Nemoc bezmocných: lehká mentální retardace
Už delší dobu se řeší, proč řada romských, resp. sociálně vyloučených dětí
selhává ve školském vzdělávacím systému. Velké procento těchto dětí má
stanovenou diagnózu lehké mentální retardace a končí v praktických (dříve
zvláštních) školách – tedy mimo hlavní vzdělávací proud. Výzkum společnosti
Člověk v tísni, o. p. s. Nemoc bezmocných: lehká mentální retardace z roku
2010 se zaměřil na problematiku diagnostiky těchto dětí, konkrétně na
podrobnou analýzu diagnostického testu SON-R. Ten je v České republice jako
jeden z mála považován za kulturně nezatížený a využívá se proto mj. i u
obtížně testovatelných dětí, včetně dětí socio-kulturně znevýhodněných.
Cílem ročního kvalitativního výzkumu bylo zjistit, jak děti ze sociálně
vyloučeného prostředí testu rozumějí a jak v kontextu prostředí, v němž
žijí, chápou souvislosti zásadní pro vyřešení jednotlivých úloh. Analýza
dochází k závěrům, že sociálně znevýhodněné děti v testu častěji selhávají
nikoliv z důvodů odlišné mentální dispozice, ale kvůli odlišnému charakteru
výchovy a nižší vzdělanostní tradice v rodině.
Stručné závěry z analýzy naleznete níže, podrobnější výstupy analýzy jsou
pak k dispozici na www.varianty.cz (sekce Naše
nabídka / Analýzy a výzkumy).
STRUČNÉ ZÁVĚRY Z ANALÝZY
Lábusová, A., Nikolai, T., Pekárková, S., Rendl, M. Nemoc bezmocných: lehká
mentální retardace. Analýza inteligenčního testu SON-R. Člověk v tísni,
o.p.s., Praha 2010.
Už delší dobu se v České republice řeší, proč řada romských (resp. sociálně
vyloučených) dětí selhává ve školském vzdělávacím systému. Velké procento
těchto dětí má stanovenou diagnózu lehké mentální retardace a navštěvuje
základní školu praktickou. S tím nutně souvisí i problematika diagnostiky
těchto dětí v poradenských pracovištích. Nezbytnou podmínkou stanovení
diagnózy lehké mentální retardace je psychologické vyšetření, jehož
zpravidla nejdůležitější součástí je inteligenční test. Analýza se věnuje
jednomu z těchto testů a předkládá možné odpovědi na otázku, zda nejsou
romské sociálně vyloučené děti testem znevýhodněny a pokud ano, jakým
způsobem.
Analýza se zaměřuje na rozbor testu SON-R, který je označován jako „kulturně
nezatížený“ či tzv. „culture fair“. Tento test je v současné době dostupný
pro školská poradenská zařízení a je doporučován mimo jiné i pro děti
„obtížně testovatelné“ či pro děti „socio-kulturně znevýhodněné“. Jeho
hlavní odlišností oproti ostatním inteligenčním testům je to, že ho lze
zadávat beze slov – neverbálně.
Sběr dat probíhal kvalitativní metodou, aby bylo možné zohlednit stěžejní
okolnosti, a sice prostředí, ve kterém romské sociálně znevýhodněné děti
vyrůstají. Materiál testu byl v průběhu devíti měsíců opakovaně procházen se
třemi chlapci mezi šestým a sedmým rokem z rodin žijících v sociálně
vyloučených lokalitách. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak děti materiálu testu
rozumějí a jak v kontextu prostředí, v němž žijí, chápou souvislosti zásadní
pro vyřešení jednotlivých úloh. Posléze bylo možné zaměřit se na to, nakolik
je selhání v jednotlivých úlohách známkou skutečné absence určité kognitivní
funkce testovaných dětí.
Analýza dochází k závěrům, že dětem ze sociálně vyloučeného prostředí schází
především vzdělanostní tradice v rodině a v testu neuspívají nikoliv z
důvodů odlišné mentální dispozice, ale z důvodu odlišného charakteru výchovy
v rodině. Sociálně znevýhodněným dětem chybí potřebné zkušenosti a znalosti,
aby mohly být v testech, potažmo ve škole, úspěšné.
Závěrečná shrnutí Analýzy:
Proč romské děti ze sociálně vyloučených rodin nesupívají v inteligenčních
testech, ač jsou testy specifikovány jako tzv. kulturně nezatížené?
- Výkonnost v testu i ve škole závisí do značné míry na vzdělanostní tradici v
rodině.
Tradice péče o vzdělání v rodině ovlivňuje to, nakolik je součástí výchovy
tzv. didaktická nadstavba, tedy nakolik jsou samozřejmou součástí především
předškolní výchovy specifické didaktické hračky, slovní hříčky, výklad
rodičů, práce s obrázky, kreslení, usměrňování dítěte v oblasti analytického
myšlení apod. Tyto činnosti rozvíjejí zásadním způsobem schopnosti potřebné
pro budoucí školní úspěšnost, ačkoliv nesouvisí nutně s bezprostřední
každodenní realitou. Pokud nejsou rozvíjeny, dojde v první třídě k
zaostávání, které se postupem času v průběhu osmileté školní docházky stále
prohlubuje.
Kromě toho jsou v podmínkách sociálně vyloučeného prostředí odlišné možnosti
pro osvojování pojmů i na základě vlastní zkušenosti. Děti rozumějí světu
kolem sebe a slova, kterými ho pojmenovávají, odpovídají jejich realitě.
Některá slova a významy slov ale nemusí platit mimo jejich prostředí.
Některé pojmy mají sociálně znevýhodněné děti založeny na jiných detailech,
nebo jim naopak znalost zásadních detailů schází. V důsledku menšího podílu
didaktického působení ve výchově rodičů a specifického prostředí sociálně
vyloučených lokalit schází těmto dětem znalost očekávaných významů slov.
- I neverbálně zadávaný test je postaven na jazykových významech a
znevýhodňuje tudíž děti ze sociálně vyloučeného prostředí.
Test, jakkoliv je zadáván neverbálně, je založen na obeznámení s určitým
konvenčním způsobem používání jazyka, který nevyplývá z přirozeného způsobu
vytváření souvislostí v běžné, každodenní realitě nezávisle na pro-školní
výchově. Materiál testu – způsob zobrazení, výběr zobrazovaných předmětů a
činností, způsoby třídění jevů a činností i způsoby řešení úloh – je pevně
svázán s jazykem, resp. logikou vyplývající z pojmů a kategorií v jazyce
ustavených. Znalost pojmů a kategorií přitom závisí do velké míry na
životní zkušenosti. Nepředpokládá se, že neznalost konvenčních kategorií
zakládá na neporozumění celému materiálu testu. Stejně tak, že odlišná
didaktická výchova a specifické prostředí mohou ovlivnit způsoby chápání
požadavků a řešení problémů, vnímání podnětů a ve svém důsledku schopnosti a
možnosti nalézat a identifikovat konkrétní principy pro třídění, zákonitosti
dedukce a indukce, a tedy logické uvažování vůbec.
Je možné sestavit kulturně nezatížené testy, které by neznevýhodňovaly mj.
děti ze sociálně vyloučených rodin?
- Nové kulturně či „sociálně nezatížené“ testy nepomohou.
Pokud bychom dokázali vytvořit skutečně socio-kulturně relevantní test
kognitivních schopností pro prostředí sociálně vyloučených lokalit, ztratil
by test vypovídací hodnotu ve vztahu k tomu, jak dítěti pomoci, aby zvládalo
školní docházku.
- Řešením je změna způsobu interpretace výsledku testů.
Řešením, které by napomohlo k nastavení vhodné nápravy – intervence, může
být pouze kvalitativní analýza výsledků současných testů inteligence
doplněných o další metody práce s dítětem. Kvalitativní přístup by vyžadoval
rozšíření možností pracovat s dítětem v mnohem větším rozsahu než dosud – a
to nejen v poradně, ale také v rodině i ve škole. Interpretace testu by
neměla být založena převážně na číselném vyhodnocení tzv. inteligenčního
kvocientu.
- Specifické normy.
Jednou z možností, jak předejít „znevýhodňování“ by popřípadě mohly být
specifické normy testů standardizovaných v ČR pro děti ze sociálně
vyloučených lokalit.
Výše uvedené návrhy samozřejmě předpokládají poměrně zásadní rozšíření počtu
kvalifikovaných pracovníků poradenských služeb, změnu formy ambulantního
charakteru práce poradenských pracovišť a interdisciplinární spolupráci s
pedagogy, lékaři, terénními sociálními pracovníky, výchovnými poradci a
jinými zainteresovanými profesemi.
Problém diagnostiky lehké mentální retardace
- Diagnóza nemůže být založena pouze na výsledcích inteligenčního
testu.
Pro diagnostiku mentální retardace považujeme za nezbytné kromě kvalitativní
analýzy použitých testů kognice zejména zjištění schopnosti adaptace na
přirozené sociální prostředí dítěte a důkladnou znalost tohoto sociálního
prostředí.
- Existuje zde duální systém diagnostiky v oblasti zdravotnictví a
školství.
V systému zdravotnictví může pomocí Mezinárodní klasifikace nemocí
diagnostikovat pouze lékař nebo odborný zdravotnický pracovník (klinický
psycholog aj.) s příslušným vzděláním zakončeným atestační zkouškou. Podle
aktuální vyhlášky MŠMT je však klinická diagnostika rovněž náplní práce
psychologů působících v systému školských poradenských zařízení. Tento
systém stojí mimo zdravotnictví a jeho pracovníci tak neprocházejí
před-atestační přípravou, neskládají atestační zkoušku a nezískávají
odbornou způsobilost k samostatnému výkonu povolání ve zdravotnictví.
Zhodnocení možností využití inteligenčního testu SON-R pro děti ze sociálně
vyloučených rodin
- Z hlediska diagnostiky kognitivních funkcí u romských dětí ze
sociálně vyloučených lokalit je použití výsledku testu SON-R bez důkladné
kvalitativní analýzy významně limitováno.
Pro vhodnou interpretaci je základním předpokladem „vědět více o dítěti“.
Hlubší obeznámenost s podmínkami života rodiny, pozorování dítěte v jeho
přirozeném prostředí a i dlouhodobější znalost dítěte mohou napomoci k
pochopení reakcí dítěte a k vhodné interpretaci toho, jak dítě vyhodnocuje a
užívá své dosavadní znalosti a zkušenosti. Znalost života dítěte a jeho
rodiny umožňuje identifikovat konkrétní momenty selhání a příčiny je¬jich
vzniku.
Analýza byla financována z grantového programu na podporu desegregace
českého školství Nadace Open Society Fund Praha. Realizátor projektu:
Člověk v tísni, o. p. s. - Vzdělávací program Varianty. Doba realizace:
březen – prosinec 2010.
|