Česko stále sbírá kritiku za diskriminaci romských žáků
Romští žáci podle Evropského centra pro práva Romů i nadále končí v bývalých
zvláštních školách. Podle představitelů centra na tom nic nezmění ani úprava
stávajících vyhlášek.
Česká republika stále neřeší diskriminaci romských dětí ve vzdělávacím
systému. Kritiku na adresu ministerstva školství poslalo Evropské centrum
pro práva Romů. Podle jeho představitelů romské děti stále končí v bývalých
zvláštních školách - ty jsou přitom určené žákům s lehkým mentálním
postižením.
Ministerstvo teď dokončuje úpravy vyhlášek, které tomu mají zamezit.
Opatření ale podle představitelů centra zavádí jen kosmetické změny.
Nepříznivý verdikt
Psal se rok 2007, kdy Evropský soud pro lidská práva odsoudil Česko za
diskriminaci romských dětí. Česká republika totiž podle verdiktu porušila
právo na vzdělání u 18 dětí tím, že je neoprávněně zařadila do zvláštních
škol.
Úpravy vyhlášek měly reagovat na rozhodnutí soudu. Dokonce i na loňskou
kritiku České školní inspekce. To se ale nestalo, tvrdí Stanislav Daniel z
Evropského centra pro práva Romů:
„Opatření zůstala zakonzervovaná, v původní formě. Když Česká školní
inspekce v minulém roce oznámila, že více než 5000 dětí je v praktických
školách, ve speciálním vzdělávání, neoprávněně - vyhlášky tento stav nijak
neupravují. Stav zůstává, navzdory změnám.“
Podle Daniela tak ve vyhlášce zůstává, že i zdravé dítě se speciálními
vzdělávacími potřebami může skončit ve speciální škole:
„Ustanovení, které toto umožňovalo, tam nadála zůstává a konzervuje a
uzákoňuje se stav, který je absolutně protiprávní a staví počet dětí ve
třídách, ve školách před zájmem dětí. Na základě tohoto ustanovení je totiž
možné zařadit zdravé dítě, dítě bez jakéhokoli postižení do speciální
školy.“
Posouzení je nezbytností
Ministr školství Josef Dobeš ale úpravy brání a kritiku odmítá. Podle něj se
žáci bez zdravotního handicapu do praktických škol dostanou jen ve
výjimečných případech. Podle Dobeše tak úpravy reagují na štrasburský
rozsudek.
„Není možné romské dítě zařadit bez mentálního postižení do speciální či
praktické školy, aniž by to potvrdil odborník, že tam to mentální postižení
je. Pak i rodič bude seznámen s tím, co to pro dítě znamená do budoucna:
nebude mít plné vyučení a takový a takový dopad… Toto jsou dvě opatření,
která tam jsou, která jsou naprosto nutná, která problém ošetřují.“
Upravené vyhlášky by měly platit od nového školního roku.
Kritiku školství od Evropského centra pro práva Romů přibližuje
Klára Bílá
Poslech
|