograf Frank Roosendaal. A rozhodně stojí za zmínku, co ho k
tomuto tématu přivedlo:
„Začalo to před hodně dlouhou dobou, když jsem v roce 1992 poprvé navštívil
Osvětim a byl jsem touto návštěvou hluboce otřesen. Řekl jsem si, že se do
Polska musím vrátit a fotografovat tam. V roce 1993 jsem jel do Tarnowa, o
němž jsem četl, že je tam hodně Romů, ale žádné jsem tam nenašel. Až po
dlouhé době mi jeden polský přítel Janek Dostatni vyprávěl, že v Tarnowě
žije hodně polských Romů a pořádají takovou vzpomínkovou akci na deportace
Romů do Osvětimi, Majdanku a na jiná místa. A tak jsem si řekl, že to musím
fotografovat.“
K realizaci těchto fotografických plánů však Frank Roosendaal dospěl až o
mnoho let později za přispění ředitele Okresního muzea v Tarnowě Adama
Bartosze.
„V květnu roku 2008 jsem navázal kontakt s Adamem Bartoszem a
vyprávěl jsem mu o svém plánu tam fotografovat. A Adam mi řekl, že koncem
července bude v okolí Tarnowa takové čtyřdenní putování a že mě tam zve,
abych tam fotografoval. A potom další muž - Adam Andrasz, což je
vůdce tarnowských Romů, mi také dal souhlas, abych tam fotografoval. To samé
jsem udělal v roce 2009 a 2010.“
Takto se tedy zrodila výstava Cesta paměti. Ovšem není to jediný projekt o
Romech v Polsku, do kterého se Frank Roosendaal pustil.
„Vloni, čili v roce 2010 jsem fotografoval i v různých vesnicích, kde žijí a
pracují Romové, a zase se do nich vracím zpět. Fotografoval jsem například
ve třech vesnicích v Tatrách a letos se tam vrátím. Stále dělám to, že když
fotografuji Romy nebo jiné lidi, tak jim pak vždy ty fotografie dám. Mají z
nich velikou radost a jsou na ně pyšní. A to mě moc těší. Například v létě
2010 jsem fotografoval ve vesnicích a v říjnu 2010 jsem se tam zase vrátil a
dal jsem jim ty fotografie.“
A jak se vlastně nizozemský fotograf dorozumívá s polskými Romy, když sám
neumí polsky?
„Mám samozřejmě svého přítele Janka Dostatného, který mluví polsky, ale mám
i druhý kontakt, ženu, která se jmenuje Małgorzata Mirga a je to romská
umělkyně z Polska. Ona viděla moje fotografie z Cesty paměti a řekla si, že
jsem dobrý, emociální a seriózní fotograf, kterému nejde jen o zisk a že mi
pošle pování, abych přijel. Byl jsem v malé vesnici Czarna Góra [Čarna
Gúra], nějaký čas jsem tam společně se svojí ženou a Jankem žil mezi Romy a
bylo to moc krásné. Takže jsem měl kontakty od Adama Bartosze, od Małgorzaty
Mirgy a ona mě doprovázela do vesnic. Ona totiž ve vesnicích dělá hodně
projektů s romskými dětmi. A lidé tam vědí – to je ten holandský fotograf,
který se vrací a dává nám fotky. Takže teď už vědí i v sousední vesnici, kde
jsem ještě nikdy nebyl, že ten holandský fotograf přijede i k nim.“
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
=[ Reportáž ]=
Slovenská romština: Příbuzenské vztahy
V minikurzu romského jazyka se dnes zaměříme na slovenskou romštinu, kterou
hovoří převážná část Romů žijící v České republice. Iveta Durdoňová přizvala
k mikrofonu opět Ivetu Kokyovou.
Lači rat Romale
V posledním díle mini kurzu romštiny jsme Vám představili vlastní báseň, s
tvorby Ivety Kokyové a jednotlivé části lidského těla.
Ve slovenské romštině neexistuje slovo pro rodiče, vždy se uvádí matka a
otec.
e daj, o dad – otec, matka
e čhaj – děvče, dcera - má dva významy – oslovení dcery a
děvčete
o čhavo – chlapec, syn - má dva významy – oslovení syna a
chlapce
e pheň – sestra
e bori – snacha
e sasuj – tchýně
e baba – babička
e bibi - teta
o phral – bratr
o džamutro – zeť
o sastro – tchán
o papus – děda
o bačis - stýc
Rovněž v komunitě slovenských Romů je rodina velmi důležitá. Distancování
(vyřazení, vyčlenění) z rodiny může vést samotného jedince až k životní
záhubě. U slovenských východních Romů s výběrem partnerů je to tak, že mladé
lidi si většinou vybírají partnera sami, nejsou přislíbeny jinému, jen
zřídka se objeví taková rodina. Za nevěstu se neplatí.
Pokud rodina nesouhlasí s výběrem partnera, tak je to většinou z toho
důvodu, že se jedná o sociálně slabšího jedince, nebo rodina nese špatné
jméno z minulostí. Tehdy dochází k tomu, že zamilovaný pár uteče spolu z
domu. Setrvají u někoho z příbuzenstva. Po jisté době rodiče se sňatkem
souhlasí, to proto, že je žena gravidní.
Mangavipen – námluvy, dohadují většinou ženy, probíhají buď ve velké
formě, ženich navštíví rodinu nevěsty. Koupí své nastávající ženě dar,
většinou zlatý šperk. Klekne si před rodiči a žádá o požehnání a ruku dcery.
Oslava trvá 1-2 dny vkuse.
Mangavipen – námluvy, jen symbolickou formou, ženich přichází sám
bez doprovodu své početné rodiny s lahví alkoholu, přináší dar své
nastávající ženě, kleká před rodiči a žádá o požehnání a ruku dcery.
V dalším díle bychom pokračovali na téma rodina. Zaměříme se na vztahy mezi
rodiči a dětmi. Lači rat Romale (dobrou noc).
Ačen devleha (S Bohem).
Zde si můžete příspěvek poslechnout:
Poslech: RealAudio ~ Download
O Roma vakeren s datem 14. května už patří minulosti. Naladit si nás můžete
ale opět v sobotu po 20. hodině na vlnách Radiožurnálu a najdete nás také na
internetové adrese romove.cz.
Romale, palikerav tumenge hoj sanas amenca.mek man hin adaj nevipen palo
muľipen. Kijo Del odgejla jekbareder romano lavutaris. O Emil Gadžor. Ko les
džanelas Miško les vičinelas. Leskero hangos the leskere giľa Roma rado
šunenas. Jov sikadža o drom romano bašaviben. Emil Lokhi obuv kijo Del
Šunaha pes pro aver kurko. Ma bisteren - amenca pes dodžanena butheder.
Klidný večer vám přejí průvodci dnešním O Roma vakeren – Iveta Demeterová a
Jaroslav Sezemský.
|