Nemoc bezmocných: lehká mentální retardace
Už delší dobu se řeší, proč řada romských, resp. sociálně vyloučených dětí
selhává ve školském vzdělávacím systému. Velké procento těchto dětí má
stanovenou diagnózu lehké mentální retardace a končí v praktických (dříve
zvláštních) školách – tedy mimo hlavní vzdělávací proud. Výzkum společnosti
Člověk v tísni, o. p. s. Nemoc bezmocných: lehká mentální retardace z roku
2010 se zaměřil na problematiku diagnostiky těchto dětí, konkrétně na
podrobnou analýzu diagnostického testu SON-R. Ten je v České republice jako
jeden z mála považován za kulturně nezatížený a využívá se proto mj. i u
obtížně testovatelných dětí, včetně dětí socio-kulturně znevýhodněných.
Cílem ročního kvalitativního výzkumu bylo zjistit, jak děti ze sociálně
vyloučeného prostředí testu rozumějí a jak v kontextu prostředí, v němž
žijí, chápou souvislosti zásadní pro vyřešení jednotlivých úloh. Analýza
dochází k závěrům, že sociálně znevýhodněné děti v testu častěji selhávají
nikoliv z důvodů odlišné mentální dispozice, ale kvůli odlišnému charakteru
výchovy a nižší vzdělanostní tradice v rodině.
Stručné závěry z analýzy naleznete níže, podrobnější výstupy analýzy jsou
pak k dispozici na www.varianty.cz (sekce Naše
nabídka / Analýzy a výzkumy).
STRUČNÉ ZÁVĚRY Z ANALÝZY
Lábusová, A., Nikolai, T., Pekárková, S., Rendl, M. Nemoc bezmocných: lehká
mentální retardace. Analýza inteligenčního testu SON-R. Člověk v tísni,
o.p.s., Praha 2010.
Už delší dobu se v České republice řeší, proč řada romských (resp. sociálně
vyloučených) dětí selhává ve školském vzdělávacím systému. Velké procento
těchto dětí má stanovenou diagnózu lehké mentální retardace a navštěvuje
základní školu praktickou. S tím nutně souvisí i problematika diagnostiky
těchto dětí v poradenských pracovištích. Nezbytnou podmínkou stanovení
diagnózy lehké mentální retardace je psychologické vyšetření, jehož
zpravidla nejdůležitější součástí je inteligenční test. Analýza se věnuje
jednomu z těchto testů a předkládá možné odpovědi na otázku, zda nejsou
romské sociálně vyloučené děti testem znevýhodněny a pokud ano, jakým
způsobem.
Analýza se zaměřuje na rozbor testu SON-R, který je označován jako „kulturně
nezatížený“ či tzv. „culture fair“. Tento test je v současné době dostupný
pro školská poradenská zařízení a je doporučován mimo jiné i pro děti
„obtížně testovatelné“ či pro děti „socio-kulturně znevýhodněné“. Jeho
hlavní odlišností oproti ostatním inteligenčním testům je to, že ho lze
zadávat beze slov – neverbálně.
Sběr dat probíhal kvalitativní metodou, aby bylo možné zohlednit stěžejní
okolnosti, a sice prostředí, ve kterém romské sociálně znevýhodněné děti
vyrůstají. Materiál testu byl v průběhu devíti měsíců opakovaně procházen se
třemi chlapci mezi šestým a sedmým rokem z rodin žijících v sociálně
vyloučených lokalitách. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak děti materiálu testu
rozumějí a jak v kontextu prostředí, v němž žijí, chápou souvislosti zásadní
pro vyřešení jednotlivých úloh. Posléze bylo možné zaměřit se na to, nakolik
je selhání v jednotlivých úlohách známkou skutečné absence určité kognitivní
funkce testovaných dětí.
Analýza dochází k závěrům, že dětem ze sociálně vyloučeného prostředí schází
především vzdělanostní tradice v rodině a v testu neuspívají nikoliv z
důvodů odlišné mentální dispozice, ale z důvodu odlišného charakteru výchovy
v rodině. Sociálně znevýhodněným dětem chybí potřebné zkušenosti a znalosti,
aby mohly být v testech, potažmo ve škole, úspěšné.
Závěrečná shrnutí Analýzy:
Proč romské děti ze sociálně vyloučených rodin nesupívají v inteligenčních
testech, ač jsou testy specifikovány jako tzv. kulturně nezatížené?
- Výkonnost v testu i ve škole závisí do značné míry na vzdělanostní tradici v
rodině.
Tradice péče o vzdělání v rodině ovlivňuje to, nakolik je součástí výchovy
tzv. didaktická nadstavba, tedy nakolik jsou samozřejmou součástí především
předškolní výchovy specifické didaktické hračky, slovní hříčky, výklad
rodičů, práce s obrázky, kreslení, usměrňování dítěte v oblasti analytického
myšlení apod. Tyto činnosti rozvíjejí zásadním způsobem schopnosti potřebné
pro budoucí školní úspěšnost, ačkoliv nesouvisí nutně s bezprostřední
každodenní realitou. Pokud nejsou rozvíjeny, dojde v první třídě k
zaostávání, které se postupem času v průběhu osmileté školní docházky stále
prohlubuje.
Kromě toho jsou v podmínkách sociálně vyloučeného prostředí odlišné možnosti
pro osvojování pojmů i na základě vlastní zkušenosti. Děti rozumějí světu
kolem sebe a slova, kterými ho pojmenovávají, odpovídají jejich realitě.
Některá slova a významy slov ale nemusí platit mimo jejich prostředí.
Některé pojmy mají sociálně znevýhodněné děti založeny na jiných detailech,
nebo jim naopak znalost zásadních detailů schází. V důsledku menšího podílu
didaktického působení ve výchově rodičů a specifického prostředí sociálně
vyloučených lokalit schází těmto dětem znalost očekávaných významů slov.
- I neverbálně zadávaný test je postaven na jazykových významech a
znevýhodňuje tudíž děti ze sociálně vyloučeného prostředí.
Test, jakkoliv je zadáván neverbálně, je založen na obeznámení s určitým
konvenčním způsobem používání jazyka, který nevyplývá z přirozeného způsobu
vytváření souvislostí v běžné, každodenní realitě nezávisle na pro-školní
výchově. Materiál testu – způsob zobrazení, výběr zobrazovaných předmětů a
činností, způsoby třídění jevů a činností i způsoby řešení úloh – je pevně
svázán s jazykem, resp. logikou vyplývající z pojmů a kategorií v jazyce
ustavených. Znalost pojmů a kategorií přitom závisí do velké míry na
životní zkušenosti. Nepředpokládá se, že neznalost konvenčních kategorií
zakládá na neporozumění celému materiálu testu. Stejně tak, že odlišná
didaktická výchova a specifické prostředí mohou ovlivnit způsoby chápání
požadavků a řešení problémů, vnímání podnětů a ve svém důsledku schopnosti a
možnosti nalézat a identifikovat konkrétní principy pro třídění, zákonitosti
dedukce a indukce, a tedy logické uvažování vůbec.
Je možné sestavit kulturně nezatížené testy, které by neznevýhodňovaly mj.
děti ze sociálně vyloučených rodin?
- Nové kulturně či „sociálně nezatížené“ testy nepomohou.
Pokud bychom dokázali vytvořit skutečně socio-kulturně relevantní test
kognitivních schopností pro prostředí sociálně vyloučených lokalit, ztratil
by test vypovídací hodnotu ve vztahu k tomu, jak dítěti pomoci, aby zvládalo
školní docházku.
- Řešením je změna způsobu interpretace výsledku testů.
Řešením, které by napomohlo k nastavení vhodné nápravy – intervence, může
být pouze kvalitativní analýza výsledků současných testů inteligence
doplněných o další metody práce s dítětem. Kvalitativní přístup by vyžadoval
rozšíření možností pracovat s dítětem v mnohem větším rozsahu než dosud – a
to nejen v poradně, ale také v rodině i ve škole. Interpretace testu by
neměla být založena převážně na číselném vyhodnocení tzv. inteligenčního
kvocientu.
- Specifické normy.
Jednou z možností, jak předejít „znevýhodňování“ by popřípadě mohly být
specifické normy testů standardizovaných v ČR pro děti ze sociálně
vyloučených lokalit.
Výše uvedené návrhy samozřejmě předpokládají poměrně zásadní rozšíření počtu
kvalifikovaných pracovníků poradenských služeb, změnu formy ambulantního
charakteru práce poradenských pracovišť a interdisciplinární spolupráci s
pedagogy, lékaři, terénními sociálními pracovníky, výchovnými poradci a
jinými zainteresovanými profesemi.
Problém diagnostiky lehké mentální retardace
- Diagnóza nemůže být založena pouze na výsledcích inteligenčního
testu.
Pro diagnostiku mentální retardace považujeme za nezbytné kromě kvalitativní
analýzy použitých testů kognice zejména zjištění schopnosti adaptace na
přirozené sociální prostředí dítěte a důkladnou znalost tohoto sociálního
prostředí.
- Existuje zde duální systém diagnostiky v oblasti zdravotnictví a
školství.
V systému zdravotnictví může pomocí Mezinárodní klasifikace nemocí
diagnostikovat pouze lékař nebo odborný zdravotnický pracovník (klinický
psycholog aj.) s příslušným vzděláním zakončeným atestační zkouškou. Podle
aktuální vyhlášky MŠMT je však klinická diagnostika rovněž náplní práce
psychologů působících v systému školských poradenských zařízení. Tento
systém stojí mimo zdravotnictví a jeho pracovníci tak neprocházejí
před-atestační přípravou, neskládají atestační zkoušku a nezískávají
odbornou způsobilost k samostatnému výkonu povolání ve zdravotnictví.
Zhodnocení možností využití inteligenčního testu SON-R pro děti ze sociálně
vyloučených rodin
- Z hlediska diagnostiky kognitivních funkcí u romských dětí ze
sociálně vyloučených lokalit je použití výsledku testu SON-R bez důkladné
kvalitativní analýzy významně limitováno.
Pro vhodnou interpretaci je základním předpokladem „vědět více o dítěti“.
Hlubší obeznámenost s podmínkami života rodiny, pozorování dítěte v jeho
přirozeném prostředí a i dlouhodobější znalost dítěte mohou napomoci k
pochopení reakcí dítěte a k vhodné interpretaci toho, jak dítě vyhodnocuje a
užívá své dosavadní znalosti a zkušenosti. Znalost života dítěte a jeho
rodiny umožňuje identifikovat konkrétní momenty selhání a příčiny je¬jich
vzniku.
Analýza byla financována z grantového programu na podporu desegregace
českého školství Nadace Open Society Fund Praha. Realizátor projektu:
Člověk v tísni, o. p. s. - Vzdělávací program Varianty. Doba realizace:
březen – prosinec 2010.
 |
Související články | Datum | Nadpis | Rubrika |
06.12.2014 | Ministr školství navrhuje povinnou docházku do školky v posledním roce před
nástupem do školy | O Roma Vakeren |
29.11.2014 | Česko se ohradilo proti obvinění Evropské komise, že ve školách diskriminuje
Romy | O Roma Vakeren |
29.11.2014 | Výstava Jak ztratit další generaci představuje fotografie Romů, kteří se
postavili proti diskriminaci ve vzdělávacím systému | O Roma Vakeren |
13.11.2014 | Smutné výročí rozsudku D. H. připomíná, že se situace Romů v Česku ani po
sedmi letech nezměnila | Zprávy ze života Romů |
06.09.2014 | Budoucí školský ombudsman nepovažuje fungování praktických škol za problém | O Roma Vakeren |
25.01.2014 | Pracovníci sdružení Vzájemné soužití doprovázeli romské děti k zápisu do
základních škol | O Roma Vakeren |
16.11.2013 | Uplynulo šest let od rozsudku Evropského soudu pro lidská práva v
případu D. H. | O Roma Vakeren |
08.11.2013 | Mami, tati, já chci do školy | Zprávy ze života Romů |
13.10.2013 | Výstava Jak ztratit další generaci upozorňuje na diskriminaci Romů ve
školách a na šikanu | O Roma Vakeren |
07.10.2013 | Výstava v jihlavské knihovně upozorňuje na diskriminaci Romů ve školách | Zprávy ze života Romů |
05.10.2013 | Proč sčítat romské žáky na praktických školách? | O Roma Vakeren |
05.10.2013 | Ředitele praktických škol sčítání romských žáků pobouřilo | Zprávy ze života Romů |
27.09.2013 | Monika Šimůnková: Potřebujeme znát počty romských žáků vzdělávaných podle
programu pro žáky s lehkým mentálním postižením | Zprávy ze života Romů |
27.09.2013 | Dotazník ohledně romských školáků odevzdalo přes 95 procent škol | Zprávy ze života Romů |
21.02.2013 | Rada Evropy tvrdě kritizuje Česko za údajnou diskriminaci Romů | Zprávy ze života Romů |
18.02.2013 | United Gipsy Crew: Rapem proti segregaci | Zprávy ze života Romů |
16.02.2013 | „Pošlete ho do základky, aby z něj něco bylo“ – rapují mladí Romové | O Roma Vakeren |
12.02.2013 | Nedávejte děti do praktických škol, vzkazují mladí rapeři romským rodičům | Zprávy ze života Romů |
01.12.2012 | V českém školství se pět let po rozsudku Evropského soudu pro lidská práva
nic nezměnilo | O Roma Vakeren |
27.11.2012 | Ministerstvo školství chce omezit praktické školy kvůli diskriminaci Romů | Zprávy ze života Romů |
26.11.2012 | Ministerstvo chystá plán, jak nerušit praktické školy. Alespoň prozatím | Zprávy ze života Romů |
17.11.2012 | Uplynulo pět let od rozsudku Evropského soudu pro lidská práva o
diskriminaci romských dětí v českém školství | O Roma Vakeren |
08.11.2012 | Zamčenou pyramidou knih upozornili aktivisté na diskriminaci romských dětí | Zprávy ze života Romů |
08.11.2012 | Navzdory zákonům a kritice zvenčí jsou tisíce zdravých dětí v praktických
školách | Zprávy ze života Romů |
08.08.2012 | Počet romských žáků v bývalých zvláštních školách klesl skoro o 9 procent | Zprávy ze života Romů |
02.08.2012 | O situaci na praktických školách bude jednat ministr školství s ombudsmanem | O Roma Vakeren |
16.06.2012 | Romské děti jsou často zařazovány do zvláštních škol bez relevantního důvodu | O Roma Vakeren |
14.12.2011 | Z Pardubic se šiří petice za zachování praktických škol | Zprávy ze života Romů |
20.09.2011 | Šluknovsko dostalo stovku míst veřejně prospěšných prací | Zprávy ze života Romů |
08.06.2011 | Neúspěšní žáci budou moci být na čas přeřazeni do speciálních škol | Zprávy ze života Romů |
30.05.2011 | Odborníci pracující na přípravě Národního akčního plánu inkluzivního
vzdělávání končí | Zprávy ze života Romů |
30.04.2011 | Hudebník a vypravěč Art Napoleon seznámil romské děti s indiánskou kulturou | O Roma Vakeren |
16.04.2011 | Při hře "C´est la vie" se žáci připravují na život | O Roma Vakeren |
10.03.2011 | Česko stále sbírá kritiku za diskriminaci romských žáků | Zprávy ze života Romů |
26.02.2011 | Projekt Uč se, more nabízí tzv. retrostipendia | O Roma Vakeren |
11.02.2011 | Projekt “Uč se, more” se zaměří na vzdělávání dětí ze
sociálně znevýhodněného prostředí | Zprávy ze života Romů |
26.11.2010 | O školství s Milanem Kováčem | O Roma Vakeren |
24.11.2010 | První zasedání Rady vlády pro záležitosti romské menšiny se zaměřilo
na otázky vzdělávání a zaměstnanosti Romů | Zprávy ze života Romů |
19.11.2010 | Rasová segregace na českých školách pokračuje | Zprávy ze života Romů |
19.11.2010 | Znepokojení nad novým vedením ministerstva školství | O Roma Vakeren |
19.11.2010 | O práci na MŠMT a o situaci Romů ve školách | O Roma Vakeren |
18.11.2010 | ČR i přes rozsudek ze Štrasburku stále diskriminuje | Zprávy ze života Romů |
11.11.2010 | Český školský systém je stále diskriminační a nepružný | Zprávy ze života Romů |
10.11.2010 | Vláda vyslechne zprávu o nápravě diskriminace Romů ve vzdělávání | Zprávy ze života Romů |
10.11.2010 | Vyhlášky proti diskriminaci romských žáků budou nejdříve v lednu | Zprávy ze života Romů |
09.11.2010 | Romští školáci jsou podle nevládních organizací diskriminováni | Zprávy ze života Romů |
21.05.2010 | V dodržování lidských práv máme rezervy | Zprávy ze života Romů |
23.04.2010 | Měla jít do zvláštní školy, dnes má vysokoškolský titul | O Roma Vakeren |
09.04.2010 | Jirkov a Člověk v tísni | O Roma Vakeren |
02.04.2010 | Více než 30 speciálním školám hrozí zánik. Učí zdravé děti | Zprávy ze života Romů |
02.04.2010 | Do speciálních škol se podle ČŠI posílají děti z chudých rodin | Zprávy ze života Romů |
02.04.2010 | Šup do zvláštní školy! | O Roma Vakeren |
24.02.2010 | Ministerstvo školství chce podpořit romské žáky | Zprávy ze života Romů |
23.02.2010 | Ministerstvo vyčlení desítky milionů na podporu romských žáků | Zprávy ze života Romů |
15.01.2010 | Neúměrné množství romských dětí se vzdělává v základních školách praktických | O Roma Vakeren |
13.01.2010 | Romští žáci v Česku stále čelí překážkám ve vzdělávání | Zprávy ze života Romů |
13.01.2010 | Základní školy praktické by podle AI letos neměly přijímat nové prvňáčky | Zprávy ze života Romů |
25.11.2009 | Ministerstvo školství představí opatření proti diskriminaci romských žáků | Zprávy ze života Romů |
25.11.2009 | Ministerstvo chce Romům zajistit rovný přístup ke vzdělání | Zprávy ze života Romů |
13.11.2009 | Pokračující segregace v českých školách devastuje životy romských dětí | Zprávy ze života Romů |
25.09.2009 | Projekt Motivace romských rodičů na poli vzdělávání | O Roma Vakeren |
04.09.2009 | Jak pokračuje odstraňování diskriminace ve vzdělávání dětí? | O Roma Vakeren |
28.08.2009 | I v roce 2009 trvá segregace romských dětí v ČR | O Roma Vakeren |
10.07.2009 | Romské děti jsou často zařazovány do speciálních škol | O Roma Vakeren |
23.04.2009 | Chodil jsem do zvláštní školy, teď plaťte | Zprávy ze života Romů |
28.11.2008 | Koalice neziskových organizací Společně do škol | O Roma Vakeren |
28.11.2008 | Andrej Mirga, poradce pro Sinti a Romské záležitosti ve Varšavě | O Roma Vakeren |
28.11.2008 | Mnohé romské děti zažívají na škole šikanu | O Roma Vakeren |
21.11.2008 | Mezinárodní konference Vzdělání bez bariér – Romské děti v České republice | O Roma Vakeren |
21.11.2008 | Podle ministra školství budou moci romské děti chodit do běžných základních
škol až za několik let | O Roma Vakeren |
21.11.2008 | Nadace OSF Praha | O Roma Vakeren |
21.11.2008 | Romské děti jsou mnohdy automaticky zařazovány do praktických škol | O Roma Vakeren |
31.10.2008 | Jan Šipoš ze společnosti Člověk v tísni | O Roma Vakeren |
22.08.2008 | Člověk v tísni představil výsledky projektu POLIS | O Roma Vakeren |
23.05.2008 | Zábavné workshopy formou hry | O Roma Vakeren |
28.11.2007 | Diskuse o existenci zvláštních škol | Zprávy ze života Romů |
23.11.2007 | Podle Evropského soudu pro lidská práva byly romské děti v českém školství diskriminovány | O Roma Vakeren |
23.11.2007 | Segregace ve školství je také určitá forma rasismu | O Roma Vakeren |
23.11.2007 | Je důležité vybrat dětem dobrou školu | O Roma Vakeren |
23.11.2007 | Názor Kumara Vishwanathana na rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva | O Roma Vakeren |
23.11.2007 | Rozhovor s matkami, které uspěly u Evropského soudu pro lidská práva | O Roma Vakeren |
16.11.2007 | Česká republika porušila právo romských dětí z Ostravska na vzdělání | O Roma Vakeren |
14.11.2007 | Romové porazili stát | Zprávy ze života Romů |
14.11.2007 | Zahraniční tisk o soudním sporu mladých Romů s ČR | Zprávy ze života Romů |
14.11.2007 | Nejvyšší soudní instance v Evropě shledala existenci diskriminace na českých školách | Zprávy ze života Romů |
13.11.2007 | Česká republika prohrála ve Štrasburku spor s mladými Romy | Zprávy ze života Romů |
19.10.2007 | Projekt Vzdělání proti sociálnímu vyloučení | O Roma Vakeren |
21.09.2007 | Kurz multikulturní výchovy pro pedagogy | O Roma Vakeren |
03.08.2007 | O sociálním vyloučení pojednává nová publikace Kdo drží Černého Petra | O Roma Vakeren |
29.06.2007 | Společnost Člověk v tísni působí zhruba ve 110 vyloučených lokalitách | O Roma Vakeren |
15.12.2006 | V Ústí nad Labem pomáhá Člověk v tísni nezaměstnaným a romským dětem | O Roma Vakeren |
20.10.2006 | Stát se neustále dopouští chyb ve vzdělávání romských dětí | O Roma Vakeren |
04.10.2006 | Kvalitní a systematické vzdělávání je klíčem k integraci Romů | Zprávy ze života Romů |
17.02.2006 | Gulo Čar vyrážejí Likviduj!Tour proti ghettům | Zprávy ze života Romů |
10.02.2006 | Projekt Polis společnosti Člověk v tísni má pomoci sociálně slabým rodinám | O Roma Vakeren |
15.07.2005 | Člověk v tísni připravuje nový projekt pro sociálně slabé | O Roma Vakeren |
08.07.2005 | Sociálně slabí občané mohou v Kladně využít služeb kontaktního centra | O Roma Vakeren |
01.07.2005 | Společnost Člověk v tísni otevřela v Chomutově nové centrum | O Roma Vakeren |
24.06.2005 | V Chomutově vzniklo nové centrum pro sociálně slabé | O Roma Vakeren |
12.05.2005 | V Kladně otevřeli kontaktní centrum společnosti Člověk v tísni | Zprávy ze života Romů |
04.03.2005 | O Roma Vakeren | O Roma Vakeren |
04.03.2005 | Verdikt zněl: "Základní školu by nezvládla." | O Roma Vakeren |
03.03.2005 | Zvláštní školy budou učit jen mentálně postižené a změní název | Zprávy ze života Romů |
01.03.2005 | Evropský soud se zabývá údajnou diskriminací romských dětí v ČR | Zprávy ze života Romů |
03.02.2005 | Člověk v tísni zahájil kampaň proti chudinským ghettům | Zprávy ze života Romů |
03.12.2004 | O Roma Vakeren | O Roma Vakeren |
05.09.2003 | Broumovské děti se připravují na vstup do první třídy v předškolním nultém ročníku | O Roma Vakeren |
29.08.2003 | Sociolog Fedor Gál: zvláštní školy jsou odkladištěm minorit | O Roma Vakeren |
15.08.2003 | Před rokem vyhlásila společnost Člověk v tísni veřejnou
sbírku SOS POVODNĚ | O Roma Vakeren |
08.08.2003 | Situace Romů v Chomutově a Jirkově je složitá | O Roma Vakeren |
27.06.2003 | Konec školního roku v základní škole na Havlíčkově náměstí | O Roma Vakeren |
06.06.2003 | Zprávy | O Roma Vakeren |
25.04.2003 | Problematické zvláštní školy | O Roma Vakeren |
04.04.2003 | Organizace Enya pomáhá lidem postiženým povodní v Karlíně | O Roma Vakeren |
21.03.2003 | Rodiny postižené povodní mohou žádat o příspěvek | O Roma Vakeren |
21.03.2003 | Zprávy | O Roma Vakeren |
14.03.2003 | Projekt Varianty zavede interkulturní vzdělávání | O Roma Vakeren |
28.02.2003 | Psycholog Slavomil Hubálek | O Roma Vakeren |
10.01.2003 | Zprávy | O Roma Vakeren |
08.11.2002 | Otec bude pykat za svého syna | O Roma Vakeren |
25.10.2002 | Zprávy | O Roma Vakeren |
23.08.2002 | Romové v Ústí nad Labem ještě nemohou po povodních domů | O Roma Vakeren |
02.08.2002 | Zprávy | O Roma Vakeren |
26.07.2002 | V ČR se školili romští sociální pracovníci a koordinátoři ze Slovenska | O Roma Vakeren |
19.07.2002 | Vyšla nová kniha o historii Romů | O Roma Vakeren |
07.06.2002 | Zprávy | O Roma Vakeren |
17.05.2002 | Zprávy | O Roma Vakeren |
04.05.2002 | V ČR vznikají podle Mladé fronty Dnes etnická ghetta, naplněná sociálně slabými Romy | Zprávy ze života Romů |
25.01.2002 | Zprávy | O Roma Vakeren |
11.01.2002 | Zprávy | O Roma Vakeren |
14.12.2001 | Nový dokumentární film České televize se zabývá lichvou | O Roma Vakeren |
23.11.2001 | Ostrava | O Roma Vakeren |
26.10.2001 | Více než polovina romských dětí do zvláštních škol nepatří | O Roma Vakeren |
28.09.2001 | Společnost Člověk v tísni působí v Jarovnici na Slovensku | O Roma Vakeren |
22.06.2001 | Je možné zažádat o odškodnění | O Roma Vakeren |
29.03.2001 | Program Varianty | Zprávy ze života Romů |
26.02.2000 | Sociální pracovník do Matiční ulice? | Zprávy ze života Romů |
09.02.2000 | Společnost Člověk v tísni představila projekt na pomoc Romům | Zprávy ze života Romů |
09.06.1999 | Ostravští Romové budou žalovat ministerstvo školství | Zprávy ze života Romů |
| Bengas - čerti nebo dovádivé děti | Hudba |
|
|